جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اثر برگزیده

حوزه/ پایان‌نامه« سناریوپردازی آینده های تبلیغ دین در ایران»، اثر « احمد کوهی» در گروه علمی «علوم اجتماعی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پایان‌نامه« سناریوپردازی آینده های تبلیغ دین در ایران»، اثر حجت الاسلام احمد کوهی در گروه علمی «علوم اجتماعی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از چکیده این اثر می‌خوانیم: تبلیغ دین، یکی از خرده‌نظام‌های دینی است که به ترویج و اعتلای دینداری در میان مردم می‌پردازد. چنین نظامی، همان‌طور که در طول سالیان گذشته در معرض تغییر بوده است، در آینده نیز به دلیل تغییرات گسترده فناورانه، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جایگاه متفاوتی خواهد یافت و با تغییرات گوناگونی روبه‌رو خواهد شد. 

 این مطالعه، پس از مرور کلان‌روندهای جهانی، پیامدهای روندهای آینده دینداری و روندهای آینده ارتباطات و رسانه‌ها، با روش تحلیل روند و چرخ آینده‌ها، بر آینده تبلیغ دین را بررسی کرده است. 

 بر اساس این مطالعه، تبلیغ دین در آینده کارِ دشوارتری خواهد شد؛ چرا که نقش عموم مردم در آن بیشتر می‌شود و سازمان‌ها و نهادهای دولتی با چالشِ نقش مواجه خواهند شد. 

 همچنین، تکثر در الگوها و روش‌های تبلیغی، مشهود خواهد بود و نیاز به خلاقیت و مهارت‌های ابداع محسوس می‌شود. افزون بر این، اعزام مبلغ، الگویی ناکارامد تلقی می‌شود و گروه‌ها و مؤسسات تبلیغی با چاشنی درآمدزایی و ارتباط بده‌بستان با مخاطبان، به سمت الگوهای جدیدی از تعامل پیش می‌روند. مبلغان دین، بیش از آنکه ارائه‌دهندگان اطلاعات دینی باشند، پاسخگویان به نیازهای عاطفی، عرفانی و معنوی مخاطبان خود خواهند بود و به همین دلیل، نیازمند مهارت‌های ارتباطی خواهند بود. 

 بنابراین، به دلیل عدم ‌قطعیت‌های موجود، آینده‌ای یگانه در انتظار تبلیغ نیست. از این رو، برای کشف آینده‌های بدیل تبلیغ، بر اساس رویکرد شهودی سناریونویسی و با توجه به دو عدم قطعیت کلیدی، یازده سناریو برای آینده تبلیغ دین تدوین شد.

 شایان ذکر است: پایان‌نامه« سناریوپردازی آینده های تبلیغ دین در ایران»، اثر « احمد کوهی» در گروه علمی «علوم اجتماعی» در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه شایسته تقدیر شناخته شد، در «دانشگاه تهران» دفاع شده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha