جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام عبد الرضا محمودی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه مهدی موعود (عج) قم گفت: امام حسن مجتبی (ع) آنگونه صبور بود که صبوری وی زبانزد عام و خاص شد و ضرب المثل «حلم الحسنیة » درباره وی رواج یافت.

حجت الاسلام عبدالرضا محمودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام ولادت امام حسن(ع) به موضوع صبر و حلم در سیره زندگی این همام امام اشاره کرد و گفت: زندگی مردان بزرگ خدا همیشه پرحادثه است و حیات درخشان امام حسن (ع) از پرحادثه ترین زندگی رادمردان تاریخ است؛ با این که ایشان بیش از ۴۸ سال عمر نکرد و بر اثر زهری که مزدوران معاویه به او خوراندند به شهادت رسید، ولی در همین دوران کوتاه، همواره با باطل گرایان حق ستیز در حال نبرد بود.

مدیر مدرسه امام مهدی موعود(ع) ادامه داد: این امام همام در عصر پدر، دوش به دوش ایشان با منافقان و منحرفان ستیز کرد؛ در جنگ های بزرگ جمل و صفین و نهروان، قهرمانی بی بدیل بود و به طور کلی نام او در پیشانی قاموس رنج ها می درخشید. امام حسن مجتبی (ع) در سخت ترین و تلخ ترین رخدادها پرچم نهی از منکر، مبارزه با نامردمی ها و طاغوت زدایی را برافراشت و برای تثبیت حکومت حق، ایثارها و جانفشانی ها کرد .

وی افزود: آنچه بیش از دیگر ویژگی های امام حسن مجتبی (ع) در زمان حیات و پس از شهادت از برجستگی برخوردار بود، صبوری و حلم آن حضرت بود که تاثیر بسزایی در زندگی وی و پیروانش داشت؛ امام(ع) آنگونه صبور بود که صبوری وی زبانزد عام و خاص شد و ضرب المثل «حلم الحسنیة » درباره وی رواج یافت؛ «حلم» از ارزش های مهم اخلاقی و اسلامی است و انسان های برجسته مانند پیامبران چنین صفتی دارند و انسان هایی که صفت حلم را به طور کامل دارند، مظهر یکی از صفات الهی هستند.

حجت الاسلام محمودی عنوان کرد: در فرهنگ روایی، روایات بی شماری در تمجید خصلت ارزشمند حلم از پیامبر (ص) و امامان (ع) به ما رسیده که یکی از این روایت از قول امیرمؤمنان علی (ع) است که فرمود: «کمال العلم الحلم/ کمال علم به صفت حلم بستگی دارد».

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود گفت: از امام مجتبی(ع) پرسیدند: حلم و بردباری چیست؟  فرمود: «کَظْمُ الْغَیْظ وَمِلْکُ الْنَفْس مَعَ الْقُدْرَةِ/ بردباری یعنی فرو بردن خشم، وخودداری از تصمیم عجولانه در موقع قدرتمندی». چنانچه مشاهده می شود امام مجتبی (ع) بردباری را به فرو بردن خشم و تملک نفس در مقام قدرت و توانایی برای مقابله و انتقام گرفتن معرفی می کند ، یعنی انسان در موقعی که بتواند انتقام بگیرد و یا با خشم برخورد نماید، ولی کظم غیظ نموده و خود را کنترل نماید و هیچ برخوردی ننماید، او بردباری نموده و شکیبایی به خرج داده است و هرگاه آدمی با این شیوه مسایل اجتماعی خود را حل نماید امید به موفقیت او بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام محمودی افزود: از این رو بردباری و حلم یکی از مهمترین عوامل موفّقیّت در مسایل اجتماعی به شمار می‏ آید، و آدمی می‏ تواند در پرتو این مسأله به نهایت بسیاری از آمال و آرزوهای معقول خویش دست یابد؛ از این رو در نگاه معرفت دینی به طور مکرر به بردباری و شکیبایی توصیه و سفارش قرار شده است.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود به نمونه هایی از حلم امام مجتبی «ع» اشاره کرد و گفت: حلم امام حسن (ع) از آیات قرآن نشات گرفته بود؛ از جمله از این آیه که خداوند می‏ فرماید: ... ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوة کانه ولی حمیم/ ناپسندی را با نیکی دفع کن، که ناگاه خواهی دید همان کس که میان تو و او دشمنی است، گویی دوستی گرم و صمیمی است.

وی گفت: خصلت‏ حلم امام حسن (ع) در حدی بود که مروان یکی از دشمنان پرکینه خاندان رسالت، که امام حسن (ع) را بسیار رنج داد و آزرد، گفت: این کارها را با کسی انجام دادم که حلم و خویشتن‏ داری او با کوه ‏ها برابری می‏ کند.

حجت الاسلام محمودی گفت: پیرمردی ناآگاه از اهالی شام در مدینه، امام حسن (ع) را سوار بر مرکب دید، آنچه توانست از آن حضرت بدگویی کرد، وقتی که فارغ شد، امام حسن (ع) کنار او آمد، و به او سلام کرد، و در حالی که لبخندی بر چهره داشت ‏به او فرمود: ای پیرمرد! گمانم غریب هستی، و گویا اموری بر تو اشتباه شده، اگر از ما درخواست رضایت کنی از تو خشنود می ‏شویم، اگر چیزی از ما بخواهی به تو عطا می‏ کنیم؛ اگر از ما راهنمایی بخواهی تو را راهنمایی می ‏کنیم، اگر کمک برای باربرداری از ما بخواهی، بار تو را برمی‏داریم، اگر گرسنه باشی تو را سیر می‏ نماییم، اگر برهنه باشی، تو را می‏ پوشانیم، اگر نیازمند باشی تو را بی‏نیاز می‏کنیم، اگر گریخته باشی به تو پناه می ‏دهیم . اگر حاجتی داری آن را ادا می‏ نماییم، اگر مرکب خود را به سوی خانه ما روانه سازی، و تا هر وقت ‏بخواهی مهمان ما باشی، برای تو بهتر خواهد بود، زیرا ما خانه آماده و وسیع، و امکانات بسیار داریم .

حجت الاسلام محمودی ادامه داد: هنگامی که آن پیر ناآگاه این گفتار مهرانگیز نشأت گرفته از حلم و صبر انقلابی امام حسن (ع) را شنید، آن چنان دگرگون شد که اشک از چشمانش جاری گردید و گفت: گواهی می‏ دهم که تو خلیفه خدا در زمین ش هستی، خداوند آگاه‏تر است که مقام رسالت ‏خود را در وجود چه کسی قرار دهد، تو و پدرت مبغوض ‏ترین افراد در نزد من بودید، ولی اینک تو محبوب‏ترین انسان‏ها در نزد من هستی! سپس او به خانه امام حسن (ع) وارد شد، و مهمان آن بزرگوار گردید، و پس از مدتی در حالی که قلبش سرشار از محبت‏ خاندان رسالت‏ بود، از محضر امام حسن (ع) بیرون رفت.

 مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود افزود: شاید بر همین اساس بود که پیامبر (ص) با بینش جهانی و پیش بینی وسیعی که داشت، در شأن امام حسن (ع) فرمود: لو کان العقل رجلا لکان الحسن/ اگر عقل، خود را به صورت مردی نشان دهد، آن مرد، حسن (ع) است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha