جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 895001
۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
رضا برجی
رضا برجی

یک مستندساز گفت: اگر آوینی سینمای امروز را می‌دید به دلیل ابتذال موجود در آن، کاملا آن را رد می‌کرد.

رضا برجی، مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، سینمای شهید آوینی را متکی بر ارزش‌ها دانست و اظهار کرد: سینمایی که آوینی تبلیغ می‌کرد متکی بر ارزش‌ها و ساختار حرفه‌ای سینما بود یعنی در کنار داشتن تخصص‌های حرفه‌ای، معنا نیز جایگاهی ویژه در آثار مد نظر آوینی داشت، بنابراین بدون توجه به شاخصه‌های سینما آوینی هیچ فیلمی  بدون این دو شاخصه قادر نبود به موفقیتی دست پیدا کند.

 وی افزود: ارزش‌های مد نظر آوینی در سینما تنها به ظاهر خلاصه نمی‌شد، بلکه جریان‌سازی آن مفهوم، اصلی مهم در آثار سینمایی بود. در حقیقت فیلمی که تنها ظاهری دینی داشت مطلوب نظر سید شهیدان اهل قلم قرار نمی‌گرفت، بلکه  با آن مخالفت هم می‌کرد، زیرا باور داشت کارهای اینچنینی باید جریان سازی نیز داشته باشد.

این مستندساز مجموعه روایت فتح را نقطه اوج کارهای آوینی ذکر کرد و گفت: ازنظرمن مستندهای روایت فتح، بهترین آثاری است که در حوزه دفاع مقدس تولید شده و تا به امروز نمونه آن تکرار نشده است، برای همین هنوز بعد از سالها دیدن آن تولیدات خالی از لطف نیست. مستندهای روایت فتح رزمندگان را آن‌گونه که باید تصویر می‌کرد نه این‌که قهرمانانی که نتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم.

 برجی درباره فیلم‌هایی که آوینی به آنها نقد داشت چنین توضیح داد: نقدهای آوینی عموماً دو سبک فیلمسازی را مورد انتقاد قرار می‌داد. ابتدا کارهایی که صرفاً برای گیشه تولید می‌شدند و هیچ‌گونه ارزش معنایی نداشتند و در کنار این تولیدات آثاری که به اسم سینمای روشنفکری تولید می‌شدند نیز به هیچ وجه مطلوب نظر آوینی نبود، چون این جنس سینما را متعلق به کشورمان نمی‌دانست. او معتقد بود این دست تولیدات صرفاً برای رضایت جشنواره‌های خارجی ساختهد شده و برای کشورمان کارکرد لازم را ندارد.

 وی در پاسخ به این سوال که اگر آوینی سینمای امروز را مشاهده می‌کرد چه نقدهایی به آن وارد می‌دانست گفت: ابتذال مهمترین فاکتور نقدهای وی می‌بود اگر وی مخاطب آثار امروز سینما بود، زیرا بسیاری از کارهایی که این روزها روی پرده می‌روند جدا از این‌که کیفیت سینمایی ندارد، به لحاظ معنایی هم بازگویی آن برای خانواده‌ها شرم‌آور است، هرچند در این سینما معدود آثار خوبی هم وجود دارد اما کلیت تولیدات به نظرم در راستای ترویج فرهنگ انقلاب نیستند.

این جانباز تاکید کرد: دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی نیز به نظرم نشئت گرفته از سیاست‌های فرهنگی کشور است، چون اگر برنامه‌ریزی‌ها به روی تربیت نیروی متعهد در سینما متمرکز می‌شد ما همانند دهه شصت شاهد کارهای ارزشی بسیاری بودیم.

 برجی در بخش دیگری سخنانش تاکید کرد: سینما امروز تنها وسیله‌ای برای سرگرمی نیست. سینمای امروز برای قدرت های بزرگ، ابزاری برای هجمه فرهنگی است، پس اگر در این زمینه خنثی عمل کنیم در حقیقت تسلیم جنگ نرم دشمن  شده‌ایم که سربازان پیشقراول سینما هستند. در چنین شرایطی اگر نظری به فیلم‌هایی که از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود بیندازیم متوجه خواهیم شد که مدتهاست ما تسلیم شده‌ایم، چون بیش از 80 درصد فیلم‌های خارجی آثار هالیوودی هستند که تنها آرمان‌های غرب را تبلیغ می‌کنند.

وی در پایان گفت: توصیه من این است که سینما برای بازنگری در خود یک انقلاب اساسی کند و مجدد به سمت هنرمندان متعهد متمایل شود، چون در این شرایط می‌توان توقع اتفاقات خوب را در این هنر صنعت داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha