جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه علمیه کوثر ورامین

حوزه/ حجت الاسلام توانایی با اشاره به وظائف اجتماعی روحانیت، گفت: انسان زمان شناس و باانصاف خوب درک می کند که رفتار دولت در سهمیه بندی بنزین غلط بود و مردم حق داشتند که اعتراض کنند اما کسی حق نداشت آشوب به پا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام توانایی در جلسه درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه کوثر ورامین، با موضوع قرآن در رویکرد پژوهشی برگزار شد، با بیان این شبهه که چرا عده ای می گویند ما مسیحیت را دین خود ندانیم و باید به اسلام پایبند باشیم، گفت: درجه اسلام از دیگر ادیان بالاتر است و مثل این می ماند کسی که دکترا دارد بخواهد به فوق لیسانس عقب گردد کند.

وی در پاسخ این شبهه که چرا ما ایرانی هستیم و باید پیامبر عرب داشته باشیم، بیان داشت: پیامبر اسلام، یک پیامبر محلی یا منطقه ای نیست که فقط برای عربها باشد بلکه پیامبر اسلام یک پیامبر بین المللی است.

وی ادامه داد: اینکه از کجا بدانیم که پیامبر اسلام بک پیامبر بین المللی باید به کتاب آسمانی اش رجوع کنیم که از نظر الفاظ و محتوا چگونه مردم را مورد خطاب قرار داده و همواره خطابهایش کل مردم را در بر می گیرد مثلا می فرماید « با ایها انسان؛یا بنی آدم».

حجت الاسلام توانایی با اشاره به پیروان فراوان حضرت عیسی و موسی، گفت: زادگاه این دو پیامبر در منطقه خاورمیانه است اما هیچ گاه پیروانشان که در کشورهای اروپایی و آمریکایی هستند نمی گویند که چرا پیامبر ما باید از منطقه خاورمیانه باشد بلکه با افتخار می گویند که ما پیروان حضرت موسی و یا پیروان حضرت عیسی مسیح هستیم.

استاد حوزه علمیه در اثبات بین المللی بودن قرآن کریم به آیه ۱۳۵ سوره نساء و آیه ۸ سوره مائده اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی این آیات را می خوانیم ضمیر هر انسانی آزاده ای محتوای این آیات را درک می کند و به درستی آن اعتراف می کند.

حجت الاسلام توانایی علوم تجربی را داری پایین ترین مرتبه علوم دانست و بیان داشت: علوم تجربی اگر چه طرفداران فراوانی دارد اما چون با حواس پنج گانه در ارتباط دارد از نظر ارزش در پایین ترین درجه علوم قرار دارد اگر چه کاربرد فراوانی دارد.

وی ادامه داد: بعد از علوم علوم تجربی، علوم ریاضی و بعد از آن علوم کلامی در مرتبه های بالاتری قرار دارد و بعد از آن علوم عرفانی است که با شهودات سرکار دارد در مرتبه بالاتر قرار دارد.

استاد حوزه علمیه ضمن اهمیت پیروی از ولایت فقیه و نیروی از فرمایشات ولی فقیه، بیان داشت: اگر سخنان یک استاد و یا در سطح بالاتر سخنان یک مرجع تقلید مغایرت داشته باشد با سخنان ولی فقیه باید سخنان آن مرجع را کنار گذاشت و به حرف ولی فقیه عمل نمود.

وی افزود: وقتی ولی فقیه انتخاب شد دیگر حرفهای کلان ملی و بین المللی را باید از ایشان شنید و این یعنی بصیرت نسبت به زمان است.

حجت الاسلام توانایی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: طبق این روایت کسی که عالم به زمان باشد و زمان شناس باشد مورد هجوم شبهات قرار نمیگیرد.

وی ادامه داد: انسان زمان شناس تفاوت با اغتشاش و اعتراض را با انصاف بیان می کند و خوب درک می کند که مثلا رفتار دولت در سهمیه بندی بنزین غلط بود و مردم حق داشتند که اعتراض کنند اما حق ندارند آشوب به پا کنند و انسان زمان شناس در شبهات گیر نمیکند بلکه با حق همراه است حتی اگر طرفداران حق کم باشد

حجت الاسلام توانایی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی وارد حوزه شده ایم وظیفه ما گوشه نشینی و ذکر گفتن نیست بلکه کمک کردن به زمینه سازی برای ظهور است و باید عمل به مسولیت های اجتماعی در بعد اصلاح رفتار اجتماعی داشته باشیم. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha