پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رئیس جمهور

حوزه/ رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا گفت: از روز ۲۳ فروردین ساعت کار اداری از ۷ صبح آغاز می‌شود و ۲ بعدازظهر به پایان می‌رسد، این ساعت برای ماه رمضان نیز بهتر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز یکشنبه 17 فروردین، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: همه با هم و در کنار هم این کار را انجام می‌دهیم، نیروهای مسلح و همه ارکان کشور نیز همین طور هستند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در روندی که در مبارزه با بیماری کرونا پیش رو داریم، هیچ اختلاف نظری میان دستگاه‌های دولتی و قوای سه گانه وجود ندارد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همه جا حمایت فرمودند و هر جا نیاز داشتیم و خدمت ایشان نکته‌ای را عرض کردیم و پیامی فرستادیم یا نامه‌ای نوشتیم، ایشان همراهی فرمودند.

 روحانی با بیان اینکه کل نظام یکپارچه است، تصریح کرد: در عین حال، بدخواهان ما خیلی عصبانی و ناراحتند، خودشان هم می‌دانند.

رئیس جمهور همچنین گفت: بیماری کرونا با همه گرفتاری‌هایی که برای ما ایجاد کرده، آثاری هم داشته و یکی از آثار خوبش وحدت بیشتر جامعه اعم از دولت، مردم، نیروها و ارکان کشور بوده است و انسجام و یکپارچگی در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم.

آقای روحانی افزود: البته طبق گزارشی که درباره سالم بودن هوا به علت کاهش ترافیک ارائه شد، جزو آثاری است که این بیماری دارد.

رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد: ما هیچ اختلافی میان وزارتخانه‌ها به ویژه میان وزارتخانه‌های صمت و بهداشت نداریم؛ یک چیزی را یک گوشه ای، یک کسی و شیطانی پیدا می‌کند و به رسانه‌های خارجی می‌دهد که آن را بزرگ می‌کند در حالی که ما هیچ اختلافی در این نظر نداریم.

روحانی افزود: خلاف دعوت بدخواهان و ضد انقلاب که مردم را دعوت می‌کنند که میان سلامت و فعالیت اقتصادی، یکی را باید انتخاب کرد، این حرف کاملاً مردود، غلط، خلاف و ناصواب است.

رئیس جمهور تاکید کرد: هم فعالیت‌های اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی در کنار هم قابل اجراست. فعالیت‌های اداری، تولیدی و دیگر فعالیت‌های اقتصادی باید به پا باشد، منتهی همه اصول و پروتکل‌های وزارت بهداشت باید مراعات شود.

ممنوعیت فعالیت کسب و کارهای پر ریسک تا پایان فروردین 

 روحانی افزود: فعالیت‌های پرریسک مانند فعالیت ورزشگاه ها، مجموعه‌های ورزشی از جمله استخرها، همچنان ممنوع است تا در موعد مقرر برای آن تصمیم گیری شود.

وی گفت: درباره فعالیت‌ها و کسب و کارهای متوسط و کم ریسک، قرار شد استان‌ها با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان که در سایت این وزارتخانه آمده، از ۲۳ فروردین فعالیت خود را آغاز کنند، اما در اینجا اصناف و اتحادیه‌ها باید پروتکل‌ها را رعایت و نظارت کنند، اگر چه مسئولیت نظارت بر عهده وزارت بهداشت است و اگر نیاز داشتند قرار شد بسیج هم در این باره کمک کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌خواهیم فعالیت کسب و کارها سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: کارگروهی در این چند روز موضوع فاصله گذاری هوشمند اجتماعی را در وزارت کشور بررسی و کمیته اجتماعی و امنیتی این کارگروه موارد را جمع بندی کرد و وزرا و مسئولان بررسی‌های لازم را انجام دادند.

روحانی ادامه داد: خواست این کمیته و خواست وزارت صمت، فعالان اقتصادی و اصناف همین جمع بندی بود که در جلسه ارائه شد و آن هم آغاز به کار کسب و کارها و فعالیت‌های کم ریسک از ۲۳ فروردین است که در استان‌ها آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز خواهد شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: فعالیت اقتصادی در استان تهران از سی ام فروردین یعنی شنبه آغاز خواهد شد، البته با همان مراعات کنترل بهداشتی و نظارت دقیق در این زمینه باید انجام شود.

وی افزود: ما از مسئولین تبلیغات خواستیم در این زمینه تبلیغاتی را آماده کنند و از طریق آن اطلاعاتی را به مردم بدهند، در صدا و سیما هم برای مردم توضیح داده شود که مشاغل مختلف و افراد فعال هر کدام چه اصولی را باید مراعات کنند.

روحانی در ادامه گفت: حتی مشتری‌ها هم باید اصول بهداشتی را رعایت کنند همه این‌ها باید برای مردم به طور کلی توضیح داده شود برای اینکه باید وظایف همه مقابل یکدیگر روشن شود.

رئیس جمهور افزود: آغاز فعالیت به معنای این نیست که اصل در خانه ماندن را نقض کرده و یا فراموش کنیم، آن‌هایی که حضورشان در جامعه ضرورتی ندارد، ترجیح بر این است که مراعات کنند و در خانه بمانند بیرون آمدن را به حداقل ممکن کاهش دهند.

روحانی اظهار کرد: ما برای آغاز فعالیت‌ها امروز تصمیم گرفتیم از یک روند پلکانی استفاده کنیم و این پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان بود که در آغاز این جلسه توصیه آن‌ها به ستاد ملی این بود که فعالیت‌های مردم باید تدریجی انجام شود.

وی افزود: بنابراین هم ما نسبت به اقتصاد، الان پلکانی تصمیم گرفتیم، هم نسبت به استان‌ها و هم تهران، نسبت به ادارات دولتی که همین الان فعال و همه سرکار هستند، ولی از هفته آینده یعنی از ۲۳ فروردین فعالیت ادارات با حضور دو سوم کارمندان انجام می‌شود یک سوم مجاز هستند که سرکار نباشند و در بخش‌های مختلف برای این یک سوم، به صورت گردشی تصمیم گیری شود.

رئیس جمهور گفت: در اینجا تاکید شد که افرادی که سن بالایی دارند و یا با مشکل بیماری‌های زمینه‌ای مواجه هستند، در اولویت این تقسیم بندی قرار گیرند، البته نیاز به گفتن نیست که هر کس مبتلا به کرونا شد وظیفه اش است که به رئیس بخش اعلام کرده و سر کار نیاید و برای مدتی که مشخص شده مثلا دو هفته در خانه نقاهتگاه بماند، حضورش در محل کار جرم تلقی می‌شود.

آمدن بیماران کرونایی به سرکار، جامعه و اجتماعات ممنوع است

روحانی تصریح کرد: کسی که دارای کرونا است، آمدنش به سرکار، جامعه و اجتماعات ممنوع است، باید خود را در خانه، نقاهتگاه و یا بیمارستان قرنطینه کند و ما هم در مصوبه قبلی مان تاکید کردیم، البته من دیروز هم چند جا پرسیدم، هنوز این مسئله عملیاتی نشده است.

وی همچنین گفت: از آقای نمکی وزیر بهداشت می‌خواهم که این مسئله را ابلاغ کند و قاطع اعلام کند که هر آزمایشگاهی به نتیجه مثبت برسد باید به فرد، محل کار و خانواده بیمار اعلام کند.

رئیس جمهور افزود: این موضوع را باید همه آزمایشگاه‌ها مراعات کنند و اسامی را به سه محل مذکور اعلام کنند، چون فرد باید خود را قرنطینه کند، وقتی به کسی می‌گویند تست کرونای شما مثبت است، نباید افراد نگران و مضطرب شوند، چون بسیاری از مردم بدون هیچ اقدام درمانی و با ایزوله کردن و با قرنطینه سلامتشان را به دست آورده اند.

 روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: بسیاری از مردم بدون هیچ اقدام درمانی با قرنطینه خوب می‌شوند، این رقم اکنون حدود ۸۵ درصد است و با مراقبت و ایزوله کردن این افراد خوب می‌شوند، البته ۱۵ تا ۲۰ درصد مبتلایان لازم است به پزشک مراجعه کنند و آن‌ها نیز درمان می‌شوند.

رئیس جمهور گفت: از هر ۱۰۰ نفری که به کرونا مبتلا می‌شوند، ۳ تا ۴ نفر خطر مرگ تهدیدشان می‌کند، اما رقم جهانی ۵ درصد است، ولی ما باید به رقم پایین‌تر برویم و به رقم ۲ درصد برسیم.

وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود که برخی افراد مبتلا خود را مخفی می‌کنند، البته این ابتلا به کرونا نکته منفی نیست و نباید آن را مخفی کرد، باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم، در اجتماعات نرویم، به هم دست ندهیم، از ماسک و دستکش استفاده کنیم تا ان شاءالله سالم بمانیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: کرونا یک بیماری است که ترسش از خودش بدتر است، ترس و اضطراب می‌تواند، مشکلات بیشتری ایجاد کند، بنابر این نباید از این بیماری ترسید و ان شاءالله روزی شاهد ریشه کنی آن بشویم.

ساعت کار ادارات از ۲۳ فروردین ۷ تا ۱۴ است 

 روحانی افزود: از روز ۲۳ فروردین ساعت کار اداری از ۷ صبح آغاز می‌شود و ۲ بعدازظهر به پایان می‌رسد، این ساعت برای ماه رمضان نیز بهتر است، چون اکنون به ماه رمضان نزدیک هستیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: ناهار و نماز جماعت نیز فعلاً نداریم و در ماه رمضان هم اگر وضعیت ادامه داشته باشد، نماز جماعت نداریم.

 روحانی افزود: در بحث نقل و انتقالات در جلسه امروز دو خبر خوش داده شد، یکی انتقال کلیه کالاهای ضروری از گمرک و شهرهای مختلف، کارخانه‌ها و مراکز تولید به مراکز مصرف بدون هیچ خللی به خوبی انجام گرفته است و یک درصد هم کمتر از سال پیش نبوده است، به همین خاطر از بخش حمل و نقل تشکر ویژه می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: نکته دوم گفته شده در ماه اسفند و فروردین که ما با ویروس کرونا درگیر بودیم، هیچ فردی نه از کار خود اخراج و نه تعدیل شده است، همه این‌ها مشمول آن طرح بانکی است که برای دریافت آن نباید فردی اخراج یا تعدیل شده باشد.

ادامه تعطیلی مدارس تا پایان فروردین 

 روحانی در ادامه اظهاراتش گفت: در موضوع آموزش فعلاً تصمیم بر این است که در بخش آموزش و پرورش به استثنای آموزش تکمیلی در دانشگاه‌ها که می‌گویند از ۳۰ فروردین آموزش‌ها حضوری خواهد بود، به ویژه در بخش دکتری؛ در بخش کارشناسی و نیز در آموزش و پرورش، فعالیت‌های آموزشی تا ۳۰ فروردین تعطیل است و از فضای مجازی استفاده شود.

رئیس جمهور افزود: البته این اختیار به آموزش و پرورش داده شده است که در استان‌هایی که می‌توانند فعالیت شان را آغاز کنند، هیچ مانعی برای از سرگیری آموزش حضوری وجود ندارد.

 روحانی اضافه کرد: استان‌های سفیدی در مناطق جنوبی کشور مانند استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان داریم که هیچ مشکلی برای آموزش ندارند و آموزش و پرورش در این استان‌ها می‌توانند فعالیت شان را آغاز کنند.

رئیس جمهور ادامه داد:، اگر برای کل کشور صحبت می‌کنیم، فعلاً آموزش حضوری تا پایان فروردین تعطیل است تا در جلسات بعدی ببینیم چه تصمیمی را می‌توانیم اتخاذ کنیم.

محدودیت‌های سفر با خودروهای شخصی

روحانی همچنین درباره محدودیت‌های سفر با خودروهای شخصی گفت: تردد این خودروها در داخل استان‌ها آزاد است و هیچ وقت ممنوع نبوده، اما رفت و آمد خودروهای شخصی در میان استان‌ها که ممنوع بوده است همچنان تا ۳۰ فروردین ممنوع خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: البته استان‌های تهران و البرز نیز، چون تقریباً یک استان تلقی شده، رفت و آمد خودروهای شخصی آزاد است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: شیوه کار ویروس کرونا هنوز صد در صد برای ما مشخص نیست، یعنی وزارت بهداشت نمی‌تواند پاسخ دهد که شکل فعالیت این ویروس در یک ماه یا دو ماه آینده و یا در تابستان چگونه است و اطلاعات روشن قطعی در این باره در اختیار ندارد، بنابر این باید با صبوری همه اصول بهداشتی را رعایت کنیم تا ببینیم در آینده وضع چگونه خواهد بود.

 ادامه تعطیلی اماکن مقدس تا پایان فروردین

روحانی، ادامه تعطیلی اماکن مقدسه تا پایان فروردین را از دیگر تصمیمات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا دانست.

رئیس جمهور در پایان گفت: جلسه بعدی این ستاد ۲۴ فروردین برگزار می‌شود و اگر لازم باشد که جلسه دیگری تا پیش از این موعد داشته باشیم، اعضا را مطلع می‌کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: نمی‌گزاریم کرونا معیشت مردم را نابود کند همه فعالیت‌های اقتصادی 20فروردین آغاز شود. آقای روحانی، کرونا فاجعه جهانی‌ست فقط با همکاری بین‌المللی درمان می‌شود فعالیت اقتصادی نه تنها معیشت‌مان را تأمین نمی‌کند بلکه جان‌مان را هم می‌گیرد.