پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت هنرمند جهادگر سیدمحمد ساجدی در مدرسه علمیه معصومیه

حوزه/ من به خانواده ایشان تبریک می‌گویم که انسانی آزاده تربیت کردند و اگر من بخواهم خاطرات و زندگینامه ایشان را خلاصه کنم در یک کلمه او را آزادمرد می‌دانم؛ وی یک آزادمرد بود که با این سن، پنج فرزند داشت و در خانه ای ساده زندگی می کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با شب شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، مراسم سالگرد هنرمند جهادگر، مرحوم سید محمدساجدی و خانواده محترمش در مسجد مدرسه معصومیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت سبک زندگی جهادی گفت: معمولا سبک زندگی ما اسیر فرم های تحمیلی امثال شهرنشینی و مدرنیته است و دیگران برای ما این سبک ها را تعیین می کنند و به این راحتی نمی‌توانیم از چنین سبک زندگی راحت شویم.

وی با اشاره به فضای مسموم موجود طراحی شده توسط دشمنان افزود: در ایام انقلاب اسلامی فرصتی ایجاد شد تا از این قید و بندهای موجود رهایی حاصل شود؛ سپس در ایام جنگ تحمیلی این آزادی‌ها بیشتر شد و سبک زندگی بسیار لذت بخش بود و متاسفانه امروز چنین خبرهایی نیست.

این استاد دانشگاه ابراز داشت: امروز علم و عشق به آن و ارتباط عاشقانه با درس و بحث رنگ باخته است؛ دوران جبهه دورانی بود که افراد با عشق به میدان می‌رفتند. فضایی که امروز شباهت زیادی به آن دوران دارد فضای اربعین و آزادی از قید و بندهای ساختگی است.

سخنران این مراسم خاطرنشان ساخت: زندگی ایام اربعین یک زندگی آدم‌وارانه است؛ هیچ مطلبی در اربعین طبق بروکراسی های اداری پیش نمی‌رود و همه هم بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: فضای شبیه به اربعین حسینی در فعالیت‌های جهادی قابل مشاهده است؛ انتقادی که به حوزه های علمیه وارد است، شبیه شدن آن به دانشگاه و درگیری با بروکراسی های اداری است که ای کاش به وجود نمی آمد.

وی با بیان این مطلب که برای طلاب مناسب نیست که درست زندگی نکنند، افزود: طلاب اگر میخواهند از قید و بندهای دنیای امروز رها شوند باید اردوهای جهادی را تجربه کنند و زندگی خود را بر مبنای چنین سبک زندگی پایه‌گذاری نمایند.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره شخصیت مرحوم ساجدی گفت: وجود مرحوم سیدمحمد ساجدی اینطور نقش بسته بود که جهادگرانه زندگی کند؛ او خود را از قید و بندها با ورود به عرصه هنر و ازدواج به موقع راحت کرد؛ زمانیکه وارد دانشگاه تهران می‌شود به خانواده می‌گوید می‌خواهم ازدواج کنم.

وی افزود: من به خانواده ایشان تبریک می‌گویم که انسانی آزاده تربیت کردند و اگر من بخواهم خاطرات و زندگینامه ایشان را خلاصه کنم در یک کلمه او را آزادمرد می‌دانم؛ وی یک آزادمرد بود که با این سن، پنج فرزند داشت و در خانه ای ساده زندگی می کرد.

سخنران این مراسم ادامه داد: وقتی به اربعین رسید گویی سرچشمه آزادی‌ها را یافته بود و اگر با خانواده به این سفر رفت همانا خانواده خود را هم از قیود دنیا آزادی بخشیده بود؛ سبک زندگی تحت تاثیر مدرنیته سبکی غلط پیدا می‌کند و فرصت آزادانه زندگی کردن را از انسان می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با ابراز تاسف از سطح زندگی برخی طلاب گفت: جای تعجب است که برخی طلبه‌ها به دنبال مشاغل ثابت هستند و جای تعجب دارد که فردی آزاد میخواهد خود را در قیود دنیوی محدود کند.

وی با اشاره به اینکه نبودن افرادی مانند مرحوم ساجدی برای ما صدمه بزرگی است، تصریح کرد: درباره سبک زندگی ایشان باید تأمل بیشتری کرد؛ درست است که همه ما نمی‌توانیم اینقدر خوب باشیم اما گاهی امتحان این زندگی‌ها ارزشمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: جهان اسلام و جامعه اسلامی در عصر رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در اردوهای جنگی شکل گرفت؛ اینکه در اردو و دور از سبک زندگی شهری امت اسلامی تربیت شد آیا بی‌حکمت است؟ چه زمانی بود که ایشان چند ماه مستمر در مدینه سکونت داشتند؟ و اصولا سبک زندگی ایشان قبل از هجرت و پیش از بعثت نیز با حضور مداوم در غار حرا و دور از سبک زندگی عوامانه گره خورده بود.

وی گفت: موضوع دیگری که در مورد ایشان مورد توجه است هنرمند بودن مرحوم ساجدی است؛ هنر نیاز به خلاقیت دارد و سبک زندگی مرحوم ساجدی برای هنرمندان الگوی بسیار خوبی است.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برخی با رها کردن سنت‌های دینی و معارف الهی به دنبال آزادی می‌گردند؛ غافل از اینکه راه را اشتباه می‌روند. اگر ما هنرمندانی داشته باشیم که در عرصه‌های مختلف اینگونه زندگی کنند چه اتفاقاتی می‌تواند در جامعه ما بیفتد.

سخنران این مراسم با اشاره به شباهت مرحوم ساجدی با شهید آوینی گفت:  مرحوم ساجدی خیلی به شهید آوینی علاقه‌مند بوده است و گویی این دو خیلی به هم می‌خورند؛ اگر آوینی در جای خاصی از دنیا رفت، مرحوم ساجدی نیز باید در مسیر زیبایی از این دنیا می‌رفت؛ این هنرمندان نشان دادند که آزادی و هنر با هرزگی و بی موالاتی جور در نمی‌آید.

وی افزود: مرحوم ساجدی از نظر معنوی مصداق صدقوا ما عاهدوا الله علیه است؛ او وقتی به جلسه روضه می‌رفت، برای سرکشی نمی‌رفت و لذا بعد از روضه می‌گفت چرا ما از این روضه‌ها زنده بیرون نمی‌آییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان خصائصی از مرحوم ساجدی گفت: او با همه وجودش و با اهل بیتش به کربلا رفت و لذا دیگر برنگشت؛ ارزش صداقت اینجاست که خود را نمایان می‌کند.

وی افزود: سفارش بسیار زیبایی در قرآن کریم بیان شده است که کونوا مع الصادقین؛ چشیدن این صداقت و صادقانه زندگی کردن در اربعین و در اردوهای جهادی خود را بهتر می‌نمایاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با نقل خاطره ای از امام خمینی(ره) گفت: هرکه قلبش را به درگاه الهی روانه کند، خدا هم هرچه بخواهد به وی خواهد داد؛ اگر امام خمینی در قنوت نمازش دعا می‌کرد که خدایا من را با حاج عیسی (که آبدارچی بود) محشور کن متوجه خواهیم شد که آنچه اهمیت دارد صداقت در کار است نه مقام و رتبه دنیوی.

وی با اشاره به اهمیت سبک زندگی جهادی گفت: ما در جامعه به این سبک زندگی جهادی نیاز داریم که بیاید و تمدن جدیدی ایجاد کند؛ راه آبادانی کشور قطعا از طریق کار جهادی سازمان یافته می‌گذرد و باید در همین راه قدم گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: در جامعه ما باید اینطور می‌بود که اگر کسی می‌خواهد مسئولیت بگیرد سبک زندگی‌اش جهادی باشد و اگر اینطور نیست نشان می‌دهد که چقدر با تمدن عظیم مورد نظر فاصله داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha