چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
وکیلی

حوزه/ نشست علمی مکتب شناسی فقهی در حاشیه بیستمین نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، از محققان فلسفه و عرفان اسلامی، در نشست علمی مکتب شناسی فقهی در حاشیه بیستمین نمایشگاه پژوهش و فناوری ضمن اشاره به فاصله زمانی ما با قرون صدر اسلام، بر بیش تر شدن علوم و کمبود منابع موجود در این راستا تاکید کرد.  

وی با بیان این که دانش مکتب شناسی طریقه اجتهاد از مساله را اعم از اینکه مسئله موردنظر مربوط به اصول، رجال و یا تاریخی باشد بیان می کند، تصریح کرد: به همین منظور برخی از علما در روش استنباط با دیگران تفاوت هایی دارند که اگر فردی در طریق اجتهادی متفرق از دیگران باشد او را صاحب مکتب می گویند.

این محقق فلسفه و عرفان اسلامی در ادامه چگونگی اجتهادکردن یک مجتهد را علم مکتب شناسی دانست و ابراز کرد: مکتب شناسی مسیر انسان را برای رسیدن به اجتهاد کوتاه نموده و اگر فرد در این علم موفق شود، روش اجتهادی ثابتی پیدا می کند و ضمن ضریب خطای پایین در آن، قوت علمی اش بالا خواهد رفت.

حجت الاسلام وکیلی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی مکتب قم نص‌گرا بودند و هرآنچه که از متن روایت می فهمیدند را بیان می کردند اما مکتب بغداد به اهل استدلال معروف بودند چون آنجا کسانی حضور داشتند که استدلال با دیگران می کردند و به همین سبب مجبور بودند تا از روایات، قواعد و استدلال آن را به دست آورند.

وی با بیان این که در شرح لمعه با چند مکتب از قم، بغداد، مقداری با حله و همچنین شهید ثانی درگیر هستیم، بیان کرد: گام اول در این زمینه، درک این مکاتب است که مثلا شهید ثانی روش و طریقشان در اجتهاد چه بوده است و یا ضمن شناخت دقیق مکاتب شهید اول، محقق حلی و بغداد، آنان را عمیقا فهم و سپس به این وادی ورود کنید.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha