شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی

حوزه/ موضوع شیوع ویروس کرونا و قرنطینه موجب شد کمی حال روز اسرای جنگ را درک کنیم البته ما هیچ گونه شکنجه‌ای را نباید تحمل می‌کردیم و فقط باید در خانه خود می‌ماندیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس می‌شود، با اشاره به اینکه درس‌های مقاومت در آیات قرآن فراوان آورده شده و این کتاب نورانی، کتاب مقاومت است، اظهار کرد: جزء چهارم قرآن کریم به درس‌هایی از مقاومت می‌پردازد.

وی با بیان اینکه یکی از درس‌ها معرفی بهترین اسوه‌ها و الگوهای مقاومت است که سوره آل عمران به معرفی آن‌ها پرداخته، مطرح کرد: خداوند در آیه ۶۹ سوره آل عمران می‌فرماید دو جنگ بدر و احد شهدای بسیاری را تقدیم جامعه اسلامی کرد و در این آیات خداوند شهدای این دو جنگ را مورد عنایت قرار داده و مطرح کرده که هرچه می‌خواهید از من طلب کنید و آن‌ها در پاسخ گفتند ما غرق نعمت هستیم و فقط  از تو می‌خواهیم یک بار دیگر بازگردیم به دنیا و بار دیگر در مسیر خشنودی تو گام برداریم و به شهادت برسیم که خداوند در پاسخ جواب داده که سنت من بر این است که کسی که از دنیا رفته دیگر به دنیا بر نگردد و گفتند پس سلام ما را به پیامبر(ص) برسان و خبر شادمانی ما را به ایشان بده که آیه ۱۷۰ سوره آل عمران نیز به همین موضوع اشاره دارد که شهدا غرق سرور و شادمانی هستند و نسبت به همسنگران و بازماندگانشان شادمانند و مسیر امن و آرام پیش‌رو خواهند داشت.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در آیات بعد نیز خداوند به اسوه‌های دیگری که گروه جانبازان هستند اشاره کرده است، عنوان کرد: در شأن نزول این آیات آمده که بعد از پایان جنگ احد لشکر ابوسفیان از کار خود پشیمان شدند که چرا جنگ را به پایان نبردند و پیامبر(ص) را به شهادت نرسانند و سپس تصمیم گرفتند برگردند و باقی مسلامانان را شهید کنند.

وی ادامه داد: خداوند این خبر را به پیامبر(ص) داد و حضرت دستور داد لشکر برای مقابله با سپاه ابوسفیان آماده شوند و تاکید کردند افرادی که در جنگ احد زخم خوردند و جانباز هستند حتما شرکت کنند و این‌گونه جانبازان اسوه دیگران شدند بدین صورت که گفتند زمانی که افرادی که زخم خوردند در خط مقدم هستند چرا ما در جنگ شرکت نکنیم، خداوند نیز در آیه ۱۷۲ سوره آل عمران به مقام جانبازان اشاره کرده است که پاداش بزرگی نزد خداوند دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با بیان اینکه در این آیات در میابیم که شهادت پایان کار نیست و آغاز راه است، مطرح کرد: شهدا بعد از شهادت بیشتر از زمان حیات خود اثرگذار هستند، آن‌ها راهبری امت را در دست دارند، خط می‌دهند و روحیه جبهه مقاومت هستند؛ جانبازان و ایثارگران نیز در کنار شهدا باید مقام و منزلت خودشان را قدر بدانند و اسوه و الگو باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید با مشاهده ایثارگران و تلاش‌های آن‌ها روحیه مقاومت خود را بالا ببرند، خاطرنشان کرد: موضوع شیوع ویروس کرونا و قرنطینه موجب شد کمی حال روز اسرای جنگ را درک کنیم البته ما هیچ گونه شکنجه‌ای را نباید تحمل می‌کردیم و فقط باید در خانه خود می‌ماندیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ایثارگران و جانبازان فداکاری‌های بسیاری را برای ما انجام دادند، تصریح کرد: خداوند در برخی از آیات فرموده است شهید جان خود را می‌دهد و رضایت خدا را می‌خرد و جای دیگر آمده است مقام شهید قابل مقایسه دنیوی نیست.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) که اسوه و الگوی متقین است شهادت را افتخار خود می‌داند، یادآور شد: بالاتر از هر خوبی، خوبی دیگری وجود دارد تا می‌رسد به شهادت در راه خدا که بالاترین خوبی‌ها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی افزود: امام شهدا در سخنانی فرموده‌اند که «هیهات که خمینی در مقابل تجاوز دیو سیرتان به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا(ص) و پیروان ابراهیم(ع) ساکت و آرام بماند و یا نظاره‌گر ذلت مسلمانان باشد، من خون خویش را برای ادای فریضه حق و دفاع از مسلمانان آماده کرده‌ام و چشم انتظار شهادت هستم».

وی در ادامه با اشاره به فرمایشی از سوی مقام معظم رهبری، ابراز کرد: هر ملیتی که متکی به شهادت شد و هنر شهادت را یاد گرفت برای همیشه سربلند است و هیچ قدرتی بر این ملت پیروز نخواهد شد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان در تقدیر از فعالیت پزشکان و پرستاران در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: از زحمات تمام پزشکان و پرستاران گرانقدری که جان خودشان را برای دفاع از هموطنانمان فدا کردند، قدردانی خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha