شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالنبی موسوی فرد-امام جمعه اهواز

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، با اشاره به جایگاه ویژه «شب» برای تقویت راهبرد زندگی مؤمنانه، گفت: سحر و شب قدر بیست و یکم ماه مبارک رمضان شب و سحر ویژه‌ای است؛ چراکه اولاً شب جمعه، دوما شب نزول قرآن کریم، سوما لیله‌القدر و چهارما شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) است، پس توصیه اکید می‌کنم از حالا خود را برای این شب مهیا کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدنبی موسوی فرد، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان، پیرامون استفاده از ظرفیت ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه خداوند متعال، تمام برکات معنوی را در شب قرار داده است، اظهارداشت: برکات معنوی که خداوند متعال در سال مخصوصاً در ماه مبارک رمضان می‌دهد، عمدتاً در شب است.

وی با اشاره به آیه «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» گفت: همان‌طوری که در فرهنگ دینی، قرآن کریم و همچنین روایات اهل‌بیت(ع) شب جایگاه ویژه‌ای دارد، توزیع برکات معنوی عمدتاً نیز در شب و مخصوصاً در سحرها اتفاق می‌افتد.

امام جمعه اهواز، با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات مهم عالم در شب رخ داده است، گفت: نزول قرآن «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ»، معراج پیامبراکرم(ص) «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ»، میقات موسای کلیم(ع) «وَ واعَدْنا مُوسی‌ ثَلاثِینَ لَیْلَةً، فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً» و حتی مسأله تهجد نیز «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِیلًا» بنا به فرمایش قرآن کریم در شبانگاه اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، با بیان اینکه سیره علما حاکی از ارزشمند بودن «شب» برای عبادت و رفع حاجات است، تصریح کرد: سحرها برکت و فهم دیگری هم دارد! اساتید مکرر می‌فرمودند که مطلبی برای ما حل نمی‌شد تا اینکه قبل از نماز شب یکی دو ساعت بلند می‌شدیم و با وضو رو به قبله قرار می‌گرفتیم، مطلب حل می‌شد.

وی با بیان اینکه از میان شب‌ها، شب جمعه نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: برادران یوسف وقتی توبه می‌کنند، خدمت پدر می‌آیند و طلب آمرزش گناهان می‌کنند و درخواست می‌کنند که پدرشان از خداوند متعال بخواهد توبه آن‌ها را بپذیرد. در روایت آمده است که این درخواست در روزی از روزهای میانی هفته بوده است که حضرت طلب آمرزش پسرانشان را موکول به شب جمعه می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، خاطرنشان کرد: در شب‌های دیگر اگر بناست دعا کنیم و پاسخگوی دعای ما آن ملک مقرب الهی باشد، در شب جمعه پاسخگوی آن خداوند متعال است. مثل پاداشی که خداوند متعال خودش به روزه‌دار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، گفت: گرچه عادت مردم نوعاً در استفاده از شب‌های قدر، قرآن بر سر گرفتن، دعای جوشن و ابوحمزه ثمالی خواندن است اما سیره بزرگان این‌طور نیست! مرحوم شیخ عباس قمی برای شب‌های قدر فضائل زیادی را بیان می‌کند اما پرداختن به علوم قرآنی را مؤکد می‌داند.

وی تصریح کرد: از جمله بحث‌های راهبردی در سبک زندگی مؤمنانه، محوریت علوم قرآنی در تمام شئونات حیات بشری است.

امام جمعه اهواز، گفت: قرآن کریم جایگاهی ویژه در پیشگاه خداوند متعال دارد اما با کمال تأسف کمتر به آن توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سحر شب قدر بیست ویکم ماه مبارک رمضان شب و سحر ویژه‌ای است، اظهارداشت: با توجه به اهمیت شب‌ها و خصوصاً شب‌های جمعه و اهمیت بهره‌برداری از قرآن کریم و هر آنچه مرتبط با آن است توجه داشته باشید امسال یکی از شب‌های قدر یعنی شب ۲۱ ماه مبارک رمضان شب جمعه است؛ چراکه اولاً شب جمعه، دوما شب نزول قرآن کریم، سوما لیله‌القدر و چهارما شب ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع) است که توصیه اکید می‌کنم از حالا خود را برای این شب مهیا کنید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha