جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پایتخت کتاب ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ششمین پایتخت کتاب ایران انتخاب شد

مراسم پایانی ششمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و ششمین جشنواره روستاهای و عشایر دوستدار کتاب ایران با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.در این مراسم، شیراز به عنوان ششمین پایتخت کتاب ایران و همچنین ده روستای برگزیده دوستدار کتاب و ده روستای شایسته تقدیر در این رقابت معرفی شدند. همچنین شهرری، رفسنجان و بم عوض از استان فارس در این مراسم شهر خلاق معرفی شدند.در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و همچنین بیش از 300 فعال و مروج کتاب‌خوانی از سراسر کشور حضور داشتند.شهر یزد از آغاز فروردین ۱۳۹۸ تا اسفند این سال عنوان پایتختی کتاب را در اختیار داشت، پیشتر شهرهای اهواز، نیشابور، بوشهر و کاشان پایتخت کتاب ایران بودند.

نتانیاهو اطلاعات 6.5 میلیون صهیونیست را لو داد

حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر انگلیس عضو آن است، کل اطلاعات افراد ثبت نام کرده برای رای دادن را به یک اپلیکیشن مدیریت رای دهی به نام الکترو ارسال کرده است. اما نقص امنیتی این برنامه باعث شده داده های یادشده چندین روز بدون حفاظت خاصی از طریق اینترنت در دسترس باشند. نکته جالب این است که کاربران تنها با استفاده از مرورگر اینترنتی و بدون نیاز به هیچ گونه ابزار یا تخصصی می توانستند به این اطلاعات دسترسی پیداکنند. مجموعه اطلاعات شخصی یادشده مانند اسامی، آدرس کاربران و شماره های تامین اجتماعی از جمله داده های افشا شده کاربران است.این اطلاعات مربوط به 6.5 میلیون اسرائیلی است و حتی شامل اطلاعات خصوصی نتانیاهو و سیاستمداران برجسته صهیونیست نیز می شود.پیش از این در سپتامبر سال ۲۰۱۹ یک حفره امنیتی دیگر در برنامه الکتور شناسایی شده بود و آسیب پذیری های امنیتی دیگری نیز در اپلیکیشن مذکور موجود بوده که یکی از آنها مربوط به بررسی آرای حزب لیکود از طریق برنامه یادشده بوده است. با این حال و علیرغم هشدارهای قبلی حزب لیکود به این مشکلات امنیتی بی توجهی کرده و اطلاعات رای دهندگان را در محیط این برنامه معیوب اپلود کرده است.لیکود مدعی شده این برنامه جنجالی توسط برنامه نویسان ثالث تهیه شده و احزاب دیگر نیز در این کار دست داشته اند تا به نحوی از خود رفع مسئولیت کند. رگولاتوری اسرائیل گفته در مورد این مساله تحقیق می کند.

رهبر معظم انقلاب درگذشت روحانی خدوم را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت روحانی خدوم حجت‌الاسلام آقای طبرسی را تسلیت گفتند.متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت روحانی خدوم مرحوم حجت الاسلام آقای طبرسی رحمة‌الله‌علیه را به مردم مازندران و بخصوص دوستان و علاقه مندان به ایشان و بالاخص خاندان مکرّم و بازماندگانشان تسلیت عرض می‌کنم. سال‌ها تصدّی امامت جمعه‌ ساری و نمایندگی در مجلس خبرگان در شمار حسنات ایشان است که ان‌شاءالله ذخیره‌ عقبا خواهد بود.رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.

حجت الاسلام نورالله طبرسی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران پس از تحمل مدت‌ها رنج بیماری، دار فانی را وداع کرد.امام جمعه سابق ساری و نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری هنگام فوت در بیمارستان ساسان تهران بستری بود. آیت الله طبرسی از سال ۷۸ به عنوان نماینده ولی فقیه در مازندران منصوب شد و از سال ۵۹ هم امامت جمعه شهرستان ساری را بر عهده داشت. وی آبان ماه امسال از سمت نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه ساری "به جهت بیماری و نبود توان جسمانی" استعفا کرده بود.

میانمار آتش بازی علیه مسلمانان روهینگیایی را دوباره ازسر گرفت

شبه نظامیان میانمار به سوزاندن منازل مسلمانان روهینگیا و سرقت اموال شان اقدام کردند.ساکنان مسلمان روهینگیا از ترس کشتار و تعرض به زنان فرار کردند. اما این شبه نظامیان، مسلمانانی را که نتوانستند فرار کنند و یا زخمی شدند، سوزاندند.فیلم های ویدیویی منتشر شده از این حادثه در شبکه اجتماعی «توئیتر» نشان می دهد که منازل مسلمانان روهینگیا در آتش عظیمی می سوزد.این فیلم نشان می دهد که مردم توانستند یکی از کودکان مسلمان در این آتش سوزی را که در حال سوختن است، از مرگ حتمی نجات دهند، اما همه اجزای بدن او سوخته شده است.فیلم ویدیویی دیگر صحنه ای از بقایای تعدادی از اجساد مسلمانان روهینگیایی را نشان می دهد که شبه نظامیان بودایی، مسلمانان را که نتوانستند از این حادثه فرار کنند، زنده زنده سوزاندند.این فیلم، گریه زنان و دختران مسلمان در اطراف اجساد سوخته شده را نشان می دهد. در این فیلم دختر بچه ای دیده می شود که بالای سر پدرش که سوخته است، گریه می کند.شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به دلیل حملات مکرر بودایی ها، روستاهای خود را ترک کردند و به روستاهای دیگر نقل مکان کردند.

درگیری مرگبار در منطقه مسلمان نشین قزاقستان خونین به پایان رسید

شمار افرادی که در جریان درگیری‌های قومی مسلحانه در جنوب قزاقستان کشته شدند، به ۱۰ نفر رسید.همچنین بر اثر خشونت‌هایی که از شامگاه جمعه ۷ فوریه (۱۸ بهمن) میان اقوام ساکن در بخش‌هایی از جنوب این کشور درگرفت، بیش از ۴ هزار تن از شهروندان غالبا مسلمان مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به قرقیزستان، همسایه جنوبی گریخته‌اند.روز گذشته شمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها ۸ نفر اعلام شده بود.«آلکسی قلعه‌شیدی» معاون وزیر کشور قزاقستان روز یکشنبه (۲۰ بهمن) تأیید کرد که هنوز ۳۹ نفر دیگر از مجروحان این رویداد خونبار در بیمارستان بستری هستند. «قاسم ژومارت توقایف» رئیس جمهور قزاقستان نیز روز یکشنبه گفت که درگیری در جنوب این کشور تمام شده و اوضاع در این مناطق آرام است.در جریان تنش و درگیری شدید در چندین نقطه از کُردای در شامگاه جمعه و بامداد شنبه ده‌ها خانه، مغازه و خودرو نیز به آتش کشیده شد و خسارات مادی به اموال همگانی وارد شد.شهر ۲۷ هزار نفری کردای در استان چند قومیتی جمبیل و در مرز قرقیزستان قرار دارد. در این استان اختلاف‌های زیادی میان قزاق‌ها و اقلیت دونقان که چینی‌تبار هستند وجود دارد. حدود ۷۰ درصد از جمعیت ۱۸ و نیم میلیونی کشور پهناور قزاقستان در آسیای مرکزی مسلمان هستند. دونقان‌ها نیز مسلمان و ترک‌زبانند و تبار آنها به استان سین‌کیانگ چین برمی‌گردد.با این همه مسئولان رسمی قزاقستان که همواره در تلاشند تا وحدت اقوام مختلف ساکن کشور را حفظ کنند، می‌گویند منشأ این درگیری‌ها مسائل قومی نبوده است.نیروهای پلیس قزاقستان در جریان زد و خوردهای شدید جمعه و شنبه تلاش کردند تا اوضاع را آرام کنند و در این میان ۵ نیروی پلیس نیز مجروح شدند. معاون وزیر کشور قزاقستان با تأیید این آمار گفت که سه تن از مأموران پلیس بر اثر شلیک گلوله مجروح شده‌اند. وی همچنین مدعی شد که پلیس در این درگیری‌ها به هیچ عنوان از سلاح استفاده نکرده است. مقام‌های رسمی پلیس قزاقستان هنوز در مورد بازداشت احتمالی افراد در جریان درگیری و آمار آنها اظهار نظری نکرده‌اند.قلعه‌شیدی در مورد دلیل بروز این بحران گفت: درگیری‌ها به تحریک چند نفر آغاز شد و برخی از شاهدان هم از آتش‌سوزی‌ها فیلم گرفته و با توضیحات خودشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.به گفته او این کار باعث تشدید بحران شد و روستاییان اطراف را به محل حادثه کشاند.مقام‌های محلی می‌گویند ابتدا نزاع دسته‌جمعی در شامگاه جمعه میان ۷۰ نفر از ساکنان در گرفت، بعد شمار افراد شرکت‌کننده در این دعوای قومی به ۳۰۰ نفر رسید و پس از آن باز هم گسترش یافت و به کشته و مجروح شدن ده ها نفر انجامید.تضمین همزیستی اقوام مختلف در قزاقستان یکی از مسائلی است که رهبران این کشور همواره با افتخار از آن سخن گفته و آن را دستاورد سیاست خود می‌دانند.با آن که جمعیت دونقان‌ها در مجموع به بیش از ۱۰۶ میلیون نفر می‌رسد، اما آنها در قزاقستان اقلیت بسیار کوچکی به شمار می‌آیند و جمعیت آنها در این کشور تنها ۳۷ هزار نفر است.دونقان‌ها امروزه در چند کشور آسیای مرکزی ساکن هستند، اما بیشتر آنها در استان نینگ‌شیا در شمال چین سکونت دارند.

«اَنگل» جوایز اسکار ۲۰۲۰ را درو کرد

مراسم پایانی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار در دالبی تئاتر هالیوود برگزار شد و فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی موفق به کسب چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی شد.«اَنگل» علاوه بر کسب جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی، در شاخه‌های بهترین فیلم بین‌المللی و فیلمنامه اصلی نیز موفق به کسب جایزه شد تا رکوردی تاریخی برای یک فیلم آسیایی به ثبت برساند. درام جنگی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندس» که بنابر پیش بینی‌ها بیشترین شانس کسب جوایز را داشت تنها در سه بخش فنی بهترین فیلمبرداری، صدابرداری و جلوه‌های ویژه موفق به کسب جایزه اسکار شد و «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» نیز دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برد پیت) و طراحی تولید را به خانه برد.فیلم «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» که در ۱۱ شاخه نامزد کسب جایزه بود نیز به کسب دو جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (واکسین فینیکس) و موسیقی متن اکتفاد کرد.ناکام بزرگ شب اعطای جوایز اسکار ۲۰۲۰، «مارتین اسکورسیزی» با فیلم «مرد ایرلندی» بود که به هیچ جایزه‌ای دست نیافت.

دارالافتای مصر دست امپراتوری عثمانی را رو کرد

مرکز شاخص جهانی فتوا موسوم به «GFI» وابسته به دارالافتای مصر و دبیرخانه مراکز و هیئت های صدور فتوا تابع همین مرکز درباره تماشای سریال های ترکیه موسوم به «دره گرگها» و «رستاخیز ارطغرل» هشدار داد. مرکز شاخص جهانی فتوا موسوم به «GFI» وابسته به دارالافتای مصر و دبیرخانه مراکز و هیئت های صدور فتوا تابع همین مرکز درباره تماشای سریال های ترکیه موسوم به «دره گرگها» و «رستاخیز ارطغرل» هشدار داد. این مرکز تاکید کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هیچ گاه از رویای خود برای احیای امپراتوری عثمانی دست نکشیده و نخواهد کشید؛ او با استفاده از همه ابزارهای سیاسی، دینی و حتی از طریق آثار فرهنگی و هنری به دنبال رویای خود است .دارالافتای مصر افزود: بهترین دلیل در این زمینه، سریال «وادی گرگها» و «رستاخیر ارطغرل» است که اردوغان درباره آنها تاکید کرد که پاسخ مهمی به آنانی است که ظرفیت های ترکیه و مردمش را نادیده می انگارند.مرکز مذکور در ادامه با اشاره به تاریخچه رابطه میان گروههای اسلام سیاسی و دولت عثمانی تاکید کرد: از مهمترین ادبیات آن گروهها، دفاع نومیدانه از خلافت عثمانی تحت این بهانه است که هیچ دولتی در جهان مانند دولت عثمانی در معرض حملات شدید نبوده است.مرکز شاخص جهانی فتوای مصر در ادامه آورد: رئیس جمهور ترکیه در صدد احیای امیراتوری عثمانی است و معتقد است که بسیاری از کشورهای عربی، میراث عثمانی هستند و به بازپس گرفتن و غصب آنها تمایل دارد.سریال های وادی گرگها و رسختاخیر ارطغرل از مهمترین سریال های ترکی هستند که هم در داخل ترکیه و هم در جهان عرب با استقبال زیادی همراه بوده است.

کویت بزرگ ترین مسجد و مجتمع مسکونی در عراق را کلید زد

دولت کویت از تصمیم خود برای ساخت بزرگ ترین مسجد و مجتمع مسکونی عراق و سامان دادن به اداره اوقاف دینی کویت در کشور عراق خبر داد.اسامة الصایغ مدیر اوقاف جعفری کویت در این زمینه گفت: تفاهم بزرگی میان دو اداره اوقاف جمهوری عراق و اوقاف جعفری کویت صورت گرفته که در زمینه فعالیت های خیریه عمومی است و ان شاء الله فعالیت ما در این زمینه ادامه خواهد داشت.وی افزود: ما یک اداره اوقاف در کربلا و پروژه های خیریه در نجف اشرف و همچنین مسئله انتقال جنازه را در دستور کار داریم که باید برای آن برنامه ریزی کنیم و علاوه بر این ساخت یک حسینیه در شهر مقدس کاظمیه و یک پروژه بزرگ در مدینة العلم شامل ساخت واحدهای مسکونی وقفی ویژه طلاب حوزه علمیه و ساخت بزرگ ترین مسجد و حسینیه در منطقه شامل سالن اجتماعات بزرگ و درمانگاه نیز در دستور کار قرار دارد و رئیس اوقاف شیعه عراق نیز بر اساس سازوکارها و قوانین موجود همکاری لازم را با ما انجام می دهد.

مخالف زن سعودی لقب زن مسلمان انگلیس در سال ۲۰۲۰ را گرفت

سحر الفیفی در وبسایتش خود را متخصص علم ژنتیک و فعال اجتماعی معرفی کرده و از مسلمانان خواسته است برای تشکیل پایگاه انسانی در استقبال از پناهندگان، مبارزه با نژادپرستی، افزایش توانمندی زنان و مخالفت با اسلام‌هراسی ائتلاف تشکیل دهند.سحر الفیفی چندین پست در زمینه هدایت نسلی برای آینده داشته که تفکر "قربانی شدن زنان و مسلمانان" را از اذهان رهبران آینده پاک کند. این زن سعودی به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود و مخالفتش با سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با انتقادات زیادی روبرو است و کشورش را یک "بازداشتگاه بزرگ" توصیف کرده است.وی در عربستان کمپین مطالبه‌ی آزادی نهی البلوی، فعال سعودی را راه اندازی کرده است که در پی اعتراض به عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی بازداشت شد.سحر در فیلم ویدیویی در فوریه ۲۰۱۸ که از طریق توییتر آن را منتشر کرد، کسانی را که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند مردنما و نظامی را هم که به دنبال این امر است، نظام ظالم مستبد خواند.وی پس از اقامت در انگلیس هم از محکوم کردن سیاست‌های ولیعهد سعودی دست نکشید و در مشارکت خود در دومین کنفرانس مهاجران که دسامبر ۲۰۱۸ در لندن برگزار شد، مقامات عربستان را به استفاده از داعش، سکولارها و رادیکال‌ها طبق نیاز خود متهم کرد و گفت، دولت با استفاده از سرکوب داعش در قالب مبارزه با تروریسم و گاهی هم با استفاده از موعظه‌های خطیبان خود در مورد سکولاریسم و آزادی‌خواهی مردم را به رعب و وحشت می‌اندازد و گاهی هم با استفاده از سکولارها به اسم حفظ دین، ملت را وحشت‌زده می‌کند تا مردم را تکه تکه کرده، آنها را سرگرم کند و به این ترتیب قدرت را همچنان در اختیار داشته باشد.سحر الفیفی از اعضای کمپینی به رهبری سعیده وارسی، رهبر حزب محافظه‌کاران در حفاظت از مسلمانان و مخالفت با اسلام‌هراسی است اما با این وجود به دلیل داشتن روبنده در جامعه‌ای که روشنفکران، آن را نمادی از نفرت زنان می‌دانند و از نظر آنها کسانی که روبنده دارند از طرفداران داعش هستند، با بحران روبروست تا جایی که نقابش به عنوان "روبنده‌ای که به قرون وسطی برمی‌گردد" و نیز در مقاله‌ای در وبسایت "زن محافظه‌کار" به عنوان "زن نقابدار" توصیف شده است.این فعال سعودی با اکراه به این انتقادات واکنش نشان داده و می‌گوید، نقد همیشه جایز است اما می‌خواهد کسانی را که به اتهام نفرت و نژادپرستی روبنده او را به تمسخر گرفتند، تنبیه کند. وی یادداشت اخیر خود را در روزنامه ایندیپندنت با عنوان "نقاب می‌زنم بگذار آنچه را به آن اعتقاد دارم، بیان کنم" منتشر کرد.سحر فعالیت عمومی خود را کنار نگذاشته و در ژانویه ۲۰۱۹ در ولز لقب "زن فعال جامعه عمومی" را به عنوان الگویی برای زنان فعال جامعه از آن خود کرد و در انتخابات یکی از احزاب سیاسی نیز کاندیدا شد اما به دلیل متهم شدن به یهود ستیزی به جهت انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی این حزب فعالیت وی را متوقف و تحقیقات را درباره او آغاز و به کمیته انضباطی معرفی کرد.

منامه روحانی شیعی را ربود

نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه در ادامه سیاست‌های ضد شیعی و سرکوبگرانه حکومت بحرین در خاموش کردن صدای آزادی‌خواهان، شیخ حاسم الحداد، خطیب و روحانی شیعی این کشور را روز گذشته، ۱۶ بهمن در محل فرودگاه منامه بازداشت و سپس به مکانی نامعلوم منتقل کردند.همچنین ملاعبدالزهرا الساماهیچی، دیگر خطیب شیعی بحرینی که به دلیل ارائه سخنرانی مذهبی از سوی رژیم سرکوبگر آل خلیفه بازداشت شده بود، ۱۵ روز دیگر برای بازجویی در بند رژیم خودکامه بحرین خواهد ماند.نیروهای بحرینی پس از ادامه فعالیت‌های امنیتی علیه روحانیون شیعه، واعظان و مداحان دارای پیشینه فعالیت‌های مذهبی، که بخشی از برنامه‌های رسمی مقامات بحرینی برای محدود کردن اعمال آزادی مذهبی در کشور است، با اعتراضات شدید مردمی موسوم به انقلاب ۱۴ فوریه و انتقاد شدید سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری مواجه هستند.

مرجع عالی‌قدر کشتار معترضان نجف را ممحکوم کرد

احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی با قرائت بیانیه مرجع عالی‌قدر در خطبه نماز جمعه کربلاء، تاکید کرد: در رابطه با حوادث اخیر عراق باید به دو نکته اشاره کرد؛ اول اینکه علی‌رخم درخواست‌های مکرر مرجعیت درباره ضرورت توقف خشونت و پایبندی به مسالمت آمیز بودن تظاهرات و همچنین دوری جنبش مردمی از اقداماتی که به منافع عمومی و مردم آسیب می‌رساند، اما این درخواست‌ها مانع از رخ دادن اتفاقات ناگوار و دردناک در روزهای اخیر نشد و به ناحق خون‌های با ارزشی ریخته شد و آخرین مورد آنها اتفاقی بود که شامگاه چهارشنبه در نجف اشرف رخ داد.در این بیانیه ضمن محکومیت کشته شدن معترضان در نجف و تسلیت به خانواده‌های داغدار این اتفاق آمده است: نیروهای امنیتی رسمی برای جلوگیری از هرج و مرج و اخلال در نظم عمومی ضروری هستند و این نیروها باید مسئولیت حفظ امنیت و ثبات، حفاظت از میدان‌های محل تجمع معترضان صلح‌جو، افشای هویت و شناسایی متجاوزان و افراد متخلف و حفاظت از منافع شهروندان در مقابل تجاوزات خرابکران برعهده بگیرند و هیچ توجیهی برای شانه خالی کردن از این مسئولیت قابل قبول نیست. نیروهای امنیتی باید کاملاً حرفه‌ای عمل کرده و از به کارگیری خشونت در برخورد با تظاهرات مسالمت‌آمیز خودداری کرده و مانع از تجاوز به معترضان شوند.در ادامه بیانیه مرجع عالی‌قدر آمده است: نکته دوم، مرجعیت دینی در خطبه‌های سابق خود چشم اندازش برای عبور از بحران سیاسی کنونی را مطرح کرده و بیان کردند که دولت جدیدی که جانشین دولت مستعفی می‌شود باید شایسته اعتماد مردم باشد و بتواند اوضاع کشور را آرام کرده و اعتبار کشور را بازگرداند. دولت جدید همچنین باید اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در فضایی آرام و به دور از تأثیرات جانبی اموال، سلاح غیرقانونی و یا مداخلات خارجی انجام دهد.نماینده مرجعیت در ادامه تصریح کرد: مرجعیت دینی بار دیگر تأکید می‌کند که هیچ تمایلی به مداخله و یا اظهار نظر درباره تمامی اقداماتی که در این زمینه انجام می‌شود، ندارد.

پاپ برای ادلب پیام بشردوستانه فرستاد

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان خواستار احترام طرف‌ها در ادلب سوریه به قوانین انسان‌دوستانه در پی عملیات نظام سوریه علیه تروریست‌ها در این محدوده شد. پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در سخنرانی خطاب به ده‌ها هزار تن در میدان سنت پیتر واتیکان سیتی تصریح کرد، گزارش‌ها درباره ادلب "به ویژه با در نظرگرفتن وضعیت زنان و کودکان و مردم که برای فرار از تشدید درگیری‌ها آواره شده‌اند، دردناک هستند".ترکیه اخیرا اقدام به تقویت حضور نظامی خود در این منطقه کرده و مدعی شده، پیشروی‌هایی ارتش سوریه تحت پشتیبانی روسیه و هم‌پیمانانش تهدید به وجود آمدن یک فاجعه انسانی جدید را ایجاد کرده است.به زعم ترکیه، این بحران دربردارنده ریسک گسیل داشتن موج جدیدی از آوارگان به مرز جنوبی این کشور بوده و آنکارا تهدید به برخورد با این وضعیت تا زمانی که عقب‌نشینی اتفاق نیفتد، کرده است.پاپ فرانسیس گفت: من بار دیگر از صمیم قلب از جامعه بین‌المللی و همه طرف‌های دخیل می‌خواهم از تدابیر دیپلماتیک و گفت‌وگو و مذاکرات استفاده کرده و به قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی احترام بگذارند تا از جان و سرنوشت غیرنظامیان حراست کنند.او سپس رهبری یک دعای دسته‌جمعی ویژه را برای سوریه به عهده گرفت.

ایران در نظام رتبه‌بندی جهان اسلام مقام گرفت

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC گفت: نتایج رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام (ISC Islamic World University Rankings) در سال ۲۰۱۹ انتشار یافت که ۴۳ دانشگاه از ایران در فهرست ۲۴۸ دانشگاه از ۲۴ کشور حضور دارند. محمدجواد دهقانی افزود: بررسی نتایج نشان می دهد دانشگاه های علوم پزشکی تهران و تهران در زمره ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارند. پس از آنها دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، شیراز، فردوسی مشهد و دانشگاه شهید بهشتی از جمله دانشگاه های برتر حاضر در این رتبه بندی هستند.وی اظهار داشت: بیشترین حضور دانشگاه ها در این رتبه بندی متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و مالزی است که به ترتیب ۷۷، ۴۳ و ۲۱ دانشگاه در این رتبه‌ بندی دارند.دهقانی تصریح کرد: رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ISC می‌تواند با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها براساس هر معیار، جایگاه هر دانشگاه را در بین کشورهای اسلامی نشان دهد و اساس هدف گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد. در «رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ISC»، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که دست کم ۸۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۵ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانده باشند. اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین المللی USPTO، WoS، Incite گردآوری شده است.وی ادامه داد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیارهای خود، مهم‌ترین ماموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) را در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

خاخام اسرائیلی به جرم اخاذی سرطانی ها بازداشت شد

مقامات رژیم صهیونیستی یک خاخام یهودی به نام "الیعازر پیرلند" را بازداشت کردند که مبتلایان به سرطان را قانع می‌کرد به جای دکتر رفتن برای شفا گرفتن نزد وی بروند و به این ترتیب از آنها اخاذی می‌کرد.این خاخام ۸۳ ساله یکشنبه در محله میاشعاریم قدس به همراه زنش و چند نفر دیگر از طایفه افراطی "شوفوبونیم" بازداشت شد.تحقیقات درباره این خاخام به اتهام فریبکاری درحال انجام است.پلیس رژیم صهیونیستی به نام پیرلند یا بقیه افرادی که بازداشت کرده اشاره‌ای نکرد بلکه تأکید کرد که شش تن را بازداشت کرده‌ که متهم به اداره گروهکی هستند که از مشکلات صدها تن از شهروندان و خانواده‌هایشان برای اخاذی‌های هنگفت سوءاستفاده کرده و ادعا می‌کردند که با دعا کردن آن‌ها را از شر بیماری‌شان خلاص می‌کنند.

اندونزی بین مسجد و کلیسای جامع تونل برادری حفر کرد

یکی از مساجد شهر جاکارتا، پایتخت اندونزی و کلیسای جامع این شهر از طریق «تونل برادری» که نماد همدلی میان ادیانی خواهد بود، به یکدیگر متصل می‌شوند. جوکو ویدودو(Joko Widodo)، رئیس‌جمهور اندونزی با اعلام این خبر گفت: پروژه نوسازی مسجد استقلال(Istiqlal) شامل ساخت تونل زیرزمینی موسوم به تونل برادری است و این مسجد را با کلیسای جامع جاکارتا در طول جاده مرکزی این شهر متصل خواهد کرد.مسجد استقلال و کلیسای جامع جاکارتا به دلیل همکاری‌ در برپایی مراسم دینی مانند کریسمس و عید فطر، شهرت و محبوبیت خاصی در اندونزی کسب کرده‌ و مسلمانان و کاتولیک‌ها معمولاً در طول جشن‌های بزرگ، فضای پارکینگ مساجد و کلیسا را به اشتراک گذاشته و در فعالیت‌های بین ادیانی با یکدیگر شرکت داشته‌اند.مسجد استقلال بزرگترین مسجد اندونزی و جنوب شرق آسیا به حساب می‌آید و می‌تواند در حدود ۲۰۰ هزار نمازگزار را در خود جای دهد. این مسجد در سال ۱۹۷۸ ساخته و در سال ۱۹۹۹ بازسازی شده است.اندونزی پرجمعیت‌ترین کشور با اکثریت مسلمان به حساب می‌آید و ۸۸ درصد از جمعیت این کشور پیرو دین اسلام هستند. در حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۲۶۷ میلیونی اندونزی را مسیحیان تشکیل می‌دهند.

اسلوونی نخستین نماز جمعه را اقامه کرد

نخستین نماز جمعه در مسجد اسلوونی با حضور صدها نمازگزار اقامه شد. این مسجد، نخستین مسجدی است که بعد از ۵۰ سال درخواست در اسلوونی ساخته شده است. نخستین نماز جمعه با مشارکت صدها نمازگزار در مسجد اسلوونی (جمعه، ۱۸ بهمن) اقامه شد. نمازگزاران از شهرهای مختلف این کشور برای اقامه نماز جمعه به این مسجد آمدند.این مسجد، نخستین مسجدی است که بعد از 50 سال درخواست در اسلوونی ساخته شد. مفتی «نیدزاد گرابوس» امامت این نماز را بر عهده داشت.این مسجد در منطقه شبه صنعتی «لیوبلیانا» پایتخت این کشور واقع شده است. این مسجد برای یک هزار و 400 نمازگزار ظرفیت داشته و مناره آن 40 متر ارتفاع دارد. این مسجد دارای کتابخانه، رستوران، زمین بسکتبال و مکانی برای اسکان امام جماعت است.بنابراین گزارش، ۱۵ سال پیش با ساخت این مسجد موافقت شد، اما گروه های راست گرای افراطی با این مسئله مخالفت کردند. ساخت این مسجد در سال 2013 میلادی آغاز و حدود 34 میلیون یورو برای ساخت این مسجد هزینه و مبلغ 28 میلیون یورو با کمک های مردمی برای ساخت آن جمع آوری شد.

انجمن سکولار هامبورگ برای اسلام‌ستیزی خیز برداشت

انجمن اسلام سکولار در هامبورگ تأسیس شده است. اعضای این انجمن اعلام کردند که می‌خواهند صدای بخشی از جامعه مسلمانان هامبورگ باشند که کمتر شنیده شده است.آن‌ها می‌خواهند قراردادهای انجمن‌های اسلامی و دولت ایالتی هامبورگ را مورد بازبینی قرار دهند و ممنوعیت پوشیدن روسری برای دختران زیر ۱۴ سال را به تصویب برسانند.نجلا کلک، جامعه‌شناس ترک‌تبار در آلمان که یکی از مؤسسان این انجمن است، درباره انگیزه تأسیس چنین مؤسسه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «این انجمن غیرحزبی که در حال حاضر ۱۵ عضو دارد، تلاش خواهد کرد که به جدایی دین از سیاست در آلمان لطمه‌ای وارد نشود. علاوه بر این، ایجاد انجمن‌های اسلامی مستقل در مقابل مؤسساتی مانند اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب که از خارج از آلمان حمایت می‌شوند، بسیار مهم است و باعث ایجاد تعادل در جامعه آلمان می‌شود.»پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸، گروهی از مسلمانان لیبرال آلمان مانند مانند سیران آتش (وکیل)، علی ارتان توپراک (رئیس جامعه کردهای آلمان) و احمد منصور (روان‌شناس) مجمع «اسلام سکولار» را تأسیس کردند. این گروه به تسلط انجمن‌های محافظه‌کار مذهبی بر کنفرانس اسلامی انتقاد داشتند و می‌خواستند «برداشتی امروزی از اسلام» به جامعه آلمان ارائه دهند.حال به نظر می‌رسد که اعضای انجمن اسلام سکولار در هامبورگ با فعالیت‌های انجمن‌های اسلامی سنی و شیعه و همکاری آن‌ها با دولت ایالتی هامبورگ مشکل دارند و می‌خواهند بر این فعالیت‌ها نظارت کنند.پول نلن، از اعضای هیئت مدیره انجمن اسلام سکولار درباره خواسته‌های اعضای این انجمن به نشریه «ولت» آلمان گفت: «می‌خواهیم در فعالیت‌های مشترک انجمن‌های اسلامی و دولت ایالتی دخیل باشیم. از سال ۲۰۱۲، دولت ایالتی قراردادهایی را با انجمن‌های اسلامی مانند شورای اسلامی، اتحادیه ترکی ـ اسلامی دیتیب و انجمن مراکز فرهنگی اسلامی در حوزه‌های مختلف امضا کرده است. حال بسیاری از این قراردادها در حال اتمام است. به نظر ما انجمن‌ها به بسیاری از مفاد قانون اساسی پایبند نیستند. با این وجود، بسیار کم پیش می‌آید که دولت‌های ایالتی، مسئولان انجمن‌های اسلامی را به دلیل فعالیت‌هایشان، مورد بازخواست قرار دهند. به همین‌دلیل، ما می‌خواهیم قراردادهای این سازمان‌ها را مورد بررسی قرار دهیم».وی افزود: «ما همچنین خواهان ممنوعیت پوشیدن روسری برای دختران زیر ۱۴ سال در مؤسسات آموزشی و اعلام بی‌طرفی مذهبی در مدارس هامبورگ هستیم. همه اعضای انجمن تلاش خواهیم کرد که نمایندگان پارلمان ایالتی را قانع کنیم تا به چنین ممنوعیتی رأی دهند».

ژاپن برای المپیک ۲۰۲۰ مساجد سیار راه اندازی کرد

المپیک تابستانی 2020 میلادی با نام رسمی «بازی های المپیاد سی ودوم» مرداد ماه قرار است در شهر توکیوی ژاپن برگزار شود.بر همین اساس پیش بینی می شود که هزاران ورزشکار، مسئول و هوادار مسلمان امسال برای تماشای این المپیک تابستانی در ژاپن حضور داشته باشند. از آنجایی که ایجاد مکان مناسب برای اقامه نماز در این کشور بسیار مشکل است، راه حلی که برای این مسئله پیشنهاد شده ایجاد مساجد سیار بوده است.تعدادی نمازخانه در مکان اسکان ورزشکاران در حال ساخت است، اما از آنجایی که برخی ورزشگاه ها مکانی برای اقامه نماز ندارند، مساجد سیار درمناطق مختلف مستقر خواهند داشت. این مساجد سیار حدود 45 متر مربع مساحت و مکانی برای وضوخانه دارد و یک پلاکارد به زبان عربی روی این مساجد نصب شده است.سازمان «یاسو بروجکت» این مسجد را طراحی کرده تا در زمان بازی های المپیک تابستانی در خارج از محدوده ورزشگاه این مساجد مستقر باشند. «یاسوهارو انو»، مدیر اجرایی سازمان امیدوار است این مسئله با وجود مساجد سیار برای مسلمانان مرتفع شود.بر اساس تحقیقات دانشگاه «واسیدا» 105 مسجد در ژاپن تا پایان سال 2018 میلادی ساخته شده است و بسیاری از این مساجد مساحت کمی دارند و در اطراف توکیو گذاشته می شوند تا مسلمانان بتوانند نماز خود را در آن اقامه کنند.المپیک تابستانی ۲۰۲۰از تاریخ ۲۴ جولای (۳ مرداد ۱۳۹۹) تا ۹ آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۹ مرداد ۱۳۹۹) به میزبانی شهر توکیو در کشور ژاپن برگزار خواهد شد. پیشتر بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ نیز در توکیو برگزار شده بود.

یونسکو راهپیمایی اربعین را ثبت جهانی کرد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) راهپیمایی اربعین حسینی (ع) را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد.سازمان بین المللی آموزش، علوم و فرهنگ (یونسکو)، نخل را به عنوان رمزی از کشور «الرافدین» (دو رودخانه دجله و فرات) در تاریخ و راهپیمایی اربعین را به عنوان بزرگترین تجمع بشری در جهان در فهرست میراث فرهنگی انسانی غیر مادی ثبت کرد.بنا بر این گزارش، «عبد الامیر الحمدانی»، وزیر فرهنگ عراق، ضمن دریافت پیام تبریک، مدرک امضا شده توسط مدیر کل یونسکو مبنی بر تصمیم کمیسیون بین المللی حفظ میراث فرهنگی غیر مادی برای ثبت نخل و راهپیمایی اربعین در فهرست میراث فرهنگی انسانی غیر مادی به پیشنهاد عراق را دریافت کرد.وزارت فرهنگ عراق در بیانیه‌ای آورده است: ثبت این دو نماد فرهنگی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو در تضمین دیدی بهتر به فرهنگ میراثی غیر ملموس و آگاهی نسبت به اهمیت آن و تشویق برای گفتگویی که به تنوع فرهنگی احترام می‌گذارد، کمک می‌کند.

ایران مقام نخست سلول های بنیادی را کسب کرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور: در حوزه علمی و تجاری محصولات دانش بنیان در زمینه سلول‌های بنیادی، در منطقه مقام نخست را داریم.سورنا ستاری در حاشیه رونمایی از ۲۵ محصول جدید در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، درباره افتتاح مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این مجموعه به طور کامل در حوزه فناوری فعالیت دارد و محلی برای حضور و فعالیت شرکت‌های شتاب دهنده در حوزه سلول‌های بنیادی است تا حدی که مباحث مربوط به تجاری سازی محصولات در حوزه سلول‌های بنیادی، پزشکی و بازساختی در این محل پیاده می‌شود.وی گفت: بیش از ۱۰۰ شرکت در حوزه سلول‌های بنیادی، پزشکی و بازساختی فعالیت دارند و علاوه بر دانشگاه تهران برای ۷ دانشگاه علوم پزشکی در حوزه زیرساخت فعالیت‌های سلول‌های بنیادی سرمایه گذاری شکل گرفته است.معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره برخی از مزایای سلول‌های بنیادی افزود: سلول‌های بنیادی در حوزه درمان علاوه بر اینکه روش جدیدی را مطرح می‌کند هزینه درمان را هم کاهش می‌دهد و در دسترس است و در حوزه علمی و تجاری شرکت‌ها و محصولات دانش بنیان در زمینه سلول‌های بنیادی ما در سطح منطقه مقام اول را دارا هستیم.از ۲۵ محصول فناورانه در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و نیز از مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد.امروز با گشایش مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که ۱۲ شرکت فناور دانش بنیان در آن مستقر هستند، از ۲۵ محصول که شامل مواد اولیه در حوزه مهندسی بافت است، رونمایی شد.این ۲۵ محصول در حوزه مهندسی بافت است. تاکنون بخش زیادی از مواد اولیه در حوزه مهندسی بافت وارداتی بوده، اما هم اکنون در این عرصه محصولات بومی تولید می‌شود.بیش از یک سال برای تولید این محصولات زمان برده شده است و هم اکنون این محصولات در حوزه پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیاز ما را به واردات آن‌ها از خارج از کشور برای فعالیت‌های پژوهشی قطع کرده است.

سیمرغ «ظفر» را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

سخنگوی فضایی وزارت دفاع: ماهواره بر سیمرغ، ماهواره «ظفر» را با موفقیت به فضا پرتاب کرد، اما ماهواره بر به سرعت مورد نیاز برای تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بهینه سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد. سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع  در ارتباط تلفنی با شبکه خبر گفت: ماهواره بر سیمرغ ، ماهواره «ظفر» را با موفقیت به فضا پرتاب کرد اما ماهواره بر به سرعت مورد نیاز برای تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید.حسینی افزود: بهینه‌سازی‌های لازم برای پرتاب آتی انجام خواهد شد.سخنگوی فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه پرتاب ماهواره ساعت 19:15 انجام شد افزود: حدود 90 درصد مسیر نیز طی شد و ماهواره بر به ارتفاع بالای 540 کیلومتر و سرعت 6500 متر بر ثانیه رسید.او افزود: ماهواره نیز دقایقی در مسیر قرار گرفت اما این چرخه کامل نشد در همین دقایق سیگنال‌هایی نیز دریافت شد و ایستگاه‌های زمینی اقدامات لازم را انجام دادند.سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت: بیش از 90 درصد از اهداف این پروژه محقق شد، بهینه‌سازی پایگاه فضایی، ایجاد تغییرات لازم روی موتورها از جمله این اهداف بوده است.این پروژه پس از تحلیل داده‌های دریافت شده و اصلاح برخی جزئیات در کمترین زمان ممکن مجدداً عملیاتی خواهد شد.سخنگوی فضایی وزارت دفاع تاکید کرد: بیش از 90 درصد از اهداف این پروژه محق شد؛ بهینه‌سازی پایگاه فضایی، ایجاد تغییرات لازم روی موتورها از جمله این اهداف بوده است.او افزود: این پروژه پس از تحلیل داده‌های دریافت شده و اصلاح برخی جزئیات در کمترین زمان ممکن مجدداً عملیاتی خواهد شد.

قانون به سلبریتی ها هم مالیات بست

طبق پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم وضعیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری به ویژه سلبریتی‌ها مشخص شد. در جزییات این لایحه آمده است: درآمد ابرازی حاصل از فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی، فرهنگی و هنری که به موجب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، تا سقف یک میلیارد ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف هستند. این بند جایگزین متن بند "ل"‌ ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود. در بند "ل" ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم که در خصوص معافیت‌های مالیاتی است ذکر شده بود: فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذیربط، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند از پرداخت مالیات معاف است.پیش‌تر در متن لایحه بودجه سال 99 از سوی سازمان برنامه و بودجه موضوع حذف برخی معافیت های مالیاتی از جمله فعالیت‌های فرهنگی، هنری به ویژه سلبریتی‌ها پیشنهاد شده بود که از سوی نوبخت و دولت همه بندهای مربوطه حذف شد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که از این محل 18 تا 25 هزار میلیارد تومان درآمد وصول شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha