پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رمضانی

حوزه/ یاد خدا مانع لغزش و گناه است. گناه انسان را از معنویت دور می کند. اگر انسان در مسیرگناه قرار گیرد، معصیت برایش عادی می شود. گناهانش را توجیه می کند و قطعا این موضوع برای رشد معنوی مانع است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ماه مبارک رمضان از مهمترین ماه ها در کلام قدسی حضرت تعالی به شمار می رود، از جمله مسائلی که این ماه را نسبت به سایر ماه ها ویژه کرده، ادعیه روزانه آن است. برای بهره بری بیشتر از دعاهای روزانه، این خبرگزاری هرساله اقدام به نشر این دعا به همراه شرح وتوضیح  علما و اساتید حوزه کرده است، امسال نیز حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، عضو خبرگان رهبری، امام و مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ به شرح دعاهای ده روز ابتدایی این ماه مبارک پرداخته است که شرح دعای روز هفتم تقدیم روزه داران می کند:

«اللهُمَّ اعِنّی‏ فیهِ عَلی‏ صِیامِهِ وَقِیامِهِ، وَجَنِّبْنی‏ فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ، وَارْزُقْنی‏ فیهِ‏ ذِکْرَکَ بِدَوامِهِ، بِتَوْفیقِکَ یا هادِیَ الْمُضِلّینَ»

برای دعای روز هفتم چند درخواست از خدا داریم، از خدا می خواهیم یاری کند بتوانیم روزه ماه رمضان را بگیریم و نماز را بدرستی بخوانیم و بپاداریم و وَجَنِّبْنی‏ فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ خدایا ما را از لغزش و گناه دور فرما و توفیق بده بتوانیم با هر نوع گناه و لغزشی مقاومت و مقابله کنیم و گناه در مسیر زندگی ما نباشد ، وَارْزُقْنی‏ فیهِ‏ ذِکْرَکَ بِدَوامِهِ، خدایا به ما توفیق بده که بتوانیم به صورت مستمر به یاد تو باشیم و ذکر تو را داشته باشیم.

چند نکته ای که باید در این دعا توجه داشته باشیم، این است که ماه رمضان ماه تمرین معنویت است. انسان اخلاص را تمرین می کند. او تلاش می کند خودش را تزکیه و تصفیه نماید. آلودگیهایی را که در وجود انسان آمده، پاک شود و از بین برود. هر چه که آلودگی پاک شود، درون آدمی آماده برای درک فیوضات الهی و مهمانی عظیم می شود. مهم این است که از خدا کمک بگیریم، از خدا بخواهیم عبادت و روزه را با همه شرایط ادامه دهیم و قیام به معنای درست و صحیح داشته باشیم؛ هر لحظه تلاش کنیم  نسبت به  گذشته متفاوت باشیم و احساس رشد در زندگی داشته باشیم. در این مسیر ممکن است با مانعی مواجه شویم و آن مانع لغزش هایی است که در زندگی با آن مواجه هستیم.

یاد خدا

یاد  خدا مانع لغزش و گناه است. گناه انسان را از معنویت دور می کند. اگر انسان در مسیرگناه قرار گیرد، معصیت برایش عادی می شود. گناهانش را توجیه می کند و قطعا این موضوع برای رشد معنوی مانع است. روح آدمی آن قدر لطیف است که با کوچکترین گناهی خدشه برمی دارد و لطافت خود را از دست می دهد. مهم این است آن لطافتی که خدا در اختیار ما گذاشته به عنوان امانت حفظ کرده  و مورد توجه قرار دهیم.

لازمه اش این است همواره به یاد خدا باشیم  اگر به یاد خدا باشیم، قطعا در ادامه برای عبادت توفیق پیدا می کنیم.  بهترین توفیق برای ادامه هر نوع عبادتی یاد خدا خواهد بود. یاد خدا باعث می شود انسان از گناه فاصله بگیرد. می خواهید بدانید که انسان چه قدر پیش خدا عزیز است و جایگاهش چیست؟ آن وقتی است که در معرض گناه قرار می گیرد ببیند چه قدر یاد خدا باعث می شود از گناه فاصله بگیرد و گناه را ترک کند. این تمرین خیلی مهم است.

توفیق

توفیق یعنی فراهم کردن اسباب و زمینه ها. توفیق هم از جانب خدای تعالی است؛ اگر برای انسان توفیق فراهم نشود، قدم از قدم نمی تواند بردارد. راه روشن را هم نمی تواند طی کند، چه برسد راه تاریک باشد. برای طی کردن راه هم، چراغ می خواهیم؛ اگر راه برای ما روشن هم   باشد برای طی کردن آن به قدرت و بینایی و آگاهی  نیاز داریم.  

 توفیق الهی باعث می شود انسان در این مسیر با کمبودی مواجه نشود و به همین جهت روایات زیادی در باب توفیق داریم می فرماید« اگر توفیق باشد، برای انسان زمینه فراهم می شود آن مسیر را به نحو احسن طی کند».  در بعضی روایات خاص الهی به وسیله توفیق است که برای انسان فراهم می شود التوفیق خیر قائد  منبع ( ترجمه تصنیف غرر الحکم ودرر الکلم  باب سوم ارتباط خدا با مردم فصل اول در توفیق) درجای دیگر آمده توفیق بهترین راهنما است برای این که انسان بتواند این راه تاریک و سخت را طی کند تا بتواند خودش را درست تربیت کند و خودش را در معرض فیوضات الهی قرار بدهد تا بتواند از برکات فیوضات الهی بهره مند سازد و استفاده کند. در پایان از خدا می خواهیم توفیق بدهد از آثار روزه بهره مند شویم و قیام درستی داشته باشیم و تأکید شده که نافله ها را انجام دهیم و در مسیر لغزش و گناه قرار نگیرد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha