سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
زندگی قرآنی در نگاه رهبر انقلاب

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

"زندگی قرآنی در نگاه رهبر معظم انقلاب" منتشر شد

کتاب «زندگی باید قرآنی باشد» ره‌یافتی است به بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع سبک زندگی قرآنی که به همت انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.دستیابی به تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج)، از مهمترین وظایف جوان انقلابی امروز است. تنها راه رسیدن به این هدف عالی، شناخت نقشه راه و عمل به آن است. رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار کشتی انقلاب، نقش قرآن را در رسیدن به این مهم به خوبی ترسیم می‌کند. در کتاب «زندگی باید قرآنی باشد» تلاش شده است که نگاهی راهبردی و کلان به بیانات معظم‌له شود و خط مشی زندگی فردی و اجتماعی انسان را ترسیم کند. این اثر در هفت فصل تدوین شده است. در فصل اول به ویژگی‌ها و کارکرد قرآن پرداخته شده است. در فصل دوم اهداف فعالیت‌های قرآنی و قرائت قرآن مورد بررسی قرار گرفته و در فصل سوم مراحل دست‌یابی به جامعه اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب آورده شده است. فصل چهارم به ثمرات تشکیل حکومت قرآنی پرداخته، فصل پنجم راه‌های گسترش حاکمیت قرآن مورد بحث قرار گرفته و فصل ششم به اقدامات دشمنان اسلام در برابر گسترش اسلام اشاره می‌کند و فصل آخر وظایف نهادهای گوناگون در قبال قرآن کریم را گوش‌زد می‌کند. زندگی باید قرآنی باشد، بستری برای رسیدن به زندگی قرآنی و نقشه راهی برای ایجاد تمدن اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان ارواحنا فداه است. در بخشی از این کتاب آمده است: عزیزان من! ما احتیاج داریم به قرآن، این قرآن نیاز امروز ما است؛ نه فقط ملت ما، جامعه اسلامی بلکه جامعه بشری، امروز واقعاً به قرآن نیاز دارند. (بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم ۱۳۹۸/۲/۱۶). یادآور می‌شود، کتاب زندگی باید قرآنی باشد به کوشش محمود زارعی در قطع رقعی و در ۱۷۴ صفحه به همت انتشارات شهید کاظمی روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند از طریق درگاه اینترنتی nashreshahidkazemi.ir و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ اقدام کنند.

مرکز گفت‌وگوی ادیان سوءاستفاده دینی ترامپ را محکوم کرد

 مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیانیه‌ای در محکومیت سوءاستفاده رییس جمهور آمریکا از کتاب مقدس صادر کرد. متن این بیانیه بدین شرح است:

 به نام خدا

در جهان امروز که بشریت از لجام گسیختگی حاکم بر روابط اجتماعی و تبعیض و خشونت و اعمال سیاست‌های نژادپرستانه و دوری از قانون‌مداری در رنج است، بیش از هر زمانی نیاز به بهره‌گیری از تعالیم الهی احساس می‌شود. انبیا الهی از ابراهیم (ع) و موسی (ع) و عیسی (ع) و محمد (ص) و پیروان راستین ایشان، تمام تلاش خود را برای بسط عدالت، محبت، برادری، برقراری صلح و امنیت پایدار و رستگاری انسان مبذول کرده‌اند، با این حال شاهدیم که متأسفانه در هزاره سوم، دور شدن از تعالیم الهی و یا دست آویز قرار دادن آنها برای مشروعیت بخشیدن به اعمال افراط گرایانه و نژادپرستانه و غیر انسانی، هرج و مرج را در جوامع بشری گسترش داده و حقوق انسان‌ها را ضایع و بشریت را در برابر هم قرار داده است. متاسفانه جهان امروز شاهد افراط‌گرایی‌هایی به نام دین بوده و از این راه گروه‌ها و حاکمان به دنبال مشروعیت بخشیدن به افعال غیر انسانی خویشند. جنایت قتل مظلومانه و نژادپرستانه‌ای که چند روز گذشته در آمریکا و در برابر چشم همه جهانیان اتفاق افتاد و انتظار می‌رفت از سوی دولتمردان آمریکا محکوم گردد، ولی مشاهده شد که رییس جمهور کشور مدعی نخستین دموکراسی عالم، به جای عذرخواهی و محکوم کردن این اعمال ناشایست، کتاب مقدس «انجیل» را دستاویز و توجیه‌گر اعمال خشونت‌آمیز خود و نیروهای مسلح تحت امر خود قرار داد. در سال‌های اخیر گروه‌های تروریستی برای توجیه اقدامات خود به منابع دینی استناد می‌کردند اما اینک رییس جمهور یک کشور با استناد به انجیل مقدس دستور جنایت صادر کرده است. به نظر می‌رسد که وظیفه مقامات کلیسا و رهبران سایر ادیان ابراهیمی و نیز همه انسان‌هاست که این رویه را تقبیح و هر گونه سوء استفاده از کتب مقدس را از سوی هر گروه، نظام و شخصی محکوم نمایند. امیدواریم که حاکمان آمریکا به جای تلاش برای تفرقه افکنی و سوءاستفاده از آموزه‌های دینی به خواسته‌های به حق مردم عمل کنند و از هرگونه اعمال فشار و تبعیض دور گشته و کتاب مقدس را بهانه‌ای برای استمرار ظلم خویش قرار ندهند.

کتاب خاطرات بولتون به رغم هشدارهای امنیتی کاخ سفید  منتشر شد

وکیل جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: کتاب خاطرات موکل وی به رغم هشدار امنیتی کاخ سفید در موعد مقرر چاپ می‌شود. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، با نزدیک شدن به زمان انتشار کتاب خاطران جان بولتون، کاخ سفید مجددا در پیامی به وکیل وی هشدار داد که کتاب بولتون همچنان دارای اطلاعات طبقه‌بندی شده است و در صورت چاپ می‌تواند به تهدید امنیتی منجر شود. کاخ سفید بر این باور است که بولتون باید کتاب خاطرات خود که قرار است در تاریخ ۲۳ ژوئن (سوم تیرماه) منتشر کند را به دلیل اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده اصلاح کند. چارلز کوپر وکیل بولتون در پاسخ به تهدیدات کاخ سفید گفت: وی به طرز فاحشی از الزامات امنیت ملی پیروی کرده و انتظار می رود که کتاب طبق برنامه ریزی در ۲۳ ژوئن در دسترس عموم قرار گیرد. به نوشته واشنگتن پست، شرکت سیمون و شوستر ناشر کتاب خاطرات بولتون پیش از این کپی‌ صفحات را به دیگر انتشارات کل مناطق آمریکا ارسال کرده و آنان منتظر چاپ کتاب هستند. جولیا پرواسر معاون مدیر تبلیغات انتشارات گفت: شرکت سیمون و شوستر کاملاً از نخستین روایت بولتون برای گفتن داستان زمان خود در مدت خدمت کاخ سفید ترامپ حمایت می‌کنند. در سال گذشته واشنگتن پست نوشت: رییس‌جمهوری آمریکا شخصاً خواستار ممانعت از انتشار کتاب خاطرات بولتون شده چراکه به گفته وی، مشاور سابق امنیت ملی «یک خائن» است. افراد آگاه از این مسئله به روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند، رییس‌جمهوری آمریکا به‌طور مستقیم در این روند مشارکت داشته و بر این باور است که هرچه درباره امنیت ملی به جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق خود گفته، محرمانه بوده و نباید منتشر شود. کاخ سفید نیز سال گذشته در راستای منع انتشار کتاب بولتون اقدام کرده و در نامه‌ای نوشته بود که این کتاب شامل «حجم قابل‌توجهی از اطلاعات محرمانه» است. واشنگتن‌پست در گزارش خود آورده است که ترامپ به وکلای خود گفته، کتاب تازه بولتون به نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» نباید پیش از انتخابات ماه نوامبر منتشر شود. کتاب بولتون شامل ادعاهای بزرگی علیه ترامپ در زمینه اقداماتش در اوکراین و دست داشتن در توقف کمک مالی به این کشور در ازای تحقیقات علیه جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا است. بولتون متعهد شده که کتابش اطلاعات دست اولی را از دورانش در کاخ سفید افشا خواهد کرد اما منتقدان او را به خاطر صبر کردن تا پس از تحقیقات استیضاح برای انتشار کتابش متهم کرده‌اند. ترامپ همه ادعاهایی را که در کتاب بولتون مطرح‌شده تکذیب کرده و آن‌ها را «زننده و نادرست» خوانده است

حوزه علمیه درگذشت رمضان عبدالله را تسلیت گفت

 راهبرد جمهوری اسلامی ایران، پیگیری آرمان آزادسازی فلسطین و قدس شریف می‌باشد که برگرفته از تعالیم فقهی، عقیدتی و اخلاقی اسلام ناب محمدی است و در بیانات حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام ظله) و سایر مراجع معظم تقلید متجلی شده است .آیت الله اعرافی با صدور پیامی، درگذشت دکتر رمضان عبدالله دبیرکل سابق جنبش اسلامی فلسطین را به زیاد نخاله اعضای جنبش جهاد اسلامی، تمام مبارزان و جنبش‌های مقاومت و مردم فلسطین تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

 انا لله و إنا إلیه راجعون

برادر ارجمند جناب آقای دکتر زیاد نخاله دامت توفیقاته دبیر کل محترم جنبش جهاد اسلامی السلام علیکم و رحمة الله و برکاته؛ با کمال تأسف خبر درگذشت جناب آقای دکتر رمضان عبدالله شلح دبیرکل سابق این جنبش موجب تأثر خاطر گردید. سیره زندگی آن مرحوم و مبارزات خستگی ناپذیر ایشان علیه صهیونیست‌ها در شرایط مختلف بویژه در شرایط سخت و دشوار دوری از وطن، و مبارزه نابرابر با دشمن تا بن دندان مسلح علیرغم خطرات مختلف به خصوص خطر ترورهای ناجوانمردانه، الهام بخش مبارزان راه آزادی قدس شریف است. ایشان پس از شهادت دکتر فتحی شقاقی توانستند با مدیریتی مناسب جنبش جهاد اسلامی را رهبری کرده و مبارزه با اشغالگری صهیونیست‌ها را در ابعاد مختلفی دنبال کنند که امروز شاهد به ثمر نشستن برخی از آن تلاش ها هستیم. راهبرد جمهوری اسلامی ایران، پیگیری آرمان آزادسازی فلسطین و قدس شریف می‌باشد که برگرفته از تعالیم فقهی، عقیدتی و اخلاقی اسلام ناب محمدی است و در بیانات حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام ظله) و سایر مراجع معظم تقلید متجلی شده است و حوزه‌های علمیه به عنوان مهم‌ترین مرکز آموزش علوم اسلامی در جهان تشیع همواره پیرو این راهبرد بوده و بر اهمیت آن تأکید کرده است. حوزه های علمیه، درگذشت این مجاهد خستگی ناپذیر را به جنابعالی، اعضای جنبش جهاد اسلامی، تمام مبارزان و جنبش‌های مقاومت، خانواده و فرزندان محترم ایشان تسلیت عرض کرده و دوام توفیقات و پیروزی‌های محور مقاومت را از خداوند متعال مسألت می‌نمایند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد آزادسازی تمام خاک فلسطین از اشغالگری صهیونیست‌ها بویژه آزادسازی قدس شریف باشیم. بمنّ الله و فضله.

«سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی» رسما افتتاح شد

سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان در راستای دانش افزایی و ارتقاء سطح علمی ادبی حوزه های علمیه در بستر پیام رسان ایتا آغاز به کار کرد.«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» با مشارکت «گروه علمی ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب» و اشراف «معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان»، نسبت به راه اندازی «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی» اقدام کرده و افتتاح رسمی این سامانه، با حضور معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب و مسئول قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان انجام شد. حجت الاسلام والمسلمین سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در این جلسه با تاکید بر لزوم به روز رسانی آموزش ادبیات عرب، به ضرورت ارائه متون روشمند در راستای فهم زبان و ادبیات قرآن کریم اشاره و بیان کرد: ادبیات خوانی به عنوان پایه و اساس نظام آموزشی در حوزه های علمیه، نیازمند متناسب سازی با اهدافی است که بتواند طلبه را به سطح قابل قبولی از فهم معارف قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام و همچنین توانایی انتقال آن معارف به مخاطبان برساند. وی با اشاره به آغاز فعالیت «قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»، آسیب شناسی وضعیت موجود ادبیات خوانی در حوزه های علمیه و همچنین شناسایی توانایی های حوزه علمیه خراسان برای برون رفت از وضعیت موجود را از رسالت های این قرارگاه دانسته و بر تحقق آنها تاکید کرد. حجت الاسلام اسفندیاری، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب نیز با اشاره به جایگاه رفیع حوزه علمیه کهن خراسان در ادبیات عرب، بر لزوم توسعه و تعمیق فعالیت های «قرار گاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» تاکید و ابراز کرد: مدرسه عالی نواب تنها مرکز تخصصی سطح سه «زبان و ادبیات عربی» در حوزه علمیه خراسان بوده و بر همکاری و پشتیبانی علمی همه جانبه از این قرارگاه، تاکید دارد. وی همچنین به برگزاری دوره سطح چهار رشته زبان و ادبیات عربی در مدرسه علمیه عالی نواب اشاره کرد و گفت: این رشته از سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ با گرایش «ترجمه بلاغی» در مدرسه علمیه عالی نواب راه اندازی خواهد شد. در ادامه، حجت الاسلام مهدی رضایی، مدیر گروه زبان و ادبیات عربی مدرسه عالی نواب و مسئول قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به افتتاح رسمی «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان»، بارگذاری تدریجی منابع اصیل و معتبر زبان و ادبیات قرآن کریم در این کانال را از ویژگی های بسیار مهم این سامانه دانست و یادآور شد: به اشتراک گذاری این منابع برای مخاطبان می تواند بخش زیادی از خلأ موجود در زمینه ضعف منبع شناسی و دسترسی به منابع جدید و به روز،برای مشتاقان به مباحث زبان و ادبیات قرآن کریم را جبران نموده و هزینه زیاد خرید کتاب را از دوش علاقه مندان بردارد. وی در ادامه، به عدم طراحی این سامانه برای ارائه حل تمرین اشاره کرده و اعلام کرد: بخش پاسخگویی این سامانه سعی دارد تا پاسخ ها را با ذکر منبع و مسیر حل مسئله به مخاطب عرضه کند. بیان اهداف کلی «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» از دیگر نکاتی بود که حجت الاسلام رضایی به آن پرداخت و در تبیین اهداف و رسالت های این سامانه به مواردی چون: ارائه رویکرد مسئله محور برای دانش های ادبی در راستای فهم بلاغی قرآن کریم، نشر و معرفی منابع تخصصی ادبیات قرآن، نشر پرسش های ادبی منتخب سامانه پاسخگویی حوزه علمیه خراسان، ارائه مشاوره علمی برای انجام پژوهش های ادبی، مقالات علمی پژوهشی، تدوین پایان نامه در راستای کشف و تبیین ظرافت های ادبی و بلاغی زبان قرآن کریم و برگزاری نشست های علمی در موضوعات مرتبط با زبان و ادبیات قرآن اشاره کرد. بر اساس این گزارش، استادان، پژوهشگران، دانش پژوهان حوزه و دانشگاه و علاقه مندان به دانش های زبان و ادبیات قرآن کریم می توانند علاوه بر بهره مندی از منابع و محتوای ارائه شده در سامانه، پرسش های ادبی خود در موضوعاتی مانند: دانش لغت، دانش صرف، دانش نحو، دانش بلاغت، منبع شناسی تخصصی زبان و ادبیات قرآن کریم و ... ارسال و پاسخ آن را دریافت کنند. راه های ارتباط با «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» نیز شامل موارد زیر می باشد: ۱) ارسال پرسش در پیام رسان ایتا به شناسه: sepenta۱۱۰۲) ارسال پیام در سایت حوزه علمیه خراسان/ سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی/ گروه ادبیات عرب۳) ارسال پیام در سایت حوزه علمیه خراسان/ سامانه طلاب/پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی/ گروه ادبیات عرب۴) تماس با سامانه «پاسخگویی به مسائل ادبی مدرسه عالی نواب»(به زودی) به شماره: ۰۵۱۳۲۲۵۱۴۲۳ (این سامانه در حال پیگیری و در دست اقدام است.برای عضویت در کانال ایتای «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» می توانید به نشانی eitaa.com/sepentaLiterary  مراجعه کنید.

 

مفتی اهل سنت برای پلاسمای خون فتوای حرمت صادر کرد

شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق با صدور فتوایی، فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان ویروس کرونا را حرام اعلام کرد.شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق با صدور فتوایی، فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان ویروس کرونا را حرام اعلام کرد. وی در پاسخ به سؤالی در خصوص جواز فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا چنین گفت: فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان ویروس کرونا  شرعاً حرام است و فردی که تا دیروز بیمار بوده نباید چنین رفتاری با بیمار امروز داشته باشد که با این کار انجام کار خیر و همکاری در جهت و تقوا را به تجارت و سود تبدیل می کند. شیخ صمیدعی تصریح کرد: سلامتی بعد از بلا و شفای بعد از بیماری از نعمت های الهی است و کسی که از بیماری کرونا درمان یافته باید برای شکرگزاری از نعمت سلامت، پلاسمای خون خود را به بیماران اهدا کند تا از درد او بکاهد. مفتی اهل سنت عراق ادامه داد: اینکه فرد بهبود یافته از بیماری کرونا با سوء استفاده از این شرایط پلاسمای خود را بفروشد، این کار شرعاً جایز نیست؛ چراکه جسم انسان اعم از گوشت و خون آن متعلق به خداوند متعال است و بنده هیچ تصرفی در آن ندارد و هیچ کس حق نداری چیزی که در آن مالکیت ندارد را بفروشد. قیمت گذاری روی خون حرام است و جایز نیست؛ برای اینکه چیزی که خوردنش حرام است، فروش و قیمت گذاری آن نیز حرام خواهد بود. وی بیان داشت: مقایسه فروش پلاسمای بهبود یافتگان با بانک خون جایز نیست؛ چراکه وجود بانک خون برای مداوا و درمان ضروری است، امّا فروش پلاسمای خون، تجارتی که کس همگی بر حرام بودن آن اتفاق نظر دارند. حرام تر از آن تجارت بهبود یافته با درد های مردم و افزایش قیمت پلاسمای خون است که به صورت پنهانی و آشکارا به معرض فروش می گذارد و از نیاز و بیماری مردم سوء استفاده می کند. این مسئله با دین، جوانمردی، دل نرمی، بخشش و شکر نعمت در تناقض است.

 

مجلس ایالتی پاکستان طرح بازسازی بقیع را با اکثریت تصویب کرد

طرح تعمیر حرم حضرت زهرا(س) که توسط سید حسن مرتضی در پارلمان ایالتی پنجاب ارائه شده بود با آرای مثبت ۹۵ عضو این پارلمان تصویب شد. طرح تعمیر جنت البقیع و حرم حضرت فاطمه زهرا(س) که توسط سید حسن مرتضی نماینده پارلمان در پارلمان ایالتی پنجاب ارائه شده بود با آرای مثبت ۹۵ اعضای این پارلمان تصویب شد. در طرح سید حسن مرتضی عضو این پارلمان آمده است که دولت پاکستان با عربستان رایزنی کند تا دولت عربستان اجازه بدهد جنت البقیع و حرم حضرت زهرا (س) بازسازی شوند و اگر برای بازسازی این حرم مقدس نیاز به کمک مالی بود آماده هستم که تمام هزینه های بازسازی حرم را شخصا پرداخت کنم.

موقوفه مدرسه علمیه نیروگاه خورشیدی را افتتاح کرد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تکیه بر دانش بومی از تحریم‌ها عبور کند، گفت: باید بتوانیم از این هدیه خداوند یعنی انرژی خورشیدی نه‌تنها برای تولید برق کشورمان استفاده کنیم بلکه به مرحله صادرات برق نیز برسیم.حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  که امروز از طریق ویدیوکنفرانس در مراسم افتتاحیه نیروگاه برق خورشیدی موقوفه مدرسه علمیه فخریه راور کرمان شرکت کرده بود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با تکیه بر دانش بومی از تحریم‌ها عبور کند و پول ملی را قوت بخشد و با تکیه بر توان داخلی تولید را به صادرات تبدیل کند. وی تأکید کرد: کشورمان می‌تواند با افزایش صادرات در برخی حوزه‌های اقتصادی تعیین‌کننده باشد، کمااینکه امروز شاهدیم در برخی حوزه‌ها این اتفاق افتاده است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهاردهم خرداد ماه پیرامون «تحول» تاکیداتی داشته‌اند؛ ضرورت بررسی تحول باعث می‌شود تا مسیر کاری خود را مجددا مرور و بازتعریف کنیم. حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به اینکه ما کشوری وابسته به نفت بودیم و با سختی توانستیم وابستگی بودجه به نفت را به زیر ۲۰ درصد برسانیم، گفت: امیدوارم روزی فرا برسد که به تعبیر مقام معظم رهبری بند ناف اقتصاد ایران از نفت قطع شود. وی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های وابستگی به نفت این است که انرژی جایگزین را در بحث انرژی مطرح کنیم، افزود: همین کاری که در حوزه علمیه فخریه در شهرستان راور در کرمان صورت گرفته، نمونه‌ای از قطع وابستگی کشور از نفت است. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک افتتاح این پروژه به مسئولان استانی و تشکر به‌دلیل عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در سال جهش تولید، تصریح کرد: امروز فاز نخست این پروژه با ظرفیت تولید برق ۷۰ کیلوواتی افتتاح شد؛ فازهای دو و سه نیز با ظرفیت تولید برق ۸۰ و ۴۰ کیلو وات در آینده‌ای نه چندان دور افتتاح خواهد شد. حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای غربی و حتی آسیایی با وجود اینکه ظرفیت استفاده از انرژی هسته‌ای و فسیلی وجود دارد، مشاهده می کنید که از انرژی بادی و  خورشیدی برای تولید انرژی استفاده می‌شود؛ آن‌ها معتقدند که انرژی سبز جایگزین مناسبی برای انرژی‌های فسیلی است. وی با اشاره به آسیب‌زا بودن انرژی‌های فسیلی، گفت: در کشور به‌صورت میانگین ۳۰۰ روز آفتابی داریم؛ در استان کرمان بیش از میانگین کشوری، روزهای آفتابی داریم؛ باید بتوانیم از این هدیه خداوند یعنی انرژی خورشیدی نه‌تنها برای تولید برق کشورمان استفاده کنیم بلکه به مرحله صادرات برق نیز برسیم. رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر استفاده از ظرفیت سنت حسنه وقف برای افزایش توسعه بهره‌وری در کشور، یادآور شد: خطه کرمان به‌دلیل حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و مزار این شهید بزرگوار، جهانی شده است.

دارالافتای مصر "فتواهای اردوغانی" را محکوم کرد

دارالافتای مصر در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از "فتواهای اردوغانی"، تأکید کرد: رئیس‌جمهور ترکیه از "سلاح فتوا" برای تثبیت استبداد خود در کشور و توجیه اهداف استعماری‌ آنکارا در خارج از کشور استفاده می‌کند. مرکز جهانی فتوا وابسته به دارالافتای مصر در بیانیه‌ای تأکید کرد: «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، از مساجد کشورش برای دستیابی به تأیید احزاب در انتخابات استفاده می‌کند و از فتواهای تکفیری برای اهداف خود در لیبی، سوریه و یمن بهره می‌گیرد. دارالافتای مصر فتواهای مورد نظر اردوغان را، که مخالفان نظام حکومتی ترکیه را به کفر و دشمنی با اسلام متهم می‌کند، "فتواهای اردوغانی" نامید و گفت: رئیس‌جمهور ترکیه پس از شیوع بیماری کرونا و گسترش فقر و بیکاری در کشور و شکست ارتش ترکیه در جنگ‌های خارجی، از خطابه‌های دینی برای تحقق آرامش در داخل کشور و پیروزی بر رقبای سیاسی خود استفاده می‌کند. این مرکز ادامه داد: خطابه‌های دینی در ترکیه موجب تحکیم دیکتاتوری مطلق اردوغان است و اقدامات وحشیانه علیه معترضان تحت پوشش این خطابه‌ها انجام می‌شود. این خطابه‌ها چنین بهانه‌ای را به دست اردوغان می‌دهد که مخالفان خود را کافر و دشمن اسلام معرفی کند و سرکوب کردن دشمنان سیاسی خود را اعمالی مقبول بداند که شامل ثواب در آخرت خواهد شد.

سینماها آماده بازگشایی شدند

سینماداران و کارکنان سینماها با حضور در سازمان سینمایی برای نحوه بازگشایی آموزش دیدند. با حضور نمایندگان اورژانس کشور، کارگاهی درباره چگونگی رعایت مسائل بهداشتی در سینماها برگزار شد و در آن مقرر شد تا از صحت کارکنان سینماها اطمینان حاصل و در سینماها همه وسایل بهداشتی اعم از ماسک و ضد عفونی کننده قرار داده شود. همچنین فاصله بین نوبت‌ها برای ضدعفونی سالن‌ها پس از نمایش هر فیلم افزایش پیدا کرده است. قرار است سینماها پس از حدود ۴ ماه از اول تیر بازگشایی شوند.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اطلاعیه داد

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اعلام کرد: تاریخ رسمی آغاز اقامه نمازهای جمعه در مناطق زرد، اعم از مراکز استان ها، شهرها و بخش ها، اول تیرماه تعیین شده است.شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: پایگاه‌های نمازجمعه‌ای که از آمادگی لازم برخوردارند، می‌توانند با استقبال از روند بازگشایی، طی هفته جاری و هفته آینده (۲۳ و ۳۰ خردادماه) نمازجمعه را برگزار کنند. در مناطقی که بر اساس تشخیص تخصصی، میدانی و محلی دستگاه‌های مسئول در سطح استان‌ها و شهرستان ها، اجماع برای بازگشایی وجود ندارد، تاریخ قطعی اقامه اولین نمازجمعه، ۶ تیرماه خواهد بود. در مناطق قرمز، اقامه نماز جمعه تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد ماند. در ارتباط با نماز جمعه شهر تهران، بنا بر اقتضائات اختصاصی، زمان برگزاری در اطلاعیه بعدی اعلام خواهد شد.

آیت‌الله‌ حکیم برای اهدای پلاسمای خون بیانیه داد

آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید با صدور بیانیه ای ضمن تشکر و قدردانی از زحمات کادر درمانی، از بهبود یافتگان ویروس کرونا خواستند، پلاسمای خون خود را به مبتلایان اهدا کنند.متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ای عراقی‌ها و مؤمنین گرامی در تمامی کشورها سلام علیکم و رحمة الله و برکاته بار دیگر در خصوص ویروس کرونا که جهان را درنوردیده و شیوع آن موجب مرگ صد ها هزار نفر شده است، مطالبی را بیان می کنیم. پزشکان، پرستاران و پرسنل درمانی تلاش بزرگی را برای درمان مبتلایان مبذول داشته و تمام توان خود را برای ارائه خدمات به کار گرفته اند. خداوند به آنان خیر دهد و در دنیا و آخرت پاداش عطا فرماید. کادر درمانی علی رغم عدم دستیابی به درمان قطعی، تمامی تلاش خود برای کاهش رنج های مبتلایان و کم شدن قربانیان این بیماری به کار گرفتند که این شایسته قدردانی است. پزشکان متخصص تأکید کرده اند که پلاسمای خون بهبود یافتگان موجب کاهش عوارض این ویروس و کم شدن تعداد جان باختگان می شود؛ به همین دلیل ما برای عراقی ها و تمامی مؤمنین نکات مهمی را بیان می کنیم. اول: بهبود یافتگانی که خداوند متعال به آنان عافیت و شفا عطا فرموده، باید برای اهدای پلاسمای خون خود با مراکز پزشکی در ارتباط باشند تا از رنج مبتلایان کاسته شود و از قربانیان این ویروش کم گردد. آنان با این کار از اجر و پاداش بزرگی بهره مند می شوند و در نجات جان انسان شریک هستند و مصداق آیه ﴿وَمَن أَحیاها فَکَأَنَّما أَحیَا النّاسَ جَمیعًا﴾ خواهند بود. بهبود یافتگان باید متذکر شوند که زمانی با درد ورنج این بیماری دست و پنجه نرم کرده و به دنبال دریچه امیدی بودند و امروز چیزی را در اختیار دارند که با آن می توانند امید را در مبتلایان زنده کنند، لذا در همکاری با پزشکان و متخصصان و حمایت از تلاش هایشان در نجات مبتلایان و کاهش رنج های آنان کوتاهی نکنند و هر وقت که نیاز شد پلاسمای خون خود را اهدا کنند. از خداوند متعال می خواهیم که به مبتلایان شفای عاجل و عافیت عطا فرماید. دوم: از تلاش ها و ایستادگی پزشکان، پژوهشگران، داروخانه ها، پرستاران و پرسنل های درمانی در درمان مبتلایان ویروس کرونا که جان خود را به خطر انداختند، تشکر و قدردانی می کنیم. خداوند به آنان بهترین پاداش را عطا فرماید. کادر درمانی برای تکمیل وظیفه سخت و خطیر خود بهترین یاور مبتلایان باشند و امید و محبت ببخشند و انس و آرامش را در آنها نهادینه کنند؛ چرا که آنها این بیماران را دوست داشته و از ترس و وحشت و رنج هایشان کاستند. امیدواریم که با هم همکاری داشته باشید و گروه های پژوهشی و مراکز پزشکی برای پیگیری وضعیت بیماران و بررسی این ویروس، عوارض و تأثیرات آن تشکیل دهد. در میان شما دانشمندان و پژوهشگرانی هستند که اگر تلاش کنند و همکاری داشته باشند، به نتایج بسیار خوبی دست خواهند یافت. سوم: تأکید می کنیم که مؤمنین به دستور العمل های صادر شده از مسئولین و کادر پزشکی که موجب کاهش شیوع این ویروس می شود، مثل رعایت فاصله اجتماعی، عدم حضور در تجمعات و پوشیدن ماسک و امثال آن پایبند باشند. ما در این دوره دشوار و سخت باید با هم همبستگی و همکاری داشته باشیم تا از آن عبور کنیم؛ چرا که در غیر این صورت فاجعه دردناک در پی خواهد داشت. چهارم: از همبستگی و همکاری و حمایت مؤمنین در این شرایط سخت تشکر می کنیم. آنها طوری عمل کردند که موجب افتخار و عزّتمندی است؛ چرا که خیّرین و گروه های جوانان مؤمن هر آنچه در توان دارند از مال و غیره برای کمک به خانواده های نیازمند به کار می گیرند. از خداوند متعال می خواهیم که به برکت حضرت حجت بن الحسن العسکری (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آنان قبول کند و آن را مایه دفع این ویروس از آنان قرار دهد.

پکن مشهورترین مسجد را به روی نمازگزاران باز کرد

 در بیانیه صادرشده از سوی این مسجد با اشاره به آغاز مجدد فعالیت‌های دینی، آمده است: نمازگزاران باید هر روز پیش از ورود به مسجد برای ادای نماز ثبت‌نام کنند. مسجد نیوجی یکی از قدیمی‌ترین مساجد چین به ‌شمار می‌رود که در سال ۹۹۶ در زمان امپراطوری سلسله «لیائو» ساخته شد. این مسجد تلفیقی از عناصر معماری کاخ‌های قدیم چین و طراحی مساجد عربی است که پس از تأسیس جمهوری خلق چین چندین‌بار ترمیم شده است. کمیته ملی بهداشت در چین امروز چهارشنبه، ۲۱ خردادماه، از ثبت سه مورد ابتلا به کرونا و ۵ مورد ابتلا بدون علائم در روز گذشته خبر داد و همچنین منابع خبری از بازگشایی کنسولگری آمریکا در شهر ووهان چین در آینده‌ای نزدیک خبر دادند. «فرانک ویتکر»، وزیر کنسولی امور عمومی در سفارت آمریکا در چین، در این باره به رویترز گفت: سفیر آمریکا در چین بنا دارد که فعالیت در ووهان را در آینده نزدیک پی بگیرد، اما در مورد زمان دقیق این اقدام چیزی نگفت. وزارت خارجه آمریکا اواخر ماه ژانویه در پی شیوع ویروس کرونا در چین، تمامی کارکنان کنسولی خود را از این شهر خارج کرد.

 

پاپ دست اقتصادی مسلمانان آسیب‌دیده را گرفت

 پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، یک میلیون پوند معادل ۱,۳ میلیون دلار به افرادی که بر اثر بحران کرونا کار خود را از دست داده‌اند کمک کرد. در این ابتکار مؤسسه خیریه کاریتاس، وابسته به کلیسای کاتولیک روم، بودجه اولیه‌ای را برای حمایت از کسانی که در این بحران اقتصادی موفق به دریافت کمک دولت ایتالیا نمی‌شوند، دریافت می‌کند تا آن را بین نیازمندان توزیع کند. پاسکواله مارانو، کشیشی که یک آشپزخانه خیریه را در منطقه «سن جیووانی»(San Giovanni) رم، پایتخت ایتالیا، اداره می‌کند، می‌گوید: مطمئناً بخشی از این کمک به مسلمانان نیازمند ساکن رم اختصاص خواهد یافت. پاپ فرانسیس در نامه‌ای اعلام کرد: این کمک با هدف حمایت از کسانی که معیشت خود را به دلیل همه‌گیری کرونا از دست داده‌اند، بدون توجه به دین آنها اختصاص داده شود. مارانو گفت: بسیاری از مسلمانان رم در این دوره دشوار شغل و درآمد خود را از دست داده‌اند. ما در مورد افرادی صحبت می‌کنیم که نیاز به حمایت از خانواده‌های خود دارند و قادر به دریافت کمک‌های دولتی نیستند، زیرا شغل دائمی ندارند. با کمک پاپ سعی خواهیم کرد که به همه کمک کنیم. مسلمانان در ماه رمضان بدون اینکه از دین افراد سؤال کنند، به مسیحیان نیازمند در سراسر ایتالیا کمک کردند. وی تصریح کرد: وی در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تعداد بی‌خانمان‌هایی که به این آشپزخانه خیریه مراجعه می‌کنند بوده است. تقریباً همه مراجعان جدید قبل از تعطیلی مشاغل عمدتاً خدمتکار یا در آشپزخانه‌ها شاغل بودند و بیشتر آنها اصالتاً اهل مراکش، تونس، بنگلادش و پاکستان هستند. مونسینور کلودیو چلی، رئیس سابق شورای ارتباطات واتیکان، گفت: همچنین، رستوران‌ها در جریان تعطیلی مشاغل بسته شده‌اند و هنگامی که دوباره بازگشایی شوند، افراد بیکارشده دوباره به سر کار برنمی‌گردند، زیرا کسب و کار ضعیف بوده است. ما مسلمانان بسیاری را می‌شناسیم که از کاریتاس و کلیساهای مختلف در رم درخواست کمک کرده‌اند و این مؤسسه خوشحال خواهد شد که به همه آنها کمک ‌کند.

ورود مسلمانان روهینگیا به مسجد مالزی ممنوع شد

شورای هماهنگی سازمان های اسلامی مالزی «مابیم» اقدام مسجدی در ایالت «جوهور» مبنی بر ممنوعیت ورود پناهندگان روهینگیایی به مسجد برای اقامه نماز را محکوم کرد. «عزمی عبدالمجید»، رئیس شورای هماهنگی سازمان های اسلامی مالزی در بیانیه ای اعلام کرد: اداره امور دینی و فتوا باید درباره این مسجد تحقیق کند، زیرا مانع ورود روهینگیایی ها به مسجد شده است. در این بیانیه آمده است: این اقدام مسئولان مسجد با آموزه های اسلامی و مساوات و برابری منافات دارد. دولت مالزی یکشنبه گذشته با کاهش محدودیت هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وضع کرده بود، موافقت کرد. «اسماعیل صبری»، وزیر دفاع مالزی که مسئول فاصله گذاری امن برای مقابله با ویروس کرونا، گفته بود: مساجد به روی نمازگزاران به جز خارجی ها باز می شود تا زمینه حضور شهروندان در مساجد بیشتر فراهم شود و از ازدحام جلوگیری شود. در همین راستا، مسجد «بلنتونگ بارو» واقع در ایالت جوهور از ورود مسلمانان روهینگیای میانمار به مسجد جلوگیری کرد. این اقدام در شبکه های اجتماعی بازتاب بسیاری داشت. سیاستمداران و حقوقدانان این اقدام مسجد را نژادپرستانه خوانده و از دولت خواستند جلوی این کار را بگیرد. ده ها نفر از مسلمانان روهینگیایی که از کشور خود میانمار فرار کرده اند به سوی مالزی آمده اند و پلیس مالزی برخی از آنان را بازداشت کرده است. سازمان های حقوق بشری گفته اند که باید به آنان که در دریا گرفتار شده اند، کمک شود و عدم کمک به آنان با قوانین بین المللی منافات دارد.

شاعر و عارف مشهور افغانستانی درگذشت

نجم‌العرفا استاد حیدری وجودی، شاعر و عارف معاصر افغانستان در سن ۸۱ سالگی امروز (چهارشنبه ۲۱ خرداد) در اثر ابتلا به کرونا درگذشت. استاد حیدری وجودی فرزند مولانا شفیع الله در سال ۱۳۱۸ در ولایت پنجشیر به دنیا آمد. وی تا کلاس ششم در مدرسه ابتدایی رخه پنجشیر درس خواند و پس از مشاهده‌ای روحانی که در خواب به او دست داد و به گفته‌ خودش او را «بین عقل و جنون معلق کرد»، حالش دگرگون شد و نتوانست به تحصیلات رسمی خود ادامه دهد. حیدری وجودی بیش از پنجاه سال در کتابخانه عمومی کابل در زمینه ادبیات و عرفان فعالیت داشت و روزهای دوشنبه و چهارشنبه به‌صورت هفتگی جلسات مولانا خوانی برگزار می‌کرد. حیدری وجودی از معاصران صوفی عشقری، مولانان خسته، ملک‌الشعرا بیتاب و شایق جمال بود. از استاد حیدری وجودی تاکنون حدود ۱۴ اثر به نشر رسیده است، از جمله «سالی در مدار نور»، «صور سبز صدا»، «غربت مهتاب»، «لحظه‌های در آب و آتش» و «آوای کبود».

شورای ملی اثار تاریخی غیرمنقول را به ثبت ملی رساند

شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری ۲۷ اثر تاریخی از شش استان کشور را در فهرست میراث ملی کشور ثبت کرد و ۱۵ اثر را واجد ارزش‌های تاریخی و فرهنگی دانست.در جلسه‌ شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۴۶ اثر تاریخی از شش استان کشور بررسی شد که ۱۵ اثر تاریخی واجد ارزش‌های تاریخی ـ فرهنگی اعلام شد، ۱۴ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شد و ۱۳ اثر تاریخی به فهرست میراث معماری معاصر ملی راه پیدا کرد. همچنین چهار اثر تاریخی از استان یزد واجد ارزش ثبت اعلام شد، اما تاکید شد که پرونده آن آثار تاریخی در جلسه‌ بعدی شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول بررسی شود. بر اساس این گزارش، «آتلیه و دفتر کار هوشنگ سیحون»، «ساختمان قدیمی فورد»، «ساختمان انستیتو پاستور تهران»، «خانه حکمت موسوم به موسسه آموزش بانکداری ایران»، «هتل لاله» در لاله‌زار نو، «دانشگاه امام صادق (ع) ـ هسته اولیه ـ مدرسه عالی مدیریت»، «ساختمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «ساختمان شیرینی‌فروشی مینیون»، «ساختمان دفتر مشاور نجبیر (بنای خیابان انقلاب)، رازی نبش کوچه مهبد» و «بنای خیابان انقلاب، رازی، کوچه مهبد، پلاک ۶» در تهران در فهرست میراث معماری معاصر ملی ثبت شد. «بنای تاریخی موسوم به موسسه آموزش بانکداری ایران»، «حسینیه سادات اخوی»، «فرهنگسرای ملل پارک قیطریه» و «بنای واقع در خیابان فروزش نبش خیابان تشکری موحد» در تهران نیز ثبت ملی شدند. دو بنای تاریخی «خانه برومند» در چهارراه دکتر حسابی و «پارک جمشیدیه» تهران هم به عنوان میراث معماری معاصر واجد ارزش تاریخی ـ فرهنگی اعلام شدند. همچنین «مسجد آقاسید ابراهیم (اردبیلیان)، «خانه ساعی»، «خانه مستشاری»، «بقعه آقا سیداحمد روستای خرارود»، «ساختمان نصرتیان» و «گورستان قلعه گردن» در استان گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند. «خانه مادری شیون فومنی»، «مسافرخانه فرد»، «بازار آسیابر»، «غار بزطلا بن بویه املش»، «بقعه روحیل و ادهم سارم»، «بقعه آقا مصطفی سبکاش»، ‌ «ساختمان کافه ترنج» و «حمام پیر بازار» در گیلان جزء آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی اعلام شدند. «پیرانگاه نرسی‌آباد» و «بقایای قلعه توران پشت» در استان یزد نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند و «قدمگاه توران پشت» در فهرست میراث معماری معاصر ملی کشور ثبت شد. از سوی دیگر، «اوشه (خانه) کلانتری»، محدوده بافت تاریخی ابرندآباد و نصرت‌آباد (محدوده بافت تاریخی شهر شاهدیه)، «بافت تاریخی روستای فراشاه» و «قنات خرانق» در استان یزد واجد ارزش ثبت تشخیص داده شدند، اما باید بار دیگر باید در شورای ثبت ملی مطرح شوند. همچنین «خانه نادری ساوه» از استان مرکزی و «ژاندارمری نصرت‌آباد» در استان سیستان و بلوچستان واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شدند. «خانه محمود خادم شریفی» و «خانه معین الشریعه» از استان فارس در فهرست میراث ملی به ثبت رسیدند و «خانه جهان جاویدان» و «بانک ملی لار نو» در فهرست ملی میراث معماری معاصر ثبت شدند. همچنین «دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شیراز» واجد ارزش تاریخی فرهنگی جز میراث معماری معاصر شناخته شد و دو خانه تاریخی «حسین متصلی و شرکاء» و «مهناز متجذبی» واجد ارزش تاریخی و فرهنگی شناخته شدند.

۲۷ کشور جهان در نمایشگاه "نمی‌توانم نفس بکشم" حاضر شدند

نمایشگاه کارتون «نمی‌توانم نفس بکشم» با آثاری از هنرمندان ۲۷ کشور جهان از امروز در فرهنگسرای اندیشه، ایوان انتظار و سطح شهر تهران برپا شد. مسئول واحد تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی در مراسم آغاز به کار این نمایشگاه گفت: نمایشگاه کارتون نمی توانم نفس بکشم علاوه بر برپایی در گالری حوزه هنری در زیرگذر میدان ولی عصر(عج) و ایوان انتظار، فرهنگسرای اندیشه و همچنین در سطح شهر تهران به مناسبت هفته حقوق بشر به نمایش گذاشته است و فایل کتاب این آثار به صورت فایل پی دی اف خواهد شد. سید مسعود شجاعی طباطبایی افزود: اتفاقاتی که امروزه در جهان غرب رخ داده به موجب فضای نژادپرستانه در این کشورها شکل گرفته است. اتفاقی تلخ رخ داد و جورج فلوید آمریکایی با ارتکاب خطایی کوچک و فقط به دلیل سیاه‌پوست بودن جان خود را از دست داده و موجب شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر فضای نژادپرستانه نه تنها در کشور آمریکا بلکه در تمامی کشورهای غربی شد زیرا این جریان و این تفکر در تمامی کشورهای غربی جاری و ساری است. شجاعی طباطبایی افزود: این نمایشگاه پویشی بود که باید اتفاق می‌افتاد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب درباره حقوق بشر در کشورهای غربی فرمود، این کشورها همواره ادعای حقوق بشر داشته ولی در عمل ضد این مفهوم مهم را نشان داده‌اند. بعد از این اتفاقات و بیانات مقام معظم رهبری احساس کردیم باید اتفاق سریعی را رقم زده و به نظر سریع‌ترین اتفاق می‌تواند تولید کارتون و کاریکاتور باشد زیرا زبان این هنر نیز بین‌المللی بوده و قابل فهم برای تمامی جهان است. در ادامه مراسم افتتاح و رونمایی از کتاب نمایشگاه نمی‌توانم نفس بکشم، مازیار بیژنی هنرمند کاریکاتوریست که با چند اثر همراه این پویش شده، اظهار کرد: کاریکاتور جایگاهی بیشتر از گالری‌ها داشته و باید به دید عموم رسیده و در مکان‌های عمومی‌تر به نمایش گذاشته شود. وی ادامه داد: ما مدعی رهبری فضاهای عدالت‌خواهانه در بستر هنر هستیم و باید از هنرمندان دیگر کشورها پیشی گرفته و اقدامات سریع و مؤثری داشته باشیم. بیژنی در ادامه با اشاره به فضای حاکم بر حوزه کاریکاتور گفت: نسل جوانی در فضای کاریکاتور داریم که به واقع رویش بسیار مهم و خوبی به حساب آمده و امروزه به صورت خودجوش و آتش به اختیار در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر امید شخص خودم به نسل جوانی است که شکل گرفته و به علت عدم حمایت و پوشش متمرکز، فعالیتشان را به صورت پراکنده و خودجوش انجام می‌دهند. این هنرمند کاریکاتوریست در رابطه با میزان تأثیر و بازتاب کاریکاتور خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های مختلفی در این حوزه و با این‌گونه موضوعات شکل گرفته که تمامی آن‌ها از بازخورد و بازتاب خبری خوبی در رسانه‌های جهانی برخوردار بوده و تأثیر لازم را گذاشته است. نمایشگاه کارتون نمی‌توانم نفس بکشم با آثاری از هنرمندان ۲۷ کشور و با موضوع فضای نژادپرستانه کشور آمریکا، به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی امروز در گالری حوزه هنری افتتاح شد.

سرپرست خانه کتاب منصوب شد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینعلی سالاری را به عنوان سرپرست موسسه خانه کتاب منصوب کرد.به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حسینعلی سالاری را به عنوان سرپرست موسسه خانه کتاب منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده است: « نظر به تعهد وتخصص وتجارب ارزشمند جنابعالی در مدیریت‌های مربوط به حوزه فرهنگ و با توجه به طی شدن مسیر ادغام موسسات معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در طول دوران انجام انتقال و ادغام به عنوان سرپرست موسسه خانه کتاب منصوب می شوید.» حسینعلی سالاری پیش از این مسئولیت معاونت اداری مالی موسسه خانه کتاب را عهده دار بود. وی همچنین، معاونت ذیحسابی سازمان سینمایی، معاونت اداری مالی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، مدیریت اداری مالی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاونت ذیحسابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه کاری خود دارد. به گزارش ایرنا، طرخ ادغام موسسات مختلف در معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ۳۶ موسسه هستند، در ماه‌های اخیر با دستور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرا درآمده است.

 

عربستان با اجرای طرح‌های عمرانی مسجدالنبی(ص) موافقت کرد

 «عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس» رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) امروز، چهارشنبه اعلام کرد که پادشاه عربستان با آغاز اجرای طرح‌های عمرانی و نوسازی سیستم‌های صوتی و نوری و میکرو الکترومکانیکی موافقت کرده است. وی تأکید کرد که این طرح‌های توسعه و نوسازی شامل ارتقای سیستم‌های صوتی، خنک‌کننده، کنترل خودکار، پارکینگ‌ها و ساختمان‌های خدماتی می‌شود.

 

زمان قطعی برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی مشخص شد

 جلسه بررسی مسائل مؤسسات و تشکل‌های قرآنی با موضوع اتحادیه مدغم از سوی دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سالن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. اعضای حاضر در جلسه متشکل از اعضای هر دو اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه تشکل‌های قرآنی از جمله مهدی محمدی، سیدعلی سرابی، رحیم قربانی، حسن محمدی، لاله افتخاری، سیدروح‌الله طاهری، یدالله مشهور، محمدحسین اسلامی، حبیب‌الله عزیزی، ابراهیم مرادی و سیدمهدی پورموسوی و تنی دیگر به ارائه نظرات خود پرداختند. در ابتدای جلسه، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضاعاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر لزوم وحدت و کنار گذاشتن اختلاف‌های جزئی تأکید کردند و از همکاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای به سرانجام رسیدن اتحادیه مدغم خبر دادند. مصوبات این جلسه بدین شرح است؛در خصوص زمان برگزاری مجمع عمومی مشترک اتحادیه مدغم قرآنی کشور در ۱۹ و ۲۰ تیرماه توافق لازم صورت گرفت. در خصوص تعداد اعضای شرکت‌کننده در مجمع عمومی مشترک اتحادیه مدغم کشوری بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد از هر دو اتحادیه بر اساس اساسنامه مربوطه، ۳۰۰ نفر به صورت تقریبی و در مجموع ۶۰۰ نفر حضور پیدا کند. همچنین مقرر شد اعضای کمیته اجرایی برگزاری انتخابات مجمع عمومی مشترک اتحاد مدغم قرآنی کشور، هشت ۸نفر باشد. از این تعداد، دو نفر ثابت که مدیران عامل هردو اتحادیه هستند و ۴ نفر به طور شناور از هر دو اتحادیه معین شوند (هر اتحادیه دو نفر) و دو نفر ناظر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی (بدون حق رای). وظایف این کمیته تدوین شیوه‌نامه برگزاری انتخابات اصلاح و نهایی‌سازی اساسنامه در نظر گرفته شد. مقرر شد جلسه بعدی شورای ۱۶ نفره مشترک هر دو اتحادیه، اول تیرماه باشد. همچنین طی این جلسه درباره مکان برگزاری مجمع نیز پیشنهاداتی مطرح شد که به ترتیب اولویت پیشنهادی مجتمع فرهنگی آدینه، مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) و اردوگاه شهید باهنر است.

 

محل نگهداری «قرآن محمد» مشخص شد

«قرآن محمد» نام ترجمه‌ای از قرآن به زبان روسی است که در کتابخانه موزه ملی تاریخ جمهوری آذربایجان نگهداری می‌شود. به نقل از آذرتاج، این نسخه قدیمی قرآن از کتب نادری است که در کتابخانه موزه ملی جمهوری آذربایجان در آکادمی ملی علوم این کشور نگهداری می‌شود. این قرآن در سال ۱۸۶۴ میلادی به وسیله «آلبرت دیبریشتین کاظمرسکی» (Albert de Biberstein-Kazimirski) شرق‌شناس لهستانی از عربی به فرانسه ترجمه شد و یک سال بعد او در سال ۱۸۶۵ این قرآن را از فرانسوی به روسی برگرداند. در مقدمه این ترجمه قرآن، توضیحاتی درباره زندگی پیامبر(ص) آمده است.

آمریکا ایران را به نقض «آزادی‌های مذهبی» متهم کرد

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود بار دیگر ایران را به آنچه «آزادی‌های مذهبی» خوانده متهم کرده است.وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه موسوم به «آزادی‌های مذهبی» بار دیگر ایران را به نقض آزادی‌های مذهبی متهم کرده است. این گزارش به موجب «قانون آزادی‌های مذهبی کشورها» که در سال ۱۹۹۸ به تصویب کنگره آمریکا رسیده تنظیم و هر ساله تقدیم نهاد قانونگذار آمریکا می‌شود. وزارت خارجه آمریکا در گزارش روز چهارشنبه یادآوری کرده نام ایران از سال ۱۹۹۹ در فهرست «کشورهای موجد نگرانی‌های خاص»، ذیل این قانون قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران پیشتر گزارش‌های موسوم به «آزادی‌های مذهبی» که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده را غیرواقع‌بینانه دانسته و از تهیه آنها با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی انتقاد کرده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران در واکنش به گزارش سال ۲۰۱۶ گفته بود: «در این گزارش بار دیگر تصویری تحریف شده و سیاسی از وضعیت آزادی های مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، همراه با ایراد اتهاماتی ناروا، ارائه شده وبی شک غیرقابل پذیرش و مردود می باشد.» برخی از کشورهای دیگر هم از انتشار این گزارش‌ها انتقاد کرده و آن را بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی خود توسط آمریکا توصیف کرده‌اند. از وزارت خارجه آمریکا به دلیل روش‌شناسی نادرست و علمی و استناد به منابع غیرمعتبر و مغرض در تهیه گزارش‌هایی از این دست هم انتقاد به عمل آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha