چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام محمدحسین حق جو

حوزه/ انسان برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، نیاز به آگاهی و دانش دارد. این آگاهی را دین و سیره عملی معصومین به انسان داده است. کافی است بشر به سمت این داده ها و سیره برود تا بتواند مسیر بندگی را پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی گفت: خدا می فرماید: انسان باید تلاش کند تا به کمال و سعادت برسد. در این رابطه از جمله راه های رسیدن به کمال، فطرت، عقل، علم و دانش و... است.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: دستوراتی که دین برای رسیدن به سعادت داده است براساس محور عقل، فطرت و وجدان، علم و منویات اسلامی است. مجموعه این مسائل و راهکارها را سبک زندگی اسلامی می گویند.

وی بیان داشت: انسان برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، نیاز به آگاهی و دانش دارد. این آگاهی را دین و سیره عملی معصومین به انسان داده است. کافی است بشر به سمت این داده ها و سیره برود تا بتواند مسیر بندگی را پیدا کند.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: دین برای همه نوع سبک زندگی خوردن و آشامیدن، ازدواج، رفتار و کردار ... برنامه دارد. اگر به این دانش ها توجه شود، مسیر سعادت و رسیدن به سبک زندگی اسلامی حتمی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو گفت: عامل دوم در کنار دانش، توجه به آسیب ها است. چه بسیار اعمالی که با بی توجهی در همین دنیا از بین رفته است و به عالم قبر و قیامت نمی رسید.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: از دیگر عوامل سبک زندگی می توان به دستورالعمل های دینی اشاره کرد. بعضی از دستور العمل ها راه میان بر به حساب می آیند، از این دست دستورات در دین زیاد است. مهم این است که نباید از کنار این دستورات به سادگی عبور کرد.

وی بیان داشت: ظرفیت سازی و شناسی هم عامل دیگر است. باید سعی کنیم ظرفیت خود را برای پذیرش مبانی دینی و فضائل اخلاقی و اسلامی افزایش دهیم. چه بسیار انسانها که با نداشتن ظرفیت، خود را از کمال دور کردند و در ادامه راه گرفتار غرور و تکبر شدند و نهایتا به جای رسیدن به کمال، منحرف شدند.

این مشاور امور خانواده بیان داشت: در دین، هر کسی ظرفیتی دارد. هر کسی نمی تواند مالک اشتر و فلان عالم شود. مالک یک ظرفیت عظیمی داشت. شناخت ظرفیت و ظرفیت سازی می تواند ما را به کمال نزدیک تر کند.

حجت الاسلام والمسلمین حقجو گفت: نکته دیگر در بحث سبک زندگی، محدود نکردن و از بین نبردن ظرفیت است. افرادی هستند که دارای ظرفیت زیادی می باشند، اما این قدرت و ظرفیت را نادیده می گیرند و تلاشی برای بکار گیری آن انجام نمی دهند.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: از دیگر نکاتی که در بحث سبک زندگی لازم است بدان توجه کرد، استفاده و راهنمایی گرفتن از افراد است که خود ید طولایی در مسیر به سعادت رسیدن خود داشته اند. بیان نکات و استفاده از مباحث اخلاقی این نوع از افراد می تواند گام مهمی در رسیدن انسان به سعادت داشته باشد.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha