دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
توصیه های رهبری در روز درختکاری

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اذن رهبر معظم انقلاب بودجه را از تنگنا عبور داد

در پی طی تماس‌های مکرر و ابلاغ نامه رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا به رییس مجلس، مبنی بر به صلاح نبودن تشکیل جلسات مجلس به دلیل احتمال تسری بیماری کرونا از نمایندگان بازگشته از حوزهای انتخابیه به مردم و تشدید گسترش این بیماری در کشور، دکتر علی لاریجانی، طی نامه ای به رهبر معظم انقلاب، ضمن اعلام عدم موافقت هیئت رییسه با عدم تشکیل مجلس از یک سو و ضرورت تصویب بودجه سال آینده و نیز تشریح بررسی روش های مختلف حل موضوع با توجه به ضرورت شرعی و قانونی اجرای تصمیمات ستاد مقابله با کرونا به عنوان ستاد مصوب شورای عالی امنیت ملی، پیشنهاد هیئت رییسه مبنی بر ارائه بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای محترم نگهبان به منظور جلوگیری از خلاء بودجه را به معظم له تقدیم کرد که مورد موافقت ایشان قرار گرفت. اذن رهبر معظم انقلاب برای ارسال بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان به این شرح است:

جناب آقای دکتر لاریجانی دام توفیقه،رئیس محترم مجلس شورای اسلامی سلام علیکم،نامه‌ی شماره ۹۳۸۳۲/۱۰/د مورخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۸ جنابعالی مبنی بر استیذان نسبت به کیفیت تصویب بودجه ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی و ادامه کار سرپرست وزارت کشاورزی – با توجه به عدم امکان تشکیل جلسه علنی براساس دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا – به استحضار مقام معظم رهبری مدظله العالی رسید. معظم له با هر دو پیشنهاد ذیل نامه مذکور موافقت فرمودند.

رهبر معظم انقلاب غرس نهال را با توصیه به مردم به پایان رساندند

حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس در سخنانی، کاشت درخت را حرکتی با برکت خواندند و در خصوص بیماری شایع شده در کشور، گفتند: همچنانکه قبلاً از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های درمانی صمیمانه تشکر کردم، لازم می‌دانم بار دیگر از این عزیزان که با کار بسیار با ارزش خود در حال جهاد در راه خدا هستند، تشکر کنم.رهبر انقلاب اسلامی مشاهده نمونه‌های درس‌آموز از تلاش و فداکاری کادرهای درمانی در رسیدگی به بیماران را نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و تعهد انسانی آنان دانستند و افزودند: همچنین لازم می‌دانم از خانواده‌های پزشکان، پرستاران و همه عوامل درمانی که با صبر و تحمل خود در کنار تلاش شبانه‌روزی عزیزانشان هستند، سپاسگزاری کنم.ایشان با دعا برای عافیت بیماران و همچنین طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان از این بیماری و صبر و آرامش برای بازماندگان آنها، چند توصیه خطاب به مردم بیان کردند.حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی، افزودند: از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.رهبر انقلاب اسلامی در توصیه‌ای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین همه دستگاههای کشور را به همکاری و در اختیار قرار دادن امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت که در صف مقدم مقابله با بیماری قرار دارد، توصیه کردند و گفتند: نیروهای مسلح و دستگاههای مرتبط با دفتر رهبری نیز به انجام این کار موظف شده‌اند.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درگیر شدن کشورهای زیادی در دنیا با این بیماری، افزودند: مسئولان ما از روز اول با صفا، صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند اما برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر و همه‌گیرتر است، پنهان‌کاری می‌کنند البته ما برای آن بیماران نیز از خداوند طلب عافیت می‌کنیم.ایشان حادثه پدیدآمده را مسئله‌ای گذرا و نه فوق‌العاده دانستند و گفتند: البته من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم، این مسئله مدتی نه چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت برمی‌بندد اما تجربیات حاصل از آن و فعالیت مردم و دستگاهها که به مثابه یک رزمایش عمومی است، می‌تواند به عنوان یک دستاورد باقی بماند.حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اقدامات پسندیده و نوع‌دوستانه برخی هموطنان مانند کمکهای مالی و توزیع اقلام بهداشتی افزودند: این کارها بسیار خوب است و با حفظ این دستاوردها، بلا به نعمت و تهدید به فرصت تبدیل می‌شود و امیدواریم روزگار عافیت کامل برای ملت عزیز ایران نزدیک باشد.

 پرونده اختیارات جنگی ترامپ روی میز رأی رفت

«استنی هویر»، عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفته این مجلس به زودی طرحی که خواستار محدود کردن اختیارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای جنگ‌افروزی علیه ایران است را به رأی خواهد گذاشت. هویر که رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان است گفته که او از نسخه موازی این طرح که ماه گذشته در مجلس سنا به تصویب رسید حمایت می‌کند و امیدوار است که «در آینده نزدیک» آن را در صحن علنی مجلس نمایندگان به رأی بگذارد. به نوشته هیل، هویر گفت: «اینکه این کار را هفته بعد انجام دهیم یا هفته بعد از آن یا در جلسه کاری بعدی چیزی است که هنوز روی آن کار می‌کنیم. ولی می‌خواهم آن را به صحن بیاورم.»مجلس سنای آمریکا ماه گذشته طرح تهیه‌شده توسط سناتور «تیم کین» را به تصویب رساند. این قطعنامه خواستار ملزم کردن دونالد ترامپ به کسب اجازه از کنگره پیش از آغاز هر گونه اقدام نظامی علیه ایران است. مصوبه مجلس سنا مشابه طرح دیگری است که «الیسا اسلاتکین» در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کرده است. این طرح برای تصویب شدن باید هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان تصویب شده و بعد از آن به امضای دونالد ترامپ برسد. کاخ سفید گفته در صورتی که این مصوبه کنگره روی میز او قرار بگیرد آن را وتو خواهد کرد.نمایندگان کنگره آمریکا در صورتی که دو سوم آرا را در اختیار داشته باشند می‌توانند وتوی رئیس‌جمهور آمریکا را شکسته و این طرح را بدون امضای او به قانون تبدیل کنند.پایگاه خبری هیل، وابسته به کنگره آمریکا نوشته این رأی‌گیری صرفاً نمادین خواهد بود چون طرح خواستار کاستن از اختیارات جنگی ترامپ از حمایت دو سوم اعضای کنگره برخوردار نیست.

نیروهای مسلح رکورددار جهانی شدند

شیوع ویروس کرونا و تبعات فراوان و متنوع ناشی از آن، بخش های زیادی از جهان و کشورهای مختلف را غافلگیر کرده بگونه ای که برخی وضعیت های به وجود آمده، در تاریخ کم سابقه و شاید بی سابقه محسوب شوند. با توجه به این شرایط سخت و حساس، مبارزه حساس و نفسگیری در برخی از کشورهای جهان از جمله ایران برای مقابله با تداوم شیوع و سرکوب این بیماری آغاز شده و جمهوری اسلامی نیز همچون بسیاری از کشورها درگیر این مبارزه است.البته طبق معمول و ساختار موجود در کشورها، بخش های بهداشت و درمان وابسته به دولتها به عنوان خط مقدم و بخش اصلی چنین مقابله ای شناخته می شوند اما به دلیل تخصص، آمادگی همیشگی و توان علمی و لجستیکی موجود در نیروهای مسلح و مجموعه های نظامی کشورها، این بخش نیز نقش بزرگی را در مقابله با بیماری کوید -۱۹ بر عهده گرفته اند. از چین تا ایتالیا را می توان گستره جغرافیایی دانست که عمده موارد شیوع گسترده کرونا در آنها رخ داده و در این گستره، تنوع فراوانی از اقدامات به چشم می خورد. اما به نظر می رسد نیروهای مسلح و مردمی کشورمان، در مقایسه با سایر نیروهای مسلح دنیا، نقش برجسته تر و گسترده ای را در کمک و همراهی با دولت و نهادهای اجرایی عهده دار شده اند که در ادامه به برخی از این اقدامات در ایران و جهان نگاهی خواهیم داشت.چین به عنوان نقطه آغاز این بیماری، در حال حاضر بیشترین تعداد بیمار و تلفات را داشته و در مرکز آن یعنی منطقه ووهان مبارزه سنگینی را برای قرنطینه و درمان بیماران آغاز کرد. از همان روزهای ابتدایی ارتش چین به این مبارزه پیوست و حجم زیادی از نیروها و تدارکات لازم برای این پروسه از طریق ارتش چین منتقل شد. یکی از نکات جالب درباره عملیات ارتش چین علیه کرونا، وارد شدن پرنده های ترابری سنگین Y-۲۰ ساخت چین است که به نوعی حضور در پل هوایی امداد رسانی به ووهان اولین عملیات واقعی آنها به شمار می آمد. این هواپیما توسط صنایع هوایی چین و با الگو گیری از ایلوشین ۷۶ روسی طراحی و ساخته شده و مدتی است که تحویل آن به واحدهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش چین شروع شده. مبارزه با کرونا در ایران برای نیروهای مسلح به صحنه خدمت همه جانبه و تمام عیار بدل شده و همه ۴ بازوان نظامی کشور یعنی ارتش، سپاه پاسداران ، وزارت دفاع و نیروی انتظامی به میدان آمده اند تا با این دشمن نامرئی مقابله کنند. یکی از اولین بخشهای نیروهای مسلح که درگیر این مبارزه سنگین شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود . وقتی که در ابتدا شیوع بیماری اخبار مربوط به کمبود مواد بهداشتی و برخی اقلام مثل ماسک ها پخش شد وزارت دفاع وارد کار شده و با استفاده از توان صنعتی خود به سمت تولید روزانه ۲۰ هزار لیتر مایه ضد عفونی کننده رفت که از نیازهای اصلی در امر پیشگیری به حساب می آید. ساخت کیت های تشیخص آلودگی نیز از دیگر اقدامات مهم وزارت دفاع در این دوره بوده است.این موارد نشان می دهد ویروس کرونا از جمله موارد خاصی است که کل نیروهای مسلح کشور را به صورت هماهنگ بر علیه یک دشمن وارد جبهه نبرد کرده است.

ریاض انگشت اتهام جنگ بیولوژیکی را به سمت قطر نشانه رفت

به نظر می رسد شکست چشم انداز ۲۰۳۰ بن سلمان بر کسی پوشیده نیست و به نظر می رسد رسانه های  وی برای توجیه این شکست به چپ و راست می زنند.نورا المطیری نویسنده سعودی نیز قطر را به تولید ویروس کرونا و انتشار آن و پرداخت میلیاردها دلار برای تولید ان جهت هدف قرار دادن چشم انداز بن سلمان متهم کرد.این نویسنده سعودی در صفحه خود در توییتر نوشت : دوحه میلیاردها دلار برای تولید این ویروس ترسناک در چین جهت هدف قرار دادن سال ۲۰۲۰ که زمینه ای برای آغاز تحقق چشم انداز عربستان در ۲۰۳۰ و اکسپو ۲۰۲۰ دبی و پایان امپراطوری عثمانی (ترکیه) و تحقق توافق ریاض و برقراری صلح در خاورمیانه هزینه کرده و کرونا را فرجام نیکی برای قطر و ترکیه می داند. تاکنون ۱۴ میلیون نفر به مطلب المطیری واکنش نشان دادند و هر یک از هوادارن قطر و هواداران عربستان اتهاماتی به یکدیگر می زدند برخی از توییت کنندگان این نویسنده سعودی و تحلیلش را به باد تمسخر گرفتند.صرف نظر از پیام هایی که درباره محمد بن سلمان ، محمد بن زاید ،قطر و ترکیه بود، بیشتر توییت کنندگان از چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان دفاع کردند و کسانی که از ان انتقاد کردند آن را شکست خورده دانسته و به دنبال دلائل ناکامی آن بودند و هر یک جنگ های این ۴ کشور عربی در کشورهای همسایه سوریه و یمن را عامل ان دانستندبرخی نیز معتقدند برای بن سلمان بهتر بود کرونا را در عربستان انتشار دهد تا شکست چشم اندازش و شکست در جنگ یمن را توجیه کند و سرپوش مناسبی برعقب نشینی خود از جنگ بگذارد.

هند سفیر ایران را احضار کرد

وزارت خارجه هند در واکنش به اظهارات «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در خصوص کشتار مسلمانان در دهلی، دیپلمات ارشد ایران در این کشور را احضار کرد.وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در پیامی ضمن محکومیت خشونت‌های سازمان یافته علیه مسلمانان هند، تاکید کرد: ایران، قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هند می‌خواهیم که رفاه «همه» هندی‌ها را تضمین کنند.وی ادامه داده است: مسیر پیش رو باید بر اساس گفتگو و حاکمیت قانون باشد.گفتنی است صدها نفر از شهروندان هندی و اروپایی در بیش از ۱۸ کشور روز گذشته با برگزاری تظاهرات و تحصن ضمن محکومیت خشونت علیه مسلمانان در پایتخت هند خواستار اقدام فوری علیه عاملان این خشونت ها شدند.خشونت ها در دهلی نو هفته گذشته پس از آنکه معترضان به اصلاح قانون شهروندی هند اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفرآباد واقع در شمال شرق دهلی نو کردند، آغاز شد.بر اثر خشونت های یک هفته ای علاوه بر کشته شدن ۴۶ تن ،بیش از ۳۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

ایران موج خشونت سازمان یافته علیه مسلمانان در هند را محکوم کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در واکنش به اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان در هند نوشت: ایران موج خشونت سازمان یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می کند.وی افزود: ایران برای قرن ها دوست هند بوده است. از مقامات هندی می خواهیم که رفاه همه هندی ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدمکشی بی معنا ادامه یابد.وزیر خارجه ایران در این توئیت تأکید کرد: مسیر پیش رو باید براساس گفتگوی مسالمت آمیز و حاکمیت قانون باشد.در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود در این باره اظهار داشت: ایران با نگرانی اخبار هند درباره جنگ‌ها و اختلافات قومی و مذهبی را در این کشور دنبال می‌کند و از آنچه رخ داده بسیار متاسفیم. هند را کشوری با تساهل مذهبی که هفتاد و دو ملت در آن زندگی می‌کنند و همیشه در کنار هم با آرامش و همزیستی مسالمت آمیز زندگی می‌کنند، می‌شناسیم. اخباری که می‌شنویم خیلی نگران کننده است و امیدواریم هر چه زودتر به خشونت‌ها علیه مسلمانان در هندوستان خاتمه داده شود.این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین افزود: ایران از کانال‌های رسمی این قضیه را دنبال کرده و امیدواریم هر چه سریع‌تر این خشونت‌ها پایان یابد و ثبات و آرامش به اقلیت‌ها در هند به ویژه مسلمانان باز گردد.گفتنی است به دنبال اعتراضات گسترده اخیر در هند در اعتراض به قانون جنجالی شهروندی که علیه مسلمانان به شمار می‌رود، خشونت هندوها علیه مسلمانان در این کشور به شدت افزایش یافته است. در دسامبر سال ۲۰۱۹، مجلس اعیان پارلمان هند، لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را به تصویب درآورد که منتقدان معتقدند که این لایحه بخشی از دستور کار دولت «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور برای به حاشیه راندن مسلمانان ین کشور و اهانت به اصول برابری در قانون اساسی هند است.

بورس باز هم رکورد زد

شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۴۹۱۰ واحدی در ارتفاع ۵۴۴ هزار و ۲۳۹ واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزن با رشد ۳۹۷۴ واحدی به کانال ۱۴۵ هزار و ۷۹ واحدی صعود کرد، شاخص کل هم وزن با رشد ۴۰۵۵ واحدی رقم ۱۸۲ هزار و ۹۹۵ واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص قیمت هم وزن با تقویت ۲۶۹۹ واحدی در ارتفاع ۱۲۱ هزار و ۷۹۸ واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بورس تهران بیش از ۵۶۰۶.۵ میلرد تومان و ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶ میلیارد و ۶۸۴ میلیون برگه سهم طی ۸۲۴ هزار و ۴۸ نوبت معاملاتی بود.

شورای عالی اختیارات ارزی بانک مرکزی را تمدید کرد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: شورای عالی هماهنگی اقتصادی، اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار و اصلاحات نظام بانکی ارز تمدید شد.

شورای شهر نرخ حمل و نقل ۹۹ را مشخص کرد

اعضای شورای شهر تهران نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس مترو در سال۹۹ را مشخص کردند.بر این اساس نرخ بلیت مترو در سال ۹۹،بلیت تک سفره داخلی شهری ۱۵،۰۰۰ ریال،بلیت تک سفره حومه به تهران، ۲،۰۰۰ ریال بیشتر از نرخ بلیت تک سفره داخلی شهری در سال ۹۹ (۱۷،۰۰۰ریال)،بلیت تک سفره هشتگرد ۵۰،۰۰۰ ریال،بلیت تک سفره فرودگاه امام خمینی همانند سال گذشته بدون افزایش ۹۰/۰۰۰ ریال،همچنین بیشترین تخفیف کارت بلیت متناسب با سفر ۵۰ درصد بهای بلیت تک سفره تعیین شد.در ادامه با بررسی نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۹،نرخ کرایه تاکسی سقف ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته و نرخ پایه افزایش پیدا کرد (در نرخ کرایه تاکسی از ساعت ۲۲ تا ۰۶ صبح ۲۰ درصد افزایش اعمال می‌شود).نرخ کرایه ناوگان تاکسیرانی که خدمات ویژه به شهروندان ارایه می‌کنند تا ۸۰ درصد افزایش یافت.نرخ کرایه سرویس مدارس نیز در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته تا سقف ۲۵ درصد با افزایش نرخ مواجه شد.نرخ کرایه خطوط اتوبوس و مینی بوس،اعضای شورای شهر تهران به شهرداری تهران (شرکت واحد اتوبوسرانی) اجازه دادند تا نسبت به نرخ کرایه سال ۹۸، ۲۵ درصد نرخ کرایه اتوبوس و مترو را در سال ۹۹ افزایش دهد.

اقساط وام ها عقب افتاد

همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود درباره مصوبات جلسه امروز شورای پول و اعتبار در مورد حمایت از کسب و کارها در پی شیوع ویروس کرونا نوشت: در جلسه عصر امروز شورای پول و اعتبار تصمیمات مهمی برای حمایت از صاحبان کسب و کارها خصوصا فعالیت ها و حرف خرد که به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا دچار مشکلات مالی شده اند و مصادیق آن توسط دولت تعیین می شود ( نظیر: هتلها، رستوران ها، بخشی از حمل و نقل و ...) اتخاذ کرد. به این صورت که اقساط تسهیلات قرض الحسنه کلیه اشخاص طی ماه های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل بشود.او ادامه داد: : تمامی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی موظف هستند بر اساس مصادیق اعلامی دولت و درخواست مشتری، مساعدت لازم را به عمل آورند.بالطبع بانک مرکزی نیز در کنار مدیران بانکها خواهد بود و در صورت نیاز به حمایت مالی، پشتیبانی لازم را از آنها به عمل خواهد آورد. به امید خلاصی هرچه زودتر ملت بزرگ ایران از این ویروس و عادی شدن فعالیت های اقتصادی کشور.

صمت به الکل ایست داد

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مواد ضدعفونی کننده در کشور وجود دارد، صادرات الکل را ممنوع است.وی افزود: علاوه براین، تعرفه واردات مواد اولیه مثل الکل نیز به ۵ درصدکاهش یافته تا واردات با حجم و سرعت بیشتری انجام شود.

تیموری به ابهام‌های «لغو سفر» پایان داد

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این‌که گردشگری و صنایع دستی در رده نخستین گروه‌های دریافت‌کننده بسته حمایتی در بحران ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، تاکید کرد: شرایط «فورس ماژور» همچنان برقرار بوده و کنسلی سفرها «بدون کسر جریمه» باید اعمال شود. کارگروه رسیدگی به شکایات و پیگیری تخلفات لغو سفر نیز تشکیل شده است.بخشنامه «لغو سفر» به دنبال شیوع ویروس کرونا و مسدود شدن برخی مرزهای هوایی و زمینی، تعلیق پروازهای خارجی و تاکید وزارت بهداشت و رییس‌جمهور برای کاهش سفرهای داخلی، حدود یک هفته است به تاسیسات گردشگری ابلاغ شده است، اما با سرپیچی برخی هتل‌ها و آژانس‌های گردشگری مواجه شد.معترضان، این بخشنامه را به دلیل بی‌توجهی به خسارت‌های وارده به بخش خصوصی در یک سال گذشته، غیرکارشناسی و غیرمسؤولانه دانستند.با ادامه این روند اعتراضی و تضییح حقوق برخی مسافران، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در نامه‌ای خطاب به انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خواست: هزینه کنسلی تورها و پروزاها را بدون دریافت جریمه به مردم برگردانند. هرچند که این تشکل آن را امکان‌پذیر ندانست.اینک، ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت دبیرخانه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه‌های گردشگری و ورزشی را نیز به عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا به این ابهام‌ها پاسخ داد.او تاکید کرد: بخشنامه «لغو سفر» ناقص و مبهم نیست، اولین بار نیست که چنین بخشنامه‌ای را تنظیم می‌کنیم، اینطور هم نیست که از جزئیات اطلاعی نداشته باشیم. این بخشنامه کاملا کارشناسی و حقوقی تنظیم شده و منطبق بر قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی است. با این وجود اگر ابهامی درباره مفاد آن وجود دارد، آمادگی رفع آن را داریم.

سامانه مقابله با کرونا راه اندازی شد

وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات با همکاری سازمان نظام پزشکی، سامانه مقابله با کرونا را راه‌اندازی کردند. وزارت بهداشت خواستار آن شده است که افراد قبل از مراجعه به مراکز درمانی از این برنامه برای تست سلامتی خود استفاده کنند.این اقدام باعث جلوگیری از مراجعه غیرضروری مردم به مراکز درمانی که در آنها احتمال آلودگی به کرونا وجود دارد، خواهد شد.این برنامه در آدرس زیر قابل دسترسی است: https://cafebazaar.ir/app/co.health.covid

ذخایر اورانیوم ایران از سقف برجام عبور کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که ذخایر غنی شده ایران پنج برابر محدودیت تعیین شده در توافق هسته‌ای است.طبق گزارش آژانس، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به یک هزار و ۲۱ کیلوگرم رسیده که این میزان از سقف ۲۰۲.۸ کیلوگرم توافق شده در برجام فراتر است.براساس این گزارش، علاوه بر ذخایر، سطح اورانیوم غنی‌شده توسط ایران نیز فراتر از توافق صورت گرفته در برجام است.همچنین در بخشی از این گزارش، آژانس مدعی شده ایران اجازه دسترسی به سه مکان را فراهم نکرده و درباره پرسش‌های آژانس پیرامون مواد هسته‌ای اعلام نشده، همکاری قابل توجهی نداشته است.

شهرداری لایحه بودجه ۹۹ را تصویب کرد

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران به پایان رسید، گفت که اعضای پارلمان شهری پایتخت با برگزاری جلسه‌های فشرده امروز رقم بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران را نهایی کردند.محسن هاشمی پس از دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران افزود: بودجه مصوب و نهایی شهرداری تهران برای سال ۹۹ مبلغ ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان است.وی تاکید کرد که تمام دستگاه ها و نهادها باید به شهرداری تهران کمک کنند تا این بودجه محقق شود.هاشمی درباره فروش برخی املاک شهرداری تهران نیز گفت: شهردار تهران در جلسه هم اندیشی صبح امروز خواست تا به جای افزایش اختیارات برای فروش املاک، لایحه ۲ فوریتی برای فروش ۱۱ ملک را ارائه کند.رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید بدانیم که بودجه شهرداری تهران همواره به ۲ بخش نقد و غیر نقد تقسیم بندی می‌شود.وی خاطرنشان کرد: این اختیار به شهرداری تهران داده شد تا تعدادی از املاک خود را با مزایده به فروش برساند.

تب کرونای فضای مجازی فروکش کرد

با انتشار اخبار مبنی بر شیوع کرونا از روز اول اسفند ماه و گسترش آن در سراسر کشور، مسأله کرونا به مسأله اول مردم و همچنین کاربران فضای مجازی مبدل شد به نحوی که هشتگ #کرونا ۱۰ روز است که ترند اول توئیتر فارسی است و پربازدیدترین مطالب تلگرامی نیز به این موضوع اختصاص داشته است.بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد که با گذشت زمان، التهابات اولیه نسبت به شیوع ویروس کرونا فروکش کرده و به نظر می‌رسد که مردم آمادگی ذهنی بیشتری نسبت به این مسئله پیدا کرده‌اند و نسبت به روزهای گذشته کمتر در این رابطه صحبت می‌کنند که این امر در نمودار زیر نمایان است. اوج مطالب منتشر شده در مورد کرونا در روز ۶ اسفند ماه بوده است؛ یعنی روزی که ایرج حریرچی و محمود صادقی اعلام کردند که مبتلا به کرونا شده‌اند و پس از آن توئیت‌های منتشر شده در مورد کرونا (محور سمت راست) روندی کاملا نزولی پیدا کرده و تعداد توئیت‌ها از ۷۵هزار توئیت در روز ۶ اسفند به ۴۷ هزار توئیت در روز ۱۲ اسفندماه رسیده است. در تلگرام نیز (محور سمت چپ) این روند مشابهی طی شده و در حالی که در روز ۶ اسفند ماه بیش از ۲۲۱هزار پست تلگرامی در مورد کرونا منتشر شد، در ۱۲ اسفندماه این آمار به حدود ۱۹۳هزار پست رسیده است.نمودار فوق نشان می‌دهد که اگرچه التهبات اولیه در مورد کرونا فروکش کرده، اما همچنان در مورد این موضوع مطالب بسیار زیادی در فضای مجازی منتشر می‌شود و هنوز جامعه نسبت به این موضوع بسیار حساس است. از آنجایی که این امر با زندگی روزمره مردم گره خورده، این حساسیت قابل فهم است. با این حال پیش‌بینی می‌شود که در صورت آن که اتفاق جدیدی نیفتاد، همچنان میزان مطالب منتشر شده در مورد کرونا روندی نزولی داشته باشد و مردم کمتر در مورد آن صحبت کنند.

جمعه میزبان سامانه بارشی شد

بر اساس نقشه های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی در استان های واقع در شمال شرق و دامنه های البرز شرقی بارش برف، باران و وزش باد و در بخش هایی از شرق و استان های ساحلی دریای خزر بارش پراکنده و وزش باد پیش بینی شده است.فردا ۱۴ اسفند سامانه بارشی در شمال شرق و بخش هایی از شرق فعال بوده و اواخر این روز از کشور خارج می شود.طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید گاهی گردوخاک پیش بینی می شود و تا صبح پنجشنبه هوای سرد در شمال شرق و شرق کشور ماندگار است.بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای پنجشنبه و جمعه در اکثر مناطق کشور جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما خواهیم داشت. از اواخر وقت جمعه سامانه بارشی وارد کشور شده و شنبه آینده در شمال غرب، غرب، برخی مناطق جنوب غرب، دامنه های زاگرس مرکزی و به تدریج دامنه های البرز مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد. آسمان تهران نیمه ابری همراه با وزش باد ۱۷ تا ۲۴کیلومتری در جهت غرب-جنوب غربی و احتمال بارش ۱۰ درصدی پیش بینی شده است. فردا و روز پنجشنبه نیز آسمان تهران غبارآلود، احتمال بارش صفر درصدی و وزش باد جنوب-جنوب غربی ۱۱ تا ۱۹ کیلومتری (۱۴ اسفند) و ۹ تا ۱۵ کیلومتری (۱۵ اسفند) در جهت جنوب پیش بینی شده است.امروز بیشینه دمای پایتخت ۱۱، فردا ۱۳ و روز پنجشنبه ۱۵ درجه خواهد بود.

ناجا محتکران اقلام بهداشتی را دستگیر کرد

رییس پلیس پیشگیری تهران گفت: ۲۲ نفر در ارتباط با احتکار اقلام بهداشتی و پزشکی در پایتخت دستگیر شده اند.سردار «کیوان ظهیری» با اعلام این خبر به پایگاه اطلاع رسانی پلیس پایتخت افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در پایتخت، مجموع اقدامات کلانتری ها در زمینه مبارزه با احتکار کالاهای سلامت محور و اقلام پزشکی تا روز جاری منتج به کشف ۲۰ میلیون و ۶۰۰ عدد انواع ماسک، تعداد یک میلیون و ۱۷۷ هزار دستکش، ۸۶۲ هزار لیتر الکل ضد عفونی کننده، ۶ هزار و ۴۴۲ لیتر مواد ضد عفونی کننده و ۷ هزار و ۵۰۰ عدد ژل ضدعفونی کننده شد.رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ با اشاره به دستگیری ۲۲ متهم در خصوص احتکار اقلام پزشکی و سلامت محور ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و نیاز شهروندان به دریافت اینگونه اقلام سلامت محور و بهداشتی، گشت های ویژه پلیسی در کلانتری ها توجیه و تاکید شد که رصد انبارها و محل‌های دپو احتکار شده را در دستور کار خود قرار دهند و با محتکران و پخش کننده‌های اقلام غیربهداشتی و تقلبی با قاطعیت برخورد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha