پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 893455
۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
ویروس کرونا

حوزه/ رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: ویروس وزن بالایی دارد و امکان غوطه وری آن در فضا خیلی خیلی غیر محتمل است بنابر این وقتی این ویروس از دهان فرد خارج می‌شود به دلیل نیروی جاذبه و ثقلی که ویروس دارد به طور معمول روی سطوح و زمین قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر علیرضا زالی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چقدر بیماری کرونا از طریق ویروس‌های پراکنده در هوا می‌تواند منتقل شود؟ گفت: هنوز هیچ چیز متقن و صد در صدی در عرصه جهانی و با کارهای اصیل پژوهشی به اثبات نرسیده است که تأیید کند انتقال ویروس از طریق هوا بوده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: همچنان متداول‌ترین روش انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی است، زیرا این ویروس وزن بالایی دارد و امکان غوطه وری آن در فضا خیلی خیلی غیر محتمل است بنابر این وقتی این ویروس از دهان فرد خارج می‌شود به دلیل نیروی جاذبه و ثقلی که ویروس دارد به طور معمول روی سطوح و زمین قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مطالعات جهانی در زمینه انتقال ویروس از طریق هوا بسیار اندک است و نمی‌شود به آن استناد کرد و شایع‌ترین عامل انتقال این ویروس چه در کشور چین و چه در بقیه کشورها انتقال از طریق قطرات تنفسی است.

دکتر زالی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا برخی بیمارستان‌های خصوصی داروهایی گران قیمت از جمله داروی آویگان را که گفته می‌شود ۳۰ میلیون تومان برای تهیه این دارو هزینه به بیمار تحمیل شده بود تجویز می‌کنند؟ افزود: این گونه موارد به ندرت گزارش شده است، زیرا با وجود مشارکت بسیار خوب بخش خصوصی، اما تاکنون عمده بیماران بستری در شهر تهران در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی و در سایر موارد در بیمارستان‌های عمومی غیر دولتی بوده است و در بیمارستان‌هایی هم که از بخش خصوصی این بیماران را پذیرش کرده اند، کادر درمانی شناخته شده و دانشمندی دارند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران اظهار کرد: ممکن است در مواردی اندک، افراد با نسخه‌هایی روبرو شوند، اما تا زمانی که پروتکل‌های قطعی و ملی، مصرف یک دارو را به تأیید نرسانده باشند و در پروتکل‌های ملی ما گنجانده نشده باشند باید اجازه داد داروهایی که همچنان تجویز می‌شود مصرف شود.

 دکتر زالی افزود: عمده این داروهایی که ذکر کردید ضد ویروسی و گران هستند و مصرف آن باید در محیط‌های بیمارستانی و تحت نظر متخصص مسلط باشد.

وی ادامه داد: ما همچنان در حال بررسی برخی از این داروها هستیم و به محض این که نتایج بالینی، اثربخشی این داروها را اثبات کند در پروتکل‌های درمانی داخل کشور گنجانده خواهد شد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: هم اکنون ۴ مرکز در شهر تهران روی داروهای اختصاصی ضد ویروسی کار می‌کنند و منتظریم تا نتایج آن حاصل شود و باید صبر کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره جنسیت فوت شدگان ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، گفت: براساس بررسی فوت شدگان کشوری ۶۴ درصد مذکر و بقیه بانوان هستند که این نسبت در میان فوت شدگان شهر تهران هم صدق می‌کند.

انتهای پیام

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha