شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سید جواد ورعی

حوزه/ شیعیان هم می توانند در این مسئله به سیره اهل بیت(ع) مراجعه کرده و رفتار و اعمال ائمه(ع) را در ارتباط با مردم را برای خود الگو قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی پیش از ظهر امروز در نشست علمی که با موضوع عفو و گذشت و داوری از رویکرد انتقام که به همت کمیسیون حقوق بشر اسلامی در قم برگزار شد گفت: خدای متعال داستان حضرت یوسف(ع) را بیان می کند و این مسئله نشان دهنده عفو و بخش انبیاء الهی نسبت به مردم و در عین حال نشان از عفو و گذشت و انتقام نگرفتن است.

این استاد حوزه با بیان این که گذشته از انتقام چه مبنایی دارد افزود: معتقدیم تنها رابطه ای که یک طرفی بین خدا و بندگان است در عین حال خدا، انسان را ذی حق دانسته است و بندگی بندگان را حق دانسته  و برهمین اساس برخود لازم دیده به آنها ثواب و پاداش دهد. اما رابطه بین انسانها دو طرفی است و هر کسی نسبت به هم نوع خودش حق دارد، حالا این حق می تواند قابل استیفاء و قابل گذشت باشد، همان طور که خدا از حق خود نسبت به بندگان می گذرد.

وی بیان کرد: ویژگی گذشت و عفو در سیره اهل بیت(ع) و به خصوص پیامبر اسلام(ص) به خوبی مشهود است و می تواند الگوی خوبی برای مردم و انسان ها باشد.

این محقق اظهارداشت: در روایتی پیغمبرخدا(ع) به حضرت علی(ع) در مورد مسئله عفو و گذشت ودوری از انتقام سفارش وتوصیه می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ورعی گفت:  نمونه از این عفو و گذشت در دوران زندگی امام سجاد(ع) اتفاق افتاد. سراسر زندگی ایشان عفو و گذشت بود.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: شیعیان هم می توانند در این مسئله به سیره اهل بیت(ع) مراجع کرده و رفتار و اعمال ائمه(ع) را در ارتباط با مردم را برای خود الگو قرار دهد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha