جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: خروجی تفکر و تمدن غرب و شرق مکاتبی مانند فاشیسم، کمونیسم و لیبرالیسم بوده که نتیجه‌ای جز زبونی و خسارت برای دنیا به همراه نداشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در همایش ناجا و جامعه اسلامی، با اشاره به تقابل اسلام با مکاتب فکری تمدن غرب و شرق، اظهار کرد: ما وقتی دنیای پیرامون خود را نگاه می‌کنیم، محصول و تجربه‌ای که از این دنیا می‌بینیم چیزی نیست که برای انسان سعادت و فلاح به بار بیاورد.

وی افزود: مکاتبی که در عصر ما ظهور کرده‌اند حیوان مرفه تربیت می‌کنند؛ به این معنا که تمدن مادی حیوان مرفه تربیت کرده و نه‌تنها به بعد معنوی انسان کاری ندارد؛ بلکه حتی بعد انسانی انسان را هم فدای حیوانیت او کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: ازاین‌رو در تجربه غرب و شرق ما حیات طیبه نمی‌بینیم، زیرا در این مکاتب به وجود معنوی و رکن معنویت انسان توجهی نمی‌شود و تنها همت آن‌ها ابعاد مادی انسان را در برمی‌گیرد.

وی افزود: به همین دلیل خروجی تفکر و تمدن غرب و شرق مکاتبی مانند فاشیسم، کمونیسم و لیبرالیسم بوده که نتیجه‌ای جز زبونی و خسارت برای دنیا به همراه نداشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه این سه خروجی تمدن‌های موجود جهان است، گفت: اسلام در مقابل این مکاتب سطحی‌نگر، جهانی بینی جامعی را مطرح کرده و گفته انسان باید در دو بعد ایمانی و عملی و رفتاری رشد کند و بر اساس آن، تمدن و جامعه برتر و متعالی بسازد که قرآن این تمدن و جامعه برتر را حیات طیبه می‌نامند.

وی با اشاره به اینکه حیات طیبه تمام ابعاد و شئون انسان را دربرمی گیرد، خاطرنشان کرد: در قرآن موارد بسیاری به عنوان طیبه وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که اگر تفکر حیات طیبه بر اندیشه‌های ما حاکم باشد شهر خود را طیب ساخته و بلد خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که از معماری و مهندسی ما بوی پاکی و ایمان به مشام برسد و فضای شهر ما هم فضای پاک و پاکیزه‌ای باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به زیرمجموعه‌های حیات طیبه در قرآن، افزود: در مکتب اسلام شهر پاک با انسان پاک در کنار هم قرار داشته و مادیت و معنویت دوگانه‌های به‌هم‌پیوسته برای دست‌یابی به جامعه سالم و صالح هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین وقتی ما از حیات طیبه سخن می‌گوییم یعنی طیب و طاهر بودن تمام ابعاد زندگی ما را فراگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha