جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراهم بودن عرصه گناه برای جوانان در فضای مجازی گفت: برخی نسبت به مسأله ولنگاری در فضای مجازی غافل هستند چراکه بسیاری از بسترهایی که باید فیلتر باشد، فیلتر نیست و جوانان آزادانه در این بسترها هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در تفسیر سوره انبیاء که همه روزه از حرم کریمه اهل بیت(س) به صورت زنده از شبکه ۳ سیما منعکس می‌شود، اظهار کرد: بحث امروز آیه ۱۰۷ سوره انبیاء است که آیات قبلش در رابطه با حکومت صالحان بر زمین بود.

وی با بیان این که در این آیه خداوند می‌فرماید ای پیامبر ما تو را نفرستادیم مگر برای رحمت بر همه جهانیان، گفت: از این آیه استفاده می‌شود که پیامبر ما پیامبر خاتم است و مقید به زمان خاصی نیست.

کارشناس مذهبی رسانه افزود: رسول خدا(ص) در جامعه‌ای مبعوث شد که امیرالمؤمنین(ع) در توصیف آن جامعه در خطبه اول نهج البلاغه می‌فرماید شما بدترین آیین و مذهب را داشتید و در بدترین منطقه زندگی می‌کردید، خون هم را می‌ریختید، رحِم‌های هم را قطع می‌کردید، بت‌ها در بین شما بود و گناه شما را احاطه کرده بود.

تبیین مصادیق رحمة للعالمین بودن پیامبر اسلام(ص)

وی با اشاره به مصادیق رحمة للعالمین بودن پیامبر(ص) ابراز کرد: اولین مصداق آن این است که پیامبر(ص) برای کافران هم رحمت بود و قرآن در سوره انفال می‌فرماید تا تو در میان جامعه هستی حتی کافران هم عذاب نمی‌شوند و حتی با کافران هم مهربان بود ولی این مهربانی دلیل نمی‌شد که در قاطعیت و جهاد با کافران کوتاهی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که رحمت دوم پیامبر(ص) نسبت به مؤمنان خطاکار بود، اضافه کرد: در جنگ احد خیلی‌ها فرار کردند و پیامبر تنها شد و چند نفر دفاع کردند و جنگ تمام شد و پیامبر به مدینه برگشت؛ فراریان از احد دیدند که کار اشتباهی کردند و پشیمان شدند و دور پیامبر(ص) را گرفتند و التماس و عذرخواهی می‌کردند.

وی افزود: در این لحظه آیه ۱۵۹ سوره آل عمران نازل شد که ای پیامبر(ص) به خاطر رحمت خدا تو با این‌ها مهربان هستی و اگر بخواهی خشن باشی این‌ها از تو دور می‌شوند، پس تو آنها را عفو کن و برایشان طلب مغفرت کن و با آنها در امور مشورت کن و وقتی تصمیمی گرفتی توکل بر خدا کن و به تصمیمت عمل کن.

کسانی که مشمول رأفت و مهربانی اسلامی نمی‌شوند!

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: حتی در سوره توبه که سوره غضب است و بدون بسم الله آغاز می‌شود، آخر سوره با رحمت تمام می‌شود و خداوند می‌فرماید که ما پیامبری از جنس خودتان فرستادیم که به مؤمنان رئوف و مهربان است و البته که این رحمت برای افراد خطاکار پشیمان است و اگر افرادی خطا می‌کنند و به خطای خود اصرار دارند و کشوری را به آشوب می‌کشند و یک عذرخواهی از مردم نمی‌کنند جای بخشش نمی‌ماند.

وی سومین مورد از مصادیق رحمت پیامبر(ص) را بخشش گنهکاران عنوان کرد و گفت: برخی افراد مانند مشرکان مکه خطاهایی دارند که پیامبر(ص) آنها را آزاد کرد؛ پسر عموی پیامبر(ص) به نام سفیان بن حرث فردی بود که پیامبر(ص) را خیلی آزار می‌داد و علیه پیامبر شعر می‌گفت و کودکان را تحریک می‌کرد که به ایشان سنگ بزنند و در فتح مکه پیامبر(ص) او را مهدورالدم اعلام کرد ولی بعد او پشیمان شد و عذر خواهی کرد و پیامبر(ص) او را بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به رحمت بودن پیامبر(ص) برای کودکان، نوجوانان و جوانان گفت: رسول خدا به مسجد می‌رود، کودکان از ایشان درخواست بازی می‌کنند و ایشان با آنها بازی می‌کنند و وقتی اذان می‌شود پیامبر از خانه برایشان گردو می‌آورد تا به بازی خود ادامه دهند و خود به نماز می رود.

جوانی که شرایط گناه برایش فراهم باشد و گناه نکند خدا به او مباهات می‌کند

وی افزود: روزی پیامبر(ص) جوانی را دیدند که خود را در شن های داغ می غلطاند از او پرسیدند که چرا چنین می کنی، او گفت صحنه گناهی فراهم شد و من وسوسه شدم به همین خاطر این کار را می کنم تا بگویم تویی که طاقت شن‌های داغ بیابان را نداری چگونه طاقت آتش جهنم را خواهی داشت، پیامبر بسیار خوشحال شدند و فرمودند خدا به تو مباهات می‌کند و اصحاب خود را جمع کردند و به آن جوان فرمودند برای اصحاب من دعا کن زیرا دعای تو مستجاب است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به فراهم بودن عرصه گناه برای جوانان در فضای مجازی خاطرنشان کرد: برخی مسئولین یا توجه ندارند و یا با توجه این کارها را می‌کنند زیرا بسیاری از سایت‌هایی که باید فیلتر باشد نیست و جوانان آزادانه در آن هستند.

جوانان نسبت به آلودگی های فضای مجازی هشیار باشند

وی با بیان این که اگر کاری از دست مسئولان بر می‌آید و نمی‌کنند والله در نزد خداوند مسئولند، افزود: من به جوانان توصیه می‌کنم که برای نرفتن در این فضاها نذر کنید که اگر گناه کردید روزه بگیرید تا مانع از رفتن در این فضاها شود، شما تقوا دارید و شب قدر اشک می‌ریزید و بدانید که شهوت حرام افسردگی می‌آورد و انسان را دچار رکود می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به این که هر چیزی زمانی و مکانی دارد، تصریح کرد: غرایضی که در وجود انسان است باید در جای خود فعال شود؛ غضب مال میدان جنگ است و نباید در خانه و برای زن و بچه باشد، شهوت مال میدان ازدواج است نه میدان شهر و فضای مجازی و این مشکلاتی که برای جوانان به وجود می‌آید همه برای باز بودن زمینه تحریک شهوات است.

وی مصداق پنجم رحمت بودن پیامبر(ص) را مهربانی اش با سایر مردم دانست و ادامه داد: کسی که بیمار می‌شد به عیادت او می‌رفت و کسی که از دنیا می‌رفت به تشییع جنازه اش می‌رفت و حتی در لحظه احتضار هم به فکر امت خود بود و تا وعده شفاعت بی‌اندازه امت خود را از خدا نگرفت از دنیا نرفت و به همین دلیل پیامبر رحمت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha