جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب بافتارهای خیزش علمی شیعه

حوزه/ کتاب «بافتارهای خیزش علمی شیعه» در سده های چهارم و پنجم قمری با تأکید بر آثار شیخ مفید (ره) به قلم محمد باغستانی گوزه گر به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «بافتارهای خیزش علمی شیعه» در سده های چهارم و پنجم قمری با تأکید بر آثار شیخ مفید (ره) از سوی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به قلم محمد باغستانی گوزه گر منتشر شد.

بر اساس این گزارش، «بافتارهای بیرونی خیزش علمی شیعه»، «بافتارهای درونی خیزش علمی شیعه (در سه سده نخست) »، «عوامل مؤثر در تبدیل شیخ مفید به مهم ترین نماد خیزش علمی شیعه در سده های چهارم و پنجم هجری قمری» و «معرفی جلوه های خیزش علمی شیعه در میراث علمی شیخ مفید» از سرفصل های این کتاب است.

در خلاصه این کتاب آمده است:

در این کتاب کوشش شده خواننده با تبیین هایی درباره زمینه های درونی و بیرونی (بافتارها) خیزش علمی شیعه در روزگار شکوفایی تمدن اسلامی (سده های چهارم و پنجم قمری) که با گزارش های پرشمار تاریخی قابل استناد است، آشنا گردد و با نتایج و دستاوردهای علمی جامعه شیعه در آن عصر رویارو شود و تصویری از آنها را دریابد.

مؤلف با هدف پرهیز از کلی گویی های رایج در پژوهش هایی ازاین دست، به معرفی کنش های علمی شیخ مفید (د. ۴۱۳ ق) پرداخته و به دلیل برخورداری او از ویژگی هایی چون تألیف بیش از دویست رساله و کتاب، نوآوری در چندین دانش، تأسیس دانش نو و برپایی یک جریان و مکتب علمی (که تاکنون پابرجاست) از وی به نماد خیزش علمی شیعه یاد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha