جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
فواد ایزدی

حوزه/ به دلیل ضعف‌های ساختاری در بنیادهای اقتصادی، آمریکا دچار افول موریانه‌ای شده است. همان انداره که ستون‌های امریکا نرم‌تر می‌گردد، تاب‌آوری پذیرش این ستون‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

  به گزارش خبرگزاری خبرگزاری حوزه، دکتر فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در جمع دانش‌آموختگان مجتمع آموزش عالی فقه،که در قم برگزار شد، ضمن تبریک میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام صادق(ع) و گرامی‌داشت هفته وحدت اظهار داشت: تمام مجموعه‌های علمی و فرهنگی سفارتخانه‌های امریکا  در کشورهای مختلف، از نظر فکری و فرهنگی، رقیب جدی تفکر انقلاب اسلامی هستند.

سخنران این نشست افزود: در امریکا هفده نهاد اطلاعاتی وجود دارد که برخی از آنها شهرت بیشتری دارند که برخی از این مجموعه‌ها فقط وظیفه آینده‌پژوهی و روندشناسی فعالیت‌های امریکا را در عرصه بین‌الملل بر عهده دارند.

وی با بیان این که روندشناسی و آینده‌پژوهی، از گرایش‌های مهم علمی است که در سالیان اخیر مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است، اظهار داشت: یکی از نهادهای اطلاعاتی امریکا براساس تحقیقات آینده‌پژوهانه‌، در گزارش خود می‌نویسد: در  سال 2030م، هیچ قدرت هژمونی در دنیا وجود نخواهد داشت و این نشان‌دهنده اعتراف اندیشکده‌های دولتی خود امریکا از افول قدرت ایالات متحده است.

ایزدی با بیان این که افول قدرت و کاهش نفوذ  امریکا، مورد وفاق همه نهادهای اطلاعاتی و اندیشه‌ورز جهانی است، خاطرنشان کرد: به اعتراف نهادهای اطلاعاتی و امنیتی امریکا، قدرت جهانی به سمت چندقطبی حرکت نموده، این قدرت به شبکه‌ ها و ائتلاف‌ها منتقل خواهد شد.

این استاد دانشگاه به منویات و راهبردهای رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) درباره اهمیت توجه به پیچ مهم تاریخی اشاره و خاطرنشان کرد: در این  پیچ تاریخی، نباید بر سر مسلمانان کلاه برود؛ جایگاه جهان اسلام در این پیچ تاریخی مهم باید ارتقا یابد.

وی به قول یکی از کارشناسان امریکایی و مطرح‌سازی افول موریانه‌ای ایالات متحده اشاره نمود و اذعان داشت: به دلیل ضعف‌های ساختاری در بنیادهای اقتصادی، امریکا دچار افول موریانه‌ای شده است. همان انداره که ستون‌های امریکا نرم‌تر می‌گردد، تاب‌آوری پذیرش این ستون‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

دکتر فؤاد ایزدی به برخی از اسناد پژوهشی مراکز اطلاعاتی و امنیتی امریکا اشاره و خاطرنشان کرد: براساس اسناد نهادهای امریکایی، هزینه‌ها و بودجه نظامی ایالات متحده امریکا، هفتاد برابر هزینه نظامی ایران است. در حالی که به اعتراف اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی انگلیسی، ایران بارها برتری نظامی خود را در مقایسه با امریکا و هم‌پیمانان آن به اثبات رسانده است.

وی با اشاره به این که با وجود قدرتمندی امریکا در حوزه قدرت سخت، در حوزه قدرت نرم با مشکلات فراوانی روبه‌روست، اظهار داشت: پس از جنگ جهانی دوم، پنجاه‌درصد اقتصاد جهان در اختیار امریکا بود که اکنون این نفوذ به بیست‌درصد کاهش یافته است؛ آهسته آهسته از حالت ابرقدرتی خارج شده، به کشوری معمولی همچون کشورهای اروپایی تبدیل و از حالت تهاجمی آن کاسته می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که بدهی دولت و مردم امریکا مبلغی بیش از 84تریلیون دلار است که به اذعان اقتصاددانان، اگر تمام پول‌های بانک‌ها و صندوق‌های بین‌المللی را برای پرداخت بدهی امریکا استخراج نماییم، باز توان پرداخت بدهی امریکایی‌ها را نخواهند داشت.

دکتر فؤاد ایزدی، در ادامه، به مصاحبه اخیر «مکرون»، رئیس جمهور فرانسه و اعترافات آن به افول قدرت امریکا و غرب اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: نهادها، از ستون‌های پایداری قدرت ایالات متحده امریکاست که در سالیان اخیر از درون تهی شده، در حال افول هستند.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، به اوضاع عراق و اهمیت دغدغه‌مندی مردم این کشور اشاره و تصریح کرد: دولت عبدالمهدی در ماه‌های اخیر، اقداماتی را رقم زده که به مزاج امریکایی‌ها خوش نیامده است که می‌توان «کنشگری فعال دولت عراق در تقویت ارتباط با کشورهای اسلامی و عربی»، «نزدیکی به ایران»، «خرید سلاح از روسیه»، «تقویت ارتباط عراق با کشورهای شرقی، به ویژه چین»، «تبدیل حشدالشعبی به نیروی نظامی عراقی»، «اذعان بر حق پاسخ‌گویی حشدالشعبی به تجاوزات و تهدیدهای رژیم صهیونیستی»، «باز کردن مرزهای عراق و سوریه»، «پاکسازی ارتش و پلیس عراق و اخراج و بازنشسته کردن نیروهای وابسته به امریکا» را از مهم‌ترین دلایل ناراحتی و تقابل امریکا و غرب با دولت عراق دانست.

دکتر ایزدی کشته‌سازی و کشته گرفتن از طرفین را از راهبردهای امریکا و غرب در کشورهای مستقل عنوان کرد و اظهار داشت: شعارهایی که ضد منافع عراق و اسلام سرداده می‌شود، از عقبه اطلاعاتی برخوردار بوده، به وسیله سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و غرب مدیریت می‌شود.

ارائه گزارش از اوضاع اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، بخش پایانی این سخنرانی بود؛ دکتر ایزدی، ضمن اشاره به راهبردهای هوشمندانه انقلاب اسلامی در رویارویی با کشورهای غربی، گفت: وضعیت مسلمانان جهان اصلاً با پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مقایسه‌شدنی نیست و همه هجمه‌هایی که به کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد، به دلیل بهبود توازن قدرت به سود مسلمانان است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در بخش پایانی سخنان خود، بر اهمیت تشکل‌مندسازی فعالیت‌های دانشگاهی در جهان اسلام تأکید نمود و خاطرنشان ساخت: متأسفانه، قشر متشرع استادان دانشگاهی جهان اسلام تشکل مستقلی ندارند؛ اگر نخبگان جهان اسلام دغدغه دینی و اسلامی داشته باشند، بی‌شک، روند احیای تمدن نوین اسلامی سرعت بیشتری خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha