یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

حوزه/ برای تحقق جامعه اسلامی ناب و ایجاد جامعه اسلامی باید پیش نیازهای سه گانه مطرح شده خودسازی، خانواده سازی و آماده سازی جامعه حرکت کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین  احمد فرخ فال در گفت وگو  با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع جامعه سازی از نظر قرآن کریم، گفت: اگر بخواهیم در مورد جامعه اسلامی مباحثی را داشته باشیم ابتدا باید مبانی آن را که عبارت از توحید، اسلام ناب و پیروی از پیامبر اسلام و اهل بیت(ع) است، بیان کنیم. بنابراین جامعه سازی بر مبنای توحید، اسلام ناب محمدی است.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برای رسیدن به این هدف بزرگ، یعنی جامعه سازی از نظر قرآن، پیش نیازهایی از قرآن بیان شده است. اگر بخواهیم شاهد جامعه سازی باشیم، باید سه پیش نیاز در بحث خودسازی محقق شود.

این استاد حوزه ادامه داد: خدای متعال در سوره مائده آیه ۱۰۵می فرماید« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ  لَا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ »؛ ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید، که اگر همه عالم گمراه شوند و شما در راه هدایت باشید زیانی از آنها به شما نرسد.

وی عنوان کرد: پیش نیاز داشتن یک جامعه ساخته شده و پیش نیاز جامعه سازی، این است که خودسازی انجام شود و در بُعد تهذیب نیز لازم است تک تک افراد خودسازی داشته باشند.

این استاد حوزه عنوان کرد: پیش نیاز دوم "جامعه ساز"  این است که باید همه افراد خانواده، خویشاوندان و اقوام و عشیره خود را نسبت به خود سازی تشویق کنیم. قرآن در سوره تحریم آیه ۶می فرماید « یَا أَیُّهَا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»،‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دل‌سخت کافر) و سنگ (خارا) آتش‌افروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشت‌خو و دل‌سخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: بعد از مرحله تهذیب نفس و خود سازی فردی، باید احساس مسئولیت برای تهذیب نفس و خانواده کنیم. اگر فردی خود را بسازد، ولی نتواند فرزندان و خانواده را به سمت تهذیب  و مسیر صحیح تشویق کند، نمی تواند پیش نیاز جامعه سازی را محقق کند. به همین دلیل قرآن می فرماید قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا و بر تهذیب و تربیت دینی خانواد برای جامعه سالم تأکید دارد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: نباید این گونه باشد که فرد خودش میل به مبانی دینی، ارزشهای الهی و اخلاقی داشته باشد، ولی خانواده اش این گونه نباشند. پس خانواده سازی، دعوت اقوام و عشیره برای قرار گرفتن در مسیر حق گام دیگری است که باید در جامعه سازی برداشته شود.

این استاد حوزه گفت: پیش نیاز سوم جامعه سازی و مفهوم بلندی که بسیار بلند است، ساختن و تشویق عموم به سوی اسلام و معارف متعالیه دینی است. قرآن به نبی مکرم اسلام بعد از سه سال که همه دعوت هایش خصوصی، خانوادگی و اهل و عشیره و نزدیکان بوده است فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ، إِنَّا کَفَیْنَاکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ «پس آنچه را به آن مأموری اظهار کن و از مشرکان روی بگردان. که ما [شرّ] استهزا کنندگان را از تو بازداشته ایم».

وی عنوان کرد: لذا پیامبر بعد از سه سال از گذشتن بعثت و دعوت های خصوصی، دعوت عمومی را آغاز می کند؛ بر کوه صفا قرار می گیرد و ندای «یا صباحا» سر می دهد و این ندایی بوده که اگر که در آن زمان عربی می خواست مطلب بسیار مهمی را به اطلاع عموم مردم برساند، با ندای «یا صباحا» این کار را انجام می داد و مردم هم پای کوه جمع می شدند و می خواستند ببیند چه خبر شده که محمد امین که بهترین امانتدار برای جامعه آن روز بود، ندای «یا صباحا» می داد، وقتی مردم جمع شدند پیامبر ندای توحید را سر می دهند و می فرمایند :یَا أَیُّهَا اَلنَّاسُ قُولُوا لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ تُفْلِحُوا(بحار الأنوار ,  جلد۱۸ ,  صفحه)۲۰۲

 حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: بنابر این جامعه سازی نیازمند این سه حرکت است. وقتی امام راحل در سال ۴۲ آن حرکت را آغاز می کنند و با شهادت رسیدن بعضی افراد، بعضی لب به اعتراض باز کردند، امام راحل در پاسخ آنها گفتند که آن نوزادهایی که در گهواره و قنداقه امروز قرار دارند، در مسیری که اعلام کردم، اسلام ناب و حرکتی که نشان دادم، بزرگ می شوند و این مسیر را طی خواهند کرد.

 رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: همان نسل بعد از گذشت سالها، در سال ۵۶ و ۵۷ به بعد آنچنان حرکت پرشوری را آغاز می کنند که رژیم ۲۵۰۰ ساله را که مورد حمایت ابرقدرتها است، سرنگون می شود و آن حرکت بسیار اساسی که در جهت جامعه سازی بود، محقق می شود.

این استاد حوزه عنوان کرد: این طور نیست که جامعه سازی زود اتفاق بیافتد، بلکه باید سالها بگذرد تا جامعه سازی اتفاق بیافتد و سالها مردم در سلطه طاغوت با مبارزه طی می کنند تا جامعه به خودسازی برسد و مراحل آن اتفاق بیافتد.

وی بیان داشت: این سه پیش نیاز خودسازی که پیامبر اسلام در طول۴۰ سال عمر با برکت و ریاضت متعدد حرکت بزرگی را در جامعه بشری شروع می کند. امام راحل در طول چندین سال در مقام مرجعیت با دشمن مبارزه می کند. اینها همه برپایه خودسازی ،باور و اعتقاد راسخ است. اگر کسی دارای باور و اعتقاد نباشد، نمی تواند جامعه را به سمت خودسازی و باور تشویق کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: وقتی سکانداری نظام با اشاره هایی که امام راحل داشتند، مجلس خبرگان ،رهبری را  به عهده خلف صالح امام راحل، امام خامنه ای می گذارد و  این شخصیت بزرگ سربازی تمام عیار برای امام راحل بوده و توانسته اند  سرباز صالح برای نظام باشند و جریانهای مختلف را  با صلابت و  اقتدار  هدایت می کنند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: استعمارگران بعد از امام راحل برای از بین بردن نظام و انقلاب نقشه کشیده بودند تا آن از بین ببرند، اما خلف صالح شان با آمادگی روحی و اعتقادی راسخ و با اقتدار و صلابت در مقابل همه دشمنی ها و شرارت ها و دغدغه ها ایستادگی می کنند.

این استاد حوزه اظهارداشت: چطور می شود این شخصیت های برجسته می توانند  در جهت جامعه سازی این گونه با صلابت و اقتدار و راسخ بایستاند چون پیش نیاز آن یعنی تهذیب نفس، تهذیب اطرافیان و تشویق و آماده سازی جامعه را در مسیرهای نورانی طی کرده بودند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha