شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 884405
۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
پس از 50 سال، نخستین مسجد اسلوونی افتتاح شد

حوزه/ جامعه اسلامی اسلوونی که از 50 سال پیش برای ساخت نخستین مسجد درخواست داده اند سرانجام صاحب یک مسجد با 1400 نفر ظرفیت شدند که در لیوبلیانا پایتخت این کشور ساخته شده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از عرب نیوز، نخستین مسجد اسلوونی، واقع در لیوبلیانا پایتخت این کشور پس از گذشت  50 سال از درخواست اولیه برای ساخت آن، دوشنبه با غلبه بر موانع مالی و مخالفت های جناح راست افراطی بالاخره افتتاح گردید.

مخالفان این پروژه - از جمله کسانی که از بودجه دریافتی از قطر انتقاد کردند - بارها و بارها سعی در توقف آن داشته اند، و محل ساخت و ساز این مسجد با حملات اسلام هراسی متعدد از جمله گذاشتن سر خوک و پاشیدن خون در محل روبرو بوده است.

مفتی نجاد گروبوس ، رئیس جامعه اسلامی گفت: افتتاح این مسجد  نقطه عطفی در زندگی ما است.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اسلوونی آخرین کشور یوگسلاوی سابق است که در آن مسجد ساخته می شود از این لحاظ لیوبلیانا به جای اینکه مرکز یک کشور باشه، به حاشیه انتهایی دنیا تبدیل شده است.

مسلمانان در کشور اسلوونی که جمعیت آن را عمدتا  مسیحیان کاتولیک تشکیل می دهند برای اولین بار درخواست ساخت مسجد را در اواخر دهه 1960 ارائه دادند در حالی که اسلوونی هنوز بخشی از یوگسلاوی کمونیست سابق بود. سرانجام 15 سال پیش جامعه مجوز دریافت کرد ، اما ساخت مسجد با مخالفت سیاستمداران و گروه های راست گرا و همچنین مشکلات مالی روبرو شد.

به گفته گروبوس ، ساخت و ساز که از سال 2013 آغاز شد ، حدود 34 میلیون یورو (39 میلیون دلار) هزینه داشت که از این میزان 28 میلیون یورو کمک مالی از سوی کشور قطر داده شد.

این مسجد که در یک منطقه نیمه صنعتی لیوبلیانا قرار دارد ، ظرفیت 1400 نمازگزار را دارد و هسته اصلی مرکز فرهنگی 6 ساختمان اسلامی است. این مرکز همچنین شامل دفاتر اجتماعی و یک مرکز آموزشی است که شامل کتابخانه، رستوران، یک زمین بسکتبال و مسکن روحانیون نیز می شود و یک مناره 40 متری نیز دارد.

 گفتنی است پیش از این مسلمانان در سالن های ورزشی یا ساختمان های اجاره ای مراسم عبادت و برگزاری مراسم را برگزار می کردند. آنها براساس سرشماری سال گذشته سال 2002 ، 2/5 درصد از دو میلیون نفر کشور را تشکیل می دهند که دومین گروه بزرگ مذهبی را تشکیل می دهند. مفتی اسلوونی تخمین می زند که در حال حاضر حدود 80،000 مسلمان وجود دارد.

مخالفان این پروژه دو بار سعی کرده اند آن را متوقف کنند ، یک بار در سال 2004 و دوباره در سال 2009 ، با درخواست رفراندوم. دادگاه قانون اساسی هر دو بار درخواست ها را رد کرد.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha