شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سیاوش تهمورث
سیاوش تهمورث

حوزه / یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سالهاست عملکرد مدیران سینما و تلویزیون را درک نمی‌کنم، چون این افول حاکم بر امور نمایشی نشأت گرفته از سیاست‌های مدیریت، مسئولان هنری است.

سیاوش تهمورث، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، درباره عملکرد مدیران سینما و تلویزیون در 4 دهه گذشته چنین اظهار نظر کرد: برای من سیاست‌های مدیریت فرهنگی قابل درک نیست، زیرا ابتدا باید ظرفیت‌های تصمیم‌گیری برای این حوزه  ارزیابی شود تا در ادامه با توجه به ظرفیت‌های موجود پیرامون، عملکرد مدیران نقد و بررسی صورت گیرد، ولی اگر بخواهیم بر طبق مشاهدات شخصی خودم پیرامون این مسئله اظهار نظر کنم باید بگویم. من تغییر مثبتی در مدیریت فرهنگی کشورمان مشاهده نمی‌کنم.

وی افزود: اگر بخواهم نقدم را کمی واقع بینانه‌تر کنم باید بگویم مدیریت فرهنگی حتی در سال‌های گذشته، عملکرد ضعیف‌تر از قبل هم داشته است. این اتفاق نیز تنها به سینما خلاصه نمی‌شود، بلکه در تئاتر و تلویزیون هم چنین ضعفی قابل لمس است، هرچند ممکن است این سوال پیش آید نقش هنرمندان در این زمینه تا چه اندازه پررنگ است؟

بازیگر سریال «زیر تیغ» تاکید کرد: پرواضح است هنرمندانی هستند که کیفیت کارشان بسیار ضعیف است و همین مسئله نیز تاثیرات خود را به روی هنر گذاشته است، اما ما در کنار هنرمندان ضعیف، عوامل خوش فکر و با تفکری هم داریم که آنها را هم باید در نظر داشت. در این رابطه نکته‌ای مطرح است، آنهم این‌که باید دید چه کسی به افراد ضعیف اجازه کار کردن می‌دهد؟ جواب این است وقتی فیلمساز یا بازیگری کم‌بضاعت فرصت کار کردن پیدا می‌کند این امر به اثبات می‌رسد که نظارت در این زمینه وجود ندارد، برای همین باز هم ایفاگر نقش اصلی در افول آثار نمایشی مدیران هستند.

تهمورث نظارت در برخی مواقع باید سخت‌گیرانه باشد، گفت: برای این‌که کیفیت آثار نمایشی به جایگاه مطلوبی برسد باید سخت‌گیریهای نظارتی بیشتر شود به ویژه در حوزه فیلمنامه این مسئله می‌بایست شکلی جدی‌تر داشته باشد، هرچند قبل از همه، این سخت گیریها باید در حوزه مدیران لحاظ شود تا مدیران لایق بتواند سکاندار هنر شوند، چون همانگونه که گفتم یک مدیر خوب می‌تواند بسیاری از معضلات را از بین برد.

وی درباره فیلم‌های طنز موجود هم چنین اظهار نظر کرد: درباره چرایی رونق فیلم‌های طنز و نقد آثار بی‌کیفیت آن، می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است، آنهم اینکه وقتی شرایط اقتصادی در سینما مطلوب نباشد، سینماگر تنها به فکر بازگشت سرمایه‌اش است، برای همین دیگر به این امر نمی‌اندیشد که کارش چه کیفیتی دارد، در صورتی‌که اگر کارگردان دغدغه بازگشت سرمایه و امنیت شغلی نداشته باشد، مطمئناً اولین فردی است که دوست دارد فیلم با کیفیت بسازد.

کارهای دینی افت فاحشی کرده اند

این بازیگر در پایان درباره وضعیت تولیدات دینی و مذهبی نیز چنین توضیح داد: وقتی افول کیفیت را شاهد هستیم تنها یک ژانر را مد نظر نداریم، بلکه همه اشکال برنامه سازی مد نظر است، برای همین کارهای دینی و مذهبی هم به طبع وضعیت موجود،  افت فاحشی پیدا کرده‌اند، حتی می‌توانم بگویم در این زمینه آسیب‌ها جدی‌تر است، چون برخی‌ها تنها برای رسیدن به منافع شخصی به این حوزه ورود می‌کند و نتیجه این امر هم رواج کارهای بی کیفیت در سینما، تئاتر و تلویزیون شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha