شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قم هراسی

حوزه/شیوع ویروس کرونا در کشورمان این روزها حرف و حدیث‌های فراوانی را ایجاد کرده است به طوری که برخی از افراد مغرض داخلی و خارجی قم را به‌عنوان مرکز و کانون این ویروس معرفی می‌کنند که کاملاً غیرکارشناسی و غیر منطقی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شیوع ویروس کرونا در کشور این روزها تقریباً همه استان‌های کشور را درگیر کرده است و علاوه بر این تمامی اخبار کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است.

ورود ویروس به کشور پیش بینی شده بود

این درحالی است که از همان روزهای نخستی که شیوع این ویروس در چین رسانه‌ای شد، بسیاری از پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کشورمان ورود قریب الوقوع این ویروس به کشورهای مختلف به خصوص ایران را پیش بینی کرده بودند.

میزان بالای مراودات تجاری جمهوری اسلامی ایران با چین و روابط حسنه و نزدیک این دو کشور موجب شده بود که هشدارها در خصوص افزایش نظارت‌ها و کنترل‌های پزشکی در مبادی ورودی به خصوص در فرودگاه‌های کشور و از جمله فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) افزایش یابد اما به هر حال ویروس وارد کشور شد و با توجه به دوره‌ای نهفتگی آن تقریباً به صورت نامرئی و پنهان افراد زیادی را در شهرهای مختلف درگیر کرد.

شیوع این ویروس در کشورمان این روزها حرف و حدیث‌های فراوانی را ایجاد کرده است به طوری که برخی از افراد مغرض قم را به‌عنوان مرکز و کانون این ویروس معرفی می‌کنند که کاملاً غیرکارشناسی و غیر منطقی است.

پزشکان قمی اولین پزشکانی بودند که ورود کرونا ویروس به کشور را کشف کردند

آن طوری که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان می‌کنند، قم اولین استانی بود که با شهامت و در راستای حفظ سلامتی شهروندان ابتلای دو مورد از بیماران قمی را به این ویروس اعلام کرد.

در واقع موضوعی که پزشکان متخصص بیمارستان کامکار قم نیز آن را تأیید می‌کنند این است که پزشکان قمی اولین پزشکانی بودند که این ویروس را شناسایی کردند و این دلیلی بر این  است که این استان منبع و منشاء نشر این ویروس در کشور بوده است، صحت ندارد.

این ادعای درست و علمی پزشکان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را ریچارد برنان رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت نیز تأیید کرد به طوری که روز یکشنبه ۱۸ اسفندماه در جمع خبرنگاران قمی بیان داشت: نخستین یافته‌های ما این است که کرونا تازه ۶۷ روز است در جهان شیوع پیدا کرده و در کشور ایران نیز در شهر قم برای نخستین بار این ویروس کشف شد.

در واقع رئیس هیات اعزامی سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به سؤال خبرنگاران هیچ گاه این موضوع که قم اولین شهری در کشور بوده که درگیر این بیماری شده است را تأیید نکرد.

پای تاجر سعودی در میان است

البته پیش از این نیز تدروس آدراهام، رئیس سازمان جهانی بهداشت در خصوص نحوه ورود این ویروس به ایران گفته بود: طبق گزارش تحقیقاتی که نتیجه آن اعلام شده سفر آوریل (بهمن‌ماه) سال جاری یک تاجر عربستانی به نام خالد بن فرحان به همراه همسر چینی‌اش که او هم از تاجران خودرو است منشأ اصلی ویروس کرونا در ایران است.

این تیم تجاری برای واردات قطعات خودرو به ایران سفری به تهران داشتند. قبل از ورود آن‌ها به ایران در فرودگاه تهران از ورود همسر چینی این تاجر جلوگیری شده است.

قرار گرفتن نام خالدبن فرحان در لیست تلفات وزارت بهداشت عربستان به شروع برخی تحقیقات برای ریشه‌یابی ورود کرونا به ایران انجامید که نتایج تحقیقات فرضیه انتقال کرونا از طریق این افراد را تأیید کرد.

نکته دیگری که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد عدم وجود فرودگاه و حتی مرزهای دریایی در قم است چرا که در تمامی کشورهایی که این ویروس به آن‌ها سرایت کرده است یا از طریق ورود مسافران به صورت هوایی یا به صورت دریایی بوده است که گواه این موضوع قرنطینه شدن چند هفته‌ای مسافران در کشتی مسافربری در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا است.

آماده‌باش بیمارستان شهدای یافت‌آباد برای مقابله با کرونا در بهمن‌ماه

علاوه بر این نگاهی به گذشته و مصاحبه‌های مسئولان به‌خوبی کذب بودن این ادعا که شهروندان قمی برای اولین بار به این ویروس مبتلا شدند را نمایان می‌کند.

به‌عنوان‌مثال فردین مهرابیان، معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۱۲ بهمن ۹۸ در پاسخ به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در خصوص وجود بیماران مبتلابه کرونا در این استان اظهار داشت: ما هیچ موردی از ابتلای افراد به بیماری کرونا در استان گیلان نداریم.

این در حالی است که در آن روزها اصلاً خبری از وجود کرونا در شهر قم گزارش نشده است.

نکته دیگری که در این میان باید به آن اشاره کرد مصاحبه شب گذشته دکتر امیر براتی رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد تهران با برنامه تیتر امشب شبکه خبر است که در این گفتگو بیان داشت: از نیمه دوم بهمن‌ماه این بیمارستان آماده پذیرایی از بیماران کرونا بود.

علاوه بر این هم‌اکنون نیز بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت استان تهران دارای بیشترین بیمار کرونا در کشور است.

هرچند که در مقطع کنونی همدلی و انسجام کامل همه مردم و دستگاه‌های دولتی و نظامی و...برای ریشه‌کنی این ویروس در کشور ضروری و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما نباید از این مهم نیز به‌سادگی عبور کرد که بروز این بیماری موجب شده افراد مغرض عقده‌ها و کینه‌های چندین ساله خود را شهر کریمه اهل‌بیت (ع) را با به راه انداختن شایعات و قم هراسی تلافی کنند.

گزارش: عباسعلی محمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha