جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی در حاشیه بازدید از نمایشگاه  دستاوردهای پژوهش و غرفه انجمن فقه و اصول حوزه

حوزه/ عید فطر عید تولد دوباره انسان است، چراکه همانند طفل پاک و معصوم، زندگی تازه ای را آغاز می کند. روز عید فطر روز رستاخیز است و به همین نام در روایت تشبیه شده است تا به یاد فراخوان رستاخیز باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک عید سعید فطر گفت: عید فطر روز شادی و جایزه گرفتن مومنین و روز خسارت گناهکاران است. در این روز، روزه داران پاداش یک ماه بندگی را از خدا می گیرند و در روایت است که کمترین آن پاداش بخشش گناهان است.

رئیس انجمن اصول و فقه حوزه افزود: رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در حدیثی می‌فرماید: «فَإِذَا کَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّی لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَی اللَّهُ الْعَامِلینَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ؛ فَإِذَا کَانَتْ غَدَاةُ یَوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِکَةَ فِی کُلِّ الْبِلَادِ فَیَهْبِطُونَ إِلَی الْأَرْضِ وَ یَقِفُونَ عَلَی أَفْوَاهِ السِّکَکِ فَیَقُولُونَ یَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَی رَبٍّ کَرِیمٍ یُعْطِی الْجَزِیلَ وَ یَغْفِرُ الْعَظِیمَ و، چون شب عید فطر-که شب جوائز نام دارد- فرا رسد، خداوند پاداش عمل‏ کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد».

این استاد درس خارج حوزه بیان داشت: عید فطر عید تولد دوباره انسان است چراکه همانند طفل پاک و معصوم، زندگی تازه ای را آغاز می کند. روز عید فطر روز رستاخیز است و به همین نام در روایت تشبیه شده است تا به یاد فراخوان رستاخیز باشیم.

وی عنوان کرد: عید فطر عید فطرت است چرا که با عبادت و توبه غنچه های عبادت در قلب مومنان شکفته می شود. عید فطر نماد پرواز انسان از محراب به سوی خدا و گذرگاه حرکتی از عبادت و بندگی خدا به طرف کمک به محرومان و کمک به افراد بی بضاعت و پس از پرداخت فطره به عنوان شکرگزاری از توفیقات الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: عید فطر  در واقع حرکت من الله الی خلقه و من خلقه ای الی الله اتفاق می افتد وامام علی علیه السّلام می‌فرماید: اِنَّما هُوَ عیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ، وَ کُلُّ یَوْم لایُعْصَی اللّهُ فیهِ فَهُوَ یَوْمُ عید؛ این عید است برای کسی که خداوند روزه‌اش را قبول و نمازش را سپاس نهاده، و هر روزی که خداوند در آن نافرمانی نشود روز عید است.

رئیس انجمن اصول و فقه حوزه با گلایه از این مسئله چرا ما شیعیان نسبت به اعیاد فطر و قربان و غدیر کمتر از اعیاد باستانی اهمیت می دهیم گفت: هر چند شیعیان نسبت به اعیاد اسلامی بسیار شکوفا و معتقد هستند اما این مطلب در ظاهر هم اتفاق بیافتد. باید نسبت به اعیاد اسلامی بیش از گذشته اهتمام داشته باشیم. در این رابطه صدا و سیما و مبلغین باید فرهنگ سازی کنند چرا که اعیاد اسلامی پایگاه الهی دارد و باید به آن توجه داشته باشیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha