پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ امام جمعه مشهد گفت:جریان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل در کربلا نشان دادن عشق ودلدادگی به مظهر حق است .است ،وقتی این مظهر متجلی می شود ، که امام حسین (ع) درباره حضرت ابوالفضل می گویند که من به او پناه آوردم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت الله سیداحمدعلم الهدی، امام جمعه مشهد ، درمراسم ظهرتاسوعای حسینی در رواق امام خمینی حرم رضوی، در جمع زائران ومجاوران حضرت رضا(ع)، با اشاره به شخصیت حضرت ابوالفضل(ع) گفت: در عرف شیعه متداول شده است، روز تاسوعا، روز حضرت ابوالفضل نام گذاری کردند ودر بعضی بلاد هم ،روز هفتم محرم روزی که آب را برروی امام حسین (ع)بستند، می نامند.
وی با بیان اینکه از زمان قدیم تا به امروز رسم بر این است که روز تاسوعا به نام حضرت ابوالفضل(ع) شناخته می‌شود، ادامه داد: در جریان قیام کربلا ،که در یک روز امام حسین(ع) و یارانشان به شهادت می رسند ،اما چرا تاسوعا روز قمر بنی هاشم است؟ 
وی افزود: به خاطر حادثه ای که در عصرتاسوعا می افتد،شمر وارد کربلا می شود، فرمان حمله را به عمرسعد می آورد ،که درآن نوشته است ،اگر عمرسعد حمله نمی کند، شمر فرماندهی سپاه را بگیرد و حمله کند .
وی افزود: در کتب تاریخی ارتش دشمن را در کربلا میانگین سی هزار تا ۱۲۰هزار نقل کردند ، وقتی عمرسعد شرایط به نفع خود نمی بیند،فرمان حمله می دهد، و سی هزار سرباز حوصه کنان به سمت های خیمه های امام حسین(ع)واصحاب شان هجوم می آورند.
وی ادامه داد: وقتی دشمنان امام حسین (ع)، از دور هیبت وایستادگی حضرت ابوالفضل را می بینند ،کسی جرات قیام نمی کندو امام حسین در شب نهم محرم فردی به سپاه عمرسعد می فرستند تا ازآنها امان بگیرند ،تا امشب را به دعای ونیایش وقرائت قرآن بپردازند.
آیت الله علم الهدی درباره اظهار محبت امام حسین (ع) به حضرت ابوالفضل واحترام این دوبرادر نسبت به هم گفت: امام حسین(ع) به عنوان حجت بالغه الهی ،که خلیفه حق بعد از پیامبر بر روی زمین است و از روی هوا واحساس نفس سخن نمی گوید ،حضرت ابوالفضل را این گونه به زیبایی خطاب می کنند؛ جانم به قربانت برادرم.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) از روی هوای نفس حرف نمی زند ، زمانی که امام حسین (ع) به حضرت ابوالفضل می گویند در عصرتاسوعا به مقابله لشکر عمرسعد بروند، یک نفرحتی جرات قیام را ازلشکر دشمن نمی کند .
وی علاقه امام حسین(ع) به برادرشان حضرت ابوالفضل را الهی توصیف ودرمسیر خدا وحق وحقیقت بیان کرد وافزود: جریان امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل در کربلا نشان دادن عشق ودلدادگی به مظهر حق است ،وقتی این مظهر متجلی می شود ، که امام حسین (ع) درباره حضرت ابوالفضل می گویند که من به او پناه اوردم.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی درباره ایستادگی وشجاعت ۷۲نفر از بهترین انسان ها در روز عاشورا گفت: روز عاشورا از صبح آغاز شد وعصرپایان یافت در نزدیک ظهر ۵هزار نفر از لشکر کشته شدند واز سپاه امام حسین فقط سی نفرماندند، این سی نفرمبارزه شان چنان طولانی شد که تا غروب ادامه پیدا کرد واین خاطر حضرت ابوالفضل که در کنار سپاه حضور داشت وسربازان امام حسین با دین حضرت ابوالفضل شجاعت بیشتری می جنگیدند .
گفتنی مراسم تاسوعای حسینی در حرم رضوی با حضور جمع کثیری هیئت های عزاداری ،مردم واقشار مختلف ،با برگزاری مراسم سینه زنی، مداحی ،قرائت قرآن وادعیه برگزار شد .
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ستایش IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    سلام ممنونم اما اونی که میخواستم نبود . اما چیزای خوبی فهمیدم