پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رضا رمضانی

حوزه/ وقتی گذشته فرهنگ غرب را مورد مطالعه قرار می دهید یاد خدا در کلام آنها بوده ولی الان در فرهنگ و ادبیات‌شان برداشته شده اما مسلمانان وقتی هم دیگر را می بینند می گویند سلام علیکم و یا سلام بر تو. این اسم محبوب الهی را به یکدیگر ارائه می دهند.

‏ به گزارش خبرگزاری حوزه، ماه مبارک رمضان از مهمترین ماه ها در کلام قدسی حضرت تعالی به شمار می رود، از جمله مسائلی که این ماه را نسبت به سایر ماه ها ویژه کرده، ادعیه روزانه آن است. برای بهره بری بیشتر از دعاهای روزانه، این خبرگزاری هرساله اقدام به نشر این دعا به همراه شرح و توضیح  علما و اساتید حوزه کرده است، امسال نیز حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، عضو خبرگان رهبری، امام و مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ به شرح دعاهای ده روز ابتدایی این ماه مبارک پرداخته است . شرح دعای روز هشتم تقدیم روزه داران می  شود :

«اللهُمَّ ارْزُقْنی‏ فیهِ‏ رَحْمَةَ الْأَیْتامِ، وَاطْعامَ الطَّعامِ، وَافْشآءَ السَّلامِ، وَصُحْبَةَ الْکِرامِ، بِطَوْلِکَ یا مَلْجَا الْأمِلینَ‏؛ 
در این روز چند درخواست از خدا می کنیم. اللهُمَّ ارْزُقْنی‏ فیهِ‏رَحْمَةَ الْأَیْتامِ، وَاطْعامَ الطَّعامِ، خدایا به ما توفیق بده که با یتیمان مهربانی کنیم، وَ افْشآءَ السَّلامِ، به ما توفیق بده که سلام و تحیت را به آنهایی که ارتباط داریم، آشکار کنیم، وَصُحْبَةَ الْکِرامِ به ما توفیق بده و روزیمان بده که با نیکان عالم هم صحبت باشیم.
چند نکته در این دعا قابل توجه است. دعاهایی که در ۷ روز گذشته داشته ایم، به ابعاد اجتماعی نپرداخته بلکه به نوعی در ارتباط با خود و خدا بوده یعنی انسان مراقب خودش باشد تا بتواند رابطه درست با خودش برقرار کند و بعد بتواند با خدا ارتباط برقرار بگیرد.
 لازم ترین و ضروری ترین ارتباط این است که انسان بتواند ارتباط با خدا را تقویت کند و تثبیت و استمرار ببخشد؛ این رابطه ای است که زندگی را معنا و تفسیر می کند و  رابطه ای است که به انسان انگیزه می دهد که انسان بتواند مسیر تکامل را طی کند تا بتواند در این مسافرخانه ای که برای همه ما گذاشته شده ، بتوانیم مسافر خوبی باشیم تا بتوانیم سفر معنوی و روحانی داشته باشیم.
ابعاد اجتماعی دعا
اما در دعای امروز به جنبه های اجتماعی و تنظیم روابط اجتماعی اشاره می کند. در مورد مسائل اجتماعی در اسلام احکامی که داریم اگر بیشتر از ابعاد فردی نباشد، کمتر نخواهد بود و علما با بررسی هایی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده اند که احکام اجتماعی اسلام در تنظیم روابط انسانها با یکدیگر خیلی بیشتر از احکام فردی است. در تعالیم اسلام به انواع مختلف روابط انسانی توجه شده و لازم است که ما در تحکیم، تقویت و اصلاح این روابط تلاش کنیم.
اهمیت یتیم نوازی
درباره  برخوردی که می توان با یتیمان داشت در این دعا اشاره ای وجود دارد. اینها کسانی هستند که یا پدر یا مادر ندارند و نیاز به کمک و حمایت دارند. منظور حمایت فقط حمایت مالی نیست. در این دعا یادآوری می کند اینها نیاز به محبت و مهر ورزی دارند. همان کاری که حضرت علی(ع) با آن یتیمانی کرده بود که پدرانشان در جنگ کشته شده بودند و یا برخورد های پیامبر با یتیمان؛ این موارد باید برای ما درس، عبرت و الگو باشد اینها نیاز به مهربانی دارد. لذا می فرماید روزی به ما بده تا نسبت به یتیمان مهر بورزیم.
نکته دیگر این که گرسنه گان عالم کم نیستند در بعضی جاها اعلام شده که  بیش از یک میلیارد کودک و نوجوان از سوء تغذیه رنج می برند. و یکی از مشاکلی که جامعه را فرا گرفته فقر است.
دعا در حق همه فقرا و بیماران
 فقر ، بیماری و گرسنگی از اموری هستند که اگر انسان می خواهد دعا کند، بهتر است همه را در نظر بگیرد. این موارد، مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد. اللهم اشبع کل جائع و اللهم اغن کل فقیر؛ همگان مورد دعا قرار می گیرند. خدا به ما توفیق بده بتوانیم به گرسنگان کمک کنیم، اطعام بدهیم به کسانی که نیازمند هستند. کسانی که حیات مادی شان به همین طعام و این موارد مبتنی است. از این لحاظ باید تلاش کنیم مشکلات آنها را رفع کنیم.
ذکر سلام
نکته دیگر که در این دعا است در خصوص نوع ارتباط با یکدیگر است. اولین کلمه ای که بر زبان جاری می شود، سلام است. وقتی گذشته فرهنگ غرب را مورد مطالعه قرار می دهید یاد خدا در کلام شان بوده ولی الان  از فرهنگ و ادبیات شان برداشته شده اما مسلمانان وقتی هم دیگر را می بینند می گویند سلام علیکم و یا سلام بر تو. این اسم محبوب الهی را به یکدیگر ارائه می دهند.  این خیلی مهم است که هنگام در دیدار دیگران نام خدارا می‌گوییم و آن هم نام و اسم احسن سلام را، انتخاب کرده‌ایم یعنی سلامتی بر تو. دیگری هم در جواب، این را آرزو می کند.  سلام علیکم و او در جواب می گوید علیکم السلام، ولی این را باید آشکار کرد.
انس با خوبان
 آخرین نکته اینکه توفیق داشته باشیم تا با خوبان انس بگیریم همین انس گرفتن با خوبان، در روح و روان و رفتار تأثیر می گذارد. صحبت الکرام این نوع ارتباط را مشخص می کند. اگر می خواهید با افراد معاشرت داشته باشید از خدا بخواهید با بهترینها معاشرت داشته باشید که از خوبیهای آنها بتوانید استفاده کنید.
۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha