جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طباطبایی

حوزه/ آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه تقدیرات هر شخص بر مبنای فهم، ارزش و عمل اوست، گفت: انسان در کارهای خود، مختار است و می‌تواند مقدرات و تقدیرات خدا را تغییر دهد، حتی در روایات داریم که انسان می‌تواند تقدیرات قطعی خدا را با دعا و یا برگشت از مسیری که طی کرده است، تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از دفتر امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد به مناسبت شب های قدر اظهار داشت:  سوره قدر به ما چند نکته را می‌فهماند؛ یکی اینکه قرآن در ماه رمضان و شب قدر نازل شده است، دوم اینکه شب قدر، از نظر اهمیت برتر از هزار ماه است و سوم اینکه در آن شب فرشتگان بر زمین نازل می‌شوند و تمام آنچه در سال از طرف خدای متعال مقرر شده را به ولی خدا خواهند گفت.

مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: سؤال اینجا است که آیا این کار یعنی نزول فرشتگان و بیان تقدیرات افراد یک مرتبه اتفاق افتاده یا هر سال اتفاق می‌افتد؟ پاسخ این است که کلمه «تَنَزَّلُ» در آیه «تَنزَّلُ الْمَلَئکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِهِّم مِّن کلُ أَمْر» مضارع است و فعل مضارع، بیان استمرار است و می‌فهمیم که همیشه فرشتگان بر ولی خدا نازل می‌شوند و در شب قدر اعمال و کارهای عالم از طرف خدا برای ولی خدا بیان می‌شود. 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: شاید کسی ایراد و اشکال بگیرد که اگر این‌گونه باشد، نوعی جبر است و خدای متعال کارهایی را از قبل مقرر کرده و ما مجبور به انجام آن در طول سال هستم و اختیاری نداریم.

وی ادامه داد: پاسخ این است که خداوند حکیم است و هر کاری را بر مبنای حکمت و عقل انجام می‌دهد و برای مثال اگر مقرر شده کسی فقیر باشد، این فقیر بودن به دلیل تنبلی آن فرد است نه اینکه مجبور است فقیر باشد و اگر قرار است توفیق عبادتی را پیدا کند، به دلیل اعمال خوبی است که انجام داده، فقط خدای متعال از قبل می‌داند که تقدیرات این فرد چگونه است و به آن علم دارد و دانستن خدا هیچ اجباری برای انسان ایجاد نمی‌کند، انسان صاحب اختیار است و می‌تواند بر اساس اراده خود عمل کند.  

آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه تقدیرات هر شخص بر مبنای فهم، ارزش و عمل اوست، گفت: انسان در کارهای خود، مختار است و می‌تواند مقدرات و تقدیرات خدا را تغییر دهد، حتی در روایات داریم که انسان می‌تواند تقدیرات قطعی خدا را با دعا و یا برگشت از مسیری که طی کرده است، تغییر دهد.

وی درباره زمان دقیق شب قدر عنوان کرد: در اینکه شب قدر در ماه رمضان است شکی نیست اما اینکه این شب با ارزش در ابتدای ماه رمضان است یا شب ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ یا ۲۷ و یا آخر ماه رمضان در میان علمای شیعه و تسنن اختلاف وجود دارد، علمای شیعه معتقد هستند شب قدر در یکی از شب‌های ۲۱ یا ۲۳ ماه مبارک رمضان است و بر شب ۲۳ ماه رمضان بیشتر تأکید دارند. 

امام جمعه اصفهان یادآور شد: شب قدر در دهه آخر ماه رمضان اتفاق می‌افتاد و پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) در این دهه اعتکاف می‌کردند و همه شب‌ها را بیدار بودند، همچنین از ائمه اطهار(سلام‌الله علیهم) سؤال شد که کدام یک از شب‌های ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان شب قدر است تا آن را عبادت کنیم، آن بزرگواران جواب صریحی ندادند و فرمودند که اگر بدانید اهمیت شب قدر چقدر زیاد است، بدون شک بیشتر شب‌ها را بیدار می‌مانید، چه اشکال دارد که دو شب را بیدار باشید و آن را عبادت کنید. 

وی گفت: امیدوار هستیم خداوند توفیق دهد از شب‌های ماه رمضان به ویژه از شب قدر محروم نباشیم که در این شب‌ها درِ رحمت خدا بر روی همه موجودات به ویژه انسان‌ها باز است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha