جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: سکوت حضرت علی(ع) بنابر نقل حضرت در نهج البلاغه، نداشتن یار و یاور بود. کسی نبود از ایشان حمایت کند. می فرمایند، اگر اعتراض می کردم، بچه ها و همسرم را می کشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد  در دومین شب از مراسم عزاداری دهه اول فاطمیه که در منزل آیت الله محسن فقیهی از اعضای جامعه مدرسین حوزه در قم برگزار شد، گفت: در روایتی حضرت علی(ع) فرمودند« کسی که عقل را ملاک رشد در کارها قرار نداد، در طریق رأی درست به خطاء رفته است و اگر کسی برای رسیدن به هدف خطاء کرد، راه رسیدن به هدف را گم خواهد کرد ومنحرف خواهد شد.

سخنران این مراسم با بیان این که بعد از رحلت پیامبر(ص) انصار که از قبائل اوس و خزرج بودند در منطقه به نام بنی سقیفه تجمع کرده بودند، اظهار داشت: همین تجمع باعث شد بحث خلیفه بعد از پیامبر(ص) بالا بگیرد.

وی بیان داشت:  آن دو، به انصار گفتند، شما حق خلافت ندارید چون رسول خدا گفته بعد من خلیفه مسلمین باید از بین قبیله قریش انتخاب شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: حضرت علی(ع) فرمودند« اول کسی که به مردم جرأت داد تا علیه اهل بیت(ع) بپاخیزند، سعد بن قباده است. این شخص دری باز کرد که دیگران وارد آن شدند. آتشی را افروخت که نفع اش از آن دیگران شد چون این آدم مردم را در بنی سقیفه جمع کرد.

سخنران این مراسم افزود: در کتاب شافی نقل شده که معاویه نامه ای به محمد بن ابی بکر نوشته و به او گفت کسی در فضیلت حضرت علی(ع) شک ندارد و پدر تو باعث بروز مشکلات در بحث خلافت شدند. این ها هم سختی های بر حضرت علی(ع) وارد و در عین حال دنبال کشتنش بودند.

وی با بیان این که زمانی که ریختند و خلافت را غصب کردند، حضرت علی(ع) سکوت کردند، افزود: این سکوت حضرت جهت دارد چرا کسی که کسی نبود از ایشان دفاع کند، جزء حسنین(ع) و یاران بسیار اندک.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: سکوت حضرت علی(ع) بنابر نقل حضرت در نهج البلاغه، نداشتن یار و یاور بود. کسی نبود از ایشان حمایت کند. می فرمایند اگر اعتراض می کردم، بچه ها و همسرم را می کشتند.

سخنران این مراسم افزود: در ماجرای بنی سقیفه حتی به زور و شکنجه از افراد برای آن فرد بیعت می گرفتند.

وی بیان داشت: اگر کسی حاضر نمی شد با این افراد بیعت کند، به ناحق می کشتند. در نامه ای 161 که حضرت علی(ع) به مردم مصر می نویسند دلیل این غصب را بیان می کنند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha