پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 899705
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
آيت الله مهدوي

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: همه انسان ها باید به طور مرتب خود را به خداوند بسپارند، چرا که انسان نیاز به امداد الهی دارد و البته امداد بعد از استمداد می آید و این به آن معنا است که انسان باید حرکت کند تا برکت از جانب خداوند شامل حال او شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در ادامه سلسله مباحث اخلاقی در ماه رمضان از طریق فضای مجازی، با اشاره به موضوع همت و تاثیر آن در پیشرفت انسان و رسیدن به کمالات عالیه، به تبیین معنای اهتمام ذیل معنی همت پرداخت و اظهار کرد: کلمه اهتمام به معنای اهمیت دادن به امری بر اساس تصمیم مستمر شخص است، تصمیمی که آنی و موقت نبوده و لذا گاهی اهتمام را به معنای عزم دائمی و کوشش فراوان نیز به کار می برند.

وی با اشاره به آیه 24 سوره یوسف و قصد سوء زلیخا، به امداد الهی خداوند درباره حضرت یوسف(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت یوسف(ع) عصمت ورزید و اگر دلیل روشن و محکم الهی را ندیده بود او نیز نسبت به زلیخا همت ورزیده بود، لذا بر اساس این آیه دو نوع همت از این دو نفر عنوان شده است.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: از این آیه چند نکته تفسیری به دست می آید که در وهله اول این است که انسان اختیار دارد و می تواند به کار خوب یا بد همت ورزد، در عین حال از این آیه می فهمیم که انبیاء نیز در معرض گناه کردن هستند، اما با اختیار خود گناه را ترک می کنند و در این ترک گناه باید امداد الهی نیز ضمیمه شود تا شخص بتواند همت خود را عملی کند.

وی اضافه کرد: همه انسان ها باید به طور مرتب خود را به خداوند بسپارند، چرا که انسان نیاز به امداد الهی دارد و البته امداد بعد از استمداد می آید و این به آن معنا است که انسان باید حرکت کند تا برکت از جانب خداوند شامل حال او شود.

عضو خبرگان رهبری، حکمت و مصلحت را بر حرکت اختیاری استوار دانست و افزود: از این آیه به دست می آید که نور و استمداد الهی به کسانی داده می شود که استمداد را بطلبند و از لفظ آیه برمی آید که این قانون منحصر به حضرت یوسف(ع) نیست و هر انسان پاکدامن دیگری که در چنین پرتگاهی قرار بگیرد و از خدا استمداد بخواهد، خداوند او را مدد می کند.

وی خاط نشان کرد: خداوند در انتهای آیه می فرماید «یوسف از بندگان مخلص ما بود»؛ رمز این است که اگر مخلص شدیم و خدا حکمفرمای باطن ما بود به شیاطین اجازه نمی دهد که دست اندازی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha