پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مرضیه نفری

حوزه/ مسئول کتابخانه عمومی حضرت آیت الله خامنه ای قم گفت: یکی از برنامه های ما در راستای امداد فرهنگی و اجتماعی در ایام کرونا این است که کتاب های مورد نیاز علاقه مندان به مطالعه را به دست آن ها برسانیم و لو این که این افراد، زندانیان در حبس باشند.

مرضیه نفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که تغییر ناگهانی زندگی اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا، دید و بازدیدها، سفرها و انجام بسیاری از کارهای فرهنگی و اجتماعی را به شدت محدود ساخته است، اظهار داشت: این ایام با وجود همه تلخی هایش برای ما و فرزندانمان با عمل به شعار «در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم» خاطره می شود، اما در عین حال ما به عنوان کتابدار و نویسنده در این ایام همه تلاشمان را می کنیم تا با کتاب رسانی به علاقه مندان و مشارکت در امداد فرهنگی، تا حدی تلخی های و سختی های کرونا را برای مردم و نسل جوان کمتر کنیم

وی با بیان این که کتاب در روزگار کرونایی، مردم را به سفرهای خوش و به یادماندنی دعوت می کند، افزود: طبعاً به جهت شرایط پیش آمده، سال جاری تفاوت بسیاری با سال های پیش دارد و آن هم تعطیلی کتابخانه های عمومی به عنوان مهم ترین مرکز فرهنگی برای همه اقشار و گروه های سنی است که البته نباید فعالیت های آن متوقف شود.

این نویسنده و رمان نویس همچنین گفت: کتابخانه آیت الله خامنه ای قم از جمله کتابخانه هایی است که این دلتنگی و انتظار کاربرانش را درک می کند و حتی کاربرانش را محدود به مرکز خود نمی داند بلکه آنان را در فراسوی مرز کتابخانه حتی در کنج تنهایی و زندان هم که باشند، پیدا می کند. این کاربران می توانند حتی زندانیانی باشند که جسمشان در بند است و حتی کتابخانه ای را ندیده باشند و چه بسا کتابی را هم نخوانده باشند. افرادی که به دلیل اشتباهاتی مجبور به تحمل محدودیت ها می شوند و البته این برای آگاهی و تنبه گاهی لازم است.

نفری ادامه داد: اسفند سال ۹۷ با یکی از دوستانم که کارمند زندان بانوان بود، سر صحبت را باز کردیم. برایم از تنهایی زندانیان زنانی گفت که در نوروز نمی توانند مرخصی بگیرند و به خانه هایشان بروند و به هزاران دلیل نوروز را در پشت میله های زندان می گذرانند و این کامشان را تلخ می کند و روح و روانشان را به شدت آزرده خاطر می سازد و از آن زمان به فکرمان آمد که با ارسال کتاب های جذاب و خواندنی به زندان تا حدی غم و اندوه زندانیان را کاهش دهیم.

مسئول کتابخانه آیت الله خامنه ای اظهار داشت: فروردین ۹۸ بود که دوستم از تجربه کتابخوانی زندانیان صحبت کرد و گفت آن قدر زندانیان غرق در کتاب هستند که فکر می کنیم اینجا کتابخانه است. سکوتی پر از آرامش و نشاط و به دور از هرگونه تنش همیشگی در اینجا حکم فرما است و برخی کتاب ها، طرفداران زیادی دارد به گونه ای که گردش کتاب همراه با شور و عشقی وصف ناپذیر دربازه زمانی سه روزه انجام می شود.

وی گفت: از این حیث خدا را سپاس می گویم که زندانی ها اکنون با کتاب، طراوت خاطر دارند و به جای مرور خاطرات گذشته و ایجاد روزهای تلخ و پرتنش، روزگار خوب وتجربه های نو و شیرینی را پشت سر می گذرانند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha