پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 896014
۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
یادداشت

حوزه/ کاپیتولاسیون آنجایی است که پس از شهادت مظلومانه حجاج در واقعه منا از مذاکره با سعودی ها سخن گفته شود؛ کاپیتالاسیون آنجایی است که کشورهای دسته چندمی چون عربستان و هم پیمانانش از اشغالگری و تعلق جزایر ایرانی به امارات سخن می گویند اما بازهم از مذاکره با سعودی‌ها گفته می‌شود!!

خبرگزاری حوزه | صحبت‌های طعنه آمیز آقای جهانپور مسبوق به سابقه است. کما اینکه در پی تشییع جنازه سردار شهید حسین اسداللهی با لحنی همراه باتمسخر به انتقاد از آن پرداخت؛ اما پس از مدت زمان کوتاهی  شاهد حضور ایشان در مراسم خاکسپاری یکی بستگان خودشان بودیم! من معتقدم وجود انتقادات و تزاحم آراء همواره حرکت به سمت بالندگی در جوامع خواهد شد، اما نقد باید منصفانه باشد یعنی درجای خود اگر اشتباهی صورت گرفت، انتقاد شود. البته نه مغرضانه و نه اینکه اشتباه دیگران را بزرگ بشماریم و به تخطئه آن بپردازیم و از طرفی خودمان مرتکب همان اشتباه شویم.

 در حال حاضر شاهد به راه افتادن جریانی در درون جامعه هستیم که هر کس از چینی‌ها انتقاد شدیدتری داشته باشد، به اصطلاح ایرانی‌تر است و استکبار ستیزتر، اما این پرسش مطرح می شود که آیا کسانی که هم اکنون در مقابل یک توئیت سفیر چین اقدام به نشان دادن رگ گردن به نشانه غیرت ایرانی می‌کنند، آیا در مقابل توهین‌های هر روزه کشورهای دسته چندمی دنیا همچون عربستان سعودی و کشور کوچک امارات نیز واکنش نشان می دهند؟ یا از لزوم تقویت روابط با عربستان سعودی می گویند!

 آیا در مقابل غربی‌ها نیز همینطور اقدام می کنند!؟ آیا وقتی صحبت از مذاکره با قاتلین سردار سلیمانی می‌شود، آن هم درست چند روز پس از شهادت ایشان، توسط وزیر خارجه، بازهم از غیرت ایرانی سخن می گویند! به نظر میرسد این یک بام و دو هوا در میان همفکران آقای جهانپور به یک اپیدمی تبدیل شده؛ چراکه همواره در نقش منتقد خوب به ایفای نقش می‌پردازند. اما در عمل، خلاف گفته‌ی خویش عمل می کنند.

به نظر می رسد یکبار دیگر قصه‌ی تشییع پیکر شهید و مراسم ختم نزدیکان سخنگوی وزارت بهداشت در حال تکرار شدن است. در صورتی که چینی‌ها چه در تحریم‌های پیشین و چه در تحریم‌های فعلی همواره یکی از مسیرهای دور زدن تحریم‌های تحمیل شده بر جمهوری اسلامی بودند و در شرایطی که لندن حاضر به تحویل اقلام بهداشتی یا همان ماسک‌های خریداری شده توسط جمهوری اسلامی به بهانه تحریم ها به ایران نشد، چین تبدیل به یکی از بزرگترین تامین کننده‌های اقلام بهداشتی کشورمان در دورانی شد که غربی‌ها حتی از تامین نیازهای ضروری و بهداشتی ایرانیان به دلیل تحریم‌های آمریکایی خودداری می کنند.

شاید اینگونه مطرح شود که چینی‌ها به دنبال منفعت خویش هستند، اما پرسشی که مطرح میشود این است که چرا اروپایی‌ها در راستای تامین منفعت خود حاضر به دور زدن تحریم‌ها نیستند! چرا انگلستان در زمانی که خودش درگیر کرونا نبود از تحویل ماسک‌هایی که حتی طبق گفته مقامات امریکایی در زمره اقلام تحریمی قرار نمی‌گیرد امتناع می ورزد!

اما از هم اکنون انتظار تکرار واقعه‌ای همانند مراسم ختم بستگان اقای جهانپور در مسئله ارتباط با غربی‌ها را به انتظار نشسته‌ام زیرا آن زمانی که غربی‌ها تنها بخواهند و بتوانند چند درصد از کمک‌ چینی‌ها به ایران را داشته باشند، حتی اگر آنها امریکایی‌هایی باشند که عامل شوربختی‌ها و فشارهای موجود بر مردم ایران هستند، به فرشتگانی بی همتا تبدیل خواهند شد.

زمانی این سبک رفتاری عجیب بیشتر خودنمایی می کند، که پزشکان بدون مرز فرانسوی ۱۵ هزار دلار اجناس بهداشتی به ایران می آورند و همان هم حزبی‌های سخنگوی وزارت بهداشت از این اقدام فرانسوی به مثابه ایجاد شکاف در دیوار تحریم‌ها یاد می کنند. پیشتر نیز بدین مسئله پرداخته بودم که کمک پانزده هزار دلاری، بیشتر از آنکه کمک باشد تحقیر ایرانیان محسوب میشود.

اما در مقابل این تحقیر نه تنها خبری از غیرت ایرانی توسط دلواپسان رابطه با شرق نبود، بلکه با تمجید این گروه نیز همراه شد. حال اگر کمکی ۱۵۰ هزار دلاری از طرف غربی‌ها میرسید چه عکس‌العمل‌هایی شکل میگرفت! البته به نظر میرسد آرزوی که این جریان فکری به دنبال تحقق آن هستند یعنی برقراری ارتباط با ایالات متحده، حداقل در این دولت تحقق پیدا نخواهد کرد.

اما از طرفی دیگر مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم این است که چرا هیچگاه غربزدگان زبان تشکر نداشته، اما در وادی انتقاد همواره پیشتاز بودند؛ چراکه از مراسم سردار شهید سپاه پاسداران که جانش را برای حفظ وطن و مردمش گذاشت و در نتیجه همان مردمانی که آن شهید جانش را فدایشان کرد، به نشانه تقدیر، تا دروازه‌ی خانه‌ی ابدیش بدرقه‌اش کردند مورد انتقاد این عده قرار می گیرند اما هیچگاه همان سپاهی و بسیجی که با گذشتن از جان خود و برای حفظ جان مردمانشان خود در شرایط کرونایی در بیمارستان‌ها حاضر می‌شوند مورد تقدیر قرار نمی گیرند.

چرا از نحوه‌ی کنترل عالی کرونا در روسیه سخنی به میان نمی‌آید! گرچه معتقدم روسیه و اکثر کشورهای دنیا آمارهای واقعی را در مورد کرونا منتشر نمی‌کنند و واقعیت‌ها را می‌پوشانند اما این نمی‌تواند این واقعیت را تحت الشعاع قرار دهد که روسیه در این زمینه تا به حال موفق‌تر از اروپایی‌ها و آمریکا عمل نموده است.

اما حال اگر اشتباهی در این زمینه توسط روسیه یا چین شکل بگیرد سریعا حجم گسترده‌ای از انتقادها متوجه‌شان می‌شود، آیا اگر همین اقداماتی که توسط روسیه صورت پذیرفت توسط یک کشور غربی صورت می پذیرفت تیتر اول روزنامه هایشان نمیشد!؟

البته به نظر می رسد این اقدامات صورت گرفته در محکومیت چینی‌ها در رابطه با کم کاری چینی‌ها و مخفی کاری و... و. یک نوع حمله، بجای دفاع باشد. بهتر است بجای متهم نمودن کشوری همانند چین در شرایط حاضر به دنبال حل مشکل باشیم و سعی کنیم اشتباهات مرگبار گذشته در زمینه پیشگیری از همه گیری کرونا را تکرار نکنیم مسائلی که در ابتدای نمایان شدن این بیماری مورد پروا قرار نگرفت و باعث افزایش تلفات جانی ناشی از این بیماری شد، این نکته که چین با عدم کنترل این بیماری باعث شیوع و گسترش این بیماری در دنیا شده است. مانند همان بحث مطرح شدن قم به عنوان عامل شیوع کرونا در ایران است، آیا کشورهای غربی نیز شهری به اسم قم داشتند که کنترل نشد و باعث فراگیری این ویروس شد؟ چرا عربستان و اماراتی که بارها ایران را عامل شیوع کرونا در منطقه دانستند با واکنش دلواپسان حفظ منزلت ایرانی رو به رو نشدند!!

این کلمات معنادار بیش از آنکه دلسوزانه به نظر برسند جهت دار هستند. آن هم در شرایط فعلی محاصره جمهوری اسلامی، نمی‌خواهم چنین اعمالی را خائنانه بخوانم اما نتیجه چنین اظهار نظرهایی تفاوتی با خیانت نخواهد داشت، چراکه به ضرر مردم و کشور تمام خواهد شد.

معتقدم در جریان تعامل با فضای بین‌المللی باید قرار داشت. یعنی در پی فرصتها بود نه در پی تهدید. در رابطه با ایالات متحده و غرب هم همین دیدگاه را درست می‌انگارم اما تفاوت در نوع نگاه ما نیست تفاوت در اعتماد سازی‌هاست. نمی‌توان به کشوری که بیشترین فشار اقتصادی را بر مردمانمان تحمیل کرده و نقض عهد کرده است را مورد اعتماد قرار داد. به نظر میرسد به جای مذاکره با دولت تروریستی که به تازگی پهلوان ایرانیمان را در یک عملیات تروریستی به شهادت رساند، باید به فکر تشکیل دادگاهی برای محاکمه آن بود.

البته در آخر باید بگویم در صورتی که به ملت و کشور ایران توهین شود فرقی نیست که آن کشور آسیایی باشد یا اروپایی و آمریکایی باید به جهت حفظ دفاع از هویت خویش در مقابل آن ایستادگی کرد. اما در رابطه با توئیت سفیر چین آنچه که دیده شد نه تنها اینکه کلمه توهین آمیزی بکار برده نشد، بلکه توئیت ایشان تنها در جواب اتهامات مطرح شده توسط سخنگوی وزارت بهداشت بود. لذا باید در قضاوت‌ها منصفانه عمل نمود و بجای ایجاد مشکل آن هم در شرایط فعلی به دنبال حل مشکلات بود. به نظر میرسد اگر بر اساس صلاحیت‌ها افراد در جایگاه متناسب با خود قرار بگیرند کمتر شاهد مشکلات اینچنینی باشیم.

کاپیتولاسیون آنجایی است که پس از شهادت مظلومانه حجاج در واقعه منا از مذاکره با سعودی ها سخن گفته شود، کاپیتالاسیون آنجایی است که کشورهای دسته چندمی چون عربستان و هم پیمانانش از اشغالگری و تعلق جزایر ایرانی به امارات سخن می گویند اما بازهم از مذاکره با سعودی‌ها گفته می‌شود!! پس از شهادت سردار سلیمانی همانانی که اکنون از غیرت ایرانی سخن می‌گویند در مطالب خود ایران را از حمله تلافی جویانه به مواضع آمریکایی‌ها بر حذر می‌داشتند و بر لزوم مذاکره سخن می‌گفتند. کاپیتولاسیون حقیقی اینجاست.

حجت الاسلام محمد یوسفی

انتشار یادداشت از سوی رسانه رسمی حوزه های علمیه به معنای تأیید یا رد آن نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • صمدی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    جانا سخن از دل ما میگویی.دست مریزاد
  • احمد IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    احسنت ممنون از مطالب بروزتون اين مطلب هم بسيار پخته وفكر شده است
  • مهدی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    جالب بود دل بستن بغربی ها نهایت کم اندیشی که امام راحلمان چه تعبیر زیبایی فرمودند آمریکا شیطان بزرگ
  • محبی IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    چین قدرت بزرگ اقتصادی است که احتیاج زیادی به تامین انرژی از خلیج فارس وجمهوری اسلامی ایران دارد پس به ضرر ما خواهد بود اگر تمام درها را ببندیم شاید هم این فشارها بر روابط دو کشور برای حصر بیشتر ملت ایران است.
  • سعید IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
    0 0
    ممنون از این دیدگاه خوب وصریح آنچه باید اضافه کنم این است چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم بر زنده یکتن مباد
  • صادقی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    حب الوطن من الایمان علاقه به وطن در سرشت ماست ودر عقایدمان ریشه دارد.
  • سلیمانی IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    از مذاکره در بزجام چه چیزی بدست آوردیم که عده ای هنوز از مذاکرات به عنوان راه اصلی غلبه بر مشکلات دل بسته اند.