سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دواتگران

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: در طول روزه داری چنانچه قند چک شده با دستگاه گلوکومتر ، کمتر از ٦٠ یا بیشتر از ٣٠٠ میلی گرم در دسی لیتر باشد ، بلافاصله روزه داری باید خاتمه یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، دکتر رضا دواتگری، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مطلب منتشر شده در سایت سازمان جهانی بهداشت در زمان ماه رمضان و طی شیوع کرونا با عنوان "تمام افراد سالم مثل سال های گذشته روزه بگیرند"، گفت: مغز برای تامین سوخت و ساز و متابولیسم به گلوکز نیاز دارد و میزان تغییرات آن در افراد سالم، طی روزه داری بسیار محدود است و گلیکوژن ذخیره شده در کبد به این مسئله کمک می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: بدن بعد از شش ساعت گرسنگی از این ذخیره قندی کبدی و با طولانی تر شدن گرسنگی از گلوکونئوژنز (تولید قند خون از اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب) استفاده می کند.

دواتگری، در ادامه به روزه گرفتن در افراد دیابتی اشاره کرد و گفت: افت و افزایش قندخون از عوارض روزه داری در این افراد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: بیماران دیابتی با خطر پایین که مجاز به روزه داری هستند، شامل افراد با سن کمتر از ٦٥ سال که تحت مراقبت نزدیک پزشک باشند و تنها با رژیم غذایی و یا مصرف داروهای متفورمین، آکاربوز، پیوگلیتازون و یا سیتاگلیپتین کنترل قند مناسبی داشته باشند (قند ناشتا کمتر از ١٤٠ میلی گرم در دسی لیتر و یا هموگلوبین A۱c کمتر از ٧ ٪؜ ) و فاقد هر گونه عوارض یا بیماری دیگری باشند.

وی، مصرف قرص و گرسنگی طولانی مدت را علت افت قندخون و کاهش نادرست داروها و پرخوری را علت افزایش قند خون در این بیماران عنوان کرد.

متخصص غدد دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: افزایش قند خون منجر به افزایش دفع ادرار و کاهش حجم مایعات بدن می شود، در نتیجه فرد مستعد به افت فشارخون، سنکوپ، افتادن، شکستگی و از دست دادن تعادل و افزایش انعقادپذیری در عروق می شود.

دکتر دواتگری افزود: افزایش انعقادپذیری در عروق منجر به لخته خونی و سکته مغزی می شود.

وی در ادامه به موارد خاتمه روزه داری در فرد دیابتی اشاره کرد و گفت: در طول روزه داری چنانچه قند چک شده با دستگاه گلوکومتر ، کمتر از ٦٠ یا بیشتر از ٣٠٠ میلی گرم در دسی لیتر باشد ، بلافاصله روزه داری باید خاتمه  یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در پایان، بر رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به خصوص برای بیماران دیابتی تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha