سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شب قدر

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: شب قدر، موسم رحمت، مغفرت و بخشش بندگان از سوی خدای متعال به برکت قرآن و عترت است.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسینی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ با بیان این که هیچ شبی بافضیلت تر و مهم تر از شب قدر نیست، اظهار داشت: این که خدای متعال در سوره مبارکه قدر می فرماید شب قدر برتر از هزار ماه است خودش نشان می دهد که شب قدر چه شب باعظمتی است که البته امثال ما قادر به درک آن نیستیم و باید از زبان معصومین(ع) تا حدود اندکی بفهمیم که شب قدر چیست.

وی افزود: یکی از تفاسیری که برخی علما و بزرگان درباره شب قدر بیان داشته اند این است که گفته اند از آن جا که هزار ماه حدود ۸۳ سال می‌شود و این میزان در روزگار ما عمر طبیعی یک انسان به شمار می رود، لذا آدمی در شب قدر می‌تواند طوری سرنوشت خود را رقم بزند که به قول معروف، ره صدساله را یک شبه طی کند، کما این که بسیاری از شهدای ما در سن و سال جوانی با اتصال به خدا و کسب درجات معنوی، این چنین بودند.

این استاد حوزه همچنین با بیان این که شب قدر بر اساس آموزه های دینی ما شب نزول قرآن است، گفت: قرآن کریم در این شب یک باره و دفعتاً بر قلب مبارک پیامبر نازل شده و البته به صورت دفعی و تدریجی نیز طی بیست و سه سال دوران رسالت بر ایشان نازل شده است.

وی بیان داشت: قرآن کتاب هدایت و انسان سازی است و یکی از رموز سعادتمندی در شب قدر این است که مؤمنین و مؤمنات بیش از هر چیز با قرآن مأنوس باشند و به واسطه قرآن، اهل بیت (ع) را شفیع درگاه الهی قرار دهند.

وی گفت: ویژگی دیگر شب قدر، نزول ملائکه و روح به زمین است، به این معنا که در این شب همه فرشتگان به زمین می آیند و تا اذان صبح مقدرات یک ساله بشر را رقم می زنند و به امضای آخرین ذخیره الهی یعنی حضرت حجت (عج) می رسانند و از این حیث وقتی انسان ها بدانند که ملائکه در زمین هستند و خداوند آنها را به زمین نازل نموده، می بایست به خود ببالند که چنین زمانی را به دست آورده  اند و در آن زمان می خواهند با خدای خویش ارتباط برقرار نمایند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha