شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بودجه نظامی آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دستکاری بودجه نظامی آمریکا لو رفت

منابعی در کنگره آمریکا فاش کردند که چند بند ضد سعودی بودجه نظامی سال آینده آمریکا که پیشنهادهایی علیه عربستان سعودی مطرح می‌کرد، حذف شده است. سه منبع مطلع در کنگره آمریکا، به شبکه سی.ان.ان خبر دادند که پیش‌نویس قانون «مجوز دفاع ملی» آمریکا که نمایندگان هفته پیش آن را ارائه کرده بودند، چند بند و پیشنهاد علیه عربستان سعودی داشت که اکنون از آن حذف شده است.به گفته این منابع که سی.ان.ان، نامشان را فاش نکرد، یکی از بندها «رد فوری» روادید برای مسئولان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکاست که دهم مهر ماه ۱۳۹۷ در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه کشته شد.بند دیگر درباره ممنوعیت فروش سلاح و سامانه‌های دفاعی مثل «مهمات هوشمند و با دقت بسیار بالا» است که عربستان اکنون از آن در یمن استفاده می‌کند. همچنین بندهای دیگری مثل [توقف] همکاری اطلاعاتی و حمایت لجستیک نیز در کنار آن وجود داشت (که همه حذف شده است)سی.ان.ان نوشت، (زمانی که از علت حذف این بندها مثل ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی سوال کردیم، نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره پاسخ رسمی به این سوال را رد کردند)پیش‌نویس بودجه نظامی یا همان لایحه قانون مجوز دفاع ملی، قبل از ارسال برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای امضای نهایی، باید در سنا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان است، هفته آینده به تصویب برسد.چهار روز پیش نیز دو منبع دموکرات در کنگره ایالات متحده گفته بودند، در لایحه قانون دفاع ملی این کشور، شرطی برای دولت‌هایی مانند ریاض که خواستار ساخت نیروگاه اتمی توسط آمریکا در کشورهایشان هستند، گنجانده شده است. دو دستیار دموکرات در کنگره آمریکا بامداد سه‌شنبه گفتند این لایحه از کشورهای مذکور از جمله عربستان سعودی می‌خواهد که به پروتکل الحاقی پیوسته و بر اساس آن، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر زمان که خواستند از تاسیسات آنها برای مطمئن شدن از عدم تولید مواد ساخت بمب اتمی، بازدید کنند.

نقدینگی زنجیر پاره کرد

حجم نقدینگی در مرداد ماه سال ۹۸ با ۲۶.۱ درصد افزایش به عدد ۲۰۷۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسیده است.براساس آمارهای به دست آمده، میزان پایه پولی کشور در پایان مرداد ماه امسال با ۲۵.۶ درصد افزایش نسبت به مرداد ماه ۹۷ به ۲۸۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است.همچنین حجم نقدینگی در مرداد ماه سال جاری به عدد ۲۰۷۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۶.۱ درصد رشد نشان می‌دهد. ضریب فزاینده پولی هم در سطح عدد ۷.۲ قرار دارد که تغییر چندان نسبت به سال ۹۷ نداشته است.

موج سواری نفت روی توافق تجاری به اوج خود رسید

شاخص‌های قیمت نفت در معاملات بازار جهانی تحت تاثیر توافق تجاری مقدماتی آمریکا و چین به بالاترین حد خود در سه ماه گذشته صعود کردند. بهای معاملات آتی نفت پس از این که آمریکا و چین اعلام کردند به توافق مقدماتی برای فاز اول پیمان تجاری رسیده‌اند، در قیمت بالاتری بسته شدند.عدم توافق تجاری میان این دو قدرت اقتصادی، مانع بزرگی سر راه رشد تقاضا برای نفت بود اما قیمت‌های نفت پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توییتر اعلام کرد آمریکا به توافق بزرگ با چین بسیار نزدیک شده است، پشتیبانی شدند.گزارش‌های منتشره از آن زمان حاکی از این است که ترامپ فاز اول توافق تجاری با چین را تایید کرده و احتمالا تعرفه‌های جدید روی حدود ۱۶۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی را که قرار بود روز یکشنبه اجرایی شوند، به حال تعلیق درآورده و امیدها برای تعدیل آسیبهای وارده بر اقتصاد جهانی را بالا برده است.چین تایید کرد که روی متن فاز اول توافق تجاری به توافق رسیده است اما این توافق باید روال حقوقی خود را پیش از امضا شدن طی کند. ترامپ به صورت جداگانه فاز اول توافق تجاری را اعلام کرد و تعرفه‌ها روی کالاهای چینی که قرار بود از روز یکشنبه اجرا شوند را لغو کرد.به گفته تایلر ریچی، یکی از دبیران نشریه "سون ریپورت ریسرچ"، جنگ تجاری مورد توجه بازارهای انرژی قرار دارد و عدم شفافیت پیرامون وضعیت توافق باعث نوسان قابل توجهی در روز جمعه شده بود. شاخص قیمت نفت آمریکا روز جمعه برای مدت کوتاهی به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرد که از نقطه نظر کوتاه مدت، مثبت بود با این حال بین ۶۰ تا ۶۲ دلار مقاومت شدیدی وجود دارد که باعث می‌شود این شاخص فعلا در بازه محدودی بماند.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۸۹ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و در ۶۰ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱.۵ درصد رشد داشت.بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و دو سنت معادل ۱.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۵ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۱.۳ درصد افزایش ثبت کرد.به گفته ریچی، این‌که شاخص قیمت نفت آمریکا به بالای محدوده ۶۰ دلار صعود کند، به روابط تجاری آمریکا و چین بستگی خواهد داشت و توافق مطلوبی که با کاهش تعرفه‌ها همراه باشد، به بالا رفتن قیمت‌های نفت کمک می کند، در حالی که ادامه ابهام درباره وضعیت توافق، روند صعودی بازارهای انرژی را محدود خواهد کرد.بعلاوه پیروزی قاطع بوریس جانسون از حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات روز پنج شنبه ممکن است مایه نگرانی دیگری را از دارایی‌های پرریسک مانند نفت و سهام را رفع کند.بر اساس گزارش مارکت واچ، قیمت‌های نفت خام پس از این که بانک‌های مرکزی تمایل خود را برای پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره و حفظ تدابیر محرک رشد اقتصادی برای پشتیبانی از اقتصاد جهانی اعلام کردند، به حرکت افزایشی متمایل بودند. توافق یک هفته پیش اوپک پلاس در وین برای کاهش بیش‌تر تولید نیز با وجود نشانه‌های رشد ذخایر نفت به پشتیبانی از قیمت‌های نفت کمک کرده است.در این بین، شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز" نخستین رشد هفتگی شمار دکلهای حفاری نفت فعال آمریکا در هشت هفته گذشته را اعلام کرد. سطح ذخایر نفت آمریکا هم همچنان رو به رشد است و آمار رسمی که چهارشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته پیش از آن رشد غیرمنتظره ای داشت و بیش از ۸۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد.

ترامپ دوباره زیر معامله زد

وال استریت ژورنال گزارش داد که آمریکا و چین برای فاز نخست توافق تجاری به جمع‌بندی رسیده و واشنگتن اعمال تعرفه بر واردات کالا از چین را متوقف خواهد کرد اما ترامپ با رد این گزارش رسانه‌ها اعلام کرده است که برنامه‌ای برای لغو تعرفه بر واردات کالا از چین ندارد و همین امر به ابهامات نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات بین دو کشور دامن زده است.ترامپ در توئیتر نوشت: داستان وال استریت ژورنال درباره توافق با چین  به خصوص درباره تعرفه‌ها کاملا غلط است.وی تاکید کرد: خبر وال استریت ژورنال جعلی است و آنها باید یک منبع بهتر پیدا کنند.وال استریت ژورنال گزارش داده بود که در قالب توافقی که دو کشور به آن دست یافته‌اند قرار است آمریکا تعرفه 25 درصدی بر واردات 360 میلیارد دلار کالا از چین را به نصف کاهش داده و برنامه خود برای اعمال تعرفه بر کالاهای بیشتر از چین را که قرار بود 15 دسامبر اجرای شود، لغو کند.چین هم در مقابل متعهد شده است که میزان واردات محصولات کشاورزی از آمریکا را به 50 میلیارد دلار افزایش دهد.

زمان ترخیص کاغذهای دپوشده اعلام شد

آن‌طور که معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام کرد کاغذهای دپو شده از فردا ترخیص می‌شود. بعد از آنکه اختلاف‌نظر در رابطه با ترخیص کاغذهای دپو شده در گمرک با توافق بین دستگاه‌های ذی‌ربط برطرف شد، معاون فنی و گمرکی گمرک ایران به ایسنا اعلام کرد که کاغذهای دپو شده از فردا ترخیص خواهند شد.وی گفت که بیش از ۲۰ هزار تن کاغذ در گمرک دپو شده بود که بعد از رفع موانع از فردا امکان ترخیص آن برای واردکنندگان وجود خواهد داشت.در  بخشنامه‌ای که از سوی ارونقی صادر شده، آمده است که با توجه به لزوم تعیین معیار صحیح و قابل قبول برای تشخیص انواع کاغذ و مقوای مورد استفاده برای نوشتن، چاپ یا سایر مقاصد گرافیکی که براساس تعیین ماهیت انجام می‌شود، موضوع در جلسه مشترک با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، نمایندگان تام‌الاختیار وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و گمرک ایران مصوب شده است.بر اساس ضوابط تعیین شده در این بخشنامه، ‌ضوابط ترخیص کاغذ به منظور تفکیک کاربرد کاغذ برای مصارف چاپ، نوشتن یا سایر مقاصد گرافیکی از سایر مصارف آن ملاک تفکیک، گرماژ ۲۵۰ است، به این ترتیب کاغذ طبقه‌بندی که وزن آن حداکثر ۲۵۰ باشد، به عنوان کاغذ مقوا برای مصارف چاپ نوشته‌اند و سایر مقاصد گرافیکی تلقی می‌شود.کاغذهای چند لایه مانند کاغذهای پشت‌ طوسی، پشت کرافت و غیره اساسا برای اهداف چاپ و تحریر نیستند و معیار گرماژ ۲۵۰ برای آنها صدق نمی‌کند.گفتنی است کهاختلاف نظرهایی درباره‌ تعیین تعرفه و مالیات و عوارض آن مبنی بر کاربرد و نوع کالا وجود داشته است  و در راستای حل این اختلاف‌نظرها تفاهمی بین سازمان استاندارد، گمرک و وزارت صمت انجام شد.

وزیر ارتباطات از دروغ بزرگ پرده برداشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اینترنت مانند اکسیژن است و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت. اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است، دروغی که آن‌قدر تکرار شده که برای تصحیح این تفکر، راه درازی در پیش داریم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: اینترنت مانند اکسیژن است و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت. اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است، دروغی که آن‌قدر تکرار شده که برای تصحیح این تفکر راه درازی در پیش داریم.محمدجواد آذری جهرمی با بیان این‌که طی یک سال گذشته تلاش خوبی در کودک‌آنلاین صورت گرفته است، گفت: والدین همیشه روی این مسئله تاکید دارند که فرزندان‌شان چه محتوایی تماشا می‌کنند و در کشورهای دیگر برای محتوا، دسته‌بندی سنی وجود دارد. در تلویزیون شبکه‌ای برای محتوای کودکان وجود دارد اما در فضای مجازی چنین چیزی موجود نبود.آذری جهرمی ادامه داد: چه بخواهیم چه نخواهیم، تلویزیون در حال افول و فضای مجازی در حال رشد است. همان‌طور که بارها گفته شده، اینترنت ملی معنایی ندارد، اینترنت مانند اکسیژن است و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت. اینترنت ملی یک دروغ بزرگ است، دروغی که آن‌قدر تکرار شده که برای تصحیح این تفکر راه درازی در پیش داریم.وی با بیان این‌که فضای مجازی رو به‌رشد است، افزود: به بهانه کودکان خیلی از منابع را از دسترس خارج می‌کنند اما ما هنرمندان زیادی داریم که می‌توانند برای این کودکان محتوا تولید کنند. به قول قدیمی‌ها "بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه". محتوا سفارش‌پذیر نیست، اما ما در کشورمان ظرفیت‌های خلاق زیادی داریم و می‌توانیم کانال پویای فضای مجازی را فراهم کنیم.

رفرم یورو به تعویق افتاد

رهبران منطقه یورو تصمیم گرفتند اصلاح منطقه یورو را تا سال‌آینده به تعویق بیاندازند. رهبران منطقه پولی یورو با به تعویق افتادن بسته اصلاحی منطقه یورو موافقت کردند و به وزیران دارایی تا ژوئن سال‌آینده برای فراهم کردن مقدمات لازم مهلت دادند. این اصلاحات که بیش از همه متمرکز بر اصلاح صندوق نجات مالی منطقه یورو خواهد بود با هدف آمادگی بیشتر برای مقابله با بحران های بدهی و مالی پیش رو صورت خواهد گرفت.هم چنین در اصلاحات جدید منطقه یورو قرار است امکان فراهم کردن سریع وام برای بانک هایی که با بحران نقدینگی مواجه خواهند شد فراهم شود. هم چنین سرمایه گذاران طبق اصلاحات پیشنهادی جدید با محدودیت‌های بیشتری با هدف در اختیار گذاشتن منابع مالی خود به صندوق‌های بدهی مواجه خواهند شد.قرار بود تا طرح های پیشنهادی برای اصلاح منطقه یورو تا پیش از پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود اما به دلیل مخالفت برخی کشورهای عضو منطقه یورو نظیر ایتالیا به دلیل مسائل داخلی و آلمان به دلیل کاهش ریسک های احتمالی بدهی با این اصلاحات، انجام آن ها تا سال آینده به تاخیر افتاده است.از سوی دیگر رهبران کشورهای اروپایی در نشست اخیر خود نتوانستند به توافق بر سر اندازه بودجه پیشنهادی منطقه یورو دست پیدا کنند. فنلاند که در حال حاضر ریاست دوره ای منطقه یورو را بر عهده دارد پیشنهاد کرده است تا بودجه ویژه‌ای برای یکسان‌سازی سطح استاندارد زندگی در بین کشورهای مختلف عضو منطقه یورو تخصیص داده شود که این پیشنهاد تاکنون با استقبال کشورهای ثروتمند مواجه نشده است.منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

سوئیس هم دور ارزهای دیجیتالی خط کشید

دولت سوئیس اعلام کرد فعلا برنامه ای برای ارائه ارزهای دیجتالی ندارد. پس از آن که مجلس سوئیس از دولت این کشور خواست تا جنبه های عرضه ارز دیجیتالی این کشور موسوم به "فرانک الکترونیکی" را بررسی کند، دولت در بیانیه ای اعلام کرد که در مقطع کنونی زیان انجام چنین کاری از منافع آن بیشتر است و فرانک الکترونیکی می تواند ثبات نظام مالی را بر هم زند. به گفته دولت سوئیس، در حال حاضر دسترسی به یک ارز دیجیتالی جهانی برای سوئیس منفعت خاصی نخواهد داشت و تنها موجب افزایش ریسک های مالی می‌شود.ایده ارز دیجیتالی بانک مرکزی که اکنون توسط کشورهایی نظیر چین و کانادا دنبال می‌شود، امکان استفاده از یک ارز دیجیتالی به عنوان واحد پول ملی را برای عموم مردم فراهم می کند. این ارزها قرار است به عنوان مکمل به سایر ابزارهای پرداختی نظیر وجه نقد و کارت های اعتباری ملحق شوند. کریستین لاگارد، رئیس جدید بانک مرکزی اروپا پیش تر گفته بود کشورهای عضو منطقه یورو باید پیشتاز عرصه ارزهای دیجیتالی در جهان باشند.موافقان ایده استفاده از ارزهای دیجیتالی ملی معتقدند چنین کاری باعث افزایش کارایی پرداخت، اعمال بهتر نظارت مالی، جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی خواهد شد اما مخالفان می‌گویند تا زمان فراهم نشدن بستر نظارتی مناسب نباید چنین ارزهایی وارد چرخه پولی شوند.دولت سوئیس در بیانیه خود اعلام کرده است که معرفی یک ارز دیجیتالی با امکان استفاده محدود توسط نهادهای مالی را استراتژی معقول تری از عرضه یک ارز عمومی می داند.پیش از سوئیس، مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده بودند فعلا برنامه ای برای عرضه ارزهای دیجیتالی ندارند. جروم پاول، مدیر بانک مرکزی آمریکا با اذعان به سخت بودن مسیر انطباق فعالیت‌های ارزهای دیجیتالی با نظام مالی و بانکی فعلی اعلام کرده بود این کشور فعلا قصد ندارد در آینده‌ای نزدیک نسبت به راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی اقدام کند. جروم پاول گفته که از نظر وی نظام پرداخت در آمریکا بسیار رقابت‌پذیر و نوآور است و با توجه به فراهم بودن انتخاب‌های گسترده روش‌های پرداختی در پیش روی مشتریان، راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی در مقطع فعلی یک نیاز فوری نیست. 

یک کشور دیگر هم به دلار نه گفت

رئیس‌جمهور زیمباوه گفت اقتصاد کشورش دیگر دلاریزه نخواهد شد. با وجود کاهش ارزش پول ملی جدید زیمباوه در برابر دلار و افزایش نرخ تورم، امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهور این کشور گفته است که اقتصاد زیمباوه دیگر دلاری نخواهد شد.در ماه ژوئن دولت زیمباوه پس از یک دهه واحد پولی جدیدی را برگزید و به سلطه دلار بر نظام پولی این کشور پایان داد. به گفته برخی اقتصاددانان، نرخ تورم زیمباوه در حال حاض به ۴۴۰ درصد رسیده است و مخالفان، دولت را متهم کرده اند که بدون ایجاد پشتوانه لازم و کافی برای معرفی یک ارز نیرومند اقدام به چاپ پول جدید کرده است.منانگاگوا در جمع خبرنگاران گفت: هیچ ملتی بدون پول ملی خود پیشرفت نخواهد کرد. با وجود مخالفت‌هایی که در خصوص پایان استفاده از دلار شاهد بودیم از تصمیم خود برای کنار گذاشتن دلار کوتاه نخواهیم آمد. هرگز، هرگز، هرگز!در حال حاضر زیمباوه با یکی از بدترین بحران های اقتصادی خود در طول یک دهه اخیر دست به گریبان است و میزان درآمدهای صادراتی و ورودی های ارزی کاهش پیدا کرده است. به دلیل کمبود دلار، روند واردات به ویژه سوخت با اختلالات گسترده مواجه شده است و برخی از کسب و کارهای بزرگ در این کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند. هر چند استفاده از دلار برای انجام مبادلات روزمره در زیمباوه ممنوع شده است اما مردم به طور گسترده ای در حال استفاده از دلار در امور روزمره هستند.از زمان معرفی واحد پولی جدید، پول ملی زیمباوه ۶۱ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است و این مساله باعث کاهش امیدواری ها به توانمندی دولت در حل و فصل سریع بحران اقتصادی این کشور شده است. با این حال رئیس جمهور زیمباوه وعده داده است که دولت اصلاحات اقتصادی را با وجود دشواری‌های زیاد دنبال خواهد کرد.رئیس جمهور زیمباوه هم‌چنین اعتراضات و اعتصابات اخیر در این کشور را غیر قانونی و دارای انگیزه های سیاسی خواند و از مردم کشورش خواست تا از تفرقه و خشونت پرهیز کنند.

انتخابات انگلیس بورس ها را هم صعودی کرد

بورس‌های جهان در واکنش به اتفاقات آخر هفته، صعود نیرومندی را تجربه کردند. معاملات آخر هفته  بازارهای سهام جهان به مانند روزهای قبل کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به حوزه چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت.پس از  ماه ها اختلاف بر سر مسائل تجاری و اعمال تعرفه های متقابل، واشنگتن و پکن بر سر فاز نخست گام های لازم برای رسیدن به توافق تجاری با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند. طبق اعلام کاخ سفید، ترامپ از برنامه قبلی برای افزایش تعرفه بر روی واردات محصولاتی به ارزش ۱۵۶ میلیارد دلار از چین صرف نظر خواهد کرد و از طرف دیگر چین میزان خرید محصولات کشاورزی آمریکا را افزایش خواهد داد. هر چند هنوز جزئیات بیشتری از فاز نخست توافق چین و آمریکا منتشر نشده است اما احتمالا این توافق در اوایل ماه ژانویه به امضای مقامات دو طرف خواهد رسید.مت هوگان، کارشناس بازر در موسسه " نشنال هولدینگز" گفت: بازارها از مدت ها پیش انتظار چنین توافقی را داشتند.پیش تر نیز کانادا، مکزیک و آمریکا بر سر توافق تجاری جدید منطقه آمریکای شمالی به توافق رسیده بودند. در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته  شدند. شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  با ۰.۰۱  درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۱۳۵.۳۵  واحد بسته شد، شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۱ درصد افزایش تا سطح ۳۱۶۸.۸۰  واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۲ درصدی در سطح ۸۷۳۴.۸۸ واحدی بسته شد.از سوی دیگر در انگلیس حزب حاکم محافظه کار به رهبری بوریس جانسون موفق شد تا قاطعانه رقیب خود یعنی حزب کارگر را شکست دهد. نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به این پیروزی گفته است که انگلیس تا سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. . قرار است بودجه جدید با توجه به شرایط پس از برگزیت در ماه مارس رونمایی شود.هوبرت باروش، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه "کپیتال اکونومیکس" گفت: نتایج انتخابات انگلیس مسیر پیش رو را روشن‌تر ساخته است و این باعث بهبود شرایط اقتصادی انگلیس خواهد شد اما هنوز خطر یک خروج بدون توافق به قوت خود باقی است و تا زمان نهایی شدن چگونگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هرگونه روند صعودی محدود خواهد بود.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها عملکرد مشابهی داشتند تا جایی که شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با افزایش ۱.۱ درصدی تا ۷۳۵۳.۴۴ واحد بالا رفت، شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۵۹ درصدی در سطح ۵۹۱۹.۰۹  واحد بسته شد و شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۴۶ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۲۸۲.۷۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۰۱ درصد بالا رفت و به ۹۵۶۳.۷۰ واحد رسید.از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با جهش ۲.۵۵ درصدی تا سطح ۲۴هزار و ۲۳.۱۰  واحدی بالا رفت، شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با افزایش ۲.۵۷ درصدی به ۲۷ هزار و ۶۸۷.۷۶  واحد رسید.در چین شاخص " شانگ‌های  کامپوزیت " با افزایش ۱.۹۸ درصدی در سطح ۳۹۶۸.۲۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۴۶ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۷۳۹.۶۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.در بازار طلای سیاه قیمت ها صعودی بود. هر بشکه نفت " وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۵  درصد افزایش به ۶۰.۰۷  دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۰۲  درصدی به ازای ۶۵.۲۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.همچنین در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با افزایش ۰.۴۴ درصدی به ۱۴۷۶.۳۳  دلار رسید. هر اونس نقره با افزایش ۰.۳۷ درصدی به ازای ۱۷.۰۱ دلار مبادله شد. 

روبل روسیه دوبل شد

اقتصاد روسیه در سه ماهه سوم سال ۱.۷ درصد رشد کرد. اقتصاد روسیه در سه ماهه سوم امسال ۱.۷ درصد رشد کرد که دو برابر رشد ثبت شده در سه ماهه قبل و هم‌چنین ۰.۲ درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده قبلی بوده است. این تفاوت رشد بیشتر از همه به لطف رشد بخش خدمات مالی و بیمه با رشد ۷.۲ درصدی و خرده فروشی با رشد ۲.۲ درصدی بوده است.در بین دیگر بخش ها نیز رشد اقتصادی بخش خرده فروشی ۲.۱ درصد و بخش رستوران وهتلداری ۱.۲ درصد اندازه گیری شده است. کمترین رشد ثبت شده طی این مدت مربوط به آموزش با منفی ۰.۷ درصد، خدمات اداری با منفی ۰.۶ درصد و حمل و نقل منفی ۰.۱ درصد بوده است.متوسط رشد اقتصادی روسیه در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۹۴ درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد ۱۲.۱ درصدی سه ماهه پایانی سال ۱۹۹۹ و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به رشد منفی ۱۱.۲ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹ بوده است.در واکنش به این رشد، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد نرخ استقراض را با ۰.۲۵ درصد کاهش به شش درصد می رساند. این پنجمین کاهش متوالی نرخ استقراض روسیه طی سال جاری میلادی محسوب می‌شود. آخرین بار این نرخ ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.بانک مرکزی روسیه در بیانیه ای به این مناسبت اعلام کرد که با توجه به کاهش تورم مواد غذایی، تقویت ارزش روبل در برابر ارزهای خارجی و رشد محدود تورم وارداتی، فضا برای مدیریت بهتر نرخ تورم مهیا شده است. نرخ تورم روسیه در ماه نوامبر ۳.۵ درصد اندازه گیری شده که ۰.۳ درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوازده ماه منتهی به اکتبر بوده است.بانک مرکزی روسیه پیش بینی کرده است اقتصاد روسیه امسال ۱.۳ درصد و طی سه سال‌ آینده بین دو تا سه درصد رشد را تجربه کند. مرکز آمار روسیه نرخ رشد اقتصادی را تا پایان ۱۰ ماه نخست امسال ۱.۱ درصد اندازه گیری کرده است.

آمریکا روس ها را معاف کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه شرکت روسیه را از لیست تحریم‌هایش معاف کرده است. این تحریم‌ها از شرکت‌های یونیکوم (Yunikom)، ورتیکال (Vertikal) و سنتر افتابسوشیونیا (TSAO) برداشته شد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد این تدابیر محدودکننده در پنجم دسامبر اعمال شده بود. مقام‌های آمریکایی بعدا اعلام کردند این سه شرکت مرتبط با دنیس گوسف هستند و این آژانس مدعی شد که او به هکرها برای اجرای عملیات‌های مالی کمک کرده است.گوسف، مالک یونیکوم و ورتیکال می‌گوید هیچگونه ارتباطی با شرکت اویل کورپ (Evil Corp) که متهم به سرقت سایبری است، ندارد و تاکید داشت این تحریم‌ها به صورت تصادفی علیه شرکت‌های او اعمال شده‌اند. مالک تی‌اس‌ای‌او، الکساندر للکوف هم می‌گوید او از ابتدا این تحریم‌ها را کلاهبرداری می‌دانست.  

سکه و طلا سقوط آزاد کردند

بازار سکه و طلا نسبت به روز مشابه هفته گذشته با سقوط آزاد قیمت‌ها روبرو شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به چهار میلیون و ۳۴۵ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۴۱ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد.سکه طرح قدیم با قیمتی معادل چهار میلیون و ۳۲۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۰۰ هزار تومان است.همچنین در بازارهای جهانی، آخرین قیمت هر اونس طلای جهانی به ۱۴۷۶ دلار رسیده است.

ترمز های بورس شناسایی شدند

عرفان هودی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته روند بازار در وضعیت کنونی مثبت و متعادل است، افزود: به لحاظ ورود نقدینگی و حجم معاملات موجود در این بازار شاخص بورس تا دو هفته آینده تا کانال ۳۶۰ هزار واحد رشد می‌کند.وی با پیش‌بینی اینکه در دید کوتاه مدت روند معاملات بورس مثبت خواهد بود، اظهار داشت: امروز شاخص کل حدود چهار هزار واحد رشد داشت و اکنون در حال نزدیک شدن به رقم‌هایی است که از لحاظ روانی مهم هستند.هودی معتقد است، کانال ۳۵۰ هزار واحدی برای بورس عدد بزرگی است که شاخص کل باید آن را بشکند.این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: زمانی که شاخص کل به عدد ۳۶۰ هزار واحد رسید باید حجم معاملات در آن زمان را مورد بررسی قرار داد تا بتوان مقاومت بعدی را اعلام کرد؛ به همین دلیل اکنون نمی‌توان عدد دقیقی را برای شاخص کل تا پایان سال مطرح کرد.وی با بیان ایکه سه ماه تا پایان سال باقی مانده که در این مدت با دو اتفاق مهم روبرو هستیم، افزود: در ابتدا با بحث انتخابات مجلس مواجهیم که این موضوع همیشه در بازار تاثیرگذار بوده است.هودی اظهار داشت: همیشه در دوران انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات نمایندگان مجلس این نگرانی میان فعالان بازار ایجاد می شود که چه گروهی و با چه ایده فکری انتخاب خواهند شد.این کارشناس بازار سرمایه دومین عامل تاثیرگذار در بازار سرمایه را نزدیک شدن به ایام نوروز دانست و گفت: بسیاری از مردم صلاح می‌دانند تا سهام خود را نقد و اقدام به ذخیره سود کنند و دوباره بعد از ایام نوروز خرید خود را انجام می‌دهند.وی افزود: این دو عامل ترمزهای محکم بازار سرمایه محسوب می‌شوند؛ به همین دلیل امکان دارد در اسفند ماه شاهد رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهام شرکتها نباشیم.هودی خاطرنشان کرد: شاخص بورس در دی و بهمن ماه به کانال ۳۷۰ هزار واحد ورود پیدا می‌کند و رشدی بیشتر از این رقم، برای بازار میسر نیست.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تاکنون بیشتر نقدینگی وارد گروه فلزات اساسی شده و به مرور در حال خروج از این گروه است، گفت: گروه بانکی و فناوری اطلاعات به دلیل روند معاملات کنونی می‌توانند گروه ادامه‌دار بازار باشند.وی گفت: برخی از گروه‌های کوچک مانند زراعت و کشاورزی در حال جذب برخی از نقدینگی‌ها هستند.هودی اظهار داشت: سهم پیشتاز در گروه خودرو، نماد «خودرو» است که نزدیک به سقف یک هزار تومان رسیده و تا به حال این قیمت را تجربه نکرده است.به گفته این کارشناس بازار سرمایه، سایپا که شرکتی بزرگ در گروه خودرو محسوب می‌شوند در انتظار تایید افزایش سرمایه است که با ورود این خبر سهام این شرکت هم رشد خواهد کرد.وی با بیان اینکه صنعت خودرو به عنوان صنعت ضعیفی محسوب می‌شود، اعلام کرد: اگر بحث تجدید ارزیابی را کنار بگذاریم کل صنعت خودرو صنعت زیاندهی است که بیشترین نیروی انسانی را به خود اختصاص داده اما از کیفیت چندانی در تولیدات خود برخوردار نیست و ریسک سرمایه‌گذاری در این گروه تا حدودی بالا به نظر می رسد.

دولت غیرضروری ها را  ممنوع کرد

با توجه به شرایط خاص درآمدی و تامین منابع کشور و اهمیت کاهش هزینه‌ها، دولت تاکید داشت که در بودجه سال آینده مضوع صرفه‌جویی هزینه‌ها بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود.این در حالی است که اخیرا جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - در بخشنامه‌ای به همه شرکت‌های دولتی موضوع صرفه‌جویی و انضباط مالی را مورد تاکید قرار داده است.در ابلاغیه به شرکت‌های دولتی آمده که به منظور صرفه‌جویی و انضباط مالی بیشتر هرگونه هزینه زائد، تشریفات و غیرضرور از جمله سفرهای غیر ضروری از محل اعتبارات شرکت‌های دولتی ممنوع است.همچنین تاکید شده که تخلف از این بخشنامه در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب می‌شود و طبق قوانین و مقررات مربوطه به آن رسیدگی خواهد شد.گفتنی است؛ در لایحه بودجه سال آینده بودجه شرکت‌های دولتی به حدود ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مصوب ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومانی سال جاری، ۱۶ درصد افزایش دارد.

دژپسند برای سر مفسدین جایزه گذاشت

فرهاد دژپسند امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: فساد موریانه است و مثل مورچه‌ای سیاه روی در شب سیاه روی سنگ سیاه است و به عبارتی هم پیدا کردنش مشکل است و هم اثاث را مثل موریانه دچار ویرانی می‌کند. وی افزود: شاید در مورد فساد خیلی صحبت شده اما یکی تفاوت احساس و ادارک فساد با خود فساد است و به نظرم آنچه مثل سم اقتصاد ایران را آسیب می‌رساند و در معرض خطر جدی قرار می‌دهد ادراک فساد است. وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: باور احساس و ادراک فساد خطرناک است . برخی از دلال‌ها در حوزه‌های مالیات و گمرک با دامن زدن به ادراک بد دنبال کاسبی برای خودشان هستند. دژپسند افزود: البته نمی‌خواهم وجود فساد را نفی کنم . اگر این محیط گسترش یابد همه در حوزه ترس قرار می گیریم و دوم اینکه انعکاس این موضوع در دنیا برای ما بسیار بد است در حالی که فساد آن قدر که گفته می‌شود نیست. وی در مورد مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد اینگونه نیست که برای هر مامور، ماموری دیگر نهاد بلکه باید همه چیز را شفاف کرد.، البته این اتفاق نمی‌افتد مگر با شکل‌گیری اقتصاد هوشمند، در یک سال گذشته بحث اقتصاد هوشمند به خوبی در حال گسترش است و واقعا رمز نجات اقتصاد ایران اقتصاد هوشمند است. دژپسند بیان داشت: در اقتصاد هوشمند چنان شفافیت وجود دارد که اساسا هیچ ماموری اساسا نیاز ندارد وجود داشته باشد که قرار باشد به دنبال آن چیز دیگری وجود داشته باشد. وی افزود: در اقتصاد هوشمند ارتباط رو در رو وجود ندارد و رباط‌ها کار خودشان را انجام می‌دهند و دیگر امکان مذاکره با آن وجود ندارد. انسان در مقامی قرار می‌گیرد که جامعه رباط‌ها را هدایت می‌کند و مدیریت در مقیاس عالی است و ما باید به این سمت برویم و بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون باید بدانند که به این سمت بروند. وی با بیان اینکه  مالیات باید هوشمند شود گفت: اظهارنامه‌ها مالیاتی امسال الکترونیکی  شده و باید صندوق‌های مکانیزه فروش راه‌اندازی شود. وی بیان داشت: تا تحقق اقتصاد هوشمند نباید دست روی دست گذاشت بلکه باید بخش خصوصی کمک کند . دژپسند اظهار داشت: برای مبارزه با فساد کریدور ویژه ایجاد می‌کنم و آماده هر گونه برخوردی هستیم. باید سیستم سوت زنی راه اندازی کنیم و هر کس با فساد مواجه شد سوت بزند. وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: باید فساد ریشه کن شود بدون اینکه حاشیه جدید ایجاد شود و از هیچ چیزی نباید ترس داشت و حتما در وزارت اقتصاد و دولت در رابطه با مبازه با فساد آمادگی دارند. دژپسند بیان داشت: هر کس فساد را افشا کند که منجر به صدور حکم برای فرد فاسد شود افشا کننده فساد از وزارت اقتصاد جایزه می‌گیرد.

ایران به داد آفریقا رسید

کود بیولوژیک نیترو کارا ساخت ایران به عنوان راه درمان بیماری مهلک مزارع کاکائو در ساحل عاج با نام شولن شوت، مطرح شده است. ویروس شولن شوت از دو سال قبل در مزارع ساحل عاج و غنا فراگیر شده است و بنا بر اعلام دولت‌های این کشورها و سازمان‌های جهانی اداره کننده بازار کاکائو، این بیماری درمانی ندارد و به همین دلیل درختان مبتلا به بیماری قطع می‌شوند تا درختان جدیدی کاشته شود.ساحل عاج و غنا مجموعا 60 درصد کاکائوی دنیا را تولید می‌کنند و قطع گسترده درختان در این دو کشور می‌تواند بازار جهانی کاکائو را متاثر کند.در عین حال برخی کاکائو کاران در ساحل عاج که از چند سال قبل از یک کود بیولوژیک ایرانی با نام نیترو کارا استفاده می‌کنند، می‌گویند: مزرعه آن‌ها همچنان بارآور و تولید کننده است.نیتروکارا یک کود بیولوژیک ایرانی است که سازنده آن سیامک علیزاده مرداد قبل در برنامه پایش از کم توجهی مسئولان به نخبگان داخلی گلایه کرده بود.

ایران تزریق تدریجی به اوراسیا را آغاز کرد

رئیس کل گمرک ایران گفت: در یک ماه گذشته صادرات و واردات ترجیحی به اوراسیا از ایران به ترتیب ۲۸.۲ و ۱۶۶ میلیون دلار بود که عمده آن کالاهای اساسی است.میر اشرفی، افزود: بیش از یک ماه از اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد اوراسیا گذشته و تاکنون در قالب این موافقت نامه از ۵ آبان امسال تا ۸ آذر صادرات ترجیحی به اوراسیا از ایران ۲۸ و ۲ دهم میلیون دلار و واردات ترجیحی ۱۶۶ میلیون دلار بوده که عمده این کالاها، کالاهای اساسی و موردنیاز کشور است که باید وارد می‌شد.وی گفت: جمع کل صادرات ترجیحی و غیر ترجیحی ما به اوراسیا ۱۳۷ و ۹ دهم میلیون دلار و جمع کل واردات از اوراسیا هم تاکنون ۱۹۳ میلیون دلار بوده است.میر اشرفی تاکید کرد: چنانچه طرف ایرانی و ۵ کشور اوراسیا اقدامات لازم را برای بهره گیری تجار دو کشور از تعرفه‌های ترجیحی انجام نداده باشند موافقت نامه، طوری تنظیم شده تا این مسئله مانع منافع تجار نباشد و بازرگانان می‌توانند تا یک سال بعد از صادرات این اقلام، همچنان از مزیت‌های تعرفه‌های ترجیحی استفاده کنند.وی ادامه داد: در شرایط فعلی کشورهای اوراسیا یک امکان و ظرفیت بسیار خوب است که ما باید از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم تا صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز انجام شود.میراشرفی گفت: با توجه به درخواست موافقت نامه دو طرف در تجارت تلاش می‌کنند تا استفاده از دلار و دیگر ارزهای رایج فاصله بگیرند و از ارزهای منطقه‌ای برای مبادله کالا استفاده کنند.

کویت حلقه انزوا را قطع کرد

«منصور العتیبی» نماینده کویت در شورای امنیت سازمان ملل گفت که کویت نمی‌خواهد کشور همسایه و مسلمانی همچون ایران تحت تحریم‌ها یا منزوی باشد.او در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، گفت که امیدوار است که اختلافات موجود پایان یافته و به اصلاح برجام منجر شود، به طوریکه مطمئن شویم ایران به سمت برنامه‌های دیگر یا برنامه تسلیحاتی هسته‌ای باز نمی‌گردد.العتیبی همچنین گفت که ایران باید جامعه جهانی به خصوص کشورهای همسایه را مطمئن سازد که هیچ قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.نماینده کویت در سازمان ملل همچنین مدعی شد که نشانه‌های مثبتی وجود دارد و ممکن است که به گفت‌وگوهای دو جانبه ایران و آمریکا منجر شود و دو طرف به تفاهمات مشخصی برای اصلاح برجام برسند.این ادعای نماینده کویت در حالی است که تمامی مقامات ایرانی تا کنون هرگونه گفت‌وگو با واشنگتن را رد کرده و در ابتدا خواستار بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها شده‌اند.از سوی دیگر سخن العتیبی مبنی بر اعتمادسازی ایران برای کشورهای همسایه در زمانی گفته می‌شود که ایران طرح «صلح هرمز» برای از میان برداشتن اختلافات با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را مطرح کرده و «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در ۱۴ آذر به منظور تشریح جزئیات این طرح به کویت سفر کرده بود. «خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت پیش از این گفته بود که این کشور در حال بررسی طرح صلح هرمز پیشنهادی رئیس‌جمهور ایران است.اما در پاسخ به این طرح، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه دولت سعودی روز سه‌شنبه اجرای طرح «صلح هرمز» را دشوار دانست و گفت که سخت است که ایران بتواند بخشی از ساز و کار امنیتی در منطقه باشد.

خالص بدهی دولت ۲۷ برابر شد

تازه‌ترین حجم، رشد نقدینگی و منابع و اجزای پایه پولی در مرداد ماه سال ۹۸ منتشر شد.بررسی عوامل موثر بر پایه پولی در پنج ماه ابتدای سال ۹۸ نشان می‌دهد، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی و خالص بدهی دولت به بانک مرکزی از روند افزایشی برخوردار بوده و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از روندی کاهنده برخوردار بوده است.سازمان برنامه و بودجه گزارش داد، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال ۹۷ و سال ۹۸ عمدتاً به دلیل انتقال بخشی از بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است، به طوری که تهاتر ۳۳۴ هزار میلیارد ریال انجام گرفته است.طبق اطلاعات، خالص بدهی دولت به بانک مرکزی در مرداد ماه امسال ۲۷۳۳ درصد معادل ۲۷ برابر افزایش داشته است. خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در این مدت کاهش یافته است.در سال ۹۷ حجم پول با ۴۶.۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ به ۲۸۵۲.۳ هزار میلیارد  ریال رسید که در مقایسه با رشد سال ۹۶ به میزان ۲۷.۱ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.سهم پول در نقدینگی از ۱۲.۷ درصد ۱۵.۱ درصد در سال ۹۷ افزایش یافت. به نظر می‌رسد موج تورمی ایجاد شده در کشور در سال ۹۷ و کاهش نرخ سود سپرده واقعی در کنار تلاطمات بازار ارز، طلا و مسکن در افزایش سهم پول در نقدینگی کشور در این سال موثر بوده است.سیاست تغییر معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی از روزشمار به ماه شمار به گونه‌ای که حداقل مانده حساب در ماه مبنای محاسبه سود سپرده های مزبور باشد، نیز در دی ماه سال ۹۷ اتخاذ شد موثر بوده است.سهم پول در نقدینگی در مرداد ۹۸ به ۱۵.۷ درصد افزایش یافت با توجه به سیال بودن پول نسبت به شبه پول تغییر ترکیب نقدینگی به نفع پول در عمل پتانسیل ایجاد تورم را افزایش می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha