شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اربعین

حوزه/ طبق مقررات موجود، زائران و مشتاقان زیارت امام حسین(ع)، در ایام اربعین لازم است جهت ساماندهی مناسب‌تر و عدم مواجهه با مشکلات احتمالی، در سامانه سماح (samah.haj.ir) ثبت‌نام کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پیاده روی بزرگ اربعین یکی از رویدادهای مهم بین المللی است که سالانه علاقمندان بسیاری را روانه این اجتماع عظیم می نماید؛ اما دارای نکاتی است که دانستن این مباحث خالی از لطف نیست و حوزه نیوز در شماره های مختلف، دانستنی های این سفر را تقدیم نگاه شما عاشقان أباعبدالله الحسین (ع) می نماید.

‌* راهنمای زائران اربعین - مقدمات سفر

تدارک مقدمات سفر

انجام هر سفری از جمله سفر اربعین حسینی نیازمند تدارک مقدمات سفر و ملزومات آن است که در اینجا به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

گذرنامه

* برای سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی (همانند هر سفر به خارج از کشور)، نیاز به همراه‌داشتن گذرنامه می‌باشد. از این رو، همه مشتاقان این سفر قبل از هر اقدامی، لازم است تا پیش از رسیدن ایام اربعین نسبت به دریافت گذرنامه از طریق دفاتر پلیس + ۱۰ اقدام کنند تا با کمبود وقت و ازدحام در ایام اربعین مواجه نشوند.

* اعتبار زمانی گذرنامه برای زائران ایرانی اربعین حسینی در سال جاری مطرح نیست و صرف داشتن گذرنامه برای عبور از مرز کفایت می‌کند.

ثبت نام

* طبق مقررات موجود، زائران و مشتاقان زیارت امام حسین(ع)، در ایام اربعین لازم است جهت ساماندهی مناسب‌تر و عدم مواجهه با مشکلات احتمالی، در سامانه سماح (samah.haj.ir) ثبت‌نام کنند.

* برای انجام این اقدام به راهنمایی موجود در آن سامانه مراجعه نمایند.

* با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه نیروی انتظامی صرفاً به زائرانی که در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند، اجازه خروج از کشور داده خواهد شد.

* توصیه می‌شود افراد کهنسال، دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی و روحی و زنان باردار از سفر در این ایام خودداری و آن را به زمان دیگری مؤکول کنند.

عضویت در کاروان یا گروه

* مناسب است زائر اربعین حسینی قبل از ثبت نام، همراهان خود را تعیین کند و فردی که به عنوان سرگروه یا مدیر کاروان تعیین می‌شود، ثبت نام را به صورت گروهی انجام دهد.

* همچنین شایسته است مدیر کاروان یا گروه برای هر یک از اعضا، کارت شناسایی تهیه و به آنها تحویل نماید تا در صورت لزوم، زائران بتوانند از  آن استفاده نمایند.

تذکراتی به بانوان زائر

* از سفر انفرادی در اربعین پرهیز نمایند، بلکه به صورت گروهی یا همراه با محارم، در این مراسم حضور یابند.

* از همراه‌داشتن طلا و جواهرات خودداری کنند.

* در طول سفر، از اقامت در محل‌های مشکوک و ناآشنا خودداری نمایند.

بیمه

* با توجه به هزینه‌های بالای درمانی در عراق، همه زائران، ملزم به داشتن بیمه می‌باشند. در این خصوص، اطلاعات لازم از طریق سامانه سماح و رسانه‌ها اعلام می‌شود.

* شرایط و تعهدات بیمه، همچنین نشانی شرکت‌های بیمه‌گر در اربعین، در سامانه سماح قرار دارد.

* ثبت نام در سامانه سماح و پرداخت هزینه‌های مصوب، به منزله قرارگرفتن تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی در داخل خاک عراق خواهد بود. بنابراین زائران گرامی حتماً پس از ثبت‌نام، رسید ثبت‌نام را از سامانه سماح دریافت نمایند و  آن را در زمان خروج از مرز به همراه داشته باشند.

 روادید (ویزا)

* در سال جاری، طبق توافق دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، زائران اربعین حسینی در بازه زمانی دهم محرم‌الحرام تا پایان ماه صفر از دریافت روادید معاف هستند و  برای تردد میان دو کشور، فقط به گذرنامه نیاز هست.

تدارک وسیله نقلیه

از ملزومات دیگر و انجام مقدمات سفر، تدارک وسیله نقلیه (هوایی یا زمینی) و تهیه بلیت سفر است.

تهیه برنامه سفر

* بهتر است زائران موسم اربعین پیش از سفر، برنامه مسافرت خود را تنظیم نمایند. اینکه سفر هوایی باشد یا زمینی؛ و اگر سفر زمینی را انتخاب نمایند، از کدام مرز (مهران، شلمچه، چزابه، خسروی یا مرز دریایی خرمشهر) به عراق سفر می‌نمایند؛ بازه سفر آنها از چه تاریخی آغاز می‌شود و سفرشان چند روز به طول می‌انجامد؛ از کدام مسیر به سوی کربلا حرکت خواهند کرد؛ آیا به صورت پیاده به کربلا می‌روند یا سواره؛ نحوه بازگشت به کشور چگونه است؛ و...

پاسخ به سؤالاتی از این قبیل، می‌تواند به مدیریت سفر کمک کند.

* زائرانی که قبل از دهه دوم صفر یا پس از روز اربعین به عتبات عالیات سفر می‌کنند یا پس از بیستم ماه صفر در عراق باقی می‌مانند، باید تدارک حمل و نقل، اسکان و پذیرایی خود را داشته باشند، چرا که موکب‌های میزبان معمولاً فقط در دهه دوم صفر به ارایه خدمات می‌پردازند و غیر از آن ایام، زائران باید عهده‌دار مسائل خود باشند و هزینه آنها را بپردازند.

این دسته از زائران، بهتر است به جای منازل عراقی‌ها از هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی استفاده کنند تا موجب آزار میزبانان عراقی نشوند.

فراگیری دانش‌ها و مهارت‌های لازم

* مناسب است در فرصت باقیمانده تا شروع سفر اربعین، دانش‌ها و مهارت‌های لازم را فراگرفت. در ادامه به برخی از آن موارد اشاره می‌شود:

احکام دینی به ویژه احکام سفر

تاریخ اسلام و معارف حسینی

کلمات و اصطلاحات پرکاربرد عربی

کمک‌های اولیه

امداد و نجات

مدیریت زمان

وضعیت کلی کشور عراق

* با توجه به فعال‌شدن رادیو اربعین پیش از اربعین حسینی، زائران می‌توانند از برنامه‌های متنوع این شبکه رادیویی پیش از شروع سفر و در طول سفر استفاده نمایند و از اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌گیرد نیز مطلع‌شوند.

* در صورتی که امکان استفاده از اینترنت برای زائران فراهم باشد، می‌توانند با نصب نرم‌افزار رادیو اربعین بر روی  همراه خود از این امکان استفاده  نمایند.

تدارک لوازم مورد نیاز

برای ایام پیاده‌روی، وسایلی نیاز است که در زیر به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

کوله پشتی

راحت‌ترین نوع حمل بار در مسافت‌های طولانی، استفاده از کوله‌پشتی سبک است.

مواد غذایی

* در دهه دوم ماه صفر، در طول مسیر راهپیمایی، خصوصاً در مسیر نجف به کربلا مواد غذایی به مقدار کافی توسط موکب‌ها تهیه شده و به صورت رایگان (در مدت زمان منتهی به روز اربعین) در اختیار زائران قرار خواهد گرفت، ولی بهتر است حتماً مقداری غذای فاسد نشدنی و بادوام و خشکبار مانند خرما، بادام، انجیر و آب همراه زائر باشد.

لباس مناسب

* زائران، برای جلوگیری از بیماری، لباس‌های مناسب فصل به همراه داشته باشند؛ برای مثال در فصل‌های سرد، جوراب ضخیم، دستکش، کلاه، کاپشن سبک و... مورد نیاز است.

* معمولاً‌ ابتدای صبح، هوا خنک‌تر است و به تدریج، گرم می‌شود. بهتر است از لباس‌های متوسط و سبک استفاده شود تا در طول روز و گرم‌شدن هوا، به تدریج لباس‌ها کم شود.

کیسه خواب

از آنجا که ممکن است جای مناسبی برای اسکان و اقامت پیدا نشود، همراه‌داشتن کیسه خواب ضروری به نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌شود از کیسه خواب نظامی استفاده شود که دارای حجم کم و کارآیی مناسبی است.

کفش مناسب

* کفش علاوه بر سبک‌بودن و برخورداری از کفی مناسب، نباید بسیار بزرگ باشد، به نحوی که پا در آن، رها باشد و به گونه‌ای هم کوچک نباشد که پا، تحت فشار قرار گیرد.

* توصیه می‌شود کفش‌های دارای بند پوشیده نشود، بلکه کفش مناسب و آزاد تهیه شود؛ چرا که زائران در طول مسیر، دائماً برای استراحت یا وضوگرفتن، ناگزیر به درآوردن کفش هستند.

* بهتر است از کفش چرمی که مدتی استفاده شده و نه خیلی گشاد و نه خیلی چسبان باشد، برای این مسیر استفاده شود.

روانداز و بالش

* با توجه به محدودیت وسایل استراحت، مناسب است پتوی سبک و بالش کوچک همراه زائران باشد.

* بهترین گزینه، پتوهای سفری است تا در صورت لزوم از آن استفاده شود. البته همراه‌داشتن کیسه خواب مناسب، زائر را از پتو بی‌نیاز می‌کند.

* لازم است ملحفه سبک و تمیز، همراه باشد.

چفیه

چفیه برای پوشاندن سر و گردن، خشک‌کردن دست و صورت و موارد دیگر کاربرد دارد.

عینک و کلاه

* برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی چشم و پوست صورت، بهتر است عینک آفتابی مناسب و کلاه نقاب‌دار استفاده شود.

* در صورت استفاده از عینک طبی، بهتر است یک عینک اضافه نیز همراه باشد.

گوشی تلفن، شارژر و سیم کارت

* آنتن‌دهی تلفن همراه در عراق کیفیت مناسبی ندارد و این مشکل به ویژه در ایام اربعین، به سبب حجم بالای کاربران تشدید می‌شود،

* در هر صورت باید آمادگی قطع‌شدن تماس‌ها وجود داشته باشد و این آمادگی به خانواده‌ها در ایران نیز اطلاع داده شود.

* برای خرید سیم کارت‌های عراقی، در کشور عراق اقدام کنید که امکان آزمایش سالم و معتبر بودن سیم‌کارت وجود داشته باشد.

* اگر از سیم‌کارت‌های ایرانی (اعم از اعتباری و دائمی) استفاده می‌شود، هنگام دریافت تماس از ایران، طبق تعرفه، برای زائر هم هزینه دارد.

* در مسیر پیاده‌روی و در بعضی موکب‌ها، برق و انواع شارژرها موجود است، اما بهتر است شارژر، باتری همراه (پاوربانک) و باتری اضافی همراه باشد.

پول، ارز و کارت بانکی

* گاهی برای تردد در مسیرها و خرید برخی ضروریات، نیاز به صرف هزینه است، بنابراین لازم است به مقدار کافی پول و ارز (ریال و دینار) همراه زائر باشد.

* جهت کاهش مشکلات مالی احتمالی و وجود دستگاه‌های خودپرداز در عراق، مناسب است یک کارت بانکی همراه زائر باشد تا در صورت نیاز بتواند استفاده نماید.

نقشه‌های راهنما

* همراه‌داشتن نقشه‌های راهنمای مسیرهای تردد و همچنین نقشه‌های راهنمای اماکن زیارتی در جلوگیری از سردرگمی و بهره‌برداری حداکثری از زمان بسیار مفید است.

* نقشه‌های راهنمای مسیرهای تردد در عراق، به ویژه در زمان خروج از شهرهای زیارتی و هنگام بازگشت به ایران کمک بسیار خوبی خواهد بود.

* برای دستیابی به نقشه‌های راهنما، علاوه بر امکان دریافت آنها از  پورتال «الاربعین»، می‌توان از برنامه‌های کاربردی ‌های همراه که حاوی نقشه‌ها هستند، نیز استفاده کرد.

سایر لوازم مورد نیاز

* برخی وسایل ممکن است در طول سفر نیاز شود که بهتر است زائر آنها را به همراه داشته باشد؛ از جمله: حوله، ماسک یک بار مصرف، دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، لیوان کوچک دسته‌دار، قاشق، چنگال و چاقو، مسواک و خمیردندان، صابون یا مایع صابون، شامپوی کوچک، مهر و جانماز و کتاب‌های زیارت و ادعیه (مانند رهپویه زیارت).

* باید توجه داشت که حمل کوله و بار سبک در پیاده‌روی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اما به همراه داشتن تجهیزات کامل  نیز لازم می‌نماید.

* دقت شود که همراه‌داشتن برخی وسایل همچون چاقو در سفرهای هوایی و بردن آنها به داخل هواپیما ممنوع است.

راه‌های کسب اطلاعات

زائران گرامی در صورت نیاز به دریافت تولیدات، محصولات و اطلاعات در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تبلیغی و اجرایی می‌توانند از راه‌های ذیل نیازهای خود را برآورده سازند:

رادیو اربعین

    http://iranseda.ir

سامانه‌های اطلاع‌رسانی

    http://sema.moi.ir

    http://alarbaeen.ir

شبکه‌های اجتماعی

    sapp.ir/alarbaeen

    bale.ai/alarbaeen

    sapp.ir/product_alarbaeen

    instagram.com/insta.arbaeen

    www.aparat.com/alarbaen

    net.tebyan.net/pages/alarbaeen

منبع: کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha