جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علیانژاد

حوزه/کارشناس مذهبی در سخنرانی آنلاین گفت: در مهار خسارت ناشی از کرونا، دنیا توان بسیج کنندگی ولی خدا و تربیت شدگان مکتب ولایت را دید و همه‌ی مردم به خصوص مؤمنان به پیام حضرت آقا لبیک گفتند و رزمایش مواسات و همدلی را به خوبی اجرا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، حجت الاسلام علی اکبر علیانژاد، شب گذشته در جشن مجازی نیمه رمضان به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادت و تبریک ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) اظهارکرد: ان‌شالله به فضل خدا و با ریشه‌کن شدن بیماری کرونا توفیق داشته باشیم تا مجددا حضوری در خدمت شما باشیم و دوباره سفره‌های معنوب هیئت‌های باصفا و دوست‌داشتنی را با رونق بیشتر برپا کنیم.

کارشناس مذهبی گفت: در این شب عزیز و با توجه به میلاد امام حسن مجتبی(ع) و جریان مواسات، کمک‌های مؤمنانه و رزمایش همدلی که با دستان مردم خیرمند و جهادگر رقم خورد به موضوع مواسات در سیره امام حسن مجتبی (ع)خواهیم پرداخت.

وی ابراز کرد:همه اهل البیت(علیهم السلام) کریم هستند اما امام حسن مجتبی(ع) کریم‌تر است؛امام صادق (ع )در حدیث شریفی فرمودند کسی مثل امام حسن(ع) دغدغه یاری به مردم را نداشته است و این شیوه و سیره را پیروان امام حسن(ع) و امامان را باید داشته باشند.

حجت الاسلام علیا نژاد بیان کرد:ابن عباس نقل می کند امام حسن (ع) در طواف مستحبی و در حال اعتکاف در مسجد الحرام بودند که شخصی نزد حضرت آمد و گفت که بدهکارم و دستم خالی است به من کمک کنید؛ امام به شخص فرمودند اکنون چیزی در دست و بالم ندارم؛شخص گفت اگر چیزی ندارید از طلبکار من بخواهید که صبر کند، به من مهلت ده زیرا او من را زندانی خواهد کرد، از آبروی خود برای من مهلت بگیرید؛ امام با شنیدن سخنان این شخص طواف خود را قطع کرد تا بی‌درنگ برای او برود مهلت و ضمانت بگیرد و از آبروی خود برای او خرج کند. ابن عباس گفت به امام گفتم شما معتکفید! امام گفتند بله می دانم حواسم هست اما از رسول خدا شنیدم هرکس حاجت برادر مؤمنش را برآورد مثال چندین هزار سال عبادت پروردگار است، عبادتی که شخص روزها را روزه‌دار و شب‌هایش تا به صبح در حال عبادت است.

*کمک مؤمنانه سیره امام حسن(ع) است

وی گفت: در سیره امام مواسات یکسری ویژگی‌هایی دارد و دراین ایام کرونایی شاهد کمک مردم در همه کشور به نیازمندان هستیم که هر شب به هم نوعانشان کمک می‌کنند بدون اینکه نیازمندی درخواست کمک کرده باشد.

کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد:این اقدام را مؤمنان از سیره امام حسن مجتبی (ع)یادگرفته‌اند زیرا نیاز نبود که نیازمندان به امام عرض حاجت بکنند و امام اگر بو می‌بردند که کسی گرفتار است، گرفتاری آن مؤمن را حل می‌کردند.

حجت الاسلام علیا نژاد ادامه داد: دومین ویژگی مواسات در سیره امام حسن (ع)این بود که مواسات را وظیفه خودش می‌دانست، اگر ما کاری را وظیفه خود بدانیم ویژه‌تر و بهتر انجام می‌دهیم.

وی با بیان این که امام حسن تا حد بضاعت و توان هزینه می‌کرد افزود: شخصی نزد امام آمد که حاجت او را برطرف کند امام گفتند الان دستم تنگ است ولی یه مقداری دارم که با آن کارت را راه می‌اندازد ولی همه کارت راه نمی‌افتد.

*نوع بخشش امام حسن(ع) در برابر نیازمندان

کارشناس مذهبی ویژگی دیگر امام حسن(ع) را در یاری‌رسانی «نوع بخشش» امام دانست و گفت: بخشش امام به این نحو بود که در مقابل نیازمند ابراز شرمندگی می‌نمودند که ببخشید من بیشتر نداشتک و  به این جهت نیازمندان افتخار می‌کردند که از چنین شخص کریمی درخواست داشته‌اند.

حجت الاسلام علیا نژاد تصریح کرد:  امام حسن گاهی مثل شریک به نیازمندان سهم می‌داد و این‌ها روش‌های خاصی است که امام برای حفظ کرامت انسانی پیش می‌برد به طوری که امام در زندگی چندین بار اموال خود را تقسیم کردند و هر چه داشتند در راه خدا دادند.

*ملت ایران به همه کشورها کمک می کند

کارشناس مذهبی اذعان کرد: گستره امام از لحاظ مخاطب زیاد است و اکنون ما ملت ایران هم حاضر هستیم به مردم دیگر کشورها نیز مدد برسانیم.

حجت الاسلام علیلنژاد افزود: امام آبرو می گذاشت و زبان خرج می‌کرد ما نیز اگر کسی تنها بود گوش شنوا باشیم تا درد و دل مردم را گوش کنیم و در واقع هر نوع کاری که از دست‌مان بر می‌آید انجام دهیم.

*رزمایش مواسات فرصت همدلی را ایجاد کرد

وی تصریح کرد: در اموال ما برای نیازمندان حق معلومی است و در رزمایش مواسات دل‌ها به ولی خدا معطوف شد و تمام دنیا دید که مؤمنین چه جور به فرمان ولی فقیه به همدیگر مهر ورزیدند و یکدیگر را یاری دادند زیرا دل‌های مؤمنان به یک‌دیگر معطوف است.

علیانژاد خاطر نشان کرد: امام حسن(ع)دنیا را به معنای تمام مزرعه آخرت  و دنیا را برای جمع کردن توشه آخرت لازم می‌داند و در واقع این کار کرد دنیا است اگر در دنیا توشه برای آخرت گرفته نشود دنیا منفعتی ندارد.

وی ابراز کرد: ترس از آخرت برای کسی است که اموال خود را در دنیا نگهدارد وکسی که مال خود را به امانت نزد خدا گذارد خیالش راحت است وهر کدام ازما تقدیری داریم که اگر بیش از آن جمع کنیم آفت می‌شود.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: هرکس بهره خود را از دنیا می‌برد و خدا حق و سهم فقرا را در مال اغنیا قرار داده تا اغنیا با انفاق رشد کنند و فقرا هم بهرمند و تأمین شوندو در حقیقت بین انفاق و روزی ارتباط برقرار است اگر انفاق کردی روزی شما افزوده می‌شود.

حجت الاسلام علیانژاد افزود: دلیل اینکه امام حسن(ع) کسی را رد نمی‌کردند این بود که می‌فرمودند: عادت خدا این است که نعمت‌هایش را به من ارزانی داشته است، من نیز این گونه عمل می‌کنم و به دیگران می‌دهم؛من ترس دارم اگر من به دیگران ارزانی ندارم و از کمک به خلق خودداری کنم، خدا هم روزی من را کم می‌کند و تا زمانی که انفاق می‌کنم روزی به من خواهد رسید اما اگر انفاق نکنم روزی من کم خواهدشد.

*دنیا توان ولایت فقیه در بسیج مردمی را دید

کارشناس مذهبی اظهار کرد: طی این مدت دنیا توان بسیج کنندگی ولی خدا و تربیت شدگان مکتب ولایت را دید و همه‌ی مردم به خصوص مؤمنان به پیام حضرت آقا لبیک گفتند و رزمایش مواسات و همدلی را به خوبی تاکنون اجرا کرده‌اند و هنوز ادامه دار است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha