سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مهندسی فرهنگی

حوزه/ کتاب" اصول و روش مهندسی فرهنگ" بر مبنای روش سیستمی به قلم حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی رضایی منتشر و راهی بازار کتاب شد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در همین باره در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: تالیف این کتاب با پروژه ای در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف روش شناسی و به دست آوردن مدلی مطلوب برای  مهندسی فرهنگ در سال ۹۶ آغاز شد و تالیف، بازخوانی و تکمیل آن تا سال ۹۸ به طول انجامید.

وی افزود: دستیابی به مدلی جامع برای دستیابی به تمام ابعاد، اجزا و سطوح فرهنگ بوده و اگر فرهنگ مهندسی نشود و تمام ابعاد و نسبت های آن مورد توجه قرار نگیرد، قابلیت برنامه ریزی و سیاست گذاری موثر و فعال را ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی همچنین گفت: فرهنگ و تمدن غرب از یک نظام یافتگی سیستماتیک برخوردار است و در مواجهه با فرهنگ غرب نیازمند طراحی نظام‌یافته فرهنگ دینی هستیم که لازمه آن رسیدن به روش صحیح مهندسی فرهنگی است که از سال های پیش مورد تاکید رهبر معظم انقلاب  بوده و لذا در این‌کتاب درصدد مهندسی نمودن فرهنگ دینی، فرهنگ علمی و فرهنگ اجرایی بر یک مبنای واحد بوده ایم که در بخش پایانی این کتاب، روش مطلوب در نموداری جامع ترسیم شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، پژوهشگران و نظام پژوهشی حوزه های علمیه نیاز به طراحی فرهنگ دینی دارند، یعنی منابع دینی باید مهندسی شده وارد عرصه اجتماعی گردد و ارتباط و نسبت سنجی و همچنین تناسب سازی با زمان و مکان در محتواهای فرهنگی رعایت شود که در این‌کتاب با استفاده از روش سیستمی، مدلی مطلوب برای مهندسی فرهنگ ارائه شده است.

عضو کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین یادآور شد: در واقع از بستر همین مهندسی فرهنگی است که سهم حوزه های علمیه، دانشگاه و دولت در ساخت، نشر و توسعه فرهنگ بر محور دین امکان پذیر شده و قابلیت تحقق پیدا می کند و به این خاطر ما در مهندسی فرهنگ به دنبال تعیین هندسه فرهنگ هستیم‌ که در این هندسه جایگاه، حدود، مرزها، ابعاد، متغییر ها و نسبت آنها با یکدیگر و فرهنگ دینی مشخص می شود.

گفتنی است: حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی رضایی، تاکنون تالیفاتی در حوزه ماهیت تحلیل تکنولوژی، مهندسی تمدن‌ اسلامی و نظام فکری و رهبری اجتماعی داشته و آثار ارزشمندی را تألیف و به دست چاپ سپرده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha