جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عید فطر

مدیر مدرسه علمیه زنگنه گفت:برای اولین بار در دین اسلام روزه گرفتن در رمضان واجب و پایان آن را روز عید جشن و بهجت نامیده شد و این افتخاری برای مسلمانان است.

حجت‌الاسلام علی بطحائیان، مدیر مدرسه علمیه زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان اظهار کرد: عید فطر جشنی است که مسلمانان پس از پایان ماه رمضان در روز اول شوال برگزار می‌کنند؛ مسلمانان جهان اسلام این عید را با جشن برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: فطر به معنای بازگشت انسان به فطرت الهی خویش به وسیله جهاد با نفس اماره است. این امر نشان از آن دارد که اسلام به فطرت انسان اهمیت بالایی می‌دهد، همچنین اجتماع عظیم مردم برای برپایی نماز عید نمادی از وحدت مسلمانان است.

وی افزود: وحدت به عنوان اصلی که با فطرت انسان سازگاری دارد به زیباترین شکل آن در نماز عید فطر دیده می‌شود و از سوی دیگر شکرگزاری به درگاه خداوند نیز از اموری است که مطابق با فطرت است و انسان‌ها در این روز خالصانه از خداوند تشکر می‌کنند و برای گناهان خود آمرزش می‌طلبند.

مدیر مدرسه علمیه زنگنه بیان کرد: طهارت و پاکیزگی یکی از مهم‌ترین آداب عید فطر است که مسلمانان به بهترین وجه به آن همت می‌گمارند و پاکیزگی جسم به وسیله غسل و با پوشیدن لباس‌های تمیز و استعمال عطر محقق می‌شود.

وی اظهار کرد: روح و جان نیز به مدد دعا و نماز و اموال و دارایی هم با پرداخت فطریه پاک می‌شود.

حجت‌الاسلام بطحائیان ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که باید عید فطر را به معنی بازگشت انسان به فطرت الهی خویش به وسیله جهاد با نفس اماره دانست که حاصل آن تولدی جدید است.

وی افزود: عید فطر دقیقا در راستای برجسته‌سازی و اجتماعی‌سازی کارکردهای ماه رمضان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha