پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام زمان

حوزه/ در برخی روایات از حضور چشم‎گیر جوانان در یاری امام مهدی علیه‌السلام یاد شده است، ولی به‌رغم صدور این روایات، نمی‌توان حضور افراد غیر جوان در میان یاران امام را در اقلیت تصور کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پورتال جامع مهدویت در بخش مخزن پرسش و پاسخ خود به برخی از سؤالات پیرامون «ویژگی های یاران امام موعود» پاسخ داده است که سؤالات و جواب ها در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما مهدی یاوران خواهد شد.

- چرا بیشتر یاران امام موعود جوان هستند؟

تحلیل و بررسی مسأله مهدویت نشان می‌دهد، از منظر آیات قرآن و روایات، این آموزه به گروه خاص، قشر خاص و یا سن ویژه‌ای اختصاص ندارد.

برابر با منابع معتبر و مستند، مهدویت یک آموزه فراملیتی و فراجنسیتی خواهد بود؛ به‌همین‌روی تفکیک و تجزیه یاوران امام عصر به اقشار متفاوت و گروه‌های سنی مختلف چندان قابل دفاع نیست.

البته در برخی روایات از حضور چشم‎گیر جوانان در یاری امام مهدی علیه‌السلام یاد شده است، ولی به‌رغم صدور این روایات، نمی‌توان حضور افراد غیر جوان در میان یاران امام را در اقلیت تصور کرد؛ چراکه طبق ساختار زبان روایات ـ که برای انتقال معارف اهل بیت به جامعه به کار گرفته شده است ـ دور از تصور نیست، منظور از جوانی اشاره به توانمندی یاوران حضرت باشد؛ به‌ همین دلیل به نظر می‌آید صدور روایاتی که در آنها به حضور پرشور جوانان در میان یاوران حضرت پرداخته شده است، به منظور تبیین توانمندی و قوت آنها، به‌ویژه دفاع از آموزه مهدویت، ولایت و امامت باشد.

در روایت آمده است:

«یاران حضرت، همه جوان هستند و افراد کهن سال و پیر، مانند سرمه در چشم و نمک در غذا اندک می‌باشند».[۱]

بیشتر یاران انبیا و پیشوایان گذشته نیز جوان بودند. در جوان، شور و خروش بیشتر است. جوان از حالت محافظه‎کاری کمتری برخوردار بوده، برای حرکت و تلاش، آمادگی بیشتری دارد. دل‎کندن و جداشدن از زندگی و دنیا در جوان راحت‎تر و بیشتر است.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید:

«جوانان را دریاب! آنان زودتر از دیگران به کار خیر روی می‌‎آورند».[۲]

تاریخ صدر اسلام نیز گواه بر این مطلب است؛ پیامبر گرامی اسلام در کلامی فرمود: «خداوند مرا به پیامبری برانگیخت؛ جوانان با من پیمان بستند و بزرگسالان به مخالفتم برخاستند».[۳]

پی‌نوشت‌ها

۱. الغیبة، نعمانی، ص۳۱۶.

۲. کافی، کلینی، ج۱۵، ص۲۳۱.

۳. سفینة‌البحار، محدث قمی، ج۲، ص‍۱۷۶.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha