جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام علی علیه السلام

حوزه/ دشمن شناسی حضرت علی علیه السلام، ارکانی داشت یکی شناخت علت ها بود و دیگری این بود هیچ تصمیمی را براساس شرایط موجود نمی گرفتند بلکه براساس تکلیف عمل می کردند. اگر قرار بود در جای برای حفظ اسلام بجنگند، می جنگید و در جای صلح می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به پاسداری حضرت علی(ع) از دین، گفت: حضرت علی(ع) دارای ویژگی های خاصی چون دشمن شناس،  بصیرت و فهم و درک درست از وقایع بود.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان افزود: ایشان در زمانی و با دشمنی وارد کارزار شده بود که مردم در جهالت کامل نسبت به اتفاقات و حوادث جهان اسلام قرار داشته اند.

وی با بیان این که حضرت علی(ع) با درک درست و صحیح از وقایع با دشمن و معاندین مقابله می کرد، گفت: دشمن شناسی حضرت ارکانی داشت؛ نخست شناخت علت ها بود  و دیگری این بود  که هیچ تصمیمی را براساس شرایط موجود نمی گرفتند، بلکه براساس تکلیف عمل می کردند. اگر قرار بود در جایی برای حفظ اسلام بجنگند، می جنگید و در جایی صلح می کرد چون با مکرهای دشمن به خوبی آشنا بودند. این ها ویژگی های منحصر به فرد در حضرت بود.

حجت الاسلام والمسلمین عزیزی به نمونه ای از دشمن شناسی حضرت اشاره کرد و  اظهار داشت: حضرت در نهج البلاغه می فرماید بنی امیه چنان به اسلام می چسبند که مانند پوست بدن و روی بدن می مانند و مردم باید این پوست را بکنند.

مدیر حوزه علمیه سیستان و بلوچستان به نمونه ای  از جهالت مردم نسبت به دشمن شناسی اشاره کرد و افزود: حالاتی که در جهل امت ها بود حضرت در مثال های ظریفی به مردم می فهماند. به معاویه فرمود تو به من نامه می نویسی و به آیات استناد می کنی و من هم به آیه استناد می کنم، اما استناد تو کجا و استناد من کجا؟.

وی با اشاره به عوامل حفظ دین، بیان داشت: حفظ اسلام نیازمند عواملی است که از جمله آن شناخت دشمن و پرداختن به علت ها در برابر معلول است و اینها شاخصه هایی است که در سیره زندگی حضرت علی(ع) زیاد دیده می شود و می تواند درسی برای امت اسلام و مسلمانان باشد و باید این مسئله را بدانیم که هر چه قدر به دوره آخر الزمان می رسیم، دشمن شناسی و شناخت دشمن پیچیده تر می شود برای همین لازم است روز به روز بر بصیرت خود بیافزاییم تا گرفتار اشتباهات گذشته در دشمن شناسی نشویم و روبه روی امام خود قرار نگیریم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha