پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ امام جمعه قزوین با حضور در جمع صمیمی طلاب و اساتید مدرسه علمیه سردارین به سؤالات آنان پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر امروز در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه سردارین قزوین که در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد، گفت: بهتر است که شناسنامه سوره‌ها را بدانیم و محتوای آنها را یاد بگیریم و سیری از فضای کلی سوره‌ها را بدانیم و بر اهداف آن ها آگاه باشیم.

 امام جمعه قزوین در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی را در پیش بگیریم که طلاب انقلابی تربیت شوند؟ بیان کرد: اگر بخواهیم حوزه علمیه‌ای با دغدغه‌های ذکر شده داشته باشیم؛ با بخشنامه نمی‌شود این کار را کرد یعنی زیرساخت و زمینه‌هایی لازم دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: کسی که برای طلبگی می‌آید باید نگاه طلبگی داشته باشد، نباید فقط استعداد افراد را برای ورود به حوزه ببینیم، چراکه این ظرفیت اگر در اختیار یک قلب سلیم نباشد تبدیل به ظرفیت بد می‌شود.  

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: خیلی از اشرار و منافقین و معاندین با اسلام و انقلاب، آدم‌های مستعدی بودند، اما همین استعداد و ظرفیت در اختیار ایده‌ها و آرمان‌های دشمنان اسلام و خدا قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: طبق آیات قرآن کریم کسی که وارد حوزه علمیه می‌شود یعنی اینکه می‌خواهد در راستای درک حقایق و معانی قدم بردارد و این مسئله شایستگی و لیاقت می‌خواهد.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: گاهی فردی استعداد دارد، اما این ظرفیت در اختیار حرف‌های بیهوده شیطانی و فتنه‌برانگیز و غیبت، دروغ، تهمت و مطالب سست و بی‌ریشه قرار می‌گیرد و فکر نمی‌کند که روز قیامت باید در قبال آنها پاسخگو باشد و این مسائل هم توفیق را در دنیا از انسان سلب می‌کند و هم در آخرت برای آدم بیچارگی به بار می‌آورد.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: من که طلبه هستم باید از خودم بپرسم که این طلبگی را خدا برایم انتخاب کرد یا دنیا برایم انتخاب کرد. اگر می‌خواهم به دنبال دنیا بروم، دنیا و شیطان این مسیر را برایم انتخاب کرده اند تا به دنبال دنیاخواهی و دنیاپرستی بروم و این انتخاب خدا نیست و من هم نمی‌توانم انتظاری از خدا داشته باشم.

 وی اظهار کرد: اگر فرد به خاطر خدا وارد مسیر طلبگی شده باشد خداوند شرح صدر به او می‌دهد یعنی با نگاه واسع و دید بلند در این راه قرار می‌گیرد نه با نگاه کوتاه‌نظرانه.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: وقتی خدا فردی را برای یک امری برمی‌گزیند، شرح صدر به او می‌دهد. یکی از شاخص‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به بسیاری از بزرگان این است که این شرح صدر در ایشان طور دیگری است. امام راحل هم همین طور بودند.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: دومین هدیه‌ این است که وقتی فردی به انتخاب خدا در مسیری قدم برمی‌دارد خدای متعال قلبش را از چشمه‌های حکمت مالامال می‌کند و دائم از او علوم معارفی می‌جوشد، ما طلبه‌ها نیازمند علم جوششی هستیم.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: این علم جوششی با غیبت، غفلت و معصیت همخوانی ندارد بلکه در علم جوششی باید دست همدیگر را بگیریم و پاک زندگی کنیم؛ سرمایه‌های واقعی ما این‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: آن کسی که خدا تاییدش می‌کند و او را می‌پذیرد نیز علوم الهامی به او می‌بخشد و در پاسخ هیچ سوالی درمانده نمی‌شود و در سر دوراهی‌های سرگردانی از انتخاب درست باز نمی‌ماند و در فتنه‌ها می‌داند که چه کاری انجام دهد.

 استاد حوزه علمیه قزوین درباره عدالتخواهی اظهار کرد: پاسخ همه سؤالات در زمینه عدالت را باید در آیات قرآن کریم جستجو کرد؛ خداوند متعال می‌فرماید که تمام فلسفه همه پیغمبران و کتاب‌های آسمانی این بوده که مردم برای عدالت و قسط قیام کنند و برای عدالتخواهی فعال باشند.

وی ابراز کرد: عدالتخواهی خواسته دین ماست؛ یکی از ابواب دین اسلام کرامت انسانی است و بسیاری از افراد به خاطر همین کرامت انسانی و احترامی که برای انسان قائل است، مسلمان شدند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: یکی دیگر از ابواب دین اسلام، عدالت است و بسیاری از افراد هم از همین باب مسلمان شدند. اگر می‌خواهیم دیگران را به دین جذب کنیم باید خودمان عامل به دین باشیم.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به فتنه‌ها تصریح کرد: خداوند در سوره عنکبوت فرمود که آیا کسانی که گفتند مومن هستند دیگر مورد فتنه و آزمایش قرار نمی‌گیرند؟ تا فتنه رخ ندهد راستگو و دروغگو از هم تشخیص داده نمی‌شود و منافق و مومن قابل تشخیص نخواهد بود. در فتنه‌ها مشخص می‌شود که جوهره‌ی وجودی افراد چیست.

 وی بیان کرد: این یک اصل است که افراد در فتنه‌هاست که خود و دیگران را می‌شناسند. اگر این مفاهیم را در محافل ارائه دهیم دیگر آشوب‌ها پیش نمی‌آید چراکه هر چه کوتاه بیاییم، بیشتر آشوب و فتنه‌ها را خواهیم دید.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با اشاره به لزوم دشمن شناسی در شرایط روز جامعه اظهار کرد: حوزه‌ای که ساکت باشد و به موقع وظیفه‌اش را انجام ندهد ممکن است در فتنه هم آسیب ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: قرآن خیلی واضح به ما می‌گوید که باید کجا باشیم و دوست و دشمن را به خوبی تشخیص دهیم. کسی که اهل تقوا باشد خداوند بصیرتی به او می‌دهد که در آن بزنگاه‌های سرگردانی و ابهام خیلی خوب می‌فهمد که باید چطور رفتار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha