جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد انگیزه در طلاب را برعهده اساتید دانست و گفت: خانم‌ها درگیر مسائل مختلف زندگی مانند ازدواج، فرزندآوری، همسرداری و محدودیت و اشتغالات خاصی که خانم ها با آن درگیر هستند و هیچ مسئله ای به اندازه انگیزه برای تداوم این راه پرنشاط و با عظمت به آنان کمک نمی کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در جلسه برخط (آنلاین) تکریم اساتید حوزه‌های علمیه خواهران که به مناسبت هفته معلم برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم اظهار داشت: شهید علامه مطهری شخصیت برجسته ای داشت و عمر خود را در شرایطی بسیار سخت و در فضایی بسیار پر فشار صرف کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: شهید مطهری توانست پیام دین را در آن میدان سخت به اطلاع اساتید و دانشجویان برساند، در عین حال کوشید تا نگاه روشن خود در معارف اسلامی را با طلاب و روحانیون در میان گذارد. 

وی افزود: برخی از ویژگی های اثرگذار شهید مطهری را می توان متناسب با نیازهای مردم و جامعه بازخوانی کرد و به نحو شایسته‌ای به عنوان جریان پاسخگو به نیازهای مردم در هر زمان معرفی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین با اشاره به مخالفت هایی که جناحین مختلف نسبت به دین داشتند اظهار کرد: مخالفین زیادی علیه دین وجود داشتند و شهید مطهری در برابر همه این هجوم ها، یکه و تنها ایستاد و تلاش کرد تا در همه ابعاد به خوبی از اعتقادات اسلام مرزبانی و مراقبت کند.

استاد برجسته حوزه های علمیه با تأکید بر خرافه ستیز بودن شهید مطهری اظهار داشت: شهید مطهری با جاهلیتی که به نام اسلام بر مردم متدین تحمیل می شد، درگیر و از خرافات بیزار بود، در عین حال از تجددپرستی خام به شدت احتراز داشت و اجازه نداد اسلام توسط متحجرین تصرف شود و یا وسیله ای برای بازی های متجددین قرار بگیرد. 

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور تصریح کرد: شهید مطهری از مولدهای انقلاب اسلامی بود و اساسی را بنا گذاشت تا دل های شیفته اسلام به صحنه بیایند و بتوانند انقلابی متعادل، میانه و متناسب با ارزش های اسلامی را به جهان اسلام عرضه بکنند. 

خانم داوودی الگوی داخلی حوزه های علمیه خواهران است

مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری مجاهدت های مرحومه خانم فریده داوودی، معاون سابق آموزش حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: خانم داوودی، عمر شریف و جوانی خود را در حوزه های علمیه خواهران صرف کرد و در طول بیش از سه دهه هرآنچه که در توان داشت برای اعتلای حوزه های علمیه خواهران انجام داد و ایشان الگوی داخلی حوزه های علمیه خواهران به حساب می آید.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر ضرورت احترام به تمامی معلمین اظهار داشت: معلمین زیرساخت شخصیت دانش آموزان را شکل می دهند و اگر مدارس خروجی صالحی تحویل ندهند، نه در دانشگاه و نه حوزه های علمیه، جوانان دارای انگیزه برای تحصیل و تذهیب و گره گشایی برای مشکلات کشور و حرکت دادن کشور به سمت تمدن اسلامی نخواهند بود. 

وی افزود: اساتید ، شخصیت‌های ارزشمندی هستند که توان کشور را برای استقلال علمی، فناوری، حوزه های پزشکی علوم انسانی افزایش می دهند و پیشرفت جامعه اسلامی ایران در چهل سال گذشته نشان دهنده این است که اساتید محترم برای اعتلای انقلاب اسلامی و مقاوم سازی ایران در برابر هجمه های نرم دشمنان تلاش های فراوانی کرده اند.

روابط میان حوزه و دانشگاه تقویت شده است

استاد برجسته حوزه های علمیه خواهران با ابراز خرسندی از تقویت رابطه دانشگاه و حوزه اظهار داشت: امروز روزی است که حوزویان، دانشگاهیان را بال و زوج خودشان می دانند و ما از این بابت خوشحالیم که انقلاب اسلامی توانست بین دین و علم همسایگی، هم نوایی و همکاری ایجاد کند و با گذر زمان این وضعیت و همکاری ها بهتر می شود. 

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با اشاره به نقش پر رنگ اساتید حوزه در جامعه اظهار داشت: استادی در حوزه، تلاشی است که عالم دین در احیای اندیشه های دینی افراد و بازگرداندن آنها به فطرت، اصلاح اعتقادات و جلوگیری از گمراهی آنان به خرج می دهند و بر اساس روایات احیای معنوی افراد از احیای جانشان مهم‌تر است.

اعتلاء اساتید حوزه در آموزش راز سعادت مردم است

مدیر حوزه های علمیه خواهران اعتلاء اساتید در آموزش را راز سعادت مردم دانست و گفت: اساتید حوزه دین گره گشا و راز نجات مردم از شقاوت هستند، کوری باطنی برای همیشه انسان را زمین می زند و بصیرت باطنی در همه عرصه های حیات بشر را به اعتلا می رساند.

استاد برجسته حوزه های علمیه خواهران معلمی را شبیه عبادت دانست و گفت: معلمی، کاری بسیار فاخر و ارزشمند است و اساتید باید قدر توفیقی که در اختیارشان قرار گرفته است را دانسته و خود را برای حضور در این میدان آماده کنند، زیرا معلمی گاهی مانند عبادت است، برخی از عبادت سهمشان زحمت رو به قبله ایستادن و خواندن نماز بدون حضور قلب و مشغله های ذهنی است و یکی دیگر حین خواندن نماز تمامی فکر و ذهنش برای پرودگار خالص می شود. 

اساتید به رفع دغدغه های طلبه های خواهر کمک کنند

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور ایجاد انگیزه در طلاب را برعهده اساتید دانست و گفت: خانم‌ها درگیر مسائل مختلف زندگی مانند ازدواج، فرزندآوری، همسرداری و محدودیت و اشتغالات خاصی که خانم ها با آن درگیر هستند و هیچ مسئله ای به اندازه انگیزه برای تداوم این راه پرنشاط و با عظمت به آنان کمک نمی کند. 

وی افزود: انگیزه بخشی مداوم و مستمر اساتید به طلاب موجب می شود که خواهران طلبه بتوانند این دوره های سخت را بگذرانند و برای ادامه راه دلگرم بمانند، اساتید باید برای طلاب ایجاد انگیزه کرده و دغدغه های آنان را مرتفع سازند. 

 مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: طلبه ها باید خود را خادم دین و فعالیت های تبلیغی و ترویجی قرار بدهند لذا علاوه بر مباحث آموزشی، این احساس نیز باید توسط اساتید به طلاب منتقل شود. 

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: مسئله معنویت و بندگی در طلاب باید جدی گرفته شود، طلبه ای که معنویت چهره اول او نباشد و توجه به عالم غیب بخش اصلی شخصیت او را شکل ندهد، مانند درخت بی ثمر است و آن چیزی که دانش‌آموخته حوزه را از دیگران جدا می کند، نشاط و سرشاری از معنویت، اخلاص و عبودیت است و ایجاد این معنویت نیر برعهده اساتید است. 

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، با تأکید بر بروز رفتار عقلایی یک طلبه اظهار داشت: یک طلبه باید با رفتاری عقلایی به سنجش معیارهای مختلف بپردازد و آن را در اقدامات و داوری های خود ملاک قرار بدهد، برخورد های عاطفی، احساسی و تسلیم احساس غضب شدن زیبنده یک طلبه نیست، طلبه‌ها باید رنج جهالت مردم را بکشند و دستشان را بگیرند و انان را به دانایی رشد دهند. کسی که خود را در معرض مراجعات مردم در حوزه دین می دهد، باید رنگ و بوی اصحاب دین را به خود گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha