جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پیامبر

حوزه/ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: جبرئیل نزد من نمی آمد، جز آنکه می گفت: ای محمد! از بغض و دشمنی مردم بپرهیز.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

* زبان و آفات آن

۱. امام صادق علیه السلام فرمود: به راستی مبغوض ترین خلق خدا بنده ای است که مردم از زبانش هراسان باشند.

۲. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: از مجادله و ستیزه بپرهیزید که دلهای دوستان و برادران را بیمار کند و نفاق به بار آرد. (زیرا سلامتی دل به صفا و صمیمیت است و بیماری اش به کینه و اندوه و پریشانی خاطر، که بر اثر مجادله و ستیزه پدید آید و بین دوستان جدایی افتد).

۳. امام صادق علیه السلام فرمود: نه با شخص بردبار مجادله کن و نه با شخص بی خرد؛ زیرا بردبار دشمنت دارد و بی خرد آزارت رساند.

۴. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: جبرئیل نزد من نمی آمد، جز آنکه می گفت: ای محمد! از بغض و دشمنی مردم بپرهیز.

۵. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: از کشمکش و ستیزه با مردم بپرهیز.

۶. امام صادق علیه السلام فرمود: از دشمنی ورزیدن بپرهیزید که پدید آورنده گناه و آزار و غرامت و آشکار کننده زشتی و عیب است.

۷. امام صادق علیه السلام فرمود: از دشمنی با یکدیگر بپرهیزید، زیرا دشمنی دل را به سختی مشغول کند و موجب نفاق شود و کینه ها پدید آورد.

۸. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آن اندازه که جبرئیل درباره دوری گزیدن از دشمنی با مردم به من سفارش کرد، درباره چیزی دیگری سفارش نکرد.

۹. امام صادق علیه السلام فرمود: هر که دشمنی بکارد، کاشته خود را درو کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha