سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آمریکا در آتش و خون

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

تیم عراقی برای مذاکرات استراتژیک با واشنگتن لو رفت

هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی عراقی در توییتر نوشت: اعضای تیم مذاکره کننده عراقی با طرف آمریکایی در ۱۰ ژوئن پایین‌تر از سطح وزیر خواهند بود. این تیم شامل ۲۱ مذاکره کننده با تخصص‌های سیاسی، روابط بین‌الملل، نظامی، مالی و آموزش هستند. الهاشمی اشاره کرد، تیم شامل پنج اسامی خبره در مذاکره یعنی عبد الکریم هاشم، حارث حسن، لقمان الفیلی، فرید یاسین و حامد خلف می‌ شود. وی افزود، مذاکره از طریق ویدیو کنفرانس خواهد بود.

ترام‍پ از ایران تشکر کرد

رئیس‌جمهور آمریکا از ایران بابت آزادی یکی از شهروندان کشورش تشکر کرد.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از ایران بابت آزادی «مایکل وایت» تشکر کرد. وایت یکی از شهروندان آمریکا است که حدود ۲ سال پیش در شهر مشهد بازداشت شده بود. ایران روز پنجشنبه مایکل وایت را در ازای آزادی دکتر «مجید طاهری» آزاد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا که در کشورش به دلیل ناکامی در آوردن ایران پای میز مذاکره پس از خروج از برجام مورد انتقاد محافل سیاسی و کارشناسی قرار گرفته مدعی شده که این مبادله زندانی نشان می‌دهد توافق با ایران امکان‌پذیر است. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «همین الان تماس تلفنی با گروگان آمریکایی مایکل وایت را قطع کردم. او بعد از آزادی از ایران اکنون در زوریخ است. اندکی دیگر سوار یک هواپیمای آمریکایی می‌شود و به خانه می‌آید... به ایالات متحده!» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه نوشت: «ما الان بیش از ۴۰ نفر از گروگان‌ها و زندانیان را بعد از به قدرت رسیدن من به خانه برگردانده‌ایم. ممنونم ایران. این نشان می‌دهد توافق ممکن است.

آلمان به رژیم‌صهیونیستی هشدار داد

وزیر خارجه آلمان قصد دارد طی هفته آینده به فلسطین اشغالی سفر کند تا درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌هایی از کرانه‌باختری هشدار دهد.یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی و چند دیپلمات به شبکه 13 رژیم صهیونیستی خبر دادند که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد روز چهارشنبه آینده به فلسطین اشغالی سفر کند تا پیام هشدار آمیزی را به سران رژیم صهیونیستی درباره طرح اشغال کرانه باختری منتقل کند. در همین راستا، «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی قصد دارد با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم و «بنی گانتز» وزیر دفاع رژیم صهیونیستی دیدار کند. اشکنازی در این دیدار دو پیام را ارسال خواهد کرد: از یک سو،‌ روابط اسرائیل و آلمان بسیار مهم بوده و تل‌آویو همچنان خواستار ادامه اتحاد قوی با برلین است از طرف دیگر وی صریحا با اشغالی که ممکن است به روابط اسرائیل-آلمان و همچنین روابط با اتحادیه اروپا صدمه بزند، مخالف است. دیدار هایکو ماس از فلسطین اشغالی مهم خواهد بود چون در حالی که آلمان در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد از اول جولای (11 تیرماه) ریاست شورای امنیت سازمان ملل را نیز برعهده خواهد گرفت. بر اساس گزارش شبکه 13 رژیم صهیونیستی، وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد این موضوع را برای مقامات اسرائیل شفاف سازد که اشغال یکجانبه، آلمان را در موضعی قرار خواهد داد که باید میان اتحاد با اسرائیل یا احترام به قوانین و معیارهای بین‌المللی و اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند که در چنین شرایطی روابط با اسرائیل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ماس از نتانیاهو و گانتز و همچنین اشکنازی خواهد خواست تا آلمان را در چنین شرایطی قرار ندهد. وزیر امور خارجه آلمان طی هفته‌های گذشته با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال کرانه باختری در گفت‌وگو بوده و نگرانی عمیق برلین از این اقدام را ابراز داشته است. مذاکرات هایکو ماس با «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن و همچنین «محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان نیز طی روزهای اخیر ادامه داشته است. شبکه 13 رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود نوشت: «آلمان خواستار یافتن راهی برای جلوگیری از یک بحران بین‌المللی درباره الحاق بوده و به دنبال پیدا کردن جایگزینی است که به تجدید مذاکرات میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین منجر شود.» پس از سفر هایکو ماس به سرزمین‌های اشغالی، نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود در این نشست موضوع اشغال کرانه باختری مورد بررسی قرار بگیرد. مقامات ارشد اسرائیل و دیپلمات‌های اروپایی معتقد هستند اگر اشغال یکجانبه توسط نتانیاهو صورت بگیرد،‌ نتیجه آن خواهد شد که اروپا به اعمال تحریم علیه اسرائیل بپردازد. رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت ترامپ، ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند. همچنین نروژ که ریاست دوره‌ای سازمان ویژه هماهنگی کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را برعهده دارد، از رژیم صهیونیستی درخواست کرد که از اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری صرفنظر کند.

 

پنتاگون دستور عقب‌نشینی از واشنگتن را صادر کرد

مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن نیروهای وزارت دفاع آمریکا که در شهر واشنگتن دی‌سی مستقر بودند به پایگاه‌هایشان بازگردند. این در حالی است که  اعتراضات به خشونت و نژادپرستی پلیس ایالات متحده علیه رنگین‌پوستان در شهرهای مختلف این کشور همچنان ادامه دارد. تظاهرات گسترده رنگین‌پوستان آمریکایی در بیش از ۷۵ شهر ایالات متحده، بعد از کشته شدن فلوید غیرمسلح زیر زانوی یک مأمور پلیس شهر مینیاپولیس، از یازده روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. پیشتر شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» با توجه به گزارش‌هایی که از پلیس شهر مینیاپولیس به دست آورده، گزارش داد پلیس مینیاپولیس سابقه بیهوش کردن افراد را داشته و از پنج سال گذشته ۴۴ بار افراد مختلف را با فشار بر گردن آنها بیهوش کرده است. این آمار و اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که سه پنجم از افرادی که این تاکتیک بر روی آنها پیاده شده و در نتیجه به بیهوشی این افراد منجر شده، سیاه پوست بوده‌اند و تنها ۳۰ درصد سفید پوست بوده‌اند.

انگلیس و چین در تهران وارد تنش شدند

موضوع هنگ کنگ، قانون امنیت ملی چین و اظهارات «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در مورد دادن تابعیت به هنگ کنگی های مخالف چین، موجب تشدید تنش های میان لندن و پکن شده به طوری که این تنش حتی به تهران نیز کشیده شده و سفیران چین و انگلیس در ایران وارد این جدال شده اند. در همین رابطه «رابرت مک ار» سفیر انگلیس در تهران، پیامی را در توئیتر درباره هنگ کنگ منتشر کرده که این پیام با واکنش همتای چینی وی مواجه شده است. نکته عجیب در مورد پیام مک ایر آن است که وی در پیام های خود هنگ کنگ را با دو نوع املا نوشته است. مک ایر در پیام خود نوشته است: اخیراً بحث های زیادی در مورد وضعیت «هونگ کنگ» صورت گرفته است. در سال 1984 ، بریتانیا و چین اعلامیه مشترک قانون الزامی را که تضمین کننده استقلال داخلی، حقوق و آزادی های هونگ کونگ است را امضا کردند. انگلستان به روشنی مشخص کرده است که چین باید تصمیم خود را در مورد تحمیل قوانین امنیت ملی هنگ کنگ که استقلال آن را تضعیف می کند و در تضاد کامل با تعهدات بیانیه مشترک است را مورد تجدید نظر قرار دهد اما اگر چین در مورد تصمیم خود تجدیدنظر نکند، برای بریتانیا راهی جز تقویت روابط عمیق تاریخی و دوستی با مردم هنگ کنگ نخواهد ماند. بریتانیا چیزی بیش از این که هونگ کنگ براساس اصل توافق شده «یک کشور، با دو سیستم» باشد را نمی خواهد. اما این پیام ها با واکنش «چانگ هوآ» سفیر چین در تهران مواجه شده به طوری که وی در پاسخ مک ایر می نویسد: دوست عزیز من، امور هنگ کنگ نیازی به دخالت خارجی ندارد. انگلیس باید این حقیقت را درک کند که هنگ کنگ به چین بازگردانده شده است. روز چهارشنبه 14 خرداد،  «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی گفته بود: اگر چین قانون موسوم به امنیت ملی در پیوند با هنگ کنگ را اجرایی کند، میلیون‌ها تن از شهروندان هنگ کنگی خواهند توانست برای کار و زندگی به بریتانیا مهاجرت کنند.

 

اورانیوم غنی‌شده ایران مرز 1500 کیلو را رد کرد

لارنس نورمن خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت ژرونال در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را 1572 کیلوگرم اعلام خواهد کرد که این رقم در مقایسه با رقم اعلام شده در گزارش قبلی حدود 50 درصد افزایش نشان می‌دهد. به گفته خبرنگار وال‌استریت ژورنال 1085 کیلوگرم از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح 3.5 درصد یا بالاتر است که این رقم بسیار بیشتر از سطح تعیین‌شده در برجام (202.8 کیلوگرم) است. بر اساس توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به برجام، ایران مجاز بود تا سقف 300 کیلوگرم هگزافلوراید (UF6) و یا معادل آن 202.8 کیلوگرم اورانیوم نگهداری کند اما در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران و همچنین عدم رعایت تعهدات سایر طرف‌های برجام به‌ویژه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس، فرانسه) ایران نیز تصمیم به تعدیل تعهدات خود ذیل برجام گرفت.

 

BBC  دست به خانه تکانی زد

تیم دیوی در حالی به عنوان مدیر کل جدید بی‌بی‌سی انتخاب شده است که «تونی هال» در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرده بود از ادامه حضور در این بنگاه خبری کناره‌گیری خواهد کرد و «تیم دیوی» که در سال ۲۰۱۲ برای مدت کوتاهی مدیر عامل بی‌بی‌سی بود از ابتدا یکی از گزینه‌های اصلی تصدی این سمت بود. تیم دیوی که هم‌اکنون مدیریت کمپانی «BBC Studios»، بازوی تجاری بی‌بی‌سی را بر عهده دارد از اول ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به عنوان مدیر کل جدید به فعالیت خود ادامه می‌دهد. او از میان چهره‌هایی همچون «شارلوت مور» مدیر محتوای بی‌بی‌سی، «ویلیام لوئیس» مدیر عامل پیشین ناشر وال استریت ژورنال و «دوگ گور» رئیس کمپانی آمازون در بریتانیا و ایرلند برای این سمت انتخاب شده است. تغییرات مدیریتی بی‌بی‌سی در حالی شکل گرفته که درخواست‌های فراوانی برای انتصاب یک مدیر کل زن برای اولین بار در تاریخ در راس این سازمان بزرگ رسانه‌ای وجود داشت. دیوی هفدهمین مدیر کل بی‌بی‌سی خواهد بود و دستمزد سالانه ۶۶۳ هزار دلار برای او در نظر گرفته شده است.

عراق غارهای داعش را منهدم کرد

یحیی رسول سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که نیروهای مبارزه با تروریسم در استان نینوی ضمن تخریب غارهای داعش، تعدادی از عناصر آن در یک عملیات که شاهد ۲۶ حمله هوایی در جنوب شهر «مخمور» بود به قتل رساندند. رسول در بیانیه‌ای گفت: «به فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح و با هماهنگی فرماندهی عملیات مشترک و نیروی هوایی ارتش و ائتلاف بین المللی تشکیلات سازمان مبارزه با تروریسم ماموریت‌های ویژه‌ای را در مناطف جغرافیایی پراکنده از کشور انجام دادند که از طریق آن نیروهای این سازمان نیروی هوایی را در جریان اطلاعات دقیقی از حضور عناصر داعش و مکان اختفای آنها قرار داد».به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، این مقام نظامی عراق افزود: «بر اساس اطلاعات دریافتی، امروز(روز پنجشنبه) ۲۶ حمله هوایی انجام شده که با نابودی ۴۶ غار و کشته شدن ۱۹ عضو داعش در ارتفاعات قره جوغ شهر مخمور همراه بود. نیروهای مبارزه با تروریسم همچنین دو عضو داعش را در منطقه الفلوجه در استان الانبار را دستگیر کردند».وی همچنین گفت: «نیرویی از این سازمان در منطقه حوران در استان الانبار هم سه مقر داعش را منهدم کرد».عراق طی چند هفته اخیر عملیات‌های خود را برای سرکوب بقایای داعش در این کشور شدت بخشیده است.

دادگاه آمریکایی  بازهم جیب ملت ایران و سوریه را زد

یک دادگاه آمریکایی با طرح ادعاهای واهی، ایران و سوریه را به پرداخت غرامت به گروهی از شهروندان آمریکایی محکوم کرد. این دادگاه مدعی شد، ایران و سوریه باید به خانواده‌های شهروندان آمریکایی که در چندین حمله در فلسطین اشغالی کشته یا زخمی شده‌اند، غرامت پرداخت کنند. «راندولف ماس» قاضی دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا با صدور این حکم ادعا کرد، آمریکایی‌هایی که در هفت حمله فلسطینی‌ها کشته یا زخمی شده‌اند، مشمول دریافت خسارت از ایران و سوریه هستند، زیرا از گروه‌های حماس و جهاد اسلامی حمایت می‌کنند. به نوشته آسوشیتدپرس، هنوز میزان غرامتی که این دادگاه تعیین کرده مشخص نیست، این در حالی است که ایران و سوریه به عنوان خوانده این پرونده در دادگاه حاضر نبودند.

 

عراق واحد ویژه تحقیقات تشکیل داد

یک مسئول عراقی اعلام کرد، نخست وزیر این کشور واحد تحقیقاتی ویژه‌ متشکل از قضات و افسران تحقیقات را برای انجام تحقیقات جدید پیرامون قتل تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات مردمی با نظارت مستقیم خودش تشکیل داد. به نقل از روزنامه العربی الجدید، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق چند روز پیش اعلام کرده بود، قصد دارد پرونده خشونت‌ها در جریان اعتراضات را مجدد به جریان بیندازد. در همین رابطه یکی از مسئولان دفتر الکاظمی گفت، وی واحد تحقیقاتی تشکیل داده که به زودی همه پرونده‌های قربانیان تظاهرات را به جریان می‌اندازد. وی گفت: این واحد نتایج به دست آمده کمیته‌های تحقیقات قبلی را کنار نخواهد گذاشت اما ممکن است پرونده‌های مهم مانند خشونت علیه معترضان در الناصریه، نجف، میدان الخلانی بغداد را از صفر شروع کند. نتایج این تحقیقات ظرف کمتر از نود روز به دستگاه قضایی ارائه می‌شود. به گفته این مسئول تاکنون واحد تحقیقات به دلیل مشخص نشد.

ایران به فرانسه هشدار داد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تازه‌ترین اظهارات مداخله جویانه مقامات فرانسوی اظهار کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم، موضوع شهروند ایرانی خانم عادلخواه مشمول یک فرآیند مستقل و عادلانه قضایی بوده است. ایشان متناسب با جرمی که مرتکب شده‌اند محکوم و در حال گذراندن دوره محکومیت خود هستند.وی تصریح کرد: فشارهای سیاسی و به راه اندازی پویش‌های تبلیغاتی، حتما نمی‌تواند در اجرای حکم اختلال ایجاد کند. سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم مقامات فرانسوی متوجه این موارد باشند و به دخالت در امور داخلی کشورمان خاتمه دهند.

ماموریت نظامیان استرالیایی در عراق پایان یافت

لیندا رینالدز، وزیر دفاع استرالیا، روز جمعه از پایان ماموریت نظامیان این کشور  در چارچوب ائتلاف بین‌المللی در عراق خبر داد. به نوشته دیلی میل، اکنون هیچ نظامی استرالیایی در پایگاه نظامی التاجی بغداد باقی نمانده است و مأموریت آن‌ها به‌طور کامل به پایان رسیده است. رینالدز در اظهاراتی با مفید و کاربردی توصیف کردن ماموریت نظامیان استرالیایی در عراق گفت مأموریت آنان در عراق به طور موفقیت آمیز خاتمه یافت و نظامیان استرالیایی به‌زودی به کشور خود باز می‌گردند. او  در عین حال گفت: «استرالیا به فراهم کردن پشتیبانی برای سرویس ضدتروریسم عراق، قابلیت‌های هوایی ائتلاف و حضور در مرکز فرماندهی ائتلاف مستقر در این کشور ادامه خواهد داد».تعلیم نیروهای عراقی از سوی نظامیان استرالیایی از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، اما در پی شیوع ویروس کرونا کم‌رنگ‌تر شد. در پی اقدام جنایت‌بار آمریکا در ترور فرماندهان مقاومت در بغداد، پارلمان عراق طرح خروج تمام نظامیان خارجی از این کشور را تصویب کرد.

 

آکسفام برای ایست به عربستان فراخوان داد

خوزه ماریا ویرا، مدیر اجرایی سازمان بین المللی "آکسفام" گفت: تنها راهکار بحران یمن توقف درگیری‌هاست. جامعه جهانی باید فروش سلاح به عربستان یا طرف‌های درگیر را متوقف کند و نهایت تلاش را برای فشار بر تمام طرف‌ها برای قبول آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره به کار گیرد. وی گفت: تعهدات حامیان مالی یمن تمام نیازهای این کشور را رفع نمی‌کند و در این زمینه با شکست مواجه شده‌ایم. یمن با بزرگترین بحران انسانی در جهان دست و پنجه نرم می‌کند و اکنون با شیوع کرونا مواجه است. حامیان مالی باید فورا به تعهدات خود عمل کنند تا زندگی میلیون‌ها تن را که مجبور به فرار از مناطقشان شده یا از بیماری و گرسنگی رنج می‌برند نجات دهیم. کنفرانس حامیان مالی یمن با نظارت عربستان و سازمان ملل در ریاض و با مشارکت بیش از ۱۳۰ کشور و مؤسسه بین المللی برگزار شد. سازمان ملل نسبت به کاهش میزان کمک‌های غذایی که موجب قحطی در یمن می‌شود هشدار داده است. یمن ششمین سال از جنگ خشونت‌آمیزی را می‌گذراند که موجب ایجاد یکی از بدترین بحران‌های انسانی در جهان شده است. حدود ۸۰ درصد ساکنان به کمک‌های انسانی نیاز دارند.

آمریکا قرارداد بمب های هدایت شونده را تدوین کرد

نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد، دولت آمریکا قصد دارد ۷۵۰۰ بمب هدایت شونده با دقت بالا را به عربستان سعودی بفروشد. این نشریه به نقل از یک منبع وابسته به کنگره آمریکا نوشت: کمیته روابط خارجی سنا و کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان این طرح را در اوایل ژانویه دریافت کردند. در صورت تصویب این لایحه، عربستان سعودی ۷۵۰۰ بمب هدایت شونده Paveway IV را از شرکت آمریکایی ریتون تکنولوژی خریداری خواهد کرد. ارزش تقریبی این قرارداد ۵۰۰ میلیون دلار است. سال گذشته، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دستور داد، وزارت امور خارجه ۲۲ معامله تسلیحاتی در حال تعلیق، به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن را برای تصویب به کنگره ارسال کند. زمانی که کنگره آمریکا با قرارداد فروش سلاح به عربستان مخالفت کرد، مایک پمپئو برای اجرایی کردن آن، به شیوه‌ای مبهم متوسل شد و آن را اقدامی «اضطراری» خواند. وال استریت ژورنال در حالی این گزارش را منتشر کرده است که کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکا اخیرا خواستار شفافیت در معاملات تسلیحاتی دولت ترامپ با عربستان سعودی شد. «باب منندز» سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی آمریکا نیز پیشتر درباره قصد دولت ترامپ برای فروش تسلیحات به عربستان خبر داده بود.

 

نظامیان صهیونیست به راهپیمایی فلسطینی‌ها یورش بردند

نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به راهپیمایی فلسطینیان در مناطق مختلف کرانه باختری که به مناسبت پنجاه و سومین سالروز شکست کشورهای عربی در جنگ 1967 برگزار شده بود، یورش بردند. تظاهرات کنندگان فلسطینی که پرچم فلسطین را در دست داشتند با سر دادن شعارهایی، اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را محکوم کردند. بر اثر یورش نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به تظاهرات کنندگان فلسطینی، یک فلسطینی بر اثر اصابت گلوله به سر زخمی شد. نظامیان صهیونیست برای متفرق کردن معترضین فلسطینی از گلوله های پلاستیکی و گاز اشک آور استفاده کردند. "یوم النکسه" سالروز شکست کشورهای عربی در جنگ با رژیم صهیونیستی در سال 1967 میلادی است، صهیونیست ها در این جنگ نوارغزه، کرانه باختری، شبه جزیره سیناء و بلندی های جولان را به اشغال خود درآوردند.

شهر "بنی‌ولید" سقوط کرد

 منابع خبری گزارش دادند که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی کنترل شهر "بنی‌ولید" واقع در جنوب شرق طرابلس پایتخت لیبی را در دست گرفتند. "محمد قنونو" سخنگوی ارتش لیبی گفت که نیروهای ما در میان استقبال مردم وارد بنی ولید در 180 کیلومتری جنوب شرق طرابلس شدند. سخنگوی ارتش لیبی افزود: ارتش در فرودگاه بنی‌ولید تعداد زیادی سلاح و مهمات به جا مانده از شبه‌نظامیان خلیفه حفتر را کشف و ضبط کرد. شهر بنی ولید دومین شهری بود که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در روز جمعه 16 خرداد 1399 از کنترل نیروهای حفتر خارج کردند، پیش‌تر نیروهای دولت وفاق ملی لیبی وارد شهر "ترهونه" شده و آن را باز پس گرفتند. نیروهای حفتر هنوز کنترل شرق لیبی و بخش‌های اعظمی از جنوب این کشور که محل استقرار میدان‌های اصلی نفت لیبی است را در دست خود دارند.

 

معترضان سفارت آمریکا در مکزیک را به آتش کشیدند

 مخالفان نژادپرستی با کوکتل مولوتف و بمب‌های آتش‌زا به سفارت آمریکا در مکزیک حمله کردند. سفارت آمریکا در مکزیک اعلام کرد که حمله معترضان به قتل «جرج فلوید» سیاهپوست آمریکایی، باعث تعطیل سفارتخانه شده است. سفارتخانه مزبور از کارکنان خود خواسته تا از حضور در محوطه سفارت خودداری کنند. «جورج فلوید» مرد آفریقایی تباری بود که در روز 25 می به طرز وحشیانه‌ای توسط پلیس آمریکا به قتل رسید که این مساله، نه تنها خشم مردم آمریکا را برانگیخته، بلکه واکنش جهانی را به همراه داشته است.

 

رهبر القاعده در شاخ آفریقا کشته شد

وزیر دفاع فرانسه از کشته شدن یکی از رهبران گروه تروریستی القاعده در شمال مالی خبر داد.به گزارش الجزیره، پارلی گفت: «عبدالمالک درودکال» رهبر گروه تروریستی القاعده در «بلاد مغرب اسلامی» در عملیات نظامی در شمال مالی کشته شد. فرانسه حدود ۵۰۰۰ نیرو در مالی و منطقه ساحل دارد و در تلاش است با کمک نیروهای محلی، گروه های افراطی این منطقه که هر از چندگاهی دست به عملیات علیه نیروهای نظامی و غیر نظامیان می زنند را نابود کند. مهرماه سال گذشته در حمله به نظامیان مالی ۲۵ تن از آنها به قتل رسیدند که مسؤولیت آن حمله را گروه افراطی وابسته به «القاعده» در «مغرب اسلامی» موسوم به «آکیم» بر عهده گرفت.

ترامپ دستور کاهش نیروهای آمریکا در آلمان را صادر کرد

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به پنتاگون دستور داده هزاران نفر از نیروهای این کشور تا ماه سپتامبر از آلمان بازگردانده شوند. مقام‌های آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفتند این دستور خواستار کاهش ۹۵۰۰ نفری نیروهای آمریکا در آلمان است. در حال حاضر ۳۴۵۰۰ نظامی آمریکایی در این کشور اروپایی استقرار دارند. منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال می‌گویند این دستور به امضای «رابرت او براین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید رسیده است. یک منبع، وجود ارتباط بین این تصمیم با خودداری «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان از قبول دعوت آمریکا برای حضور در نشست گروه ۷ را رد کرده است.  هفته گذشته رسانه‌ها گزارش دادند مرکل دعوت ترامپ برای حضور در نشست گروه ۷ را رد کرده است. «استفان سیبرت»، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «صدراعظم از رئیس‌جمهور ترامپ بابت دعوت برای حضور در نشست گروه هفت در پایان ماه ژوئن در واشنگتن سپاسگزاری می‌کند.» با وجود این، تصمیم جدید ترامپ در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان دو کشور بر سر سطح بودجه نظامی آلمان اتخاذ شده است. «ریچارد گرنل»، سفیر سابق آمریکا در آلمان که اخیراً از سمتش استعفا کرد با مطرح کردن این گلایه که دولت آلمان به اندازه کافی برای بودجه نظامی خود هزینه نمی‌کند خواستار کاهش نظامیان آمریکا در این کشور اروپایی شده بود.

چک دیپلمات های روسیه را اخراج کرد

انتشار شایعه ای در رابطه با انجام حمله شیمیایی برای مسموم کردن مقامات جمهوری چک، موجب اخراج دو دیپلمات روس از این کشور شد. در همین رابطه «آندری بابیش» نخست وزیر چک گفت: دولت چک، این دو کارمند را عناصر نامطلوب اعلام کرده و دستور داده که خاک این کشور را ترک کنند. هنوز توضیحات بیشتری در این رابطه منتشر نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha