شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی امام جمعه همدان

حوزه /امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه همه متولیان مسجد باید تلاششان بر این باشد که مسجد به جایگاه اصلی خود برگردد، گفت: مردم باید مسجد محله خود را گره گشای مشکلات بدانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان همدان، با بیان اینکه اسلام به عنوان دینی جامع و کامل بر مبنای مدیریت دنیوی و اخروی انسان بنا شده، اظهار داشت: محل اصلی مدیریت مسائل دینی مسجد است و لذا مسجد باید به عنوان محلی برای برآورده کردن مسائل دنیایی و آخرت مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز مساجد به محلی برای برگزاری نماز جماعت تبدیل شده اند، خاطر نشان کرد: از اولین مسجد ساخته شده در اسلام و در سیره اهل بیت (علیهم السلام)، مساجد مرجع اصلی مردم برای حل مسائل دنیوی و اخروی بوده است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه همه متولیان مسجد باید تلاششان بر این باشد که مسجد به جایگاه اصلی خود برگردد، ابراز کرد: مردم باید مسجد محله خود را گره گشا مشکلات خود بدانند.

وی، حضور جوانان در مسجد و جذب آنان را یکی مهم ترین مسئولیت های متولیان مسجد برشمرد و گفت: موانعی در جذب جوانان به مسجد از قبل وجود داشته و هنوز هم دارد که لازم است با شناسایی این موانع برای برطرف کردن تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه جذب جوانان به مسجد و احیا مساجد در محلات از اولویت های اصلی مدیر جدید مرکز رسیدگی به مساجد باید باشد، یادآور شد: هر مسجدی که جوانان مدیریت آن را بر عهده دارند با موفقیت های خوبی روبرو شده است.

وی وجود برخی اختلافات جزئی در بین اعضا هئیت امنا و افراد دیگر را زمینه ساز توقف مرکز امور مساجد عنوان کرد و گفت: باید با راه اندازی هیئت حل اختلافی، این مسائل را به آنجا ارجاع دهیم و توان مسئول رسیدگی به مساجد را با این مشکلات که قابل حل است نگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با تاکید بر لزوم انجام کار تشکیلاتی در مساجد، خاطر نشان کرد: هیچ ظرفیتی همچون مسجد، توان کار تشکیلاتی را در خود ندارد و همان طور که در زمان شیوع کرونا دیدیم، در بحث توزیع اقلام و کالاها این فعالیت ها با مدیریت مساجد و پایگاه ها صورت گرفت.

وی ادامه داد: هر مسجد یک پایگاه مدیریتی است و برای موفقیت در امور مساجد نیازمند کار تشکیلاتی قوی با اتصال مساجد به یکدیگر و حرکت در یک مسیر واحد هستیم.

امام جمعه همدان با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در سطح استان بحث کاهش جمعیت است، گفت: مرکز رسیدگی به مساجد با اولویت شناسی،  یکی از مسال مهم استان را با انجام یک کار تشکیلاتی و از طریق مساجد سطح استان می تواند پیگیری و رفع کند.

جمع آوری اطلاعات تمامی مساجد استان همدان

در ادامه این جلسه، مهدی صلواتی دبیر شورای رسیدگی به مساجد با اشاره به نحوه شکل گیری این مرکز در استان همدان، ابراز کرد: پس از حضور حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در استان همدان و دغدغه مندی ایشان نسبت به بحث مساجد و معرفی مسجد در تراز انقلاب، همراه با جمعی از دغدغه مندان این موضوع، با بومی سازی مدل امور مساجد تهران در همدان، کار خود را به عنوان شورای عالی مساجد استان همدان آغاز کردیم.

وی افزود: وظیفه دوره اول شورای مساجد همدان، تعیین سیاست‌های کلی مساجد و تعیین شیوه نامه انتخاب هیئت امنا و پیگیری و ارتقا ائمه جماعات و هیئت امنا و خدام بود که در این مسیر اداره اوقاف همدان کمک شایانی به مرکز کرد.

دبیر شورای رسیدگی به مساجد همدان با تاکید بر اینکه اعضا این شورا به صورت فی سبیل الله در حال خدمت هستند، گفت: تک تک اعضایی که در این عرصه حضور دارند دغدغه مسجد و اسلام را دارا بودند و با این روحیه وارد کار شدند.

سپس، حجت الاسلام محمدرضا محمدی پیام مدیر اسبق رسیدگی به امور مساجد استان همدان، اولین مشکل در زمان تصدی این سمت را نبود اطلاعات کامل و جامع از مساجد همدان عنوان کرد و گفت: با اقداماتی که در این مدت انجام شد مشخصات کامل تمامی مساجد استان همدان را جمع آوری کردیم و در طول یک سال گذشته نیز در حدود ۹۵ از مساجد موجود مورد سرکشی عینی قرار گرفتند.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نمازهای جماعت، ابراز کرد: در  کنار فعالیت های خود، رویکرد خدماتی و بهداشتی را هم در دستور کار قرار دادیم و در مواردی بسته های حمایتی نیز برای مساجد و ائمه جماعات توزیع کردیم.

حجت الاسلام محمدی پیام با بیان اینکه در قرائت قرآن در مساجد یک روند مشخصی وجود نداشت، گفت: جزوه ای با عنوان نور علی نور را که قرائت سالیانه کل قرآن در آن مطرح شده است را در این شورا تدوین کردیم و در اختیار تمامی مساجد برای بهره برداری قرار دادیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    سلام خسته نباشین واقعا!! اصل خبر رو نگفتین !!! معارفه چه کسی بوده؟؟؟