جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اولین جلسه مشترک تعامل حوزه و خانه همراه با معرفی کتاب خادمان حریم عشق

حوزه/ مدیر مرکز مشاوره ماوا، با تاکید بر همکاری والدین در ارائه اطلاعات لازم به مراکز مشاوره خاطرنشان کرد: از افشاگری تخصصی نترسید. اگر برای سلامت روانی فرزندانتان نگران هستید، حتماً برای درمان آنها اقدام کنید و مسائل پیش آمده را با مشاورین امین در میان بگذارید. نسبت به فرزندتان دستورالعملی برخورد نکنید و با او دوست و رفیق باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم اخوی، در اولین جلسه مشترک«تعامل حوزه و خانه» که در مدرسه واحد ۱ شهید صدوقی قم به برگزار گردید،  ضمن اشاره به اهمیت نوع برخورد و مواجهه والدین با فرزندان خود در سنین نوجوانی و جوانی بیان داشت: وقتی فرزندان  به سنین نوجوانی و جوانی می رسند،  دو تفکر غلط از سوی والدین سبب ایجاد آسیب‌هایی برای آن‌ها می‌شود. یکی اینکه آن‌ها دیگر بزرگ شده اند و نیازی به ما ندارند؛ و دیگری اینکه چون خود ما بزرگترها خیلی از مسائل را می‌دانیم و به دیگران مشورت هم می‌دهیم، پس نیازی نیست به اینکه در خصوص مسائل فرزندانمان با دیگران مشورت کنیم. این را بدانیم که دلایل آمدن بچه ها به حوزه علمیه همیشه مقدس، متعالی و ایده‌آل نیست و آنها ممکن است با آگاهی کامل به این عرصه نیامده باشند.

مدیر مرکز مشاوره موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: آسیب‌های فکری و احساسی در این سنین، بسیار گریبانگیر نوجوانان و جوانان می شوند. آسیب فکری به وسیله شبهات و ایجاد تردید در ذهن آنها و آسیب های احساسی با برخوردهای اشتباه و رفتارهای غلط از سوی اطرافیان و والدین بوجود می‌آیند.

 حجت الاسلام و المسلمین اخوی در ادامه عنوان کرد: مسئله سوم این است که فرزندان ما در دنیای مدرن زندگی می کنند، ولی ما والدین آنها را به سمت علوم قدیمه و فضای گذشته ترغیب می کنیم. این تناقض می‌تواند آسیب‌هایی را در مسیر طلبگی برای آنها به وجود بیاورد. نکته بعدی مقایسه کردن فرزندان خود با فرزندان دیگران و یا با افراد دیگر در دوران گذشته است. این شیوه برخورد، هر چند از سر دلسوزی والدین برای فرزندشان می تواند باشد، اما سبب از بین بردن عزت نفس آنها می‌شود. نباید طلبه نسبت به خود در ذهنش تصور منفی داشته باشد. با تجمیع این فشارهای فکری و احساسی در وجود فرزند ما، او عملاً در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرد.

این مشاوره حوزوی با اشاره به دغدغه‌های نوجوانان در این برهه زمانی گفت: تمام فرزندان وقتی که به سنین سنین ۱۸ سالگی می‌رسند، با ۴ سوال در ذهنشان مواجه می شوند. یکم، در مورد وضعیت تحصیلی آنهاست. یعنی مثلاً نمی‌دانند چه درسی بخوانند؟ وارد چه رشته ای شوند؟ و دانشگاه بروند یا خیر؟ دوم، وضعیت اشتغال آنها. طلبه‌ها از همین دوران نوجوانی و جوانی نیاز به آموزش مهارت‌های کاربردی دارند. طلبه در این سنین از خود می‌پرسد که با این تحصیلات در آینده می‌خواهم چه کاری را انجام دهم.

وی ادامه داد: سوم، در مورد ازدواج است و چهارمین مسئله در موضوع سربازی و دوسال موظفی آنهاست. در اینجا و در همین بحبوحه فشار و همهمه‌ای که برای فرزند ایجاد می‌شود، والدین باید همان محبت‌های دوران کودکی را این‌بار به شکلی دیگر نسبت به فرزندشان داشته باشند. والدین می‌توانند بهترین مشاورین برای فرزندان باشند.

 حجت الاسلام و المسلمین اخوی با ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب های دوران نوجوانی و جوانی برای فرزندان گفت: راهکارهایی برای حل و یا کمتر کردن این فشارهای روانی فرزندان ما وجود دارد. والدین می‌بایست کارگردانی کنند؛ بازیگری نکنند. یعنی والدین می بایست برای آینده فرزندشان برنامه و هدف داشته باشند، ولی این برنامه را هیچ وقت در نزد فرزند ارائه ندهند تا انگیزه او را از بین نبرند و او همچنان برای آینده خویش تلاش کند.

این استاد مشاور با بیان  این که دومین راهکار تقسیم کار بین پدر و مادر است بیان داشت: در آینده‌نگری فرزندان سهیم و شریک باشیم. والدین می بایست نقدپذیر باشند و برخی انتقادات فرزندان را بپذیرند و دچار جمود فکری نشوند. روشهای برخورد خود را باید تغییر دهیم. یعنی نباید با فرزندمان به شکل حاکمانه برخورد کنیم. بچه‌ها وقتی که احساس تحمیل داشته باشند از ما دور می شوند و از جهت روحی مریض می شوند.

وی افزود: راهکار بعدی استفاده از زبان کسی است که بر روی فرزند ما تاثیر و نفوذ کلام دارد. مثلاً معلم او یا دوست یا کسی از اقوام که با او رابطه صمیمانه‌ای دارد. بها دادن و احترام به جوان یکی دیگر از این راهکارهاست. ایجاد فضا برای عرض اندام و بازدهی داشتن طلبه جوان، راهکاری دیگر است.  خیلی نسبت به اعمال و رفتار او حساس نباشیم و میزان این حساسیت را پایین بیاوریم تا  حس تحمیل به او دست ندهد. علامت اولیه این آسیب ها مخالفت است و آن ها با این عمل فقط می‌خواهند اظهارنظر کنند و این یک بیماری نیست. یکی از علائم جدی‌تر، وسواس و افسردگی است. بچه‌هایی که استرس‌های شدیدتری دارند بیشتر از سایرین در معرض این بیماری‌ها قرار می‌گیرند؛ و یا کسانی که دیگر آذری دارند و از اینکه دیگران را اذیت کنند یا به زحمت بیاندازند ابایی ندارند و در صدد ایجاد تنش هستند، این ها همه می بایست به مراکز مشاوره مراجعه کرده تا تحت مشاوره و درمان قرار گیرند.

 مدیر مرکز مشاوره ماوا، با تاکید بر همکاری والدین در ارائه اطلاعات لازم به مراکز مشاوره خاطرنشان کرد: از افشاگری تخصصی نترسید. اگر برای سلامت روانی فرزندانتان نگران هستید، حتماً برای درمان آنها اقدام کنید و مسائل پیش آمده را با مشاورین امین در میان بگذارید.

وی در پایان گفت:  در یک جمله و به طور خلاصه عرض می‌کنم که نسبت به فرزندتان دستورالعملی برخورد نکنید و با او دوست و رفیق باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha