چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کرونا

حوزه/ در کرسی آزاداندیشی مدرسه علمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) احمدآباد یزد، موضوع «کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه » از یزد، بی بی  فخری رسولی به عنوان استاد ارائه کننده بحث «کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی» در کرسی آزاد اندیشی مجازی مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) احمدآباد یزد، گفت: ما انسانها به گونه ای آفریده شده ایم که اگر ما را به خودمان واگذارند، مغرور می شویم و برای اینکه دچار غرور وتکبّر نشویم حکمت الهی اقتضا می کند که زندگی انسانها همراه با گرفتاریها و مشکلاتی مانند بیماری، مرگ، فقر و... باشد.                                   

وی افزود: یکی از سؤالاتی که در این دو ماه و اندی از خودمان می پرسیم این است که آیا این کرونا یا کوئید ۱۹ برای ما بلا و عذاب است یا امتحان الهی است؟

رسولی در ادامه بیان کرد: طبق آیات قران مانند آیه ۷ سوره کهف: "انَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زِینَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا."خداوند با وسایل و ابزار مختلف بندگانش را امتحان می کند، تکالیف الهی و پیش آمدهای روزگار همه امتحان خدائی اند و به وسیله آنها خوب و بد از هم جدا شده و خوبان در راه کمال و بدان در راه شقاوت پیش میروند بنابراین، این ویروس هم یک امتحان الهی است.

استاد حوزه خواهران عنوان کرد: ما انسان‌ها در برابر نیروهای طبیعت و خداوند قادر مطلق عاجز و ناتوانیم  و بر امور تسلط نداریم و آنچه داریم را مرهون قدرت بسیار بزرگ‌تر از قدرت خود هستیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به آیه "مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ  وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ.." بازهم نمی توان موضوع را از حیطه امتحان الهی خارج کرد،  زیرا این آیه ناظر به اراده طولی انسان در راستای اراده الهی می باشد، اما به معنای اراده استقلالی انسان نیست؛ اینکه نتیجه عمل به خود طرف برگردد باز در حیطه اراده و اختیار الله است که با علم به اراده انسان، جهان هستی و تکوین را طوری خلق کرده است که نتیجه هر عمل به خود شخص بازگردد و این امر در جهت امتحان الهی برای مومنین به منظور  ارتقاءدرجه، رشد معنوی ولطف خداوند است و برای کفّار، بلا وعذاب می باشد.

وی افزود: ایران تاکنون از آزمون های مختلف الهی سربلند بیرون آمده است و این ویروس کرونا یکی دیگر از امتحانهایی است که آنها را اماده ایفای نقش جهانی خود که همان تمدن نوین اسلامی است خواهد کرد.

«کرونا» انسان های مغرور را سر جای خودشان نشاند

 در این کرسی آزاد اندیشی نماینده گروه منتقدین نیز گفت: کرونا تنبیه الهی به خاطر سرکشی و طغیان بشر امروز است و  خداوند مقدر کرده با موجودی به نام ویروس کرونا انسان های  طاغی، مغرور و سرکش را  بر سرجای خود نشانده و و ضعف و ناتوانی بشر را نمایان سازد.

وی بیان کرد: پزشکان، دانشمندان و داروسازان متخصص همگی در برابر کرونا سر تعظیم فرود آوردند و درواقع کرونا درسی بود از جانب خدا که ضعیف بودن و ناتوانی بشر را بار دیگر به او یادآور شود.

نماینده منتقدین ضمن اشاره به آیه«مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ  وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ..».گفت: بلاها و گرفتاری‌های عمومی که جامعه به آن مبتلا می‌شود، نتیجه اعمال سوء خود افراد بوده و عقوبتی است که شاید به موجب آن به راه حق و حقیقت و طاعت و بندگی برگردند همانگونه که درآیه ۴۱ سوره روم هم آمده: فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند، آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوی حق) بازگردند.

وی در ادامه عنوان کرد: در تفسیر آیه ۱۰۳ سوره نور صراحتاً به معضل بی تفاوتی مومنین نسبت به جرم وعدم نهی از منکر اشاره شده که اگراهل ایمان درمیان کفار و مجرمان ساکت باشند قهر خداوند همه را فرا میگیرد، گاهی ابتلائات و گرفتاری‌ها محصول گناهان جمعی و اجتماعی است که دامن تمامی اجتماع را هم در بر می‌گیرد ولی مومنین که بی گناه سوختند، خداوند جبران می کند.

نماینده منتقدین در پایان گفت: با وجود فلج شدن اقتصاد جهانی، افزایش فوت شدگان  و سخت شدن زندگی برای خیلی از مردم  و دردسرهایی که تا مدتها اثرات وعواقب این ویروس به جای خواهد گذاشت،  این امتحان نیست بلکه عذاب الهی است.  

چرا بعضی ها با سختی امتحان می شوند و بعضی ها با راحتی

راضیه السادات میرزاده به عنوان داور این کرسی بیان کرد: شاید اختلاف اصلی در این بحث که کرونا امتحان الهی هست یا عذاب الهی برگردد به اینکه تعریف درستی از عذاب و بلا نشده است، اینکه ما چه چیز را بلا بدانیم در قضاوت ما در مورد این بیماری تاثیر گذار است اما مسلماً عذاب به معنی ناامیدی از هدایت فرد در مورد افراد مومن منتفی می باشد.

وی عنوان کرد: خسارت های جانی و مالی عذاب نیست بلکه به خاطر عدم احاطه ما برتمام جوانب آن، نوعی عذاب می بینیم و همان مورد شاید برای اطرافیان نعمت چه از جهت ارتقاء درجه با صبر  وچه ازجهت دفع ضرر غیر معلوم باشد.

میرزاده در پایان گفت: اینکه چرا بعضی ها با سختی امتحان می شوند و بعضی ها با راحتی، به علم الهی برمی گردد و اینکه می داند هر کسی با اختیار خود در چه شرایطی بهتر می تواند ترقی کند، البته نباید برداشت جبر شود خداوند علم به اختیار فرد دارد و می داند شخص در چه شرایطی با اختیار خود بهترین گزینه را انتخاب می کند لذا به عنوان رب العالمین شرایط ارتقاء را فراهم می کند.

گفتنی است، این کرسی آزاد اندیشی در بستر پیام رسان ایتا برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عاقل IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    ایکاش کرونا بودم وانسانهای شریروستمکارراازبین میبردم نه پزشکان که عمری زحمت کشیده فوق تخصص وفلوشیپ گرفتند
  • عباس بهارلو IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    1 0
    بنظر بنده این عذاب آسمانی فقط با ظهور امام زمان و بدست مبارکش ازمیان میرود وبرای ظهورش دعا بسیار بایدکرد