جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اقبالی

حوزه/ در روایت نقل شده که سعادت و شقاوت انسان‌ها در طول سال در لیالی قدر گره خورده است. این لیالی بدون پیوند با امام(ع) ممکن نیست یعنی شب قدر با ولایت معنا و هویت پیدا می کند. براین اساس اگر کسی شب قدر را از دست بدهد، گویا همه چیزش را از دست داده است.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  گفت: شب قدر از شب های مهم در روایات به شمار می رود و قرآن می فرماید ارزش این شب از هزار ماه برتر است. شب قدر و زمان به دلیل اتفاقاتی که در آن رقم خورده سبب ارزش آن شده است که از جمله آن شهادت حضرت علی(ع)، نزول قرآن و... است. در این رابطه می توان نمونه هایی آورد مانند زمین کوفه، کربلا.

مدیر مدرسه علمیه علوی قم افزود: خدا در قرآن گاهی قسم به زمان و لیل می خورد، این قسم خوردن باعث ارزش آن شب شده است. لذا لیالی قدر هم همین است. در روایت آمده که شب قدر قلب ماه رمضان است. اگر این شب نباشد، دیگر ماه رمضان ویژه نخواهد بود.

وی بیان داشت: از اتفاقات مهم ماه رمضان و شب قدر، نزول قرآن است. قطعا بین لیالی قدر، ماه رمضان و قرآن ارتباط عمیقی وجود دارد، حتی در روایت آمده که شب قدر، شب ولایت و شب زهرای مرضیه(س) است.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: در روایت نقل شده که سعادت و شقاوت انسانها در طول سال در لیالی قدر گره خورده است. این لیالی بدون پیوند با امام ممکن نیست یعنی شب قدر با ولایت معنا و هویت پیدا می کند. براین اساس اگر کسی شب قدر را از دست بدهد، گویا همه چیزش را از دست داده است.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: بنابراین برای توجه به شب قدر رسالت هایی در نظرگرفته شده که ازجمله آن بیداری در این شب تا طلوع فجر، عبادت، ذکرگفتن، استغفار و توبه کردن، ابراز پشیمانی کردن و... است.

وی بیان داشت: خدا در این شب صدای توبه کنندگان را می شنود، حتی می فرماید من منتظر توبه کنندگان هستم، در این شب خدای متعال پذیرای توبه است. پس باید کمبودهای گذشته به وسیله توبه، توجه به نیازمندان، حمایت از فقرا و انجام اعمال صالح جبران شود.

حجت الاسلام والمسلمین اقبالی گفت: اهل بیت(ع) خودشان بالاترین خیر بودند، اهل مساوات و دستگیری از فقرا و مستمندان بودند. این مسئله باید مورد توجه ما مسلمانان باشد.

مدیر مدرسه علمیه علوی افزود: اگر چه در شرایط فعلی دسترسی به امام زادگان و حرم ها برای احیاء گرفتن وجود ندارد و درها بسته شده ولی در کنار سایر افراد خانواده و در منزل می توان احیاء گرفت. اینها نسیمی است که می وزد و باید از آن نسیم ها نهایت بهره برداری شود.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha