پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 897657
۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
image-20200426193930-1.png

حوزه/ اگر حسرت در دنیا باشد می توان با توبه، انجام حق الله و پرداخت حق الناس از بین برد، ولی اگر حسرت در قیامت باشد، هیچ راه برگشتی جز افسوس خوردن ندارد.

حجت الاسلام حسین زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به موضوع حسرت و عوامل آن در قرآن گفت: حسرت در لغت به معنای کشف و آشکار شدن و در اصطلاح قرآنی به معنای تاسف و دریغ و افسوس از دست دادن و از دست رفتن چیزی آمده است. مفهوم حسرت از مادّۀ «ح س ر» ۹ بار و با واژۀ وَیل ۸ بار و لَیتَ ۱۰ بار و با آیاتی که این مفهوم را دارد، در قرآن آمده است.

امام جمعه امامزاده عبدالله شهر آمل افزود: اگر حسرت در دنیا باشد می توان با توبه، انجام حق الله و پرداخت حق الناس  از بین برد، ولی اگر حسرت در قیامت باشد، هیچ راه برگشتی جز افسوس خوردن ندارد.

 وی اظهار کرد: روز قیامت در قرآن مجید معانی مختلفی دارد که یکی  یوم الحسره است، یعنی روز حسرت، چرا که مومن و نیکوکاران حسرت می خورند که ای کاش توشه ای بیشتر برداشته و بیشتر عمل نیک انجام می دادند و هم کافرو بدکاران حسرت می خورند ای کاش توشه برداشته بودند. چرا که پرده ها کنار می رود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه کس مکشوف و آشکار می شود.

عوامل حسرت

حجت الاسلام حسین زاده اضافه کرد: عواملی که باعث حسرت انسان در قیامت می شود، فراوان است که از جمله آن رفیق بد و رفاقت نامناسب و حسرت داشتن همنشین خوب در دنیا است. انسانی که با همراه شدن رفیق بد و نامناسب از مسیر حق و حقیقت خارج شده و از دین منحرف گردیده ، در قیامت با حسرت می گوید ای کاش فلانی را رفیق خودم نمی گرفتم : یَا وَیْلَتَیٰ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا؛ ای وای بر من، کاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نکرده بودم!

امام جمعه امامزاده عبدالله شهر آمل افزود:  در ادامه رفیق بد را دلیل گمراهی خود در دنیا و حسرتش در قیامت می داند: لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَنِی وَ کانَ الشَّیْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولًا؛ او مرا از یادآوری (حق) گمراه ساخت بعد از آنکه (یاد حق) به سراغ من آمده بود!» و شیطان همیشه خوارکننده انسان بوده است!

وی ادامه داد: اسلام برای دوستی و انتخاب دوست، سفارش‌های زیادی دارد و دوستی با افرادی را تشویق و از دوستی با افرادی نهی کرده است. از پیامبر (ص) پرسیدند: بهترین دوست کیست؟ فرمود: کسی که دیدارش شما را به یاد خدا بیندازد، و گفتارش به علم شما بیفزاید و کردارش یاد قیامت را در شما زنده کند.

حجت الاسلام حسین زاده گفت: خداوند منان در مورد کنعان پسر حضرت نوح(ع) می فرماید: قَالَ یَا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُکَ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ؛ فرمود: «ای نوح! او از اهل تو نیست! او عمل غیر صالحی است [ فرد ناشایسته‌ای است‌]! پس، آنچه را از آن آگاه نیستی، از من مخواه! من به تو اندرز می‌دهم تا از جاهلان نباشی!!».

وی اظهار کرد: سوال این است علّت انحراف فرزند نوح(ع) چه بود؟، او که از نظر محیط خانواده مشکلی نداشت. پدرش پیامبر اولوالعزم بود و بهترین تلاش ها را برای تربیت خانوادگی او به کار گرفت و آن زمان، محیط مدرسه و دانشگاهی هم که وجود نداشت. بنابراین آنچه که مسلم است این است که محیط جامعه و دوستان او را به فساد کشاند.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha